Flink gebeten door kat. Huisarts?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:06

Christiene schreef:
xxxmh schreef:
Dan moet ik wel wekelijks naar de dokter om een kattenbeet. Mijn kat zet weekelijks haar tanden in m'n hand haha. Is het dan echt zo gevaarlijk?

Er is wel een verschil in echt mega hard door bijten dan een speels bijtje. Mijne bijt ook wel eens dat het net bloed. Maar als je echt diepe gaten hebt heb je meer kans op ontsteking.


Mijn kat bijt alleen nooit speels helaas. Is af en toe een kreng..

c_alsemgeest

Berichten: 20749
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:20

Het ligt het type beet en de manier hoe de wond zich daarna gedraagt. Als het erg rood en dik wordt is het niet goed. Kan een onschuldige infectie zijn... maar het kan ook slechter aflopen. Tetanus is geen pretje en maar hopen dat het snel genoeg herkend wordt. Bloedvergiftiging, necrotiserende bacterie die je huid weg vreet... allemaal zaken die van een gewone beet kunnen komen of iets anders dat je huid perforeerd. Maar dat betekend niet dat het altijd gebeurt... maar je ziet het wel aan de wond

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:10

xxxmh schreef:
Dan moet ik wel wekelijks naar de dokter om een kattenbeet. Mijn kat zet weekelijks haar tanden in m'n hand haha. Is het dan echt zo gevaarlijk?


Die beten waar we het hier over hebben doen PIJN. Dat accepteer je echt niet wekelijks.

Pijn boeit mij over het algemeen niet zo, maar toen ik ben gebeten moest ik toch eens even gaan zitten. En bloed stelpen.

Speelse beetjes zijn heel wat anders.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:38

De beten die ik had aan echt wel tot tanddiepte. Kon zo in halve cm naar binnen kijken.
De eerste keer liep het bloed eruit...in het hele huis van de meldster liep een spoor :o

Je weet echt wel snel genoeg of het serieus is of niet. Mijn hand werd alle 3 de keer binnen no time dik tot aan een stijve pols aan toe. Ze bijten dwars door je huid de spieren in of je gewricht.

Mijn eigen kat bijt ook wel eens maar dat stelt niet zoveel voor.

Sjolvir

Berichten: 25315
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:50

Speels bijtje is heel anders dan kat die bijt....
Als kat echt bijt gaan die mooie hoektandjes helemaal in je vinger/hand/neus/been whatever... en met die kiesjes kunnen ze dan ook aardige knauw geven, geloof me.. Als ze ECHT bijten, dan weet je dat meteen en dat voelt echt anders dan kat die al spelend nibbeld ook al kan je daar ook wondjes van krijgen.

Kattebekken zijn vies met allerlei bacterien erin en beten in gezicht en handen zijn extra vervelend, nog een probleem is dat die mooie hoektanden diepe gaten achterlaten die snel dicht gaan zitten met berg bacterien onderin die er niet meer uit kunnen.
Daarom is geldige tetanus enting heel practisch en anders heb je 48 uur om het te regelen, maar uiteraard moet je daar niet op gaan zitten wachten, als je probleem voorziet normale werktijd afwachten en dan HA bellen. (als het alleen om de tetanus gaat)
Intussen wondjes open houden door nat verbandje of sodabadje (ala paard, iedereen hier kent het denk aan hoefzweer), zodat vuil eruit kan en er lucht bij kan. Zie je dat het rood wordt, echt zwelt echt pijnlijk is, je bv vingers steeds slechter kan bewegen dan zeker de HA bellen en zie je rode streep van bv je hand over je arm trekken ook zeker bellen.

Kattebeten kunnen echt heel vervelend zijn en doorgaans voel je dat vanzelf.

Heb zelf een wijsvinger die flink tussen een kat heeft gezeten (ook nog in het gewricht en peesschede) en dat voel je ook echt zo, soort kauwstaafje voor de kat, je kon de tanden over je bot voelen gaan, heel fijn.
(Was om 11 uur savonds gebeten, snachts al in nat verband en AB geslikt, die ochtend HA gebeld kon ik om 4 uur in de middag terecht (had echt gezegd, gaat niet goed, maar dat had geen indruk gemaakt geloof ik) kwam daar en kon meteen door naar ziekenhuis, daar vinger opengelegd en kweek gemaakt. Maar dat was nog mazzel, beneden buurvrouw heeft 2 wkn in ziekenhuis gelegen voor kattenbeet!!! En ja, ken iemand die het zelfs tot de IC gescoord heeft wegens aanval van kat (dat was wel meer dan 1 bijtje.. die was echt aangevallen door 1 van haar Eigen katten en heeft moeten vluchten) kat was voor die tijd altijd lief... )

En toch zijn katten leuk :+

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:01

Katten zijn awsome *\o/*

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:32

Een kattenbeet is niet niks en zeker niet wat ik op de Foto zie. Heb als da assistente ook geleerd altijd spoed bij mens en dier.

Kenay

Berichten: 192
Geregistreerd: 27-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 11:09

Komen best wel wat heftige verhalen voorbij hier. Heb al mijn hele leven katten maar wist ook niet dat het zo gevaarlijk kan zijn. Ik denk dat ik er optijd bij geweest ben met de antibiotica. Dit was het gister:
Afbeelding

Met een rode streep op mijn arm. Vandaag is het gelukkig al een stuk minder dus volgens mij slaat de antibiotica aan.