Verstandskiezen laten trekken: gruwelijk veel pijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Verstandskiezen laten trekken: gruwelijk veel pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 14:09

Dankje dat je even kijkt naar mijn bericht, ik vind je helemaal geweldig als je met een goede oplossing komt! _/-\o_

Vorige week woensdag (3 mei) heb ik rechts mijn 2 verstandskiezen laten trekken (deze zaten heel erg te vervelen, stonden ook heel erg scheef). Tijdens het trekken lag ik al in allerlei posities van de pijn en was daarna mentaal ook helemaal van de wereld.
Maar sindsdien doet mijn kaak zo gruwelijk veel pijn... Ik heb toch een redelijke pijngrens en kan heel veel hebben maar nu weet ik gewoon niet meer waar ik het moet zoeken van de pijn. Het trekt ook door naar mijn hoofd en nek dus doet helemaal alles pijn. Al vanaf het begin slik ik ibuprofen 600 mg en daarbij nog een zooi paracetamol (echt aan de maximale dosis per dag). Maar als het ook maar begint uit te werken kan ik wel janken van de pijn. Nu ben ik gisteren terug geweest, is het schoongespoeld en hebben ze er iets opgedrukt wat de pijn even moest verzachten (niet dat het hielp maargoed..). Tandarts zei dat het wel wat geïrriteerd zag maar dat toch mijn eigen lijf het moet oplossen en zo kon ik weer gaan...

Eigenlijk zou ik volgende week mijn andere 2 verstandskiezen laten trekken maar dat wordt een paar weken uitgesteld anders houd ik het helemaal niet uit van de pijn.

De kies boven was er zo uit maar daar heb ik ook eigenlijk geen last van, onder was een ramp. Die hebben ze in stukjes eruit moeten halen en hij zette nog net niet zijn voet op mijn borst om kracht te zetten om die kies er uit te trekken...

Nu wil ik de volgende keer eigenlijk gewoon onder verdoving want ik lag al te huilen bij de spuiten, ik dacht echt dat die aan de andere kant van mijn kaak uit kwamen... Dit heb ik echt nog nooit gehad maar deze pijn wil ik echt nooit meer.

Ik zit nu ook onder de pijnstillers maar mijn hoofd knalt echt uit elkaar van de pijn en ik weet niet meer waar ik het moet zoeken van de pijn. Ik moest van de apotheek het eens proberen met Aleve 550 ipv ibuprofen maar ik kan niet zeggen dat ik minder pijn heb helaas...

Wie oh wie heeft de gouden tip voor mij?

Flowerbomb

Re: Verstandskiezen laten trekken: gruwelijk veel pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:15

Cbd olie?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:15

Terug naar de tandarts. Als die zegt dat het er iets geïrriteerd uitzag is het wellicht ontstoken. Kan ook van binnenuit ontsteken, trouwens. :)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:16

Wat ellendig, ik kan me de pijn nl. nog heel goed herinneren. Alleen denk je dat ik nog weet wat ik toen aan pijnstilling uiteindelijk gehad heb..... nee dus. Ik weet nog dat het iets was specifiek tegen botpijn en het was een poedertje en je ging er roze konijnen van zien hihi maar alles beter dan de pijn. Ik vermoed dat het een pijnstiller was die reumapatiënten ook krijgen, tenminste zoiets staat mij nog bij. Zou je geen oxycodon of een andere morfine-achtige pijnstiller mogen? Anders even je huisarts bellen en uitleggen. Ik zou voor de andere kant een verwijzing vragen naar de kaakchirurg, lekker onder verdoving. Heel veel sterkte

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:18

Oh au :( Klinkt inderdaad niet fijn. Goed in de gaten houden dat er geen ontsteking bij komt! Moet je hiervoor niet preventief spoelen?

Ik heb meerdere gehoord over ibuprofen bruis, geen idee of dat sterker is dan de 600 mg die je nu slikt...
Maar ik zou gewoon de huisarts bellen en uitleggen dat je vergaat van de pijn en graag wat sterkers wilt. Het zal toch allemaal op recept moeten denk ik.
Zelf heb ik met een ongeluk ribben gekneusd en 2 ribben gebroken en een breuk van mijn sleutelbeen. Ik kreeg toen tramadol voorgeschreven en dat werkte hier wel.
Geen idee of dat een optie zou zijn in jouw geval, maar ik zou zeker de HA even vragen om iets sterkers voor te schrijven!!!

Beterschap!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-05-17 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:18

Wat naar dat je er zo veel pijn aan hebt. Misschien dat je via de huisarts andere pijnstilling kan vragen. Bij mij helpt ibuprofen ook niet voldoende.

Moet er wel bij zeggen mijn verstandskiezen zijn er alle 4 tegelijk uit gegaan samen met wat schroeven en platen die mijn kaak het jaar daarvoor bijeen hielden. Heb daar erg weining last van gehad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:21

Ik zou een verwijzing naar de kaakchirurg vragen, voor het zelfde geldt is er een stukje blijven zitten ofzo. Dat het wat gevoelig is na het trekken is heel normaal maar alle keren had ik na 4 dagen geen pijnstilling meer nodig.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:24

Bah.. en dan te bedenken dat ik binnenkort ook moet.

Als ik jou was zou ik ofwel naar het ziekenhuis > kaakchirurg bellen en het daar voorleggen, als daar niks concreets uitkomt dat je langs mag komen of iets in die richting. Dan zou je contact op kunnen nemen met de huisarts. Die kan je vervolgens doorverwijzen naar bijvoorbeeld een andere kaakchirurg die deze onmogelijke situatie wel erkent en oplost!

Verder zou je serieus kunnen overwegen om de andere kant door een andere kaakchirurg te laten trekken. Geen idee wie je getroffen hebt maar ik zou er niet naar terug willen :n.

sterkte!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:29

Heb je al paracetamol coffeine geprobeerd?
Als de pijn niet verdwijnt zou ik als ik jou was ook een doorverwijzing naar de kaakchirurg vragen.
Sterkte!

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:30

Ik had hetzelfde probleem (wel beide bij kaakchirurg getrokken). Eerst de moeilijke kant laten trekken en heb ruim 5 weken pijn gehad waarvan ik ruim 3 weken niet zonder pijnstilling kon. Ik mag geen ibuprofen dus heb via mijn huisarts tramadol gekregen. Deze werkt 24 uur en haalt de scherpe randjes er vanaf. Als ik 2 maal daags tramadol nam en 3 (8h, 14h, 20h en soms 2h als ik s'nachts wakker werd van de pijn) paracetamol met codeïne (werkt sneller en versterkt, is alleen op recept te krijgen, is dus niet hetzelfde als met coffeine zoals ik eerst dacht!) nam was ik zo goed als pijnloos voor 3 uur en was het dan 2 uur licht pijnlijk en dan 1 uur af zien... Na 2 weken was het op tramadol alleen te doen. Ook ik kreeg te horen dat je er gewoon doorheen moet, goed schoon moet houden en zoveel mogelijk kouwen aan die kant voor het stimuleren van de doorbloeding.

De tweede kant viel daarentegen wel mee. Eerste avond was zonder pijnstilling weer niet te doen (slikken was hel), maar vanaf de tweede dag heb ik het op alleen paracetamol met codeïne gedaan en in tegenstelling tot de eerste kant kon ik gewoon door de pijn heen slapen. Het heeft wel nog 3 weken pijn gedaan en heb 1.5 week pijnstillers blijven gebruiken.

Maar heb gehoord dat het zo erg afhangt van hoe de verstandskiezen liggen en hoe je zelf bent. Ik heb ook een hoge pijngrens, maar hierbij had ik dus heel veel last. Mijn vriend darentegen heeft 0 pijnstilling gebruikt en was binnen 3 dagen pijn vrij... Tis dus echt niet te voorspellen...

Het meest aparte vond ik dat wanneer de pijn eindelijk weg was ik 2 dagen later bredere pijn in mijn kaak kreeg. Licht zeurend zeg maar, niet zo erg dat je pijnstilling nodig hebt. Dit houd dan nog 2 weken aan en daarna is het in ene helemaal weg (hierin zit ik nu, bij mij zijn ze 6 weken na elkaar getrokken. Eerste kant had toen nog wat kaakpijn, maar ergste pijn was toen weg).

Het zijn gewoon rot dingen en was zoooo blij toen de tweede kant er ook uit was en ik wist dat het na deze pijnperiode erop zat.... Maar tis dus gewoon volhouden helaas en eventueel om tramadol vragen.

Succes

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:30

Ik heb ook veel pijn gehad door behoorlijk geïrriteerd kaakbot, de chirurg schreef mij toen zetpillen paracetamol voor en diclofenac. Daarnaast kreeg ik er AB bij.
Gelukkig hielp de sterkere pijnstilling goed en werd het snel rustiger.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:32

Pff ik kan me de pijn nog wel heugen ja.
Mijn man heeft begin van het jaar laten trekken. Hoge pijngrens en pakt niet snel pijnmedicatie, maat zat er nu vol aan!

Geen tip voor jou, succes ermee!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:35

Na zoveel dagen zou het toch echt inmiddels minder pijn moeten doen. Ik zou inderdaad ook een doorverwijzing regelen en eventueel sterkere pijnstillers bij de huisarts. Slik je 600mg ibu per dag of per keer? Want als je dat per dag slikt mag je nog wel een stuk meer. Je moet eigenlijk bijslikken voordat het weer scherp pijn gaat doen. Ik heb me echt een ongeluk geslikt aan die dingen, ook op een nuchtere maag. Liever wat maagpijn dan die kaakpijn.

Heel veel sterkte en beterschap en als de huisarts, tandarts, kaakchirurg je klachten niet serieus neemt wil het nog weleens helpen om iemand anders voor je te laten bellen (mijn vriend met zware telefoonstem krijgt in ieder geval vaak meer voor elkaar dan ik).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:37

mijnlieverd schreef:
Heb je al paracetamol coffeine geprobeerd?
Als de pijn niet verdwijnt zou ik als ik jou was ook een doorverwijzing naar de kaakchirurg vragen.
Sterkte!

:D

Toevallig had ik alleen paracoff in huis toen mijn verstandskiezen getrokken waren en ik dacht ''Nouja, ook prima''. Maar omdat de pijn erger werd slikte ik na een paar dagen steeds de maximale dosis paracoff (en ibu), me niet realiserend dat dat weleens de reden zou kunnen zijn dat ik nog nauwelijks kon slapen (ondanks dat ik hondsmoe was) :') . Na een week flinke pijn en nauwelijks slaap was ik echt compleet gesloopt, toen kreeg ik van de chirurg dus die zetpillen (gewone) paracetamol en diclofenac en toen sliep ik weer als een roosje... Later viel bij mij het kwartje over de coffeïne pas 8)7 .

Niet iedereen zal er zo op reageren, maar sindsdien zal ik nooit meer de maximale dosis slikken van paracoff :+ .
Laatst bijgewerkt door GDG op 11-05-17 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:38

Ik heb ook altijd veel last van mijn tanden, bij de verstandskiezen geen greintje pijn, maar wel al regelmatig andere tandpijn gehad die gruwelijk is.

In dergelijke perioden wissel ik af tussen ibuprofen en paracetamol, van beide de maximale dosering per dag. Komt eropneer dat ik om de twee uur iets neem, en dan afwissel,
8 u paracetamol, 10 uur ibu, 12 para, 14 ibu, ...
Zo hou je het pijnstillerniveau in je bloed hoog/op goed niveau en heb je er uiteindelijk minder last van. Maar als het zo erg is zou ik idd een tramadol oid gaan vragen...

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:39

Ohja, ter aanvulling.. Ik kreeg wel te horen dat de pijn 10-15 dagen aan kan houden. Wanneer het stolsel eruit is komen zetten (was bij mij eerste keer zo) is het minimaal 2 weken. Ik had ook al 7 dagen dat de pijn aan de 2de kant niet af nam dus ging mij zorgen maken (bang dat het net zo erg als de eerste kant zou worden), maar het blijkt dus flink langer te kunnen duren dan de paar dagen die als "normaal" gezien worden.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:39

Daar heb ik dus idd totaal geen last van als ik paracetamol coffeine slik :D. Maar dat heb ik ook niet met cola, koffie en energiedrank voor t slapen gaan :D.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:42

Toevallig dat ik dit lees.. ik ben net terug van de kaakchirurg.

Wat een hel. Viel me echt tegen. De vorige keer had ik nergens last van, maar nu was t echt boren en hakken om hem er uit te krijgen.

En aangezien ik nog borstvoeding geef wil ik niet teveel pijnstilling gebruiken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:44

mijnlieverd schreef:
Daar heb ik dus idd totaal geen last van als ik paracetamol coffeine slik :D. Maar dat heb ik ook niet met cola, koffie en energiedrank voor t slapen gaan :D.

Dat is handig :D . Ik had het ook gewoon echt niet door; ik zei nog dat het net leek alsof ik de hele dag door koffie dronk :x maar nog ging er geen lampje branden _O- .

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:49

pff 2 verstandskiezen in 1x... dat is inderdaad erg pittig...
je hebt het bij de tandarts laten doen begrijp ik?
Bij mij werd gezegd door zowel tandarts als kaakchirurg er nooit meer dan 1 tegelijk doen, omdat je daarna gewoon wat last hebt...

Heb je goed gevoel in je lippen aan de onderkant? En net daar onder? dat stukje huid vanaf je lip naar je kin toe? (weet niet of er onder of boven is getrokken bij je?) Kan zijn dat er een zenuw gekneusd is oid...

Als je echt zowel last hebt zou ik inderdaad terug gaan en anders vragen of je spoedverwijzing naar de kaakchirurg wilt....

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:54

Ik was vorige week maandag aan de beurt. Heb het bij de kaakchirurg laten doen en ook errug veel pijn.. Het is nu 1,5 week geleden en nu eindelijk kan ik een aantal uren zonder 600 mg ibuprofen + 1000 mg paracetamol.

Ik ben afgelopen maandag (toen was het een week geleden) voor controle naar de kaakchirurg geweest en deze gaf aan het vooral met rust te laten en goed te spoelen met schoon water + zout na elke maaltijd. Heb nog meer pijnstillers meegekregen en het moest zelf oplossen.. Dat oplossen is dus sinds gisteren begonnen en ik voel me eindelijk iets beter.

Jouw verhaal lijkt dus redelijk "normaal"..

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 14:58

Al heel erg bedankt voor de tips! Ik moet morgenochtend toch naar de HA dus zal dit meteen voorleggen.

Ik slik 600mg per keer, niet per dag. Zit echt aan de maximale dosis per dag.

Er waren na afloop foto's gemaakt om te checken of er inderdaad niks was blijven zitten en die waren goed.

Ik heb nu boven en onder tegelijk laten trekken maar heb van boven eigenlijk niet zoveel last, vooral onder. Moet over een tijdje dus ook de linkerkant boven en onder laten trekken maar dat doe ik dus niet meer met die spuiten, dan wil ik helemaal weg zijn..

Gezicht voelt verder goed aan, geen 'dood' gevoel ergens gelukkig. Dat moest er ook nog bijkomen, had ik mijn tandarts toch eens een pijnlijke kaak bezorgd #)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:10

Ik had dus het geluk bij de eerste keer dat ik m'n twee verstandskiezen liet weghalen bij de kaakchirurg dat ik de goede kant koos. Ik ging uitermate relaxt terug voor kant twee maar daar had ik ongeveer dezelfde ervaring als jij. En die chirurg maar bijspuiten met de verdoving. Bah. Heb daarna een half uur alleen in de donkere parkeergarage in de auto zitten huilen omdat ik niet wist waar ik heen moest met de pijn :'). Mij hielp de maximale dosering oplos ibu + paracetamol wel. Hopelijk kan de huisarts je iets sterkers geven voor de pijn!

In Amerika trekken ze gewoon alle vier de verstandskiezen in een keer, ben je ook in één klap er vanaf maar man ... Dan kun je echt niks :')

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:16

Ik had ook enorme pijn na het trekken en uiteindelijk tramadol geslikt. Haalde de scherpe randjes er echt af.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:20

Het verschil tussen gewone ibu en de 600 bruis is dat de bruis sneller wordt opgenomen. Als de gewone 600 niet werkt gaat de bruis ook niet werken..
Je kan gaan spoelen met perio aid. Dit werkt ook ontstekkingsremmend.
Niet aan de antibioticagaan. Dit werkt alleen als je ook koorts etc hebt. Heb je dit niet dan verontregeld het alleen maar je hele lichaam.
Wat je ook nog kan proberen is blueM (https://www.drogistplein.nl/verzorging/ ... 2_P940959/) Bijv. hier te koop.
Dit werkt echt super. Dit kan je op/in de wond smeren met een bijv. een wattenstaafje.
Heb dit zelf ook vaak gebruikt en ook voor grote wonden bij mijn paard. Binnen 2 dagen zag je er zo goed als niks meer van. En ik kon mijn hele vinger in zijn kaak steken.
Mocht je nog vragen hebben kan je altijd pb sturen.
Mijn vader is tandarts en ik heb er heeeel lang gewerkt :)

oja waarom je onder meer last hebt dan van boven is redelijk normaal. Onder is het bot veel dikker dan boven en vaak moeilijker te extraheren. Onder narcose doen ze bijna nooit in nederland. Of je kiezen moeten heel raar liggen of idd een hele hoop in 1x extraheren.