Vaak moe op jonge leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Vaak moe op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 22:43

Ik heb er nu toch al een tijdje last van dus ik vond het tijd om dat te delen, misschien dat mensen de oorzaak weten of hetzelfde hebben..
Ik ben 16 jaar en ben vaak moe, geen zin meer om leuke dingen te doen zoals uitgaan o.i.d, bij het idee raak ik al uitgeput :+ Ook als ik uitslaap ben ik vaak nog moe en ik voel me gewoon niet echt heel fit of actief.
Ik slik de pil en rook zo nu en dan wel een paar sigaretten. Misschien dat dit er in mee speelt? Mijn eetpatroon is normaal en op af en toe Macdonalds na zeker niet afwijkend van het 'gewenste'
Ik doe een paar keer per week sporten, niet heel zwaar, maar juist om de conditie er nog een beetje in te houden.

Is dit herkenbaar voor meer van deze leeftijd? Of heeft iemand anders een idee hoe dat toch kan als je meestal genoeg slaap krijgt?

NinaCharlie

Re: Vaak moe op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:45

Grote kans dat je bijvoorbeeld ijzertekort hebt, even bloed laten prikken kan vaak veel duidelijkheid geven, ik heb er op jouw leeftijd ook veel last van gehad

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:47

Kan ook vitamine D te kort zijn. Dit heb ik zelf ook (gehad).

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:48

Ik zou bij de huisarts een volledig bloedonderzoek aanvragen. Dus zowel vitamine als hormonen laten onderzoeken. Geeft vaak heel veel inzichten.

Mungbean

Het is zeker niet ongewoon op die leeftijd maar ik zou altijd even naar de HA gaan ivm bijv Pfeiffer en CMV.
Beide infecties waar je heel lang doodmoe van kan zijn. Bij de eerste is het goed om te weten omdat je dan uit de directe zon moet blijven.
Ook bloedarmoede en lage bloeddruk zijn niet bepaald zeldzaam in de leeftijd 15-25.

Neverland

Ik ben 21 jaar en heb precies hetzelfde. Bloed geprikt en alles maar geen resultaat. Ik volg dus even mee. :)

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:49

Hoelang slaap je per nacht? Je kan namelijk ook te veel slapen. Ik ben ook heel erg moe (oorzaak is bekend) en ik mag nu maximaal 9 uur per nacht slapen en moet elke dag op dezelfde tijdstippen gaan slapen en opstaan, in het weekend mag het een half uur verschillen.
En de oorzaak achter halen is natuurlijk ook belangrijk. Ga even naar de huisarts en vraag of je bloed kan prikken van ijzer tekort, etc. :)

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:50

Het kan van alles zijn. Zou gewoon even naar de dokter gaan om bloed te laten prikken. Ijzertekort is veel voorkomend. Ik werd door de pil ook heel vermoeid, wisselen van pil hielp wel. Pfeiffer kan het ook zijn, maar ook dat zie je terug in een bloedtest. Het is wel goed dat je blijft sporten. Stoppen met roken kan ook helpen, al weet ik niet hoeveel zo nu en dan een sigaret precies is :+ Al met al, vermoeidheid op zo'n jonge leeftijd is niet normaal en een doktersbezoekje kan je goed helpen :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 22:51

Het is niet zo erg als pfeiffer, ik ken mensen die dat hebben en dat is wel echt wat heftiger. ;) Maar dit begint toch ook wel echt storend te worden vind ik, ik slaap doordeweeks +- 8 uur en in het weekend denk ik gemiddeld zon 10 uur. Hele normale nachten toch, misschien idd dan maar bloed laten prikken bij de HA :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:52

Wings_love, het is juist wel vrij veel voorkomend.
20% van de adolescente meiden hebben last van chronische vermoeidheid, bij jongens licht dat veel lager (onder de 10%).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 22:54

Mijn moeder zegt dus ook altijd dat zij daar nooit last van had vroeger, maar zijn we allemaal dan niet een stuk meer gestresst en sneller moe dan vroeger? Door bijvoorbeeld alle toenemende technologie (het intensief gebruik van smartphones en social media)

Sizzle schreef:
Wings_love, het is juist wel vrij veel voorkomend.
20% van de adolescente meiden hebben last van chronische vermoeidheid, bij jongens licht dat veel lager (onder de 10%).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:58

Vroegah werd je gediagnostiseerd met ME en daarmee moest je het doen :+ l

TS, pfeiffer komt in verschillende vormen. Sommige mensen zijn er nooit echt ziek van maar wel jaren lang moe.

xlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:59

Ik volg, ik heb dit ook al jaren.. Toen ik 4 was Pfeiffer gehad dus dat kan het (voor mij) niet zijn. Ik heb 3 á 4 jaar geleden hier dus ook onderzoek naar laten doen en kreeg te horen van de huisarts dat ik vitamine D tekort had en misschien was mijn energiehuishouding anders (dus minder) dan bij een gemiddeld mens. Dus daar moest ik me maar op aanpassen.
Ook kan het volgens mij te maken hebben met je schildklier. Alleen de waardes van de schildklier krijg je niet bij een gewoon bloedonderzoek hoorde ik.. maar dit weet ik niet zeker.
ik hoop dat je wat nuttigs kan vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:02

Er zijn redelijk wat virussen die in die leeftijd opspelen en voor vermoeidheid kunnen zorgen.
Toen ik nog puber was (20 jaar geleden) werd er nog redelijk actief op getest (vooral cmv), op den duur zijn ze ermee gestopt omdat het zo 'normaal' is dat ze geen behoefte mee zien in testen (idem mit pfeiffer en al zijn aanverwante neefjes).

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:20

Bloedtest is sowieso handig lijkt me . Misschien is het goed om te proberen of het werkt om nog iets langer te slapen. 8 uur voor een 16 jarige is volgens mij niet heel weinig, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Op internet staat ongeveer 9 uur als aanbevolen hoeveelheid (zelf had ik dat echt ook wel nodig toen ik 16 was).

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:20

Ik volg, ik ben ook 16 en ook zo moe! Ik slaap zowat elke avond rond 9-10-11 en slaap tot 8 uur zoiets. Ben daarma vaak nog erg moe, zou de hele dag overal in slaap kunnen vallen als ik de kans kreeg. Bloedonderzoeken gedaan maar is niks gevonden ik eet goed geen raar patroon. Dus geen idee! Inderdaad weinig zin in dingen, uitgaan laat ik ook meestal schieten. Gewoon veel te moe!

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:21

Ik heb hier een tijd ook veel last van gehad, kwam bij mij door een onregelmatig slaappatroon in combinatie met een vitamine D tekort. En stress. Ik heb een tijd vitamine D bijgeslikt, en ik ben overdag meer gaan doen. In het begin was dat erg naar en doorbijten, maar op een gegeven moment wen je er toch aan en krijg je meer energie. Ook probeer ik regelmatiger te gaan slapen, en dus niet meer uitslapen in het weekend. Hooguit een uurtje later uit bed in het weekend. Dat helpt voor mij al enorm. Juist dingen (die je leuk vindt) gaan ondernemen krijg je energie van, en helpt ook tegen stress. :)
Laatst bijgewerkt door Incroyable op 07-05-17 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:26

Ik ook.. Ik ben nu 20 en ik heb op me 15e al voor het eerst bloed laten prikken. Ik ben kerngezond qua bloed. Ik heb een lichte depressie, dus daar kan het ook aan liggen. Ik stress meer dan nodig en ik maak me altijd overal druk om. Dus misschien kijken of je je psychisch niet te druk maakt in je hoofd? Daar kun je ook heel moe van worden, maar eerst lichamelijk even kijken of je gezond bent. Ik ga binnenkort ook weer bloed prikken want het moe zijn word steeds erger bij mij..

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:35

xwildhorse schreef:
Ik volg, ik ben ook 16 en ook zo moe! Ik slaap zowat elke avond rond 9-10-11 en slaap tot 8 uur zoiets. Ben daarma vaak nog erg moe, zou de hele dag overal in slaap kunnen vallen als ik de kans kreeg. Bloedonderzoeken gedaan maar is niks gevonden ik eet goed geen raar patroon. Dus geen idee! Inderdaad weinig zin in dingen, uitgaan laat ik ook meestal schieten. Gewoon veel te moe!

Probeer eens een tijd om elke nacht maximaal 9 uur te slapen. Op vaste tijdstippen gaan slapen en opstaan. Ik zelf ga elke dag om 22.30 uur slapen en sta om 07.30 uur op. Het liefst ook minimaal een uur ervoor niet meer je mobiel gebruiken. Ik sliep namelijk te veel (10,11, soms zelfs 12 uur per nacht, maar was altijd nog hartstikke moe) Bij mij werkt het een beetje! Het is zeker het proberen waard :) Is er ook al onderzoek gedaan naar de werking van je schildklier? Als die niet goed werkt, kan je daar ook erg moe van worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:48

Sizzle schreef:
Het is zeker niet ongewoon op die leeftijd maar ik zou altijd even naar de HA gaan ivm bijv Pfeiffer en CMV.
Beide infecties waar je heel lang doodmoe van kan zijn. Bij de eerste is het goed om te weten omdat je dan uit de directe zon moet blijven.
Ook bloedarmoede en lage bloeddruk zijn niet bepaald zeldzaam in de leeftijd 15-25.

Bij Pfeiffer uit de zon blijven :? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, waarom is dat dan?

Even naar de huisarts en evt wat dingen uitsluiten met bloedonderzoek, kan ook heel goed gewoon de leeftijd zijn. Vitamine D heb ik volgens mij nog binnen de normale waarden gezien in deze tijd van het jaar bij Nederlanders die geen vitamine D slikken :o Of dat dan gerelateerd is met moeheid vind ik wel lastig te zeggen, want die waarde komt er in/na de winter altijd laag uit. Ook bij mensen die zich prima voelen :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:50

Ben je gevaccineerd voor hpv?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:51

Hier ook, zo rond mijn 16e begonnen en steeds heftiger geworden, school of werk gaat niet meer en huishouden maar half.
Alles heb ik laten testen (vooral doen!) maar een echte oorzaak vinden ze bij mij niet.
Veel slapen werkt nog het beste voor mij, als ik mijn uren echt beperk verander ik vrij snel in een zombie.

Ik hoop voor je dat het een simpel tekort is, dat is het makkelijkste op te lossen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:46

Ik kan me herinneren dat ik dit ook had rond die leeftijd. 16-17 jaar was ik toen. Misschien hoort het een beetje bij die leeftijd? En roken kan je sowieso beter laten he? ;)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:59

Ik herken het wel van vroeger en hoor op de school waar ik werk leerlingen vaak zeggen dat zij moe zijn. In de puberteit heb je veel meer behoefte aan slaap, dus pak die slaap ook echt. Probeer eens uit wat een uur meer slaap met je doet. En probeer geen tv meer te kijken en op je telefoon te zitten voor je gaat slapen. Pak in plaats daarvan een boek bijvoorbeeld.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 11:05

Ik weet niet of ik daar gevaccineerd voor ben, heb mijn 9-jaars prik gehad en als klein kind natuurlijk gevaccineerd.