Hypnagoge Hallucinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Hypnagoge Hallucinaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 09:53

Dag bokkers,

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik kon alleen maar topics vinden van 7 jaar geleden.
Ik heb het rond de kerstperiode een keer heel heftig gehad en vorige week voor de tweede keer, ik dacht nog: o als het zo weinig voorkomt dan heb ik er weinig last van maar helaas was afgelopen nacht de derde keer op rij. ;(

Ik besef dat ik mijn ogen open en zie letterlijk iemand in mijn kamer hangen of boven mij hangen, ook het gevoel dat er iemand op je zit is vreselijk. Ik begon keihard te schreeuwen en totaal in paniek en mijn man vertelde mij dat het zo'n 2 minuten duurde voordat ik weer bij zinnen was.

Anoniem

Re: Hypnagoge Hallucinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:59

Misschien eens zoeken op slaapverlamming? Ik ken iemand die er last van heeft maar die noemt het slaapverlamming ipv hypnagoge hallucinaties. Misschien dat je op die manier wat meer informatie kan vinden.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:00

Wel eens gehad ja, in combinatie met de hierboven genoemde slaapverlamming... best creepy :+

Edit: wat ik zag was in feite helemaal niet creepy, maar ik voelde me doodsbang. Probeerde te schreeuwen/bewegen, maar dat lukte niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:03

Tja de een noemt het hallucinaties en de ander denkt dat er iets bij ze is (en dat kan juist fijn of juist ellendig zijn). Ik denk eigenlijk dat het best vaak voorkomt alleen dat velen het dus een andere titel geven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:06

Nou ik hang er dus een beetje tussenin. Slaapverlamming ervaren veel mensen dat ze iets angstigs zien en zich niet kunnen bewegen. Mijn hersenen registreren niet dat ik mij niet kan bewegen.
Ik zie enkel dingen die er niet zijn en ben dan doodsbang.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:13

Ik ken het. Al lijkt het voor mij alsof ik me gewoon beweeg, en dan opeens blijk ik dat niet gedaan te hebben.
Hoe moeilijk ook, een oplossing kan zijn om je heel erg op 1 lichaamsdeel te focussen, hierdoor wordt je wakker. Probeer je te realiseren wat er aan de hand is, en dat het dus nep is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:17

Heel lang geleden heb ik het paar keer gehad.
Ik vind het toen wel doodeng.
Ik had het gevoel dat ik boven mijn eigen lichaam hing en door iemand aan mijn voeten de kamer door gesmeten werd.
Wakker worden, opstaan, bewegen dat kon niet.
En ik zag me zo over mezelf heen vliegen :P

Gelukkig daarna nooit meer gehad.
Maar ik heb er toen ook over gelezen en inderdaad probeer je voor te stellen dat je weet dat het een slechte droom is en niet waar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:23

Vroeger gehad, veel last van gehad, zelfs dat ik maanden niet durfde te slapen ... Ben er vanaf gekomen door een stukje lucide dromen en verder je er gewoon in laten gaan met het idee 'wat is het ergste dat kan gebeuren'... en toen bleef het weg :j
Oh, en ik heb er meer (=bijna altijd) last van als ik op mn rug slaap, dat doe ik dus ook niet .. draai ik me onbewust om, dan gebeurt t weer. Maar ik vind het niet beangstigend meer..

Wat ik er een voordeel van vond dat mijn angst voor het onbekende compleet verdwenen is, en ik ook niet meer bang ben voor spook en geest-verhalen :Y) Je leert hiervan dat je hersens je fantastisch kunnen neppen :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:06

Ja ik, alhoewel ik niet weet of wat ik heb hieronder valt. Vaak heb ik het in bepaalde periodes, kan geen directe trigger ontdekken.

Ik maak mijn vriend dan soms ook in paniek wakker, een tijd geleden bijna dagelijks omdat er een man op het balkon stond. Toen woonden we nog op een flat, 4 hoog...

Recent is het vaak dat ik bedekt ben in beestjes of dat er een vreemde man rechtsachterin voor onze kledingkast staat. Ik word er gek van, het voelt levensecht. Mijn vriend vind het ook heel vervelend, die wordt uiteraard ook wakker van mijn paniekaanvallen.

Ik functioneer ook gewoon als dit gebeurd. Word soms 'wakker' in de badkamer of terwijl ik op het bed in paniek de dekens aan het uitschudden ben om de beestjes weg te krijgen. Wakker tussen aanhalingstekens omdat ik dan pas écht wakker word en me realiseer wat er gebeurd is.

Dusja. Heel vervelend, heb er ook nog niets op gevonden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:26

Aaaaah dit heb ik ook :7 Gisteravond nog, dan zie ik gewoon het gordijn verschuiven en iemand voor het raam staan. Wordt dan altijd heeeeeel boos op mijn vriend want hij neemt mij nooit serieus als ik weer eens bang loop te zijn voor slangen in bed of mannen voor het raam :') Er vliegen soms ook gigantische spinnen / insecten door mijn kamer. Bleuh. Kan dan echt heel bang zijn.
Het wordt bij mij wel getriggerd door stress, en ik nam ook een tijdje melatonine. Dat verergerde het ook naar mijn idee.

edit: Soms ook grappige situaties. Dan zie ik dat de muur van mijn slaapkamer instort, en dan klim ik uit bed om de muur tegen te houden. Vriend lacht zich dan helemaal rot, en ik ook als ik eenmaal goed wakker ben :')

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:34

Ik heb het ook vaker gehad op iets andere manier. Ik word half wakker en zie een enorm insect op mijn bed. Ik doe dan het licht aan en begin te zoeken waar hij is. Afgelopen jaar al 4 keer gehad en ik weet op dat moment zeker dat het beest er echt zit. Maar als het licht dan aan is, is hij weg. Maar het is zooo echt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:42

Mloes schreef:
edit: Soms ook grappige situaties. Dan zie ik dat de muur van mijn slaapkamer instort, en dan klim ik uit bed om de muur tegen te houden. Vriend lacht zich dan helemaal rot, en ik ook als ik eenmaal goed wakker ben :')

_O-

Mijn vriend moet er soms ook hard om lachen, ik zeg en doe soms ook echt rare dingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:47

Ik ken het alleen icm slaapverlamming, zelf jaren last van gehad. Nu gelukkig niet meer. Maar vond het dood eng want ik zag en hoorde van alles maar kon niet bewegen of praten. Ik ben heel blij dat ik er al een aantal jaren van verlost ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:01

Ik heb het 1 keer gehad, jaren geleden. Ik kon me toen wel bewegen, ik was me er bewust van dat ik mijn ogen open had maar de hallucinatie was écht doodseng. Voor me kwam een 'wolk' van negatieve energie bij elkaar waar een vrouwelijke schim uit gevormd werd die op mijn gezicht afvloog. En dat tot 3 keer toe (elke keer als ik gekalmeerd was, kwam het weer terug).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:12

Volgens mij heb ik al die vormen wel eens gehad...

Gevoel alsof je geslagen wordt, alsof er 'kwade' dingen zijn, enge figuren in de slaapkamer, en in huis, deuren die open en dicht gingen, deuren die ik niet open kreeg, voor mijn idee bij mn volle verstand door het huis lopen (terwijl ik gewoon lag te slapen :+ ), het gevoel dat ik boven mn lichaam zweefde... alle opties zijn voorbij gekomen.. :j op zich best spectaculair.. :D

Toen ik er grip op kreeg is het eigenlijk nooit meer voorgekomen op een heeeeel enkel keertje na..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:38

Ik heb dit ook heel vaak en alleen bij het inslapen. Vaak als ik een uurtje op bed lig. Ik zie dan dingen op mijn kamer. Is echt heel erg vervelend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:05

maar ik ben wel benieuwd, maakt het voor jullie uit of je op je rug of op je buik ligt, of niet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:32

Ik slaap nooit op mijn buik. Maar of ik op mijn rug of zij lag maakte niks uit. Ik had het nooit bij inslapen, altijd tijdens de droomfase van mijn slaap, meestal rond een uur of 3 's nachts. Vanaf het moment dat ik er grip op kreeg nooit meer last van gehad gelukkig.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:36

Helaas was ik vannacht weer aan de beurt en is het de 2e nacht op rij.. Het gekke is dat het bij mij altijd hetzelfde is.

Ik heb een nachtmerrie, maar kan mij niet herrineren waarover.
Ik weet dat ik bewust mijn ogen open
En zie mensen voor me of op me. De ene keer is het enkel een gezicht, de andere keer een lijk en soms een kind.
Ik begin te gillen en op dat moment word ik wakker.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:41

Ja! Ik heb dit wel vaker. Het is zelfs zo dat als ik mijn bed uit ren vanwege een doos met spinnen op de slaapkamer ik ook als ik wel bij zinnen ben er niet goed meer in durf. Het voelt zo echt!

Ik dacht dat dit onder mijn gewone slaapwandelen viel. Ik vang namelijk ook vissen rondom bed, geef de hond op zijn kop ( die ik overigens niet heb ), ren tegen mijn kledingkast omhoog om vervolgens plat op de grond te vallen en ga zo maar door. Haha mijn man is het inmiddels gewend en probeert mij dan op iedere mogelijk manier in bed te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:49

Nou omdat het gelinkt wordt aan slaapapneu (stom woord) en snurken enzo, zou het wel eens een stuk minder kunnen zijn als je op je buik slaapt.... ik vraag me af of dat bij jullie ook zou zijn, bij mij iig wel...

Wel goed dag je wakker wordt SteffiiY, ik was daar soms heeeel lang mee bezig, zo erg dat ik mezelf probeerde te slaan of knijpen om wakker te worden... maar ja, dat lukte natuurlijk niet :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:22

Ik snurk niet en de positie waarin ik lig maakt niet uit.

Recent heb ik trouwens ook vaak dat ik denk dat er iemand anders naast me in bed ligt. Dan begin ik als een idioot de broek en trui die naast mijn bed liggen aan te trekken om me te bedekken om dan ongeveer echt wakker te worden en te zien dat het mijn vriend is. Gekke is dat ik niet boos word of op de persoon in sla. Ik krijg geen beeld van de persoon, maar echt paniek is het ook niet, zou het een 'bekende' zijn? Ik word ook echt heel verward wakker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:37

Fortitude schreef:

Ik snurk ook niet... en ik heb die link ook niet gelegd, die kan je vinden op internet, sorry hoor :')

En een aantal van genoemde zaken klinken imo gewoon als realistisch dromen... waarom zouden dat hypnagoge hallucinaties zijn :?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:44

Cer schreef:
Fortitude schreef:

Ik snurk ook niet... en ik heb die link ook niet gelegd, die kan je vinden op internet, sorry hoor :')

En een aantal van genoemde zaken klinken imo gewoon als realistisch dromen... waarom zouden dat hypnagoge hallucinaties zijn :?

Verkeerde been uit bed gestapt? :')
Ik geef gewoon een reactie op een vraag hoor.

Zoals ik al zei geef ik hierboven in een voorgaande reactie al aan dat ik niet weet of het hetzelfde is. Ik deel alleen mijn ervaring.

Maar goed joh prima. Ik zal je niet mee lastig vallen hoor _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:50

Nou ja dat kon ik van jou ook zeggen, want het kwam heel onsympathiek over, zo van 'zeik niet zo het maakt niet uit hoe je ligt'... dus ja.. :D
Terwijl dat voor mij wel degelijk uitmaakte... dus ik kan ook aan jou vragen of je met t verkeerde been uit bed gestapt bent.. :j (of werkt t maar 1 kant op?)

Maar de tweede vraag was wel weer serieus.. wat maakt het verschil tussen 'realistisch dromen' en HH?