Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:45

Zo nog veel last van je hiel spoor? Wel goed voor jezelf ook zorgen e!

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:47

Ik begin te betwijfelen of het een hielspoor is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:47

Oei. Al bij een dokter geweest?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:50

Nee. Spanje hè, ander zorgsysteem.
Ik moet gewoon zsm naar mijn fysio/osteo/heks. Die man is een wereldwonder en heeft al ernstiger problemen gefikst. Probleempje is dat ik dat uit eigen zak moet lappen en ik ben dus de eerstvolgende nu. :+

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:24

Ik heb een vraagje voor jullie. Ik ben nu een paar weken bezig met een trainingsschema op hartslag en ik vroeg me af hoe jullie de volgende training zouden indelen:

Tempoduur 40 min. D1-D2 met 15 min. D2

Het is 25 min D1 en 15 D2, maar waar in de loop zouden jullie de D2 doen? Als in eerst 25 min D1 en dan 15 min D2 of een verdeling als 10 min D1 - 15 min D2 - 15 min D1 bijvoorbeeld?

Zelfde vraag met een intervaltraining:

Interval 30 min. D1 met 5 x 2 min D3, P 2 min.

De intervallen maken in totaal 20 minuten. Doe je dan eerst 10 min D1 en dan de intervallen of doe je bijvoorbeeld 5 min D1 - intervallen - 5 min D1?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:33

De eerste zou ik idd een beetje in het midden leggen maar je kan hem ook op het eind zetten. Beetje afhankelijk van wat je wil.

De tweede snap ik niet :D

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:38

De tweede is een training van in totaal 30 minuten, basistempo D1 met 5 intervallen van 2 minuten D3, 2 minuten rust

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:18

Palmera ik zou zeker eens goed naar die voet laten kijken hoor.

Gem gelukkig zijn jullie bijna van de coronaperikelen af. Ik hoop dat je het lopen weer lekker kunt opbouwen.

Imay sorry geen verstand van, zulke trainingen doe ik nooit.

Vanmorgen met mijn vriend 32km getraild, zijn langste afstand ooit. We hebben zo genoten! Ik heb zelf eindelijk ook weer eens lekker gelopen na ruim 2 weken verkoudheid en de pijn in mijn rib was te verdragen.
Onderweg stonden er nog kinderen bij een huis in het bos met een tafeltje met limonade en koekjes. Daar dus even gestopt en wat gedronken. Superleuk!


Afbeelding

Afbeelding

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:51

IMAY die trainingen moet je zelf inderdaad bedenken wanneer je de warming up en cooling down doet. Het is per persoon afhankelijk wanneer je warm bent. Ikzelf merk dat ik pas na 15-20 minuten echt warm ben en heb slechts 2 minuten nodig om na een workout mijn hartslag weer op normaal niveau te krijgen. Dus ergens na 20 minuten ga ik de interval/snelheid trainen en wil ongeveer 2-5 minuten op het einde overhouden.
Maar omdat het per persoon verschilt mag je he t zelf invullen.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:54

IMAY1990 schreef:
Ik heb een vraagje voor jullie. Ik ben nu een paar weken bezig met een trainingsschema op hartslag en ik vroeg me af hoe jullie de volgende training zouden indelen:

Tempoduur 40 min. D1-D2 met 15 min. D2

Het is 25 min D1 en 15 D2, maar waar in de loop zouden jullie de D2 doen? Als in eerst 25 min D1 en dan 15 min D2 of een verdeling als 10 min D1 - 15 min D2 - 15 min D1 bijvoorbeeld?

Zelfde vraag met een intervaltraining:

Interval 30 min. D1 met 5 x 2 min D3, P 2 min.

De intervallen maken in totaal 20 minuten. Doe je dan eerst 10 min D1 en dan de intervallen of doe je bijvoorbeeld 5 min D1 - intervallen - 5 min D1?


Die eerste zou ik 15 min D1 - 15 D2 - 10 D1 doen
Bij die tweede 10 min D1, dan 5x 2 min D3 en 2 minuten pauze. Dan kun na je laatste pauze nog 2 minuten D1 lopen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:54

Ik heb weer 'getraind' :D deze keer ervoor gekozen om nog steeds niet de hardloopstukken langer te maken (ik doe de eerste 30 seconden, de rest op 1 minuut), maar er nog twee toe te voegen.
En nog steeds middenin een wandeling.

Tot nu toe gaat dat in elk geval heel goed :):)

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:31

Sintara schreef:
Ik heb weer 'getraind' :D deze keer ervoor gekozen om nog steeds niet de hardloopstukken langer te maken (ik doe de eerste 30 seconden, de rest op 1 minuut), maar er nog twee toe te voegen.
En nog steeds middenin een wandeling.

Tot nu toe gaat dat in elk geval heel goed :):)


Je kunt dit gewoon blijven doen.
Is in Nederland niet gebruikelijk, maar in de USA wel meer.
Run-Walk-Run methode
Hiermee liep ik mijn eerste hele marathon.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:40

Ik kom ook voorzichtig weer eens om het hoekje kijken. Wel-niet-wel-niet gelopen laatste tijd. Afgestudeerd (eindelijk!), gelukkig had ik al werk en heb ik daar nu een vast aantal uur op contract, maar ik moet toch echt weer in mijn ritme komen. Heel verschillend gelopen en kracht getraind dus, wil nu even zonder druk en gewoon doen waar zin en energie voor heb.
Sintara ik bouw nu ook weer op die manier op, mijn rechterbeen is erg gevoelig voor pijntjes, en dit werkt gewoon goed. Hoewel ik nog altijd moeite heb met de gedachte dat ik ‘eigenlijk aan 1 stuk door moet kunnen en veeeeeel sneller dan mijn slakkentempo gehobbel’. Maar, ik heb vanavond genoten van mijn mini stukje en dat vind ik nu even het allerbelangrijkste.

Hier is iedereen goed bezig zeg!

0091 knap dat je nog al je doen hebt gehaald. Dat geeft dan toch ook weer motivatie :D

Die mooie foto’s van SV geniet ik elke dag weer van op insta :)) ik blijf toch hopen dat het mij op een dag ook (weer) zo makkelijk af gaat.

Imay is ook lekker bezig volgens mij. Hartslag trainingen kan ik geen advies in geven, die van mij gaat gewoon sky high en daalt dan met rust weer. Zorgt alleen maar voor frustratie als ik dat probeer laag te houden :')

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 00:53

Luxorvalkje schreef:
Sintara schreef:
Ik heb weer 'getraind' :D deze keer ervoor gekozen om nog steeds niet de hardloopstukken langer te maken (ik doe de eerste 30 seconden, de rest op 1 minuut), maar er nog twee toe te voegen.
En nog steeds middenin een wandeling.

Tot nu toe gaat dat in elk geval heel goed :):)


Je kunt dit gewoon blijven doen.
Is in Nederland niet gebruikelijk, maar in de USA wel meer.
Run-Walk-Run methode
Hiermee liep ik mijn eerste hele marathon.

En hier! Wat dacht je van de trails in de bergen? Dat iedereem non-stop bergopwaarts galopeert? :+
Onmogelijk! Zelfs de top ontkomt niet aan stukken gewoon lopen.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 07:50

ontherun schreef:
Ik kom ook voorzichtig weer eens om het hoekje kijken. Wel-niet-wel-niet gelopen laatste tijd. Afgestudeerd (eindelijk!), gelukkig had ik al werk en heb ik daar nu een vast aantal uur op contract, maar ik moet toch echt weer in mijn ritme komen. Heel verschillend gelopen en kracht getraind dus, wil nu even zonder druk en gewoon doen waar zin en energie voor heb.
Sintara ik bouw nu ook weer op die manier op, mijn rechterbeen is erg gevoelig voor pijntjes, en dit werkt gewoon goed. Hoewel ik nog altijd moeite heb met de gedachte dat ik ‘eigenlijk aan 1 stuk door moet kunnen en veeeeeel sneller dan mijn slakkentempo gehobbel’. Maar, ik heb vanavond genoten van mijn mini stukje en dat vind ik nu even het allerbelangrijkste.

Hier is iedereen goed bezig zeg!

0091 knap dat je nog al je doen hebt gehaald. Dat geeft dan toch ook weer motivatie :D

Die mooie foto’s van SV geniet ik elke dag weer van op insta :)) ik blijf toch hopen dat het mij op een dag ook (weer) zo makkelijk af gaat.

Imay is ook lekker bezig volgens mij. Hartslag trainingen kan ik geen advies in geven, die van mij gaat gewoon sky high en daalt dan met rust weer. Zorgt alleen maar voor frustratie als ik dat probeer laag te houden :')


Laag is in deze wel relatief hoor. Voor mij is alles onder 162 D1/Z2 Duur training en tot 177 D2/Z3 Intensieve duur

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:10

Dat valt me inderdaad nog mee :D Ik heb eens terug gekeken, mijn duurloop van een paar weken terug deed ik met 176-182... en toen liep ik met zo’n langzaam tempo dat ik het niet eens durf te noemen. Moet ik wel bij vertellen dat ik natuurlijk constant omhoog en omlaag loop, ik heb hier geen 100 meter echt vlak eigenlijk. Niet zoveel hoogtemeters als palmera, maar toch een stuk meer als ik de rest van het land.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:47

Goed om te lezen dat meer mensen het zo doen :D

Gefeliciteerd ontherun! *\%/* afstuderen is heftig inderdaad dus ik snap je, komt wel weer goed.

Het weer is echt fantastisch he om te lopen, heerlijk {:}

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:08

IMAY1990 schreef:
Ik heb een vraagje voor jullie. Ik ben nu een paar weken bezig met een trainingsschema op hartslag en ik vroeg me af hoe jullie de volgende training zouden indelen:

Tempoduur 40 min. D1-D2 met 15 min. D2

Het is 25 min D1 en 15 D2, maar waar in de loop zouden jullie de D2 doen? Als in eerst 25 min D1 en dan 15 min D2 of een verdeling als 10 min D1 - 15 min D2 - 15 min D1 bijvoorbeeld?

Zelfde vraag met een intervaltraining:

Interval 30 min. D1 met 5 x 2 min D3, P 2 min.

De intervallen maken in totaal 20 minuten. Doe je dan eerst 10 min D1 en dan de intervallen of doe je bijvoorbeeld 5 min D1 - intervallen - 5 min D1?


Imay zelf zou ik inderdaad de overgebleven minuten gelijk verdelen over opwarming en cool down. Of eventueel ietsjes langer opwarmen.


Verder lees ik hier nog met veel plezier jullie verhalen mee, maar heb zelf weinig te melden.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:00

Lekker bezig iedereen! En wat heb je weer jaloersmakende foto's SV <3

Hier vanaf volgende week een nieuwe hardloopschema. Ik heb sinds eind december niet meer opgebouwd maar alleen stabiel gebleven in trainingen, nu wil ik toch weer een beetje opbouwen.

Heb via runnersworld een schema op maat gemaakt. Uiteraard als richtlijn, maar wel handig. Ik hou niet zo van zelf mijn trainingen moeten bedenken :+
4 trainingen per week. maandag een IV/heuvelloop en elke donderdag een lange afstand. Eens per 4 weken een "rustweek". Doel is om eind augustus een marathon te kunnen lopen binnen de 4 uur.
En als dat lukt, stabiel blijven en dan in oktober de marathon van Amsterdam rennen *\o/*

(Dit is volgende mij de eerste marathon die door gaat na corona. Mochten er nog mensen zijn die nog een paar leuke evenementen weten dan hoor ik het graag! Liefst meer dan 21km en maximaal 1,5 uur rijden vanaf Alkmaar. (oke, voor een mooie trail marathon wil ik ook wel 2/2,5 uur rijden :o )

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:20

Ik heb echt mijn twijfels of zulke grote evenementen wel doorgaan.
Wel een mooi doel 0091!

Ik heb me alleen voor de freedomtrail 45km ingeschreven, omdat die zo bijzonder indrukwekkend is en snel uitverkocht. Vorig jaar heb ik hem op gpx gelopen en mocht het vanwege corona niet doorgaan, dan doe ik dat weer.
Verder heb ik me voor de runforestrun T4 opgegeven, vier trailruns op gpx in Drenthe die je zelf loopt tussen mei en augustus.

Vanmorgen nieuwe schoenen voor op de weg aangeschaft, de hoka clifton 7. Ben zeer benieuwd, ga ze straks testen.
Heb sinds de last men standing niet meer op de weg gelopen, alleen in het bos :P

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:02

Mag ik hier weer mee kletsen. Is een flinke poos geleden. Canitrailden altijd heel veel met mijn zus en onze honden. En 2x Rotterdam marathon gelopen. Helaas veel dieren pech gehad en heeft mijn zus geen geschikte hond meer voor de lange afstanden en ik nog een ipv twee. Door drukte met de beesten, corona gekte op het werk en afstuderen zijn we op korte rondjes blijven hangen.
Zijn nu weer aan het opbouwen en hoop vd zomer weer langere trails te kunnen lopen met een van mijn honden en mijn zus.
De kortere rondjes gaan de gehandicapte en oudjes nog wel mee.

Ook was mijn TomTom horloge overleden en heb ik nu sinds gisteren een Garmin fenix 6s Sapphire. Net voor het eerst mee gelopen.
Nu eerst het trainingsschema van Garmin coach jeff, 5km in 30 min.
Ging net heerlijk, uiteindelijk langer doorgelopen en 7.3 km gerend met een gemiddelde snelheid van 5,54.
Maar op sommige werkdagen willen de benen echt niet.
Gok dat ik snel door het eerste trainings schema heen ben.
Als de basis er weer is gaan we weer lekker uitbouwen qua afstanden.
Wel een goede motivatie nieuw horloge.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 00:27

Mooi horloge heb je gekocht. En fikse afstanden heb je al gelopen!

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:55

poes schreef:
Mooi horloge heb je gekocht. En fikse afstanden heb je al gelopen!

Moet m nog even leren kennen haha.
Maar begint al te wennen. Zoveel meer dingen als op de tomtom mogelijk.
Volgende week maar ergens een route op gpx lopen, benieuwd hoe de kaarten gaan bevallen.
En stiekem wil ik binnen een jaar een marathon trail lopen met mn hond.
Nu kan het nog, ze wordt 7.
Dus doelen genoeg maar ook nog veel andere hobby's haha.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:29

Oeh dat horloge staat op mijn verlanglijstje horsii :D Lekker gelopen! En klinkt als een goed plan.
Ik durf me ook nog nergens echt voor in te schrijven, hoop heel erg hard dat het allemaal doorgaat, maar ik durf het nog niet te geloven.
Gisteren nieuwe schoenen gekocht, toch maar weer Nike Pegasus. Ik blijf het fijnste lopen erop, hoe ze misschien eigenlijk helemaal niet ‘geschikt’ zijn voor mij. Ik klop wel vaker niet volgens het plaatje _O-

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:25

De hoka's liepen fijn op de weg!

Vanmorgen met mijn vriend 16km getraild. Ik had een route op mijn horloge gezet, maar na een paar km was het pad afgesloten. Handig! Dus zelf maar wat gedaan.

Als ik een hond had zou ik dat ook een geweldig doel vinden. Samen een marathon lopen. Maar ik ben een kattenmens, dus dat wordt hem niet :P
Nu al 5 dagen achter elkaar gelopen en morgen gaan we nog een korte trail lopen met een groepje.
Dan maar eens een hardlooprustdag denk ik.