Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:18

Laura, een vriend van me heeft een HM - ticket over. Zijn zoon had ingeschreven, maar niet getraind.

SV: heb de 18 nog niet in één keer gedaan, had de eerste 7 km de hond meegenomen. Thuis even sanitaire stop, sportwatertje drinken en weer door. Halverwege het tweede rondje van 11 km even stilgestaan om te rekken. Maar goed, de HM heeft ook verzorgingsposten, en die ga ik zéker benutten ... heb geleerd van de Venloop, waar ik na 14 km helemaal kapot was door griep, vocht en energie-tekorten.

Netjes gelopen hoor SV!

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:53

Schenen ben ik inderdaad voorzichtig mee aangezien ik weet dat het een veel voorkomende blessure is. Daarom heb ik ook rustig aan gedaan. Ik denk dat het komt doordat ik al een week op slechte schoenen heb gelopen. In hoevere je ballarina schoenen schoenen kan noemen. De komende dagen doe ik even rustig aan qua hardlopen.

Supervixen

Berichten: 12948
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:23

Bij de ijsselsteinloop komt een koelbad bij de finish. Supergoed!

roosje78

Berichten: 2274
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:59

Goedemiddag,
Al een tijdje lees ik mee en ben vol bewondering voor het aantal kilometers wat jullie halen. Zelf ben ik net begonnen met het trainen voor 5 km :o
Ik heb alleen vraag m.b.t. je ademhaling. Ik ben vrij snel buiten adem, maakt niet uit welke sport ik doe of hoe goed mijn conditie is. Het lijkt wel een soort van hijgen en het lukt me dan ook niet om via mijn neus in te ademen en via de mond uit te ademen. Na bijvoorbeeld 20 seconden rust is alles wel weer normaal.
Weten jullie hoe ik hier mee om kan gaan? Kan ik dit oefenen/trainen? Hoe dan? Of is het een kwestie van: zo is het gewoon.
Dank jullie wel!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:32

roosje78 schreef:
Goedemiddag,
Al een tijdje lees ik mee en ben vol bewondering voor het aantal kilometers wat jullie halen. Zelf ben ik net begonnen met het trainen voor 5 km :o
Ik heb alleen vraag m.b.t. je ademhaling. Ik ben vrij snel buiten adem, maakt niet uit welke sport ik doe of hoe goed mijn conditie is. Het lijkt wel een soort van hijgen en het lukt me dan ook niet om via mijn neus in te ademen en via de mond uit te ademen. Na bijvoorbeeld 20 seconden rust is alles wel weer normaal.
Weten jullie hoe ik hier mee om kan gaan? Kan ik dit oefenen/trainen? Hoe dan? Of is het een kwestie van: zo is het gewoon.
Dank jullie wel!

Ik had daar in het begin ook last van, maar heb het Evy-programma 0 - 5 km gevolgd en toen was het buiten adem zijn / hijgen vrij snel verleden tijd. Het kost dus wel tijd, maar naarmate je netjes opbouwt (en niet in één keer kilometers willen rennen) wordt het snel beter.

Piekosjj

Berichten: 5483
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:30

Ik heb er ook last van, dat buiten adem zijn, en heb het eigenlijk altijd. Ik kan ook bijv niet goed door m’n neus ademen tijdens het fietsen :j Heb niet echt het idee dat het veel minder word als m’n hardloop-conditie vooruit gaag of juist andersom.

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:27

Gem schreef:
roosje78 schreef:
Goedemiddag,
Al een tijdje lees ik mee en ben vol bewondering voor het aantal kilometers wat jullie halen. Zelf ben ik net begonnen met het trainen voor 5 km :o
Ik heb alleen vraag m.b.t. je ademhaling. Ik ben vrij snel buiten adem, maakt niet uit welke sport ik doe of hoe goed mijn conditie is. Het lijkt wel een soort van hijgen en het lukt me dan ook niet om via mijn neus in te ademen en via de mond uit te ademen. Na bijvoorbeeld 20 seconden rust is alles wel weer normaal.
Weten jullie hoe ik hier mee om kan gaan? Kan ik dit oefenen/trainen? Hoe dan? Of is het een kwestie van: zo is het gewoon.
Dank jullie wel!

Ik had daar in het begin ook last van, maar heb het Evy-programma 0 - 5 km gevolgd en toen was het buiten adem zijn / hijgen vrij snel verleden tijd. Het kost dus wel tijd, maar naarmate je netjes opbouwt (en niet in één keer kilometers willen rennen) wordt het snel beter.


Is dat een app of iets dergelijks :)?

Supervixen

Berichten: 12948
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:18

Ik adem nooit door mijn neus met hardlopen, dat red ik echt niet hoor!

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:16

Nee inderdaad ademen door alleen mijn neus lukt mij ook niet tijdens het hardlopen. Ik had hier in het begin ook wel veel last van maar het wordt wel beter als mijn conditie beter wordt.

Ik heb me net ingeschreven voor een (mijn eerste!) halve marathon begin Agustus :D :D :D :D

roosje78

Berichten: 2274
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:52

Oh, gelukkig! Ik ben blij met jullie reacties! Ik ben inderdaad begonnen met Evy en heb geen spierpijn. Dan zal hopelijk mijn ademhaling ook gewoon zo blijven en meegaan met mijn conditie. Dank jullie wel!

Supervixen

Berichten: 12948
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:52

Nadjejump: Leuk, welke ga je doen?

roosje78

Berichten: 2274
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:53

En Evy is inderdaad een hard loop app. Je kunt daar allemaal trainingsschema’s gebruiken met het doel wat je zelf wil. Kost maar € 3,99 en is een eenmalig bedrag.

Piekosjj

Berichten: 5483
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:41

Je kan Evy volgens mij ook gewoon downloaden als podcast versie. Ik heb in ieder geval vroegahhh ook met Evy gelopen. Ze was altijd zo fier op me :D

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:39

roosje78 schreef:
Goedemiddag,
Al een tijdje lees ik mee en ben vol bewondering voor het aantal kilometers wat jullie halen. Zelf ben ik net begonnen met het trainen voor 5 km :o
Ik heb alleen vraag m.b.t. je ademhaling. Ik ben vrij snel buiten adem, maakt niet uit welke sport ik doe of hoe goed mijn conditie is. Het lijkt wel een soort van hijgen en het lukt me dan ook niet om via mijn neus in te ademen en via de mond uit te ademen. Na bijvoorbeeld 20 seconden rust is alles wel weer normaal.
Weten jullie hoe ik hier mee om kan gaan? Kan ik dit oefenen/trainen? Hoe dan? Of is het een kwestie van: zo is het gewoon.
Dank jullie wel!

Tijdens intensief sporten krijg je te weinig zuurstof binnen als je enkel via je neus inademt. Gewoon via neus en mond inademen dus. Enkel bij een heel rustig duurlooptempo heb je voldoende aan het zuurstof dat enkel via je neus binnen komt. is niet een kwestie van oefenen of trainen want hoe meer je oefent en traint hoe intensiever je kunt trainen en hoe meer zuurstof je nodig hebt. Daar zit dan op een gegeven moment ook je beperking.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:10

Supervixen schreef:
Nadjejump: Leuk, welke ga je doen?


In Helsinki! Zal (voorlopig) een van de laatste dagen zijn dat ik hier in Finland ben dus wel een goede afsluiter hoop ik :)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 03:45

Als ik flink aan het rennen ben dan adem ik al gauw door mijn mond. Maar om de ontspanning te krijgen adem ik soms bewust door mijn neus in en door mijn mond uit.

Gisteren bij de vereniging was het coopertest dag! Afhankelijk daarvan kun je een schema voor de baantraining bepalen en dit wordt 2 keer per jaar herhaald dus zo kun je je conditie volgen. Het was wel verdacht rustig op de training :p. Eigenlijk best jammer want het is wel erg goed om meer inzicht te krijgen en functioneler te trainen. Maar blijkbaar heeft lang niet altijd iedereen daar zin in. Ik kan me dat niet echt voorstellen, dan lijkt mij de baantraining ook helemaal niet leuk, dan kun je toch veel beter gewoon lekker een rondje buiten lopen? Herkent iemand dit?

In vergelijking met december ben ik (gelukkig) 200 m vooruit gegaan. Toen was ik ook nog wel erg moe en met veel medicijnen dus het zou ook niet goed zijn als het nu niet beter was maar ik had een afstand die ik graag minimaal wilde halen (afgeleid van de conconitest die ik 1.5 maand geleden gelopen heb) en daar zat ik nu 60 m boven dus ik ben wel heel tevreden!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 06:17

Ik ben ook een hijger :D met een muziekje op hoor ik het niet en let ik er niet op. Zonder ga ik me eraan ergeren en probeer ik het te regelen door bvb per pas te ademen maar dat werkt helemaal niet.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:06

Fleury ik laat de coopertest eigenlijk ook altijd aan mij voorbij gaan. Om de simpele reden dat die voor mij eigenlijk altijd op de verkeerde momenten valt. Ben ik volop aan het trainen voor een marathon/ultra en als ik de test goed wil doen zou ik vooraf mijn trainingen aan moeten passen (want doe ik het niet goed dan heeft de test als test ook geen zin) en kost het mij bijna een volle week aan serieus trainen. Of ik heb juist net een wedstrijd gelopen. Dan is het ook niet goed om voluit te gaan.
Maar wat heeft niet een coopertest willen lopen te maken met al dan niet op de baan trainen? baantraining staat voor mij voor interval training en dat is op de baan vaak praktischer dan op de weg. En je kunt heel ambitieus zijn zonder de nut van een coopertest in te zien op de momenten dat het voor de groep wordt afgenomen.
Dat is ook eigenlijk wel gelijk ook het grote nadeel van groepsschema's. Je prive schema wordt een beetje aan wat de groep doet opgehangen met soms de enige argumentatie dan kun je met de groep meedoen. Maar ik wil alleen met de groep meedoen als het mijn eigen schema/doelen dient en niet als het eigenlijk ten koste gaat van.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:36

Ja dat is ook zeker zo. Een schema die voor een groep geldt is natuurlijk nooit zo nauwkeurig als individueel. Het is ook maar net wat voor hardloper je bent.
Als je de schema's voor mij invult ben ik eigenlijk altijd sneller op de 5 km dan voorspeld en langzamer op de halve marathon (die heb ik eigenlijk nog nooit in een goede periode gelopen maar ik had een aantal jaar geleden 11 km/h en zou het nu in 12.3 km/h moeten kunnen, dat betwijfel ik of dat kan)
Maar het geeft zeker wel een richtlijn! De mensen die ik dan voor ogen hebben, hebben echt geen idee hoe hard ze ongeveer zouden moeten lopen en doen dan maar wat. Voor mij zou daar geen lol in zitten maar dat is ook persoonlijk natuurlijk. Iedereen moet vooral doen wat hij fijn vindt en plezier is ook heel belangrijk.
En natuurlijk moet het wel in je schema passen. Niet vlak voor /na een wedstrijd en als je voor een marathon traint is een coopertest ook niet de beste test maar dat hield ik even buiten beschouwing ;)

Lisitano

Berichten: 4945
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:54

Nog een hijger hier!
Ik ergerde me er ook altijd aan en dacht er altijd aan wat een molenpaard mensen me wel niet zouden vinden als ik zo langskwam.
Tot ik eens met paard door de duinen reed en door de bosjes heen allerlei hardlopers keihard hijgend en blazen langskwamen. En die waren veel beter aan het lopen dan ik kan dus nu vind ik het minder erg :') Hé, je kunt in elk geval horen dat ik m'n best doe! :D

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:34

Ik hijg inderdaad ook snel. Dacht dat ik de enige was aangezien diegene waar ik soms mee samen loop nooit zo hijgen. Van hen hoor je de ademhaling bijna niet.

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 00:43

Ik heb soms ook het gevoel dat ik zo’n hijger ben :') . Maar door Mn oortjes hoor ik mezelf soms harder dan dat het daadwerkelijk is..

Supervixen

Berichten: 12948
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:50

Ik heb vanmorgen meer dan 2 minuten van mijn p.r. op de 10km afgelopen in IJsselstein *\o/*
De officiële tijd weet ik nog niet, maar hij is net onder de 53 minuten. Mijn oude p.r. stond ergens boven de 55 minuten.
Het ging ook echt superlekker. Ik heb zelfs nog wat foto's gemaakt onderweg :').

Morgen nog de 5km van de Keppelrun, eens zien of dat nog een beetje gaat na vandaag.
Woensdag weer het bos in voor een duurloop.

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:46

Lekker bezig SV *\o/* !

Ik ga morgen weer een rondje, proberen onder de 35 minuten tr komen met 5 km :D

Supervixen

Berichten: 12948
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:56

Officiële tijd: 52.56 :D