Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:32

Wat is moeten, ik heb meer het idee dat sommige mannen gewoon de ballen niet hebben om op hun strepen te staan.
Die van mij heeft ook een 'onmisbaar' beroep met veel mensen tekort, maar die is echt heus 2 weken thuis gebleven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:35

Sizzle schreef:
Wat is moeten, ik heb meer het idee dat sommige mannen gewoon de ballen niet hebben om op hun strepen te staan.
Die van mij heeft ook een 'onmisbaar' beroep met veel mensen tekort, maar die is echt heus 2 weken thuis gebleven.

Het probleem is dan weer dat je vaak verlof aan kunt vragen maar dan is het dus maar de vraag of je het krijgt. Kan me indenken dat je geen zin hebt in ruzie op de werkvloer als je net vader bent geworden :+ ( om maar te zwijgen over of je dan wel terug hoeft te komen, gelijk je werk en inkomen verliezen met je pasgeboren kind, goed idee.. not). En op het moment heb je dus niks om op terug te vallen: je werkgever hoeft je geen vrij te geven. En als je dan op je strepen gaat staan kan je werkgever altijd besluiten dat je tóch misbaar bent, en wel zo misbaar dat je lekker voor een lange tijd thuis mag blijven met je kind :j

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:09

Magrathea schreef:
Sizzle schreef:
Wat is moeten, ik heb meer het idee dat sommige mannen gewoon de ballen niet hebben om op hun strepen te staan.
Die van mij heeft ook een 'onmisbaar' beroep met veel mensen tekort, maar die is echt heus 2 weken thuis gebleven.

Het probleem is dan weer dat je vaak verlof aan kunt vragen maar dan is het dus maar de vraag of je het krijgt. Kan me indenken dat je geen zin hebt in ruzie op de werkvloer als je net vader bent geworden :+ ( om maar te zwijgen over of je dan wel terug hoeft te komen, gelijk je werk en inkomen verliezen met je pasgeboren kind, goed idee.. not). En op het moment heb je dus niks om op terug te vallen: je werkgever hoeft je geen vrij te geven. En als je dan op je strepen gaat staan kan je werkgever altijd besluiten dat je tóch misbaar bent, en wel zo misbaar dat je lekker voor een lange tijd thuis mag blijven met je kind :j

Dat is in de meeste gevallen gewoon onzin. Zoals sizzle ook al aangeeft: als de man maar op zijn strepen gaat staan, dan kan er ineens heel veel.
Vaak wordt gezegd dat een man geen vrij kan krijgen, blablabla. Maar 9 van de 10 keer is dat gewoon echt niet waar.
Bovendien is het ook nog eens in grote lijnen planbaar...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:15

En als je als man al niet op je strepen kan staan op het werk... oei oei wordt een hele nare periode die pubertijd. :=

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:17

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van het beroep. Als ik een manlijke kelner heb die thuis wil gaan zitten met een baby regel ik uiteraard vervanging. Maar ik ga geen twee salarissen betalen. En als ik dik tevreden ben over de vervangen, ja, dan misschien mag die wel blijven.

Klinkt misschien egoïstisch en vooral niet vriendelijk. Maar als kleine ondernemer moet ik keihard werken om het hoofd boven water te houden, iedereen netjes te betalen, dus ik laat me niet extra op kosten jagen door andermans baby.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:44

Maar die kelner kan toch ook gewoon vakantie opnemen?

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:49

Hier, Canarische Eilanden, is het meestal zo dat een bedrijf een paar weken per jaar sluit voor vakantie. Dat is dus verplichte vakantie voor het personeel. Vaak hebben ze dan nog slechts een paar dagen over om zelf in te vullen. :)

Het zal hoe dan ook niet van toepassing zijn bij ons. De kelner is mede-eigenaar en net zo dol op kinderen als ik. :+

Het is wel de reden dat de ene keukenhulp een vrouw van ruim in de 50 is, en de andere een man van 60. :) Gewoon, om die toestanden uit te sluiten.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:18

Sizzle schreef:
Kraamzorg is heel Nederlands, de rest van Europa krijgt gewoon 2-3x iemand een uurtje op bezoek die checked of je niet in een depressie raakt, wel weet hoe het kind in bad moet en je hechtingen nakijkt.
Ik heb ook geen kraamhulp gehad hoor, mijn man heeft gewoon gezorgt dat hij thuis was.


Maar blijf je daar niet langer in het ziekenhuis? Toevallig weet ik van Zwitserse kennissen dat zij een paar dagen moesten blijven en dat dat daar schijnbaar normaal is.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:28

bruintje123 schreef:
Waarom moet de overheid, dus wij, dat doen?
De ouders mogen toch best zichzelf op weg helpen? Die maken de keuze van een baby.
Dat vind ik overigens met alles in de basiszorg wat met bevalling te maken heeft. Hoort naar mijn idee in de aanvullende thuis.


Ja precies. Een baby daar krijg je geld voor met hopen, terwijl dat toch een eigen keuze is... Ja, een kind kost stukken van mensen (maar dan nog maak je het zelf nog wel zo duur als je wil, mijn ouders hebben ons vrij lowbudget opgevoed bijvoorbeeld), maar je kiest daar toch gewoon zelf voor zeg! En daarnaast is het is ook nog eens ongelooflijk belastend voor de planeet, al die mensen die er maar blijven bij komen.

Als je het mij vraagt werd er zelfs een kindertaks ingevoerd :+

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:29

Tiggs schreef:
Sizzle schreef:
Kraamzorg is heel Nederlands, de rest van Europa krijgt gewoon 2-3x iemand een uurtje op bezoek die checked of je niet in een depressie raakt, wel weet hoe het kind in bad moet en je hechtingen nakijkt.
Ik heb ook geen kraamhulp gehad hoor, mijn man heeft gewoon gezorgt dat hij thuis was.


Maar blijf je daar niet langer in het ziekenhuis? Toevallig weet ik van Zwitserse kennissen dat zij een paar dagen moesten blijven en dat dat daar schijnbaar normaal is.


Ja in België blijven kersverse moeders vaak een paard dagen (2-3? Soms langer als er ergens dingen niet vlot lopen) in het ziekenhuis. Maar dat wordt ook terugbetaald hé.

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:13

Ergens vind ik het dan niet gek dat er geen kindertaks is en dat je een kinderbijslag krijgt. Vergeet niet dat die kinderen ons pensioen moeten gaan betalen he ;) Kinderen zijn wel de toekomst van de samenleving. Als dat zou verminderen dan krijg je een enorm probleem want dan zijn de pensioenen niet meer te betalen etc. etc.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:16

Dat zijn ze al niet meer :+
De AOW is ingevoerd in de tijd dat mensen nog maar 70-75 werden. Dan is 65 een prima leeftijd.
Nu worden mensen gemiddeld 10 jaar ouder maar o wee als je er 2 jaar bij wilt doen, dat kan écht niet. Dan "heb je geen tijd om van je pensioen te genieten voor je doodgaat". Tja..

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:19

Magrathea schreef:
Dat zijn ze al niet meer :+
De AOW is ingevoerd in de tijd dat mensen nog maar 70-75 werden. Dan is 65 een prima leeftijd.
Nu worden mensen gemiddeld 10 jaar ouder maar o wee als je er 2 jaar bij wilt doen, dat kan écht niet. Dan "heb je geen tijd om van je pensioen te genieten voor je doodgaat". Tja..

Nou idd, vind dat ook echt zo'n bs.

Daarentegen zou ik wel voor zijn om te versoepelen hoor. Gewoon meer kijken naar het beroep maar ook de gewerkte jaren. Als ik naar mijn vader kijk bv, die zou best nog heel oud kunnen worden. Maar die is nu 60 en al vanaf zijn 15e in de techniek aan het werk. Die is letterlijk versleten... Het is nog maar de vraag of die de 67 haalt in zijn baan. Maar moet hij dan verplicht op een kantoorbaan? Vind dat ook nogal wrang eigenlijk.

Hele andere discussie uiteraard...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:24

Als ik 65 ben heb ik 49 jaar gewerkt.
Waarvan het grootste deel met kapot lijf.
Mag ik het dan onderhand genoeg vinden?

Geen bs dagen thuis omdat de kleine zogenaamd ziek is.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:25

Marjoow schreef:
Ergens vind ik het dan niet gek dat er geen kindertaks is en dat je een kinderbijslag krijgt. Vergeet niet dat die kinderen ons pensioen moeten gaan betalen he ;) Kinderen zijn wel de toekomst van de samenleving. Als dat zou verminderen dan krijg je een enorm probleem want dan zijn de pensioenen niet meer te betalen etc. etc.


Het is maar hoe je dat ziet. Ik betaal zelf voor mijn pensioen want ik betaal belastingen, niet voor het pensioen van anderen maar voor dat van mijzelf later want ik heb bijgedragen aan het systeem voordat ik met pensioen ging. Zo kan je dat ook bekijken.

Ja er kan idd een probleem zijn op economisch vlak als de mensen zouden verminderen in aantal. Maar laten we geen problemen verzinnen die er niet zijn, volgens de huidige tendens blijven we immers alleen maar in aantal stijgen ;) dus dat is daar geen argument voor mij. Kantelt dat ooit? Dan wordt het systeem gewoon herbekeken, toch.

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:30

Ilsey schreef:
Marjoow schreef:
Ergens vind ik het dan niet gek dat er geen kindertaks is en dat je een kinderbijslag krijgt. Vergeet niet dat die kinderen ons pensioen moeten gaan betalen he ;) Kinderen zijn wel de toekomst van de samenleving. Als dat zou verminderen dan krijg je een enorm probleem want dan zijn de pensioenen niet meer te betalen etc. etc.


Het is maar hoe je dat ziet. Ik betaal zelf voor mijn pensioen want ik betaal belastingen, niet voor het pensioen van anderen maar voor dat van mijzelf later want ik heb bijgedragen aan het systeem voordat ik met pensioen ging. Zo kan je dat ook bekijken.

Ja er kan idd een probleem zijn op economisch vlak als de mensen zouden verminderen in aantal. Maar laten we geen problemen verzinnen die er niet zijn, volgens de huidige tendens blijven we immers alleen maar in aantal stijgen ;) dus dat is daar geen argument voor mij. Kantelt dat ooit? Dan wordt het systeem gewoon herbekeken, toch.


Hm hm hm. Niet helemaal mee eens.
Zit het huidige pensioenstelsel in NL niet zo in elkaar dat de pensioenpremie die jij betaald wordt uitbetaald aan een gepensioneerde? Volgens mij kan het nooit zo zijn dat jij het pensioen dat je nu opspaart over 40 jaar per maand krijgt (iets met veranderde waarde van geld?). Ik heb me er niet heel veel in verdiept hoor, maar "vroegah" was de gulden natuurlijk veel minder waar dan nu..

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:40

Daar heb je indexaties voor. Je betaalt pensioenpremie voor jezelf, dat krijg je later inderdaad uit betaalt. Je kan zelfs zien hoeveel dat per maand gaat zijn op bijv. Mijn Pensioen.
Als je geen pensioenpremie hebt betaald en niets hebt opgebouwd, krijg je geen pensioen. Wel AOW.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:49

Century schreef:
Daar heb je indexaties voor. Je betaalt pensioenpremie voor jezelf, dat krijg je later inderdaad uit betaalt. Je kan zelfs zien hoeveel dat per maand gaat zijn op bijv. Mijn Pensioen.
Als je geen pensioenpremie hebt betaald en niets hebt opgebouwd, krijg je geen pensioen. Wel AOW.


Ja, inderdaad. Zo begrijp ik dat ook.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:21

Volgens mij wordt AOW en pensioen door elkaar gehaald :)

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:28

Tiggs, hoe het precies gaat na een normale bevalling weet ik niet precies, ik mocht pas naar huis als ik zelf uit bed kon komen, maar dat lijkt me geen rare eis.

Ik ken best wel wat mensen waarvan de man niet thuis 'kon' blijven, maar ik weet zeker dat ze ook gewoon niet geprobeerd hebben eerlijk gezegd. Al helemaal als ik dat een collega hoor beweren en weet dat familie in dit bedrijf juist een zeer hoog aanzien heeft.

Als mijn partner thuis blijft dan zullen zijn collega's letterlijk de uren moeten ondervangen met overuren (zorg sector). Als ik niet kom dat is er letterlijk geen vervanging en stapelt het gewoon. Maar je werk is nog altijd niet de belangrijkste reden dat je leeft toch?
Personeelstekort is zooooo niet mijn probleem :n
(Ook al heb ik wel 150 overuren staan trouwens).

Maar dat is weer een andere discussie.

Ik wil wel echt even duidelijk maken dat die hormonen erna je echt tot volledige waanzinnige kunnen maken.
Dus mocht je stiekum twijfelen.....dat is echt géén (ik herhaal)... GEEN grappige bijwerking van dat werpen.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:59

Sizzle schreef:
Ik wil wel echt even duidelijk maken dat die hormonen erna je echt tot volledige waanzinnige kunnen maken.
Dus mocht je stiekum twijfelen.....dat is echt géén (ik herhaal)... GEEN grappige bijwerking van dat werpen.

Ik was al een ongeleide, emotioneel instabiele duivelsdochter met 6 weken ongeplande en ongewenste zwangerschap. Ik wil niet weten wat er met me was gebeurd als ik de hele rit had uitgezeten :+

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:02

Ik kan me echt goed voorstellen dat relaties soms dan ook naar de knoppen gaan.
En dan zijn sommige mensen zelfs zo naief dat ze zwanger worden om hun relatie te redden :evaw:

Qimm

Berichten: 15180
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:06

dat zou bij wet verboden moeten worden :n

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:08

Haha, dat wordt een leuke discussie dan :))
Als ik al zie hoe fel mensen hun 'recht' op vuurwerk afsteken verdedigen :=

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:10

In ons geval is de relatie sterker geworden. We wilden het allebei niet. Ik had niet voor niets een door hem betaalde (dat zijn altijd die extra's waar ik het geld niet voor heb :+ ) spiraal laten plaatsen. Dat dat ding dat niet werkte is gewoon #%/&*!. Dan is de beslissing snel gemaakt, gelukkig kreeeg ik iets eerder een miskraam. En in dit geval heeft hij me zó gesteund! Maar als relatieredder had het écht niet geholpen, die zwangerschap.