Orthomoculaire arts gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denbine

Orthomoculaire arts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:31

Al jaren loopt mijn zus met hormonale klachten, schildklier problemen, vit b12 en D tekort.
Zelf ben ik in behandeling voor mijn B12 tekort.
Nu werd mij geadviseerd om eens naar een Orthomoculaire arts te gaan.
Op Google zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat zijn jullie ervaringen en de do's en dont's?

epidaure

Re: Orthomoculaire arts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:39

Deze zou zeker een meerwaarde kunnen bieden. Iemand die applied kinesiology doet, kan ik nog meer aanraden (hier zit een bredere, wetenschappelijke, basis achter). Therapeuten in nederland zijn hier te vinden: https://www.icak.be/zoek-een-therapeut/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:42

Het kan een meerwaarde hebben mits je een echt goede hebt, die ook alles laat uit testen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:52

Ik heb een tijdje bij thalamo gelopen. Leverde me alleen niets op en kostte een fortuin dus ben na ongeveer een jaar gestopt.
Ze hebben veel getest maar de sipplementen die ik kreeg waren blijkbaar niet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:56

Elisa2 schreef:
Het kan een meerwaarde hebben mits je een echt goede hebt, die ook alles laat uit testen.

Hoe laat zo'n goede orthomoleculaire arts dingen uittesten? Heb je het dan over echt laboratoriumonderzoek of pendelen/wichelroedes & co?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:57

xyzutu2 schreef:
Elisa2 schreef:

Hoe laat zo'n goede orthomoleculaire arts dingen uittesten? Heb je het dan over echt laboratoriumonderzoek of pendelen/wichelroedes & co?

Bij mij was het bloed, urine en ontlasting :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:03

Duidelijk, dank je.
Ik was daar wel benieuwd naar omdat in de paardenwereld 'testen' en 'uittesten' heel vaak een synoniem lijkt te zijn voor pendelen, energetisch 'doormeten' enz, dus ik was benieuwd of dat in de orthomoleculaire hoek ook zo was, maar dit klinkt alsof het hier bij mensen nog steeds een goede geneeskundige basis heeft (of in elk geval zou moeten hebben ;) ).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:04

Nee ik bedoel ook bloed, urine en ontlastingsonderzoek. Echt duidelijkheid verkrijgen zeg maar van wat er aan de hand is..

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:26

Azmay schreef:
Ik heb een tijdje bij thalamo gelopen. Leverde me alleen niets op en kostte een fortuin dus ben na ongeveer een jaar gestopt.
Ze hebben veel getest maar de sipplementen die ik kreeg waren blijkbaar niet genoeg.

Dat is ook waar ik Mn vraagtekens bij heb.
Mijn gezondheid is me echt wel wat waard....
Maar heb eerder (niet bij een Orthomoculaire ) therapeut meegemaakt dat het enige wat t opleverde, een lege rekening was.
Als ik dan lees welke onderzoeken zoals bloed etc er afgenomen kunnen worden, vraag ik me af wat het prijskaartje hiervan is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:19

De beroepsvereniging heet 'mbog' - daar heb je in no time een goed opgeleid iemand, duidelijk vermeld wie arts is, wie therapeut en wie bijvoorbeeld diëtist.

Welk prijskaartje er aan hangt - dat hangt af van de klachten en de zaken waar de arts/ therapeut/ diëtist dus meer duidelijkheid over wil hebben.
Soms was ik met 50 euro klaar, maar bij ingewikkelder zaken kan het 200 euro worden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-05-17 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:22

Janneke2 schreef:
De beroepsvereniging heet 'mbog' - daar heb je in no time een goed opgeleid iemand, duidelijk vermeld wie arts is, wie therapeut en wie bijvoorbeeld diëtist.

Bedankt! Ik ga op zoek!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:24

Je weet dat er 0 wetenschappelijke basis zit onder deze 'geneeswijze'? Ik zou het geld in mijn zak houden..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:29

denbine schreef:
Azmay schreef:

Dat is ook waar ik Mn vraagtekens bij heb.
Mijn gezondheid is me echt wel wat waard....
Maar heb eerder (niet bij een Orthomoculaire ) therapeut meegemaakt dat het enige wat t opleverde, een lege rekening was.
Als ik dan lees welke onderzoeken zoals bloed etc er afgenomen kunnen worden, vraag ik me af wat het prijskaartje hiervan is?

Onderzoeken waren geloof ik snel boven de 100 euro, had er 3 of 4 nodig om een compleet beeld te krijgen. Werd ook geen cent van vergoed en de onderzoeken werden in Duitsland gedaan.
Was echt niet zo heel grappig :o

EDIT: Per stuk boven de 100 euro.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 03-05-17 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:31

troi schreef:
Je weet dat er 0 wetenschappelijke basis zit onder deze 'geneeswijze'? Ik zou het geld in mijn zak houden..

Dat is ook wat ik zo lastig er aan vind.
Echter word t me dan wel door een internist geadviseerd ....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:44

troi schreef:

Gosh, waar ter wereld heb je deze wijsheid vandaan....?

De term 'orthomoleculair', inclusief de eerste ontwikkelingen gaan terug op het werk van Linus Pauling, een bioloog die hiervoor de Nobelprijs heeft gekregen. (Welke moleculen heeft een cel zoal nodig 'om zich juist (= ortho) te kunnen ontwikkelen'...?)

Tot op de huidige dag is het gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek - maar (oh...!! wee...!) niet altijd onderzoek uitgevoerd door artsen.

Nuttig dat artsen hier naar verwijzen...!
(Jammer alleen dat deze internist dan net de naam van de beroepsvereniging er niet bij kan noemen, want buiten de vereniging om kan iedereen een bordje aan de deur spijkeren. Bij leden van de mbog krijg je de kosten van het consult gewoon vergoed.)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:24

Bedankt voor de uitleg Janneke2.
Moet ik een verwijzing hebben van een arts hiervoor?
En de lijst van het MBOG staan therapeuten en artsen. Is een therapeut "voldoende" bekwaam?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:36

denbine schreef:
Bedankt voor de uitleg Janneke2.
Moet ik een verwijzing hebben van een arts hiervoor?
En de lijst van het MBOG staan therapeuten en artsen. Is een therapeut "voldoende" bekwaam?

Therapeuten mogen geen medicijnen voorschrijven.
Een verwijsbrief is volgens mij niet nodig omdat het onder alternatief valt en het meeste toch niet vergoed word.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:39

Het zijn geen artsen over het algemeen, want er is geen universitaire graad voor en geen big registratie. Het valt onder alternatieve geneeswijzen en wordt (mits aanvullend verzekerd) slechts deels vergoed. Dus de term orthomoleculair 'arts' is al vrij misleidend. Doe grondig onderzoek voor je naar zo iemand toe gaat is mijn advies. De potjes met supplementen zijn vaak enorm duur en kunnen soms ook meer kwaad dan goed. Deze man heeft een cliënt van mij totaal de afgrond in geholpen met zijn praktijken:
http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/smild ... atief-duo/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:42

Over de artsen weet ik niet zoveel. Is arts geen beschermde titel nee. Maw, mag iedereen zich zomaar arts noemen in NL? Daar schrik ik van...
Van de dietisten weet ik iig dat zij wel volledig HBO opgeleid zijn als dietist en aanvullend zich orthomoleculair hebben laten scholen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:49

Bovenstaande noemt zich in mail en via telefoon 'arts' en op zijn website 'therapeut'. Iedereen mag zich therapeut noemen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:50

secricible schreef:
Over de artsen weet ik niet zoveel. Is arts geen beschermde titel nee. Maw, mag iedereen zich zomaar arts noemen in NL? Daar schrik ik van...
Van de dietisten weet ik iig dat zij wel volledig HBO opgeleid zijn als dietist en aanvullend zich orthomoleculair hebben laten scholen.

Volgens mij zijn de orthomoleculaire artsen naast dit ook huisarts of psychiater. Je mag je niet zomaar arts noemen zover ik weet.

Mijn gesprekken waren met iemand die geen arts was maar ze hadden wel een arts in dienst.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:56

Hoe dan ook; zoek het goed uit met wie en wat je werkelijk te maken hebt. Er zijn veel oplichters actief in de orthomoleculaire wereld en suplementen zijn niet per se onschuldig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:01

Arts is toch echt een beschermde titel waarvoor je de studie geneeskunde voor moet hebben afgerond, succesvol uiteraard :Y)

Iedereen die dat niet heeft gedaan en zich wel arts noemt, zou ik ver van weg blijven -O-

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:03

verootjoo schreef:
Arts is toch echt een beschermde titel waarvoor je de studie geneeskunde voor moet hebben afgerond, succesvol uiteraard :Y)

Iedereen die dat niet heeft gedaan en zich wel arts noemt, zou ik ver van weg blijven -O-

Alle artsen en verpleegkundigen staan vermeld in het BIG register. Door iedereen te bekijken. Zo niet, dan mogen ze de titel niet dragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:08

raket schreef:
verootjoo schreef:

Alle artsen en verpleegkundigen staan vermeld in het BIG register. Door iedereen te bekijken. Zo niet, dan mogen ze de titel niet dragen.

Klopt idd :j

Nou ga ik nooit naar zo'n zweefgebeuren toe, maar mocht ik dat wel ooit gaan doen, neus ik zeker even het big register door :j