Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:05

Ik gebruik magnesiumspray na het hardlopen. Weet niet of het verschil maakt maar het wordt er ook niet slechter op :+. Heb normaliter wel snel kramp, vooral in mijn voeten en kuiten en bedenk me al typende dat dat al een hele poos weg is.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:08

eridinges schreef:
Zijn er nog mensen die mee gaan doen aan de stuwwaltrail 27 mei?
Ik heb mezelf opgegeven voor mijn eerste 20k.


Ik heb een keer de wintereditie gedaan. Pittige en erg mooie trail. Maar in de zomer is er natuurlijk een stuk minder modder dus een stuk minder pittig. Maar er zitten aardig wat hoogtemeters in dus zonder blubber kom je ook wel aan je trekken.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:47

Hier bij onze joggingclub ook ervaring met magnesiumolie. Iemand maakt die zelf, en vult dan flesjes af voor wie dit wil.

Wat wel heel bijzonder is aan die magnesiumolie: als je het nodig hebt, kan het behoorlijk prikken, anders voel je het niet (tenzij je net je benen onthaard hebt :( ).

Ik gebruik echter ook af en toe MetaRelax, is magnesiumglycerofosfaat, goed opneembare vorm, en poedertje smaakt lekker, zo drink ik ook nog es wat water, want denk dat ik nog geen liter drink... per maand! :(

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:35

Magnesium olie is iets wat je op je benen smeert?? Interessant..

Leuk een nieuw topic *\o/*

Over een leuke run in mei; de vlieland vuurtorentrail op 14 mei *\o/*


Greetje63 schreef:
Supervixen schreef:
Greetje, wat ik me al een tijdje afvraag: hoe ben jij op bokt beland? Heb je wel iets met paarden/ooit iets met paarden gehad??

Ik heb paardgereden totdat ik afgestudeerd was. Tijdens mijn studie op de proefpaarden gereden. Vervolgens van mijn 25ste tot mijn 50ste niet meer op een paard gezeten. Maar inmiddels was mijn jongste dochter bezeten van paardrijden en brengt iedere dag op de manege door. Toen ben ik ook weer een paar keer gaan rijden. Maar met mijn pacemaker ben ik te bang om te vallen dus het gaat niet echt werken.


Zonde! Paardrijden is zoooo veel leuker dan hardlopen :D

Voor wbt hardloopschema.nl: mss handig maar zie dat je geen schemas hebt voor als je de halve marathon in minder dan 1.30 loopt... Gaat voor mij dus niet werken. Zou op zich mss wel een richtlijn schema kunnen gebruiken want ik doe nu maar wat.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 06:30

1.30 is natuurlijk ook belachelijk snel :P :P

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:52

Nou inderdaad :')

Ik doe deze week rustig omdat ik maandag voor het eerst een halve ga lopen. Gisteren een rondje gedaan maar ik had een beetje gevoelige hamstring, balen. Heb ik vaker de laatste tijd, niet blij mee. Mensen met ervaring op dat gebied?

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:32

Hinke het internet staat ook vol met schema's voor een halve marathon in 1h30 (of sneller hoor). En er zin ook vele sites waar je schema's kunt maken aan de hand van je doelstelling en je gelopen tijden.
Hardloopwijzer had eerst in mijn ogen goede schema's (voor zover een kant en klaar schema passend kan zijn) maar die site lijkt nu uit de lucht.
http://www.sparrenweg.info/superrunner/html/trg24.html
https://www.runnersweb.nl/calculators/online-loopcoach
Wat betreft het niet meer kunnen paardrijden heb ik niet zo'n moeite mee want ik kies duidelijk voor het hardlopen en dat kost mij daardoor heel veel vrije tijd. Dus het paardrijden zou niet meer zijn dan een uurtje in de week op de manege. En of ik daar dan het risico voor wil lopen strakjes met een draadbreuk van mijn pacemaker te zitten en daardoor maanden uit de rolatie te zijn. Om die reden ga ik ook niet meer mountainbiken. Ja wel gewoon over de redelijk begaanbare bospaden maar dus niet op een echt ruig mountainbike parcours.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:39

Ik meld me ook! Was niet echt een actieve poster in het vorige topic, maar wel een meelezer.

Ik loop nu met gemak 8K (geen pijntjes of spierpijn tijdens het lopen en naderhand en gewoon kunnen praten, niet buiten adem) met een tempo van ongeveer 6:35min/km of 9,1 kilometer per uur.

Heb me ingeschreven voor de dam tot damloop in september. Doel is uitlopen onder 1.45u. Dat moet wel lukken denk ik.

Edit: 16,1 kilometer is de dam tot dam trouwens

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:05

Daan_O schreef:
Nou inderdaad :')

Ik doe deze week rustig omdat ik maandag voor het eerst een halve ga lopen. Gisteren een rondje gedaan maar ik had een beetje gevoelige hamstring, balen. Heb ik vaker de laatste tijd, niet blij mee. Mensen met ervaring op dat gebied?


Eén van mijn looppartners had daar ook tijdlang last van. Hij is paar keer naar de osteo geweest, en is nu pijnvrij.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:27

Daan, wat spannend maandag! Ben je zenuwachtig? Of alleen bezorgd of je hamstring het houdt?

Leuk Nelleke, damtotdam, ga ik ook lopen.

Hinke, ik ga de olie uitproberen. Zal wel tzt laten weten of het echt een wondermiddel is wat iedereen Moet gebruiken :P 1.30, waar hebben we het over :')

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:36

Nelleke wat leuk dat je de damloop gaat doen, mooi doel!

hwn thanks, eerst maar even die halve lopen maandag en daarna misschien idd maar een fysiobezoekje of iets dergelijks.

Sleeper geen zenuwen, wel bezorgd :P Ik wil wel echt onder de 1.50 lopen en liefst een paar minuten sneller maar ik voel die hamstring met name als ik wat tempo maak.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:20

Ik had gepland om hard te gaan lopen vanmiddag, maar dat is nog niet gebeurd misschien ga ik straks nog effe maar ik moest vanmiddag met de kat naar de da, en terwijl ik de kat in zijn vervoersbak aan het doen was stootte ik mijn knie tegen de leuning van de trap, beetje onhandig en denk dat het beter is om niet te gaan al heb ik er nu nog maar nauwelijks last van.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 00:02

Trouwens.
Ik heb de hardloop schoenen toch een maatje groter besteld vind het echt hele fijne schoenen, mijne zijn natuurlijk nu nog als nieuw dus heb ze op de Facebook groep van ons dorp te koop gezet. Beter een paar centjes lichter en ervaring rijker dan straks met een blessure te zitten. Ik vind de demping en de aansluiting om mijn voet verder echt perfect alleen ik blijf de voorkant dus voelen en dat hoort gewoon niet. Beetje stom wel dat ik daar pas achter ben gekomen nadat ik er eerst een rondje op buiten had gelopen en toen nog een keer echt af hard gelopen. Maargoed beter zo dan er achterkomend als ik rust moet houden door de pijn ;)

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:58

Ik meld me hier ook.
Ik ben Nanda, 30 jaar en beginnend loper.
Ik ben een jaar geleden begonnen met het programma van Evy, start to run.
Helaas door omstandigheden en slappe excuses steeds niet volgehouden -O-

Nu ben ik sinds februari bij een atletiekvereniging hier aangesloten en zit bij de loopschool/ beginners groep.
Het doel is in 12 weken de 5km aankunnen. En daarnaast ongeveer 10 kg af te vallen, althans ik krijg er spier voor terug dus voornamelijk vet verbranden en conditie opbouwen. :Y)

Momenteel heb ik zelfs nog moeite met het lopen van 2x8 min met 1.5 min herstel tussendoor haha.

Ik loop ook een beetje te klooien met schoenen. Had Asics gel cumulus 18, dacht dat ze te klein waren, dus ik andere gekocht, Asics storm zaten heerlijk, maar blijken toch iets te groot. En ik heb een paar simpele hardloop schoentjes van de scapino staan, die eigenlijk zo gek nog niet zitten :+
Dus ik wissel het een beetje af, denk dat het ook is dat ik wat spier enz moet opbouwen , ben niet gewend om hard te lopen en loop voornamelijk op harde ondergrond.

Dus ik kijk het even aan, weet niet of hier mensje zijn die ervaring hebben met klachten voorop je scheenbeen? Echt het bot zelf, niet het weefsel ernaast ...

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:44

Welkom, Nann!

Die klachten aan je scheenbeen, is vaak scheenbeenvliesontsteking. Ik heb er ook nog last van gehad als beginnende hardloper, maar heb toen compressiekousen gekocht (eigenlijk eerder compressie-beenwarmers), gewoon bij Decathlon, en toen zijn de klachten verdwenen.

Check ook es met welke schoenen je meest last hebt. Soms kan een verschil in hielhoogte of zo al veel uitmaken, in het begin moest ik ook experimenteren met inlegzolen en zo. En vraag gerust es raad aan je "coach", scheenbeenvliesontsteking is heel courant, weten ze vast wel meer vanaf dan ik.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 00:29

Net meegelopen met de nightrun festival in Nijmegen. Erg genoten van het parcours, iedereen zag er prachtig uit met allemaal lichtjes.
Volgende keer weer serieuzer aan de slag, 6 mei de mudmasters!

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:04

Dank HWN, ik ga zeker advies vragen.
En die kousen lijkt me ook wel wat ja!

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:34

Mag ik me ook melden hier?

Ik ben sinds 3 weken begonnen met buiten hardlopen ( eerder op de loopband in de sportschool).
Ik doe een schema via de Nike app.
Net nieuwe hardloopschoenen aangeschaft
Nu krijg ik last van mijn achillespees, nooit eerder gehad.
Iemand ideeën hoe dit te voorkomen?

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:50

Supervixen schreef:
Net meegelopen met de nightrun festival in Nijmegen. Erg genoten van het parcours, iedereen zag er prachtig uit met allemaal lichtjes.
Volgende keer weer serieuzer aan de slag, 6 mei de mudmasters!


Leuk Supervixen! Wil ook wat van die gezellige wedstrijdjes gaan lopen. Mudmasters, dat het modder drie weken later nog uit je oren komt? _O-

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:16

Ja precies, die ja :') . Ik ben van de afwisseling, zowel qua afstanden als soorten loopjes. Trail, cross, weg, fun, enz. Ik vind alles leuk.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:12

melle_odet schreef:
Mag ik me ook melden hier?

Ik ben sinds 3 weken begonnen met buiten hardlopen ( eerder op de loopband in de sportschool).
Ik doe een schema via de Nike app.
Net nieuwe hardloopschoenen aangeschaft
Nu krijg ik last van mijn achillespees, nooit eerder gehad.
Iemand ideeën hoe dit te voorkomen?


Voorzichtig aan doen, achillespees kan erg lang opspelen. Heb je het enkel met je nieuwe schoenen? En enkel buiten of ook op de loopband?

Ik zou sowieso erg geleidelijk opbouwen, zeker op het harde is de belasting veel groter dan op zachte ondergrond of op loopband, en met nieuwe schoenen erbij is de overschakeling mss net iets te groot. Kan je 5 km lopen op de band, ga dan niet gelijk 5 km buiten lopen, maar doe een stapje terug. Ben echter ook geen expert hoor, alleen een geïnteresseerde amateur-wedstrijdloper zonder enige scholing, dus als het niet betert, dan ga je toch best es bij een arts langs.

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:56

hwn schreef:
melle_odet schreef:
Mag ik me ook melden hier?

Ik ben sinds 3 weken begonnen met buiten hardlopen ( eerder op de loopband in de sportschool).
Ik doe een schema via de Nike app.
Net nieuwe hardloopschoenen aangeschaft
Nu krijg ik last van mijn achillespees, nooit eerder gehad.
Iemand ideeën hoe dit te voorkomen?


Voorzichtig aan doen, achillespees kan erg lang opspelen. Heb je het enkel met je nieuwe schoenen? En enkel buiten of ook op de loopband?

Ik zou sowieso erg geleidelijk opbouwen, zeker op het harde is de belasting veel groter dan op zachte ondergrond of op loopband, en met nieuwe schoenen erbij is de overschakeling mss net iets te groot. Kan je 5 km lopen op de band, ga dan niet gelijk 5 km buiten lopen, maar doe een stapje terug. Ben echter ook geen expert hoor, alleen een geïnteresseerde amateur-wedstrijdloper zonder enige scholing, dus als het niet betert, dan ga je toch best es bij een arts langs.



Op de loopband nooit last van gehad. Daar liep ik wel op andere schoenen, maar die zijn kapot.
Ik ben net de app juist op het laagste niveau begonnen, dus echt op een rustig tempo met intervallen, 1 km lopen.
Ik geef het nu even wat rust voor dat ik het weer op pak.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:36

Melle_Odet, lijkt me idd het verstandigst. Nieuwe schoenen daarna anders es proberen op de loopband, om te zien of je daar ook last hebt?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:29

Ah een nieuw topic, komt dat goed uit, want ik wilde me nou maar eens melden :)
Ik heb al een aantal keren geprobeerd hard te lopen, waarbij ik heel fanatiek begon maar uiteindelijk ermee stopte. Ik ben nu sinds een maand gestopt met post lopen en doe vrij weinig aan beweging aangezien ik ook met de auto naar m'n werk moet. Dus ik vond echt dat ik wat aan sport moest doen. Nu wil ik het liefst wel bij een club oid voor een stok achter de deur, maar ik ga over een tijdje verhuizen dus dat is nu niet zo slim. Daarom ligt hardlopen toch het meest voor de hand. Ik ben nu eens gewoon 2x per week begonnen, steeds hetzelfde rondje en zo kijken of ik vooruit ga.

Nu viel het de laatste keer nogal tegen, dus vandaag had ik even iets minder motivatie. :P
Maar het ging zo goed ineens, ik snap er helemaal niks van. Ik had op een gegeven moment ongeveer het dubbele gelopen als de keren ervoor en m'n ademhaling was niet heel hoog, ik was niet moe, eigenlijk had ik nergens last van :oo Ik begon me bijna zorgen te maken: Hoe kan dit nou?? Totdat ik dezelfde mannen tegenkwam als toen ik het rondje starten, en die wisten hoe ik gelopen was, ik kreeg een compliment en hop m'n concentratie was en weg even vlak daarna kreeg ik een enorme steek in m'n zij die me dwong te stoppen :') :') :Y)
Ik merk dus wel hoe belangrijk focus is, want die keer ervoor was ik eigenlijk veel te veel in m'n hoofd, lette ik niet op m'n ademhaling enzo. Maar goed dit was een enorme beloning en echt even genieten :D

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:06

Ik heb les 2 vanmorgen gelopen van Evy, ging goed tot nu toe valt het mij mee, dinsdag les 3 :D