Hoofdpijn na x-ray's, kan dat daardoor komen of toeval?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Hoofdpijn na x-ray's, kan dat daardoor komen of toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:51

Vanochtend een flinke serie rontgenfoto's laten maken, en nu heb ik knallende koppijn.. Is daar een connectie of is het gewoon stom toeval? Ze hebben een stuk of 16 foto's gemaakt schat ik van schouders/ellebogen en handen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:52

Zijn die met contrast vloeistof gemaakt??

chocobroodje

Re: Hoofdpijn na x-ray's, kan dat daardoor komen of toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:56

Nee deze niet, staat wel nog een botscan op het menu

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:05

Was je gespannen voor het maken van de foto's??
Het kan ontspanningshoofdpijn zijn: hoofdpijn die je krijgt als spanning wegvalt!?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 13:15

Oh nee, niet echt. Enige vervelende was dat ik dochter hoorde huilen op de gang (die bleef even bij oma) en om mij riep ;) maar had geen spanning voor de foto's zelf.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:17

Ik heb dat ook, bij veel fotos en foto's boven mijn taille. Geen idee waardoor het komt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:19

Ze zéggen dat het niet van de foto's kan komen.
Maar dan denk ik weer, als het allemaal zo 'onschadelijk' is, waarom mogen dan bijvoorbeeld zwangere vrouwen niet?!

Ojee, je zult niet echt relaxed gezeten hebben als je je dochter zo hoorde huilen/roepen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:24

Niemand zegt dat het onschadelijk is en anders heb je slechte voorlichting gehad. Röntgenstraling kan nu eenmaal een risico vormen tijdens de zwangerschap en daarom wil je het liever niet (miskramen, misvormingen ed) maar dan praten we wel over echt hoge doseringen. Stel dat je als zwangere vrouw je pols breekt zal die ene foto echt nog niet zulke schade geven.

Desalniettemin hoofdpijn nav röntgenfoto's... Geen idee. Ikzelf heb daar geen hinder van ondervonden. Ik weet niet hoe het weer bij jou is, maar hier is het wat drukkend, wellicht is dat het icm onbewuste spanning?

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:32

Kentaro schreef:
Maar dan denk ik weer, als het allemaal zo 'onschadelijk' is, waarom mogen dan bijvoorbeeld zwangere vrouwen niet?!

Ojee, je zult niet echt relaxed gezeten hebben als je je dochter zo hoorde huilen/roepen....

Röntgenstraling/X-rays zijn zeker niet onschadelijk (carcinogeen!), maar bij volwassenen kunnen een paar medische Röntgenfoto's geen kwaad (nauwelijks verhoogd risico op kanker later in het leven). Hoe minder, hoe beter, dat geldt in principe wel.

Ik denk ook dat de hoofdpijn met het wegvallen van de (onbewuste) spanning te maken heeft gehad, of met iets totaal ongerelateerds zoals te weinig water gedronken hebben, maar niet met de Röntgenfoto's zelf.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 13:42

Ik heb er eerder ook nooit last van gehad, maar deze keer wel. En vorige keren waren het geen 16/20 foto's. Daarom viel het mij ook op misschien. Bot scan lijkt mij ook apart trouwens. Iemand dat al eens gehad?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:44

Denk dat het eerdere de spanning is, een aantal foto's kan dit effect niet geven.

Wanneer je een hoog aantal foto's moet laten maken, kan je dit melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:45

Weleens hoofdpijn gehad na een heeeele lange dag in de brandende zon, maar wel genoeg gedronken? Komt door de straling. Een gemiddelde X-ray bedraagd ongeveer evenveel straling als een dagje strand. Gaat vanzelf weer over, denk ik. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:46

Kentaro schreef:

Er wordt nergens gezegd dat röntgenstraling onschadelijk is. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:46

Kan zeker niet van de röntgen foto's komen, maar onschadelijk zijn röntgen straling niet. Voornamelijk veel invloed op snel delende cellen, wat een foetus dus is.

Botscan stelt ook niet zoveel voor, duurt alleen lang. Heb van beide kanten ervaring, dus wat wil je weten?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:48

Het lijkt mij ook de spanning. Vaak ben je daar zelf helemaal niet zo van bewust. Je zit een tijdje in een andere houding (vaak in een actieve zit want je kunt niet gaan hangen). Andere spieren worden belast. Je bent toch onbewust aan het nadenken. Dat bouwt zich op en zo ontstaan spanmingshoofdpijn. Dus een gevolg van..

Kan geen kwaad maar wel super vervelend.

Ik heb laatst een MRI gehad, met contrastvloeistof. Was totaal niet gespannen. Niet zenuwachtig. Niet bang. (Dacht ik dus he). Maar ineens lag ik onderuit en het heeft minuten geduurd voor ik weer aanspreekbaar was. De onbewuste spanning werd me toch teveel.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:49

Het lijkt mij ook de spanning. Vaak ben je daar zelf helemaal niet zo van bewust. Je zit een tijdje in een andere houding (vaak in een actieve zit want je kunt niet gaan hangen). Andere spieren worden belast. Je bent toch onbewust aan het nadenken. Dat bouwt zich op en zo ontstaan spanmingshoofdpijn. Dus een gevolg van..

Kan geen kwaad maar wel super vervelend.

Ik heb laatst een MRI gehad, met contrastvloeistof. Was totaal niet gespannen. Niet zenuwachtig. Niet bang. (Dacht ik dus he). Maar ineens lag ik onderuit en het heeft minuten geduurd voor ik weer aanspreekbaar was. De onbewuste spanning werd me toch teveel.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:52

Mocht jij weg tussendoor? schijnt 2,5 uur te duren, en ik moet een 3fase scan hebben. Had jij dat ook? Lijkt me heel raar dat radioactieve spul :P Kan dat bijwerkimngen geven?

Quir schreef:
Kan zeker niet van de röntgen foto's komen, maar onschadelijk zijn röntgen straling niet. Voornamelijk veel invloed op snel delende cellen, wat een foetus dus is.

Botscan stelt ook niet zoveel voor, duurt alleen lang. Heb van beide kanten ervaring, dus wat wil je weten?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:07

Nee je mag in principe niet weg tussendoor. Drie fase scannen ze als t goed is tijdens het in spuiten (of vlak daarna), na korte tijd (afhankelijk van de stof die ze inspuiten en waarvoor de scan is) en na een aantal uur.

Je merkt er helemaal niets van, ook geen bijwerkingen van gehad. Het duurt vooral gewoon heel erg lang. :=