Vocht vasthouden.. Wat ertegen te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Salora

Vocht vasthouden.. Wat ertegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 16:00

Vooraf aan te geven. Ik ben hiervoor bij een dokter geweest en er lopen onderzoeken.

Sinds een twee jaar terug houd ik vocht vast. Dit gaat gepaard met kleine rode plekjes.

Ik ben hiervoor bij huisarts geweest. En die vond het erg allarmerend. Ik moest direct bloedprikken urine inleveren allerlei onderzoeken.

De rode plekjes blijken vascullitis te zijn. Oftewel een ontsteking van de kleine bloedvaatjes.

Inmiddels heb ik vele onderzoeken gehad. Longfotos. Echo van onderbuik. Meermaals urine onderzoek en bloedonderzoek inmiddels 6 keer.

Binnenkort krijg ik een ctscan met contrastvloeistof.

Ze kunnen tot nog toe niks vinden.. Bloed en urine is goed. Nergens afwijkingen..

De ct is om uit te sluiten dat ze iets over het hoofd zien..

Maar ondertussen heb ik nog altijd die plekjes. En na een dag werk dikke en pijnlijke benen.

Tot eindtijd werk houd ik vol. Dan doen mn voeten goed zeer maar is uit te houden.

Maar daarna? Als ik wil koken oid en op mn voeten moet staan loop ik voller en voller.

Het is 2 x zo erg geweest dat ik geen pas meer kon zetten. En moest huilen van de pijn.

Wat kan ik nu doen tegen dat vocht?

Ik eet overigens niet veel zout. Ik kruid enkel met wat peper. Gebruik geen zout. Ik let op met waar zout in zit.

Ik heb eind april pas weer een afspraak met neuroloog dus eerder kan ik hem niks vragen(geloof dat ie zo heet, ziekenhuisarts).

Anoniem

Re: Vocht vasthouden.. Wat ertegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:05

Je benen zo veel mogelijk hoog leggen.
vragen of je steunkousen mag even tijdelijk of zwachtelen als je moet werken.
en rustiger aan doen, dus minder lang werken als je veel moet staan. tot je meer weet in elk geval..

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 16:09

Benen hoog leggen doe ik.

Zouden steunkousen echt helpen? Vind het moeilijk daaraan te beginnen. Ben nog geen dertig :o Maar als het echt helpt wel een idee.

Minder werken is helaas geen optie. Zoals het ernaaruitziet komt er ook niks uit de onderzoeken.
Tot nog toe ben ik een gezonde jonge meid, aldus arts :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:17

dus vnl je benen houden vocht vast?

Steunkousen kan je altijd proberen, als dit voorkomt dat je benen vollopen of toch de mate ervan beperkt, zou het denk ik toch al iets minder pijnlijk moeten zijn. Welk type werk heb je: gezeten, stilstaan of veel rondlopen? In de eerste 2 gevallen proberen om de doorbloeding in je benen regelmatig terug op gang te brengen. (masseren, rondstappen, afwisselend voeten plat op grond of hielen zo hoog mogelijk vd grond)

Hoeveel drink je en hoe vaak moet je plassen? Anders eventueel een vochafdrijvende thee proberen?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:23

Heel veel drinken.

Zelf heb ik tubigrip verband gebruikt na m'n zwangerschapsvergiftiging (en daardoor ook extreem vocht vast houden). Dat is nog een stapje voor steunkousen wat je zou kunnen proberen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:24

Bleekselderij eten :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:29

Drink je voldoende water?? het klinkt heel onlogisch als je vocht vasthoud, je water moet drinken :P Maar als je tekort komt, gaat je lichaam júist vocht vast houden!

Je hebt ook steunpanty's of vliegtuigkousen. Werken haast hetzelfde als steunkousen, maar lijken veel meer op gewone sokken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:32

een fysio zou je kunnen helpen met lymfedrainage of oedeemtherapie. Tapen met kinesiotape
Brandnetel thee schijnt ook vochtafdrijvend te werken, voeten hoog leggen snachts, bijv een kussen onder je matras aan het voeteneind

Is je hormoonspiegel ook gecontroleerd?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 24-03-17 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:36

Hydrochloortiazide (vochtafdrijver). Maar ik weet niet of je huisarts je deze medicatie al wil voorschrijven zonder dat hij weet wat er met je aan de hand is. Zit de vaculitis ook alleen op de benen? Of over het hele lichaam?
Is de nierfunctie goed? Is GPA (ziekte van wegener) uitgesloten? (GPA is een auto-imuunziekte (systemische vasculitis) die door de uiteenlopende symptomen moeilijk wordt herkend).
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-03-17 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:43

voor de rode plekjes kun je mobilat of hirudoidcreme proberen.helpt tegen dit soort ontstekingen vaak goed.En steunkousen zeker een aanrader.Wanneer je deze 's morgens gelijk aantrekt voorkom je het opzwellen van je benen en werkt daardoor verlichtend voor de pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:08

Ik zou zeker niet enorm veel gaan drinken. Tot je weet wat er aan de hand is. En laat je niet afschepen, het is niet normaal
Om veel vocht vast te houden en hier zo veel pijn van te hebben!

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:29

Babootje schreef:
Hydrochloortiazide (vochtafdrijver). Maar ik weet niet of je huisarts je deze medicatie al wil voorschrijven zonder dat hij weet wat er met je aan de hand is. Zit de vaculitis ook alleen op de benen? Of over het hele lichaam?
Is de nierfunctie goed? Is GPA (ziekte van wegener) uitgesloten? (GPA is een auto-imuunziekte (systemische vasculitis) die door de uiteenlopende symptomen moeilijk wordt herkend).

Ik weet niet waar ze precies allemaal op getest hebben. Iig verschillende autoimuun ziektes. Ook op vormen van reuma. Heb bij elk bloedonderzoek minimaal 6 buisjes gehad. Bij een paar onderzoeken ook flesjes. Ook een paar waarbij het bloed warm moest blijven.

Ik heb de vascullitis standaard op mijn voeten. Voeten het ergst. Oplopend naar mijn knieen. Naar boven toe word het minder.
Maar ook mijn bovenbenen buik en handen en onderarmen.

Ik zal zo eens kijken ik moet nog fotos hebben van momenten waarop het erger was.

Nieren zijn getest dacht ik boj bloedonderzoek of bij urine kan dat?
Ze konden geen afwijkingen vinden. Dus ik neem aan goed?

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:34

Gillbo schreef:
een fysio zou je kunnen helpen met lymfedrainage of oedeemtherapie. Tapen met kinesiotape
Brandnetel thee schijnt ook vochtafdrijvend te werken, voeten hoog leggen snachts, bijv een kussen onder je matras aan het voeteneind

Is je hormoonspiegel ook gecontroleerd?

Thee lust ik helaas niet :o

Snachts loop ik meestal weer leeg. (Enkel de paar keer dat het extreem was niet. Maar dat zijn gelukkig nog uitzonderingen). Ik slaap altijd helemaal opgekruld. Leg mijn knieen haast tegen mijn neus. Dus een kussen heeft niet heel veel nut vrees ik?
Maar zal vd week naar de action gaan. Extra kussen is zowieso nooit weg. En als het helpt dan graag!

Mijn hormoonspiegel. Hoe controleren ze dat? Ik slikte tot 2 jaar terug de pil door. Daarna stopweken gssn houden om de kosten vd pil wat terug te dringen. En sinds een krap jaar compleet met de pil gestopt. (Vriendlief is geholpen :o ).
Dus het zou wel kunnen.. Gezien de klachten sinds 2 jaar zijn en sinds een jaar erger..

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:40

Kentaro schreef:
Drink je voldoende water?? het klinkt heel onlogisch als je vocht vasthoud, je water moet drinken :P Maar als je tekort komt, gaat je lichaam júist vocht vast houden!

Je hebt ook steunpanty's of vliegtuigkousen. Werken haast hetzelfde als steunkousen, maar lijken veel meer op gewone sokken.

Ik ga er eens achterheen vd week! Weekend helaas volgepland. Masr t eerste moment vrij zal ik eens langs de hema gaan. Onder t mom van oma wilt ze hebben :+

Drinken doe ik eigenlijk altijd al heel slecht! Al zolang ik me kan heugen kom ik swinters niet aan een liter. En zomers niet boven de anderhalf uit.

Nu de laatste maanden hamert vriendlief erop. En let ik erop meer te drinken. Ben wat meer gaan opletten. Ik drink 2 glazen yogi per dag. (Lust geen melk :+ ).
En een liter siroop of ijsthee op mn werk.
En 1 glas puur water.
Savonds meestal 1 glas sinas.

Ik moet overigens heeeel vaak plassen. Snachts er minimaal keer uit. 2 keer is niet abnormaal.
Ik heb eigenlijk de hele dag aandrang :o

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:42

petitparis schreef:
dus vnl je benen houden vocht vast?

Steunkousen kan je altijd proberen, als dit voorkomt dat je benen vollopen of toch de mate ervan beperkt, zou het denk ik toch al iets minder pijnlijk moeten zijn. Welk type werk heb je: gezeten, stilstaan of veel rondlopen? In de eerste 2 gevallen proberen om de doorbloeding in je benen regelmatig terug op gang te brengen. (masseren, rondstappen, afwisselend voeten plat op grond of hielen zo hoog mogelijk vd grond)

Hoeveel drink je en hoe vaak moet je plassen? Anders eventueel een vochafdrijvende thee proberen?

Ik werk op een groot paardenbedrijf. Ben contineu aan het lopen. Aan doorbloeding zou het niet moeten kunnen liggen denk ik?

Ik drink op het moment anderhalve a 2 liter. Ik probeer de 2 dagelijks te halen.

Plassen moet ik heel vaak.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:47

Ik schaam me rot hoe mn voeten eruit zien..

Maar zo weten jullie waar ik over praat :o

Op deze foto is de vascullitis goed te zien. Het is hier zoals het eens in de 3 dagen standaard is. Dus niet eens een extreem beeld.

Ook is hier mijm voet dik. Dat kun je goed zijn aan mijn enkel rechts. Normaal heb ik vrij slanke voeten.

Plekje bovenop mij voet is van een huidmonster. Ze hebben daar een actieve plek weggesneden/geknipt om te kijken wat het was. Vascullitis dus. (Met die plek weghalen hebben ze zenuwen beschadigd. Voelt heel rot!).

Afbeelding

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:48

Ik durf mijn benen overigens niet meer te scheren. Doet erg zeer over die plekjes heen!

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:49

Ik hou ook vocht vast na mijn zwangerschappen, en 2 x zwangerschaps-vergiftiging, maar ik kreeg inderdaad zoals hierboven Hydrochloorthiazide voor geschreven, maar vond het niet voldoende helpen.
Ben er nu zelf mee gestopt (vond het zonde van het geld) en bewegen en veel water drinken schijnt te helpen, maar ook overgewicht kan een rol meespelen.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:54

Ik mag in april terug en zal dan zeker naar dit middel vragen!

Overgewicht zou in mijn geval vreemd zijn. Ik ben de afgelopen 2 jaar 24 kilo kwijtgeraakt.
Ik weeg nu 72 kilo. (Ideaal zou zijn 65).

Zwangerschapsvergiftiging had ik niet. (Lijkt me zwaar rot zeg! :( ). Dus dat kan ook geen link zijn.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:54

Jeetje wat vervelend. Probeer echt minimaal 2 liter WATER per dag te drinken! Dus geen liter ijsthee, nog wat glazen yogi, sinas en 1 glas water :+.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:55

Oei wat heftig ziet dat eruit.
Ik zou niet weten wat het is, maar ik weet wel dat ik ontzettend blij was dat ik steunkousen kreeg aan het eind van mijn zwangerschap. Veel minder pijn en kramp.
Zou dat zeker proberen tot je weet wat het us.
Edit: ik zou wel lange aangemeten kousen nemen, anders krijg je stuwing bij je knie.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-03-17 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:57

Hebben ze ook een EKG en een echo van je hart gemaakt?
Ben je snel buiten adem?

Ik heb veel patienten met hartfalen die dit probleem hebben. Zou dus zeker niet opeens heel veel gaan drinken!

Heb je al eens een antibiotica kuur ervoor gehad?
Laatst bijgewerkt door Libera op 24-03-17 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:58

Gebruik je medicijnen? Vasculitis kan bij bepaalde medicijnen voorkomen.

Verder bij allerlei ziektebeelden en orgaanproblemen. Maar neem aan dat ze dat onderzoeken.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 22:20

Ik gebruik helemaal geen medicijnen. Sporadisch een ibuprofen en paracetemol.

Ik weet dat ze mijn lever en logen nagekeken hebben. Maar durf het niet precies te zeggen wat nog meer.
Ik hen een echo gehsd van onderbuik en linkse kant net op rand van mn ribben.
En longfotos.
Daarbij geen afwijkingen.

Hartfalen. Pfoeh :O Ik weet van een hartfilmpje tien jaar terug datbik een ritmestoornis heb. Die was niet ernstig en hoefde me er geen zorgen om te maken.

Ik heb uberhaupt nog geen medicijnen gehad. Ze zijn al een dik half jaar allerlei testen en onderzoeken aan het doen. Ik heb nog geen uitslag gehad van wat ze eraan kunnen doen :(

Ik heb zelf wel het gevoel dat ik vlug buiten adem ben. Maar mijn conditie is niet op en top. Daar weet ik het altijd aan.

Als ik doorloop dan adem ik door mijn mond. Omdat door mn neus te weinig lucht geeft. Bij fietsen oid heb ik echt een gehaaste ademhaling door mn mond. (Nu fiets ik gemiddeld 24 met stukken op 30).

Water drinken ben ik heel slecht in :o Ik probeer me daar al een tijdje in te beteren. Ik hou echt van drinken met een smaakje.
Wat ik nu naar mijm werk meeneem is hele dunne siroop. (Normale verhouding is 1 siroop op 7 water. Ik maak hem 1 op 14).
Ijsthee enkel als ik te laat ben en moet haasten :o Dat is eens in de 2 weken ongeveer.
Als die liter op is vul ik mijn fles met gewoon water en drink ik daarvsn verder.
Ik zal mijn siroop langzaam elke dag minder gaan maken. Dat ik overstap op gewoon water!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:30

Misschien kan je je eens verdiepen in medical taping? Heb laatst geleerd dat dit wel eens wil helpen bij mensen met oedeem in de armen, misschien is het ook wel iets voor jou. Weet er zelf alleen maar weinig van dus je zal er zelf even naar op onderzoek moeten gaan. Is geen genezing natuurlijk maar als het helpt met vochtafvoer en helpt met de pijn is het wel een goede tijdelijke oplossing :(:)