Flink gebeten door kat. Huisarts?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:25

Shadow0 schreef:
@Bruintje, waarom zou een huisartsenpraktijk dat niet op mogen lossen op deze manier? Volgens mij functioneert het op zich redelijk goed.

Ze zijn de hele dag bereikbaar voor dingen die belangrijk zijn, en voor makkelijker planbare zaken zijn er afgebakende tijden. De assistenten kunnen daardoor makkelijker ook andere dingen doen, terwijl ze tegelijkertijd gewoon bereikbaar zijn als het nodig is. Wat is daar het probleem mee? Het lijkt me voor iedereen de beste en goedkoopste oplossing, met over het algemeen het minste wachttijd. Wat is het bezwaar daartegen?


Idd, ik ben zelf assistente, maar een assistente doet meer dan alleen telefoon. En als je die werkzaamheden doet is het echt niet handig om continue tel te hebben voor afspraken.
Voor spoed zijn we altijd bereikbaar.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:27

bruintje123 schreef:
Winged
En het is overdag :)
Het is geen avond of weekend.

Zoals ik al aangaf, zeker even bellen, maar geen spoednummer.
Ik vind het ook erg slecht geregeld als een huisartsenpraktijk overdag! dit als spoed laat gelden.
Dat wil niet zeggen dat je niet gezien gaat worden, maar spoed, als echt spoed spoed is het niet.
Het kan echt wel enkele uren wachten.
Zoals jij al zegt overdag hoort er gewoon de assistente te bereiken te zijn onder het gewone nummer.
Is dat niet is er duidelijk wat mis in het management bij die betreffende praktijk.

Dat is bij ons ook niet hoor.... Bellen voor 11 voor een afspraak (en dan hopen als je maandag om 8.00 belt dat je ergens eind vd week terecht kan), en tussen 13.00 en 13.30 telefonisch "spreekuur"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:49

Je kan ook nog een assistente hebben die het andere werk doet. Dat is beter geregeld.

Kenay

Berichten: 192
Geregistreerd: 27-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 15:59

Vind het soms ook wel een vervelend dat je alleen 's morgens iemand kan spreken maar heb de huisarts gelukkig niet vaak nodig. Moet echt een keuze maken voor spoed anders krijg ik gewoon niemand meer aan de lijn..

Ze hebben het net bekeken en ben een tetanusprik rijker en een AB kuur. Mocht ik toch nog koorts krijgen of iets moet ik terugkomen. Bedankt voor jullie advies :)

Enige nadeel is dat ik nu morgen geen borrel meer mag drinken :')

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:02

Dat is minder zo op koningsdag.... :+

Nog advies gekregen om te weken in soda/Biotex??

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:03

Beterschap.

Kenay

Berichten: 192
Geregistreerd: 27-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 17:13

Kentaro schreef:
Dat is minder zo op koningsdag.... :+

Nog advies gekregen om te weken in soda/Biotex??


Ja daar had ik nog even niet over nagedacht haha.

Biotex is wel een goede! Volgens mij heb ik dat nog is huis.

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 01:49

Wat ben ik blij dat mijn dokter assistentes een lijn hebben met druk 1 voor spoed en 2 voor overige vragen!
En vaak genoeg met al mijn ongelukjes, stapte ik binnen, ( wanneer ik nog kon) en ze helpen mij altijd.
Hoef mijn naam en geboortedatum niet eens te noemen, enige wat ze zeiden als ik binnen stapte :
San: waarom kies je toch geen andere sport :')

TS toen ik het las dacht ik gelijk, je hebt een tetanusprik nodig, maar gelukkig heb je die gekregen, beterschap.

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 06:38

bruintje123 schreef:
Winged
En het is overdag :)
Het is geen avond of weekend.

Zoals ik al aangaf, zeker even bellen, maar geen spoednummer.
Ik vind het ook erg slecht geregeld als een huisartsenpraktijk overdag! dit als spoed laat gelden.
Dat wil niet zeggen dat je niet gezien gaat worden, maar spoed, als echt spoed spoed is het niet.
Het kan echt wel enkele uren wachten.
Zoals jij al zegt overdag hoort er gewoon de assistente te bereiken te zijn onder het gewone nummer.
Is dat niet is er duidelijk wat mis in het management bij die betreffende praktijk.


Ze had in de OP wel gezegd dat ze na 11.00 uur alleen voor spoed kon bellen, maar dat terzijde.

Bij ons is er 1 telefoonnummer. Dan krijg je een bandje met; voor spoed toets 1, wilt u een assistente spreken, blijft u dan aan de lijn.
Tussen 11.00 en 11.30 is er bespreking en hoor je dus een ander bandje. Dat ze nu alleen bereikbaar zijn voor spoedgevallen. Ook geld dat voor na 12.00 uur. De huisarts is bereikbaar van 8.00 - 12.00 uur om een afspraak te maken. Buiten die tijden gaat het om spoedgevallen.

Waarom zou de assistent overdag de hele dag bereikbaar moeten zijn dan volgens jou? Als er iets na 12.00 uur gebeurd kan je dus gewoon bellen, als het ernstig is. Anders wacht je maar gewoon tot de volgende dag. Niks mis mee.

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 06:58

Ik vind eigenlijk dat je gewoon bereikbaar moet zijn als dokterspraktijk.
Absoluut nummer 1 voor spoed, maar wat nou als je echt alvast een afspraak wilt maken voor de volgende dag, en pas de volgende ochtend kan bellen met risico dat je pas de dag erna terecht kunt.
Maar ook is er nog altijd een andere weg, als je dokterspraktijk niet meer bereikbaar is, kun je ook altijd langs gaan naar de assistente en dan een afspraak maken.

Maar ik zeg dit wel, maar ik weet natuurlijk niet, hoe dit werkt vanuit een doktersassistente, want natuurlijk weet ik ook wel dat ze niet alleen telefoniste zijn.

Maar ben wel blij met mijn dokterspraktijk, die zijn hele dag bereikbaar,

Christiene
Berichten: 7737
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 07:19

Mijn familie lid lag drie dagen in het ziekenhuis na een kattenbeet... Was wel bij arts geweest maar die had niet goed gehandeld. Is flink gaan ontsteken bij de huisartspost door gestuurd na ziekenhuis kon gelijk blijven infuus met antibiotica kreeg ze toen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 07:21

Een collega van mij is een aantal jaren geleden gebeten door haar kat in haar duim. Hele duim en gedeelte van haar hand was dik en gezwollen. Antibiotica kuur en tetanusspuit er in gehad. Maar ze heeft er nog lang last van gehad. Wat ben ik dan blij met onze huisartsenpraktijk hier in het dorp. Meerdere huisartsen op 1 plek en als we bellen kunnen we 9 van de 10 keer op de zelfde dag terecht. Vrijdags zijn ze alleen geopend voor spoed maar heb er al een keer gezeten met mijn zoontje. Hij was drie jaar en zijn gezichtje was helemaal opgezet en het was niet de bof. Gebeld alles uitgelegd en kon gelijk komen. Bleek een allergische reactie ergens op te zijn en moest zelf weer weg trekken. Zij trekken wel snel aan de bel gelukkig.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:43

Iris.
Om te bellen voor advies. Om een afspraak te maken als dit. Geen spoed wel een prik. Voor recepten, uitslagen. Maken van afspraken. Wat er bij jullie in 2 uurtjes wordt gepropt.
Echt ik verbaas me hier over de prutserige ha's
Je kunt nog beter daar de da nodig hebben. :D

Hier is de ha continue te bereiken behalve in de pauze dan krijg je er ander "bandje" met nog steeds de optie spoed.
En dan bel je dus niet voor die kattenbeet.

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:55

Wat een gemiep over de term spoed.

Goed dat je hebt gebeld, ts. Beterschap met je hand.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:01

Goed dat je meteen gebeld hebt en alsjeblieft let goed op je lichaam. Mijn trainster heeft nu nog 2 vingers en een duim over, waarvan er waarschijnlijk nog meer geamputeerd moet worden en dat ook gewoon na een kattenbeet (waar ze ook direct mee naar de hap is geweest)
Dus let op!!!!!
Sterkte ermee!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:27

Bij de titel van dit topic moest ik meteen aan het avontuur van mijn vader denken. Gelukkig goed afgelopen, hopelijk bij jou ook!

Karin @ [MWS] Gebeten door een kat

Niet te licht over denken idd, zo'n kattenbeet.

xxxmh

Berichten: 3516
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:33

Dan moet ik wel wekelijks naar de dokter om een kattenbeet. Mijn kat zet weekelijks haar tanden in m'n hand haha. Is het dan echt zo gevaarlijk?

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:42

Lees even de uitleg van Sjolvir op de laatste pagina van het topic waar ik net de link van gaf. Dan weet je wanneer je moet opletten en waarom een kattenbeet zo gevaarlijk KAN zijn (maar gelukkig niet altijd is).

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:43

xxxmh schreef:
Dan moet ik wel wekelijks naar de dokter om een kattenbeet. Mijn kat zet weekelijks haar tanden in m'n hand haha. Is het dan echt zo gevaarlijk?


Ik neem aan dat jouw kat niet wekelijks doorbijt en dus echt bloed trekt? Daarnaast als je ern tetanusprik hebt die nog werkt dan valt het vaak mee. Hier bijten ze wel eens maar dan zacht of een druppel bloed. Dat is niet echt doorbijten.

xxxmh

Berichten: 3516
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:04

Amandavd schreef:
xxxmh schreef:
Dan moet ik wel wekelijks naar de dokter om een kattenbeet. Mijn kat zet weekelijks haar tanden in m'n hand haha. Is het dan echt zo gevaarlijk?


Ik neem aan dat jouw kat niet wekelijks doorbijt en dus echt bloed trekt? Daarnaast als je ern tetanusprik hebt die nog werkt dan valt het vaak mee. Hier bijten ze wel eens maar dan zacht of een druppel bloed. Dat is niet echt doorbijten.


Bloed wel eens maar echt doorbijten denk ik niet

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:10

Scheelt daarin dat tetanus een anaerobe bacterie is. Die gedijt dus het beste in van die diepe, snel sluitende wondjes. Oppervlakkig zou ik het alsnog goed in de gaten houden maar daar zit minder risico aan dan diepe wondjes.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:15

xxxmh, gewoon eens bij de huisarts vragen om nog een keer een tetanus herhaling.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:19

Heb ik ook ooit aan de hand gehad, ik moest het met vochtige doek eromheen nat houden en prik halen als je geen tetanus enzo actief hebt. Katten mond is minder schoon dan hondenmond, veel meer bacteriƫn en wonden zijn rafeliger. Dus langs huisarts! En sterkte!

Christiene
Berichten: 7737
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:22

xxxmh schreef:
Dan moet ik wel wekelijks naar de dokter om een kattenbeet. Mijn kat zet weekelijks haar tanden in m'n hand haha. Is het dan echt zo gevaarlijk?

Er is wel een verschil in echt mega hard door bijten dan een speels bijtje. Mijne bijt ook wel eens dat het net bloed. Maar als je echt diepe gaten hebt heb je meer kans op ontsteking.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:46

Nog leuker is een bijt van een stervende kat :o
Dan kom je in 4 dagen 3x bij de huisarts en krijg je min 10 dagen AB en een flinke pijnstiller.

Ik was er een nacht goed ziek van en had bijna midden in de nacht naar de HAP gebeld (daar was ik overdag al geweest).
Daar ben ik alsnog de ochtend terecht gekomen en het was een twijfel geval of ik gelijk door kon.
Maar ik mocht toch naar huis met het advies als ik weer zo ziek zou worden ik gelijk weer zou bellen.

Gelukkig zakte het toch af en ben ik maandag weer bij mijn eigen HA geweest. Die ook nog een gezellig verhaaltje had over een andere patient met een kattenbeet :P .
Ik heb er ook nog een behoorlijke tijd last van gehad.

Dus ja neem een kattenbeet altijd serieus.
Ik heb alvast ene recept mee gekregen voor de volgende keer :D (ik werk op de dierenambulance)