Stem volledig weg, verkoudheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Stem volledig weg, verkoudheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 13:58

Hoi,

Omdat ik van alles probeer en mogelijk nog wel meer kan doen vraag ik bokt om tips.

De hele week al snip verkouden.
Mijn stem is sinds vanochtend weg, gister avond was ie nog enigszins aanwezig, maar nu komt er niks anders uit dan gefluister.

De bakken thee zijn niet aan te slepen, ik gok dat de teller inmiddels op 13 staat vandaag en het gaat maar door.
Thee verzacht mijn keel en zorgt ervoor dat ik niet zo belachelijk veel en hard moet hoesten.

Gelukkig ben ik alleen thuis, dus ik heb niemand tegen wie ik zou moeten praten.
Ik las namelijk dat niks zeggen, en dus ook zeker niet fluisteren, goed is voor het herstel.

- Ik neem om de 5-6 uur 2 paracetamol, niet alleen voor mijn keel, maar ook voor andere klachten die bij deze verkoudheid komen.
- Ik heb al twee keer gestoomd met Vicks vaporub, doe het vandaag nog twee keer.
- Neusspray is inmiddels op, mijn vriend gaat na zijn werk even langs de drogist voor een nieuwe.
- Onbeperkt (rooibos) thee drinken (inmiddels heb ik de wc ook meer dan genoeg gezien vandaag). Helaas geen kamille of munt thee oid aanwezig, maar alleen groene en rooibos.
- Niks zeggen, ook niet fluisteren
- 2 glazen suikerwater op, vanwege de ongelooflijke kriebel in mijn keel
- 2 'shots' aan hoestsiroop, wat mij doet herinneren aan dat ik zo meteen de volgende mag pakken.

Ik heb dit nog nooit eerder zo gehad.
Man wat is dit stom, mensen proberen mij te bellen en ik kan niet opnemen en moet er achteraan appen dat ik mij niet verstaanbaar kan maken telefonisch, alleen via whatsapp.

Wat kan ik nog meer doen?
Wat helpt bij jullie voor de verkoudheid?

Dit is zo vervelend :')
De kinderen van mijn vriend zijn er dit weekend en ik ben nu echt niks waard.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:01

Je bent al meer dan goed bezig! Ik kan alleen maar zeggen: volhouden!!
Verkoudheid duurt even lang met of zonder middeltjes. Je kunt het alleen maar verzachten.
Probeer wat te doen, voor afleiding. Tekenen of iets anders. Van op de bank/bed liggen ga ik me altijd alleen maar meer ellendig voelen :P Sterkte!!

Valerie93

Re: Stem volledig weg, verkoudheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:04

je bent al goed bezig! ik heb zelf afgelopen week een holte ontsteking gehad en nu weer een verkoudheid daar aan over gehouden.

Veel rust nemen dat is eigenlijk het enige wat ik zou kunnen aanraden!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 14:10

Hè balen :(
Geen extra trucjes die ik heb gemist of dingen die ik moet drinken/eten of juist niet? :')

Ik vermaak mij momenteel met Netflix, maar Pff wat duren de dagen lang..

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:11

zoals je al doet veel thee drinken maar veel water drinken wil ook helpen. ik neem zelf ook nog wel eens een beetje boullion drinken als ik water en thee zat word.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:12

Ik heb vorige week keelonsteking en verkoudheid erbovenop gehad en de ha raade me aan koud te drinken, waterijsjes te eten en af en toe lepel honing te nemen. Was ook vrij stemloos een paar dage heel erg hees en schoor.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:13

Ook gehad, mijn collega`s waren er erg blij mee. :')
Gaat vanzelf weer over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:33

_Nancy schreef:
Thee verzacht mijn keel en zorgt ervoor dat ik niet zo belachelijk veel en hard moet hoesten.

Veel drinken is prima.
Ik drink in case thee van zoethout en kamille. (Er zijn zelfs mensen die stand alone kamille drinken, maar ik vind dat niet lekker.)

Citaat:
Ik neem om de 5-6 uur 2 paracetamol, niet alleen voor mijn keel, maar ook voor andere klachten die bij deze verkoudheid komen.

Spartaans advies: doe dit alleen als je fiks pijn hebt.
Paracetamol remt de ontsteking "en dat klinkt leuk". Bedenk: ontsteking is het proces dat jouw lichaam in gang zet om de verkoudheid de nek om te draaien.
Het kan erg contra productief zijn.
Citaat:
- Ik heb al twee keer gestoomd met Vicks vaporub, doe het vandaag nog twee keer.
- Neusspray is inmiddels op, mijn vriend gaat na zijn werk even langs de drogist voor een nieuwe.

Soms irriteert dit spul je neusslijmvlies, let dus op. Irritatie in de zin van: extra beschadiging, terwijl je maximale reparatie nodig hebt.
Citaat:
Wat kan ik nog meer doen?
Wat helpt bij jullie voor de verkoudheid?

Vraag je vriend een grote pot L-Glutamine mee te nemen van de drogist. Telkens 2 uur na de maaltijd/ op lege maag en een half uur voor de maaltijd (= geef het spul even de tijd om te werken) een maatschep oplossen in water of vruchtensap.
Glutamine repareert slijmvlies (...helpt je lichaam om dit te doen, net als vitamine C en zink.)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:33

Bij ons werkt vitamine C i.c.m. zink altijd erg goed. :j

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:36

Welkom bij de club! Ben de afgelopen week 2 dagen stemloos geweest en sinds gisteren een zware overlsaande stem niet om aan te horen :+
Volgens mij kan je buiten uitzieken en het praten beperken vrij weinig doen. Bij mij begint al het slijm los te komen dus hopelijk is het eind in zicht

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:55

Citaat:
Ik neem om de 5-6 uur 2 paracetamol, niet alleen voor mijn keel, maar ook voor andere klachten die bij deze verkoudheid komen.

Spartaans advies: doe dit alleen als je fiks pijn hebt.
Paracetamol remt de ontsteking "en dat klinkt leuk". Bedenk: ontsteking is het proces dat jouw lichaam in gang zet om de verkoudheid de nek om te draaien.
Het kan erg contra productief zijn.
[quote]

Paracetamol is niet ontstekingsremmend en het is zelfs verstandig om niet te wachten tot je flink pijn hebt, maar om een spiegel op te bouwen. Volgens voorschriften van de bijsluiter slikken dus, en niet spartaans doen, nergens goed voor!

Sterkte TS, hopelijk knap je snel op!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:03

Kleine miscommunicatie: paracetamol heeft meerdere functies.
En :o het remt geen ontsteking - maar dempt wel de koorts.

Als het gaat om pijnbestrijding (of als de dokter het heeft voorgeschreven) dan is het opbouwen van een spiegel en het getrouw slikken van de pillen erg zinnig.

Maar als het on topic gaat om 'ik wil zo snel mogelijk van de verkoudheid af', kan het zin hebben om de reacties van je lichaam, bedoeld om het virus de baas te worden (koorts/ verhoging) heeft het wel zin om dit niet te remmen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:37

Stem doe je nu even niks aan. Uitzieken, niet forceren, geen mentholsnoepjes, veel rust en dan is het als het goed is met een paar dagen wel weer op z'n retour. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:38

Trachitol heeft een fijn pijnstillend effect vind ik.
Veel beterschap!