Fitness, waar te beginnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

Fitness, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:22

Hoi!

Ik loop inmiddels al enorm lang rond met het idee om te gaan sporten. Ik heb een jaar geleden samen met een vriendin een basic fit abbonement genomen, en ben welgeteld drie keer geweest.

Tussen mij en die vriendin boterde het toch niet zo lekker. En ik ben echt een miet als het aankomt op dingen alleen doen -O- .

Ik ben echt gemotiveerd en sport(dans) al best veel. Hrt probleem is alleen dat ik dus niemand kan vinden die mee wilt gaan fitnessen met me. En ik ben zo'n sukkel die bang is dat andere mensen me gaan uitlachen :') . Dat ik oefeningen totaal verkeerd uitvoer bijvoorbeeld.
De basic fitness apparaten weet ik wel te gebruiken. Maar vrije gewichten, dumbbells, benchpresses etcetera heb ik gewoon geen verstand van.

Hoe zijn jullie begonnen met fitnessen?

Eileen_

Re: Fitness, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:24

Je kan toch gewoon de instructeurs die daar rondlopen vragen? Daar zijn ze voor.

Gewoon gaan, juist de sportschool kan je gebruiken om iemand aan te spreken en zo vrienden te maken. Voor zover ik weet heeft basicfit ook groepslessen toch? Probeer dat eens. Is erg leuk vind ik zelf ;)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:29

Bij een goede sportschool lopen hele fijne instructeurs rond die jou hier heel fijn in kunnen begeleiden :)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:31

Ik moet zeggen dat er bij mijn basic fit dus echt zelden personeel rond loopt... er zit iemand achter de infobalie maar die hebben zelden verstand van de fitness zelf. Althans dit vertelde het meisje achter de balie zelf toen ik ergens informatie over vroeg.

Groepslessen zijn een goede ja, thanks :)

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:35

Bij Basic-Fit hebben de medewerkers vaak geen verstand van de fitness zelf. De Personal Trainers die er rondlopen zijn ZZP'ers en niet in dienst van Basic-Fit, deze moet je dus nog apart betalen naast je abonnement.

Wel hebben ze bij de Basic-Fit locaties schema's hangen, kant en klare 'simpele' schema's. Misschien daar is naar kijken om te beginnen?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:41

Je kan ook bv op youtube kijken voor heel veel tips hoe je oefeningen met vrije gewichten moet uitvoeren.
Staan echt ontzettend veel instructie filmpjes online!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:56

Dankjulliewel voor de tips :)
Ik heb inmmidels de basic fit app gedownload waar schema's enzo instaan, en waar ook alle oefeningen uitgelegd worden!
Nu moet ik alleen nog de moed verzamelen om te gaan :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:57

Daarom ook niet zomaar voor een basic fit kiezen. Als je weet wat je moet doen is dat prima. Maar als je dat niet doet zou ik zeker kijken naar een sportschool mét opgeleid personeel...
Ik fitness bij Anytime fitness. Hele fijne huiselijke en warme sportschool met ontzettend fijn en opgeleid personeel... Ja, je betaald meer dan bij een basicfit oid, maar de kwaliteit van apparatuur en omgang met klanten is ook anders. Imo, altijd de moeite waard.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:15

Ik zou geen vrije oefeningen doen als je niet weet hoe ze moeten :)
Waarom begin je niet gewoon met crosstrainer, loopband of hometrainer? Dan ben je ook al een heel eind. En dan een apparaat voor je benen, een voor je armen en een voor je buik en je bent nog verder. Dan kun je een beetje rondkijken wat er is en wat je precies wilt en kan je het altijd nog uitbreiden.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:22

Ik ben in januari begonnen met fitness! Ik sport zelf bij fit for free. Leuke club alleen weinig begeleiding.

Ik zoek de oefeningen vooral op youtube op. Verder staat trainen nu op laag pitje wegens ziekte en net nieuwe baan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:18

Ik ga naar een kleinschalige sportschool met begeleiding, schema's worden gemaakt en op je doelen (en wat je leuk/niet leuk vind) aangepast, je krijgt hulp met het instellen van de apparaten en er wordt altijd met een schuin oog gekeken hoe oefeningen uitgevoerd worden. Als je wilt kun je ook echt 1 op 1 trainen. Ik zou me denk ik een beetje 'verloren' voelen in een basic fit of fit for free, die 2 tientjes die ik nu meer betaal zijn het me dubbel en dwars waard. Dus wellicht kun je ook eens kijken naar kleinere sportscholen in de buurt en wat zij bieden?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:21

Ik zou investeren in een paar lessen van een personal trainer. Je krijgt dan goede tips en je sport daarna veel effectiever ipv nu weken lang een beetje aanklungelen en het idee hebben dat je het verkeerd doet.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:35

Ik deed mee met small group lessen en daardoor heb ik de basis geleerd.
Toch zou ik een personal trainer aanraden, sinds ik daarmee sport zie ik veel meer resultaat.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:36

Remember schreef:
Ik ga naar een kleinschalige sportschool met begeleiding, schema's worden gemaakt en op je doelen (en wat je leuk/niet leuk vind) aangepast, je krijgt hulp met het instellen van de apparaten en er wordt altijd met een schuin oog gekeken hoe oefeningen uitgevoerd worden. Als je wilt kun je ook echt 1 op 1 trainen. Ik zou me denk ik een beetje 'verloren' voelen in een basic fit of fit for free, die 2 tientjes die ik nu meer betaal zijn het me dubbel en dwars waard. Dus wellicht kun je ook eens kijken naar kleinere sportscholen in de buurt en wat zij bieden?

Precies dit dus :) Zeker dat schuin oog erop of je je oefeningen wel goed uitvoert!

Onze Fitness is 24-7 open dus niet 24-7 begeleiding, maar als ik alleen ga sporten ga ik dus voor 9u savonds zodat er nog personeel is die mij waar nodig kunnen helpen :)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:38

Ik was ook altijd een beetje sceptisch over de sportschool (hardlopen en fietsen kan toch ook gewoon buiten op je eigen fiets, dan zie je tenminste nog wat), maar vriend sleepte me mee en toch eens een lesje bodybalance geprobeerd bij fitland, vond ik wel leuk en lekker voor de paardrijspiertjes dus toch lid geworden en wat lesjes geprobeerd: inmiddels gaan er 2/3x per week en doe ik enthousiast mee met pilates, circuittraining en bodypump: echt heerlijk en super verslavend!
Tip: zoek echt een leuke sportschool met professionele trainers en leuke groepslessen en probeer gewoon wat uit! Het is echt leuk en niemand lacht je uit! Echt niet, daar was ik in het begin ook een beetje bang voor ;) ik heb de eerste lessen ook staan stuntelen en iedereen is ergens begonnen toch? ;)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:41

Als het goed is kun je je opgeven om uitleg te krijgen van toestellen. Kost je 15 euro.
Zelf doe ik altijd de groepslessen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:57

Ik zou het abbo opzeggen en op zoek gaan naar een sportschool waar je je wel lekker voelt.
Je geeft nu aan dat je bang bent dat mensen je gaan uitlachen.

Ik zit nu op een sportschool waar de begeleiding écht goed is en waar ze een indoor grasmat hebben. Dus ze bieden ook bootcamp lessen enzo aan, harstikke leuk. Geen zgn. anabolenhoekje waar menig meid niet doorheen durft te lopen, maar gewoon stuk voor stuk leuke en gezellige mensen. Betaal er wel voor, maar heb het er wel voor over. Heb ook bij goedkopere sportscholen gezeten en juist door gebrek aan goede begeleiding en het anabolenhoekje had ik er geen zin meer in. Ook bij die sportscholen die groepslessen via tv schermen doen: belachelijk. Echt slecht dat dat bestaat gewoon :=.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:07

Pak je tas en stop er je sportkleding, bidon met water, handdoek en oordopjes in. Ga naar de sportschool, kleed je om en loop naar de crosstrainer. Zet je spotify op je favo afspeellijst of gewoon de iTunes top 30 ofzo. Zet de crosstrainer op 20 minuten op stand 3 of 4 en ga lekker aan de slag. Daarna pak je de hardloopband en ga je kijken wat je kan hebben. Ik weet niet of je daar een mat hebt voor buikspieroefeningen. Zo ja, ga daar wat oefeningen doen. Probeer eens te planken, kijken hoe lang je het kan volhouden. Vanuit daar ga je eens verder kijken wat je nog meer wilt aanpakken. Vergeet vooral je spotify niet, die is erg belangrijk!!! Verstand op 0, niet naar andere mensen kijken en gewoon je eigen ding doen +:)+

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:18

Wat een fijne reacties allemaal, dankjulliewel!

Ik heb besloten om het nog een aantal keer te proberen bij basic fit (ik zit er ook nog 2 maanden verplicht aan vast), en dan doe ik eerst een keer per een personal trainer.
En mocht ik me dan nog niet fijn voelen, ga ik na die opzegtermijn overstappen naar een andere fitness.
Is er op Bokt geen fitness topic oid. dat iemand weet? :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:27

Ga gewoon alleen, doe ik ook bijna dagelijks.
Mensen die al lang trainen kunnen en willen vaak ook wel even helpen hoor en dan leer je gelijk wat mensen kennen.
Heb zelf ook het meeste geleerd van mensen die daar trainen haha :) :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:58

Ik weet niet waar je woont, misschien zijn er bokkers die mee willen sporten? Als beginner wil ik je echt aanraden om niet zomaar wat aan te kloten, maar gewoon op zoek te gaan naar een goede sportschool met voldoende begeleiding. Je gooit nu €20 per maand weg zonder resultaat omdat je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Beter betaal je €30 met begeleiding én resultaat.
Ik lees dat je nog 2 maanden vastzit, die tijd zou ik vooral besteden aan bijvoorbeeld een hardloopschema van internet, op de loopband.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:00

Ik weet niet waar je woont? Maar ik heb veel ervaring en wil je graag helpen! We kunnen samen een keer gaan sporten. Ik woon in Amersfoort en zit in Den Bosch op school :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:07