Flink gebeten door kat. Huisarts?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:37

Goed dat je gebeld hebt!! Hier krijg je antibiotica voor. Open wondjes van beten en zeker in de hand zijn ze heel voorzichtig mee!!
En als je tetanus verlopen is, krijg je die hoogstwaarschijnlijk ook.

Weken in warm water met soda of Biotex is ook aan te raden!

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:38

bruintje123 schreef:
spoedlijn?
Nee zie zou ik ook niet bellen. Ik denk dat je er hier ook een uitbrander voor krijgt.
Maar gewoon naar je huisarts bellen, ja natuurlijk, daar zijn ze voor.


Gebeten worden door een kat als je tetanus niet op orde is is zeker wel spoed imo, in de zin van moet je in het weekend ook voor terecht kunnen.
Als de huisarts gewoon open is is het natuurlijk handiger om daar gewoon naar te bellen.

Kenay

Berichten: 192
Geregistreerd: 27-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 13:41

Ja mijn eigen huisarts is op vakantie dus er neemt een andere huisarts waar maar alleen voor spoedgevallen. Vandaar mijn vraag hier ook. Googlen maakt het ook altijd 10 keer erger dan het is :P Maar ze vond het goed dat ik belde.

En als ik de rest van de verhalen hier lees zijn het inderdaad nare wondjes!

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:42

Als het bij Kenay geregeld is zoals bij ons, is de spoedlijn ook gewoon de huisarts (dus niet 112). Maar dan bereikbaar de hele dag. Terwijl de telefonische bereikbaarheid van de assistenten voor bv uitslagen, herhaalrecepten en afspraken alleen maar tot 11 uur is, omdat ze buiten die tijd ook andere dingen doen.
'Spoed' houdt in dat het nodig is om nu/vandaag advies te krijgen, en dat het niet kan wachten tot het volgende spreekuur (en nu zeker niet, omdat dat pas vrijdag weer is.)

Ik hoop niet dat daar uitbranders voor gegeven worden, want het is juist heel goed om advies te vragen voor je naar de huisartsenpost of nog duurdere Eerste Hulp zou moeten met heftige infectie.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:43

:j

Kenay schreef:
En als ik de rest van de verhalen hier lees zijn het inderdaad nare wondjes!


Echt goed dat je even gaat!
Beter safe than sorry!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:43

Azmay schreef:
bruintje123 schreef:
spoedlijn?
Nee zie zou ik ook niet bellen. Ik denk dat je er hier ook een uitbrander voor krijgt.
Maar gewoon naar je huisarts bellen, ja natuurlijk, daar zijn ze voor.


Gebeten worden door een kat als je tetanus niet op orde is is zeker wel spoed imo, in de zin van moet je in het weekend ook voor terecht kunnen.
Als de huisarts gewoon open is is het natuurlijk handiger om daar gewoon naar te bellen.

Ook al zou je er voor naar de huisartsenpost moeten is het nog geen spoed.
Dan bel je daarvoor geen 112 maar het nummer van je HAP.

bel je overdag naar je huisarts kan je in de meeste gevallen kiezen uit, kies 1 voor spoed, kies 2 voor het spreken van de assistente.
Dan druk je geen 1 in.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:44

Shadow0 schreef:
Als het bij Kenay geregeld is zoals bij ons, is de spoedlijn ook gewoon de huisarts (dus niet 112). Maar dan bereikbaar de hele dag. Terwijl de telefonische bereikbaarheid van de assistenten voor bv uitslagen, herhaalrecepten en afspraken alleen maar tot 11 uur is, omdat ze buiten die tijd ook andere dingen doen.
'Spoed' houdt in dat het nodig is om nu/vandaag advies te krijgen, en dat het niet kan wachten tot het volgende spreekuur (en nu zeker niet, omdat dat pas vrijdag weer is.)

Ik hoop niet dat daar uitbranders voor gegeven worden, want het is juist heel goed om advies te vragen voor je naar de huisartsenpost of nog duurdere Eerste Hulp zou moeten met heftige infectie.

Dit :j

112 is een andere zaak, da's het alarmnummer ;) En wanneer een andere huisarts waarneemt dan zijn dit ook gewoon spoedjes. Een verstopt oor bijvoorbeeld ga je niet voor naar een andere huisarts.

Babootje

Berichten: 26432
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:44

Misschien ten overvloede... Goed dat je gebeld hebt TS. Een vriendin van mij heeft zich moeten laten opereren na een kattenbeet. Die dacht in eerste instantie: ik ga morgen wel naar de dokter maar die had toch mooi een streptococceninfectie opgelopen. Dat kan heel snel gaan.

Onderzoekers van de Amerikaanse Mayo Clinic hebben drie jaar lang onderzoek gedaan naar kattenbeten. 1 op de 3 slachtoffers die zich op een dienst spoedgevallen aanboden na een kattenbeet in de hand, moest enkele dagen in het ziekenhuis worden opgenomen en bij 20% daarvan moest de wond chirurgisch schoongemaakt worden. Katten kunnen namelijk een kleine diepe wond achterlaten wanneer ze de huid doorboren met hun scherpe hoektanden. De diepe wond fungeert als de perfecte broedplaats voor bacteriën en deze infecteren gewrichten en weefsels. Dus ook wondjes die op het eerste zicht onschuldig lijken, kunnen dus wel degelijk gevaarlijk zijn.
Het is daarom best om bij een kattenbeet altijd zo snel mogelijk een arts te raadplegen.

Kenay

Berichten: 192
Geregistreerd: 27-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 13:50

Winged schreef:
Shadow0 schreef:
Als het bij Kenay geregeld is zoals bij ons, is de spoedlijn ook gewoon de huisarts (dus niet 112). Maar dan bereikbaar de hele dag. Terwijl de telefonische bereikbaarheid van de assistenten voor bv uitslagen, herhaalrecepten en afspraken alleen maar tot 11 uur is, omdat ze buiten die tijd ook andere dingen doen.
'Spoed' houdt in dat het nodig is om nu/vandaag advies te krijgen, en dat het niet kan wachten tot het volgende spreekuur (en nu zeker niet, omdat dat pas vrijdag weer is.)

Ik hoop niet dat daar uitbranders voor gegeven worden, want het is juist heel goed om advies te vragen voor je naar de huisartsenpost of nog duurdere Eerste Hulp zou moeten met heftige infectie.

Dit :j

112 is een andere zaak, da's het alarmnummer ;) En wanneer een andere huisarts waarneemt dan zijn dit ook gewoon spoedjes. Een verstopt oor bijvoorbeeld ga je niet voor naar een andere huisarts.


Klopt zo werkt het bij ons inderdaad!

112 is inderdaad wat overdreven :D

Babootje

Berichten: 26432
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:51

bruintje123 schreef:
Ook al zou je er voor naar de huisartsenpost moeten is het nog geen spoed.
Dan bel je daarvoor geen 112 maar het nummer van je HAP.


Dat is een misvatting. Ook een bezoek aan de HAP is alleen voor spoedgevallen. (Ik kan het weten want ik werk regelmatig voor de huisartsenposten Amsterdam).
De HAP is er alleen voor gevallen die niet tot de volgende dag kunnen wachten. Dus avond, nacht en weekeinde. Dus bel je naar de eigen huisarts; is het avond, nacht, weekeinde dan kun je bellen naar de HAP.
Een kattenbeet is absoluut spoed. Daarmee moet je geen dag wachten. Het infectiegevaar is hoog.
Degene die trieert moet dat weten.

Kenay

Berichten: 192
Geregistreerd: 27-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 13:53

Babootje schreef:
Misschien ten overvloede... Goed dat je gebeld hebt TS. Een vriendin van mij heeft zich moeten laten opereren na een kattenbeet. Die dacht in eerste instantie: ik ga morgen wel naar de dokter maar die had toch mooi een streptococceninfectie opgelopen. Dat kan heel snel gaan.

Onderzoekers van de Amerikaanse Mayo Clinic hebben drie jaar lang onderzoek gedaan naar kattenbeten. 1 op de 3 slachtoffers die zich op een dienst spoedgevallen aanboden na een kattenbeet in de hand, moest enkele dagen in het ziekenhuis worden opgenomen en bij 20% daarvan moest de wond chirurgisch schoongemaakt worden. Katten kunnen namelijk een kleine diepe wond achterlaten wanneer ze de huid doorboren met hun scherpe hoektanden. De diepe wond fungeert als de perfecte broedplaats voor bacteriën en deze infecteren gewrichten en weefsels. Dus ook wondjes die op het eerste zicht onschuldig lijken, kunnen dus wel degelijk gevaarlijk zijn.
Het is daarom best om bij een kattenbeet altijd zo snel mogelijk een arts te raadplegen.


Jeetje klinkt heftig!

Wat die kleine rottandjes dan toch kunnen veroorzaken. Denk (hoop) dat het bij mij wel los loopt hoor. Maar better safe than sorry inderdaad. Als het echt gaat ontsteken/etteren ben je verder van huis.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:53

klopt, ik heb het zelf ook gehad na een paardenbeet in mijn vinger... echt een mini stukje waar de huid kapot was. Ik was juist bij de HAP om mijn vinger te laten checken dat deze niet gebroken was... zelf dacht ik niet aan het schrammetje, maar de arts had meteen alarmbellen toen die de roodheid en verdikking zag :+ er is daarna wel een flink stuk huid verwijderd door de infectie die erin bleek te zitten. En AB kuur met infuus.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:55

Dat een andere huisarts waarnam vertelde ze eerst niet.
Maar je eigen huisarts bellen binnen kantoortijden is geen spoed, ook geen spoedpost, zoals na werktijd.
Werkende in het ziekenhuis en ik heb het over spoed gaat het niet over de mensen in de wachtkamer bij de hap.

Babootje, zelf heb ik in het ziekenhuis gewerkt.
Dat je er heen moet staat niet gelijk aan spoed.
Je kan er uren mee wachten, en een dag kan ook, langer niet.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 26-04-17 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:57

Ook weer leerzaam al die verschillen. Mijn huisartsenpraktijk is gewoon de hele dag bereikbaar onder het normale nummer, wil je voor dezelfde dag een afspraak, dan voor 10 uur bellen. Maar mocht er echt spoed zijn, dan 112 als het levensbedreigend is en een ander nummer voor andersoortige spoed (al kan ik me daar nu even geen voorstelling bij maken). Voor 's avonds, 's nachts en weekends is er wéér een ander nummer. Om het overzichtelijk te houden..

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:58

Ooit tussen twee vechtende katten gezeten en lag helemaal open. Toen naar de HAP geweest, het was weekend, tetanus en ab gehad.

nafkedemi

Berichten: 1307
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:15

2x door een kat gebeten en beide keren moeten komen voor controle van pezen en AB kuur..goed dat je gaat!

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:40

bruintje123 schreef:
Dat een andere huisarts waarnam vertelde ze eerst niet.


Nee, maar het is ook niet echt relevant.

Citaat:
Maar je eigen huisarts bellen binnen kantoortijden is geen spoed, ook geen spoedpost, zoals na werktijd.


Dat mag je natuurlijk vinden, maar de huisarts heeft hier toch echt een keuzelijn 'kies 1 voor spoed' - en die kun je dus de hele dag bereiken waar je de assistenten maar beperkte tijden kunt bereiken. Als het niet kan wachten tot het volgende spreekuur, is het 'spoed' en mag je keuze 1 gebruiken, en dan kan de huisarts daar verder bepalen wat er nodig is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:46

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Dat een andere huisarts waarnam vertelde ze eerst niet.


Nee, maar het is ook niet echt relevant.

Citaat:
Maar je eigen huisarts bellen binnen kantoortijden is geen spoed, ook geen spoedpost, zoals na werktijd.




Dat mag je natuurlijk vinden, maar de huisarts heeft hier toch echt een keuzelijn 'kies 1 voor spoed' - en die kun je dus de hele dag bereiken waar je de assistenten maar beperkte tijden kunt bereiken. Als het niet kan wachten tot het volgende spreekuur, is het 'spoed' en mag je keuze 1 gebruiken, en dan kan de huisarts daar verder bepalen wat er nodig is.

edit ik had netjes gereageerd maar
verwijderd reden:


Daarnaast zou het wel weer eens netjes zijn alles te quoten ipv alles uit het verband te rukken!!
Daar wordt ik zo langzamerhand zo moe van

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:55

Bruintje: het is logisch wanneer er in een ziekenhuis op de spoed mensen voorgaan met levensbedreigende zaken. Daar hoor je mij ook totaal niet over.

Echter: Bij een huisarts verwacht ik wel terecht te kunnen voor zaken als deze. Zeker wanneer je weet dat het een gevaarlijke bacterie kan zijn. Overigens: Overdag hoor ik gewoon een assistente te kunnen bereiken. Vind ik dan.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:59

Dreamybol: dingen die volgens mij vallen onder spoed maar niet levensbedreigend zijn in bv ongelukken waarbij hechtingen nodig zijn, waarbij misschien iets is gebroken of misschien een hersenschudding: dingen die een huisarts prima kan doen en inschatten, en die dan kan doorverwijzen (maar alleen als het nodig is) naar de SEH. Het is niet levensbedreigend en het hoeft niet met een ambulance, maar tegelijkertijd is het wel iets waar je wel ongeveer onmiddellijk mee bezig wilt.

@Bruintje, welke context heb ik volgens jou dan weggelaten?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:01

Winged
En het is overdag :)
Het is geen avond of weekend.

Zoals ik al aangaf, zeker even bellen, maar geen spoednummer.
Ik vind het ook erg slecht geregeld als een huisartsenpraktijk overdag! dit als spoed laat gelden.
Dat wil niet zeggen dat je niet gezien gaat worden, maar spoed, als echt spoed spoed is het niet.
Het kan echt wel enkele uren wachten.
Zoals jij al zegt overdag hoort er gewoon de assistente te bereiken te zijn onder het gewone nummer.
Is dat niet is er duidelijk wat mis in het management bij die betreffende praktijk.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:06

Laat je enten met Tetanus en ook direct antibiotica. Mijn nicht heeft het vorig jaar gehad en heeft 2 x in het ziekenhuis gelegen hiervoor en 3x geopereerd. Duim is nog niet 100% in orde. Een kattenbeet sluit zich nadat de kat zijn tanden heeft teruggetrokken, wat inhoudt dat de bacteriën zich opsluiten in de wond. Denk er niet te lichtzinnig over.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Flink gebeten door kat. Huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:09

Je krijgt waarschijnlijk Tetanus en een kuurtje.
Dit is trouwens echt geen spoed en hoeft niet ala minute gezien te worden, maar wel dezelfde dag. Goed dat je hebt gebeld :)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:11

Ik heb ooit op dezelfde plek als jouw kattenbeet gehad. Een van mijn katten bedacht op de helft van de schutting dat ze toch niet naar boven wilde en wilde zich omdraaien naar beneden. Ze bleef aan een nageltje hangen. Grote paniek natuurlijk, gelukkig zat ik buiten. Ik heb haar omhoog getild en op de grond gezet, maar ze was zo in paniek dat ze in de stress in mijn hand beet.

Ik dacht 'het zal allemaal wel' maar de volgende dag kreeg ik al rode strepen. Op zondagmiddag de HA post gebeld en ik moest die middag nog langskomen.

Heb voor een week AB gekregen toen. Ze nemen daar weinig risico mee blijkt.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:12

@Bruintje, waarom zou een huisartsenpraktijk dat niet op mogen lossen op deze manier? Volgens mij functioneert het op zich redelijk goed.

Ze zijn de hele dag bereikbaar voor dingen die belangrijk zijn, en voor makkelijker planbare zaken zijn er afgebakende tijden. De assistenten kunnen daardoor makkelijker ook andere dingen doen, terwijl ze tegelijkertijd gewoon bereikbaar zijn als het nodig is. Wat is daar het probleem mee? Het lijkt me voor iedereen de beste en goedkoopste oplossing, met over het algemeen het minste wachttijd. Wat is het bezwaar daartegen?