Extreem statisch geladen. HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Extreem statisch geladen. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:05

Dag Bokkers,

Hebben jullie nuttige tips voor mij?

Sinds een maand of 2 heb ik heel veel last van statische elektriciteit. Zo kan ik mijn auto niet aanraken zonder geknetter, kan ik de ijzeren poort niet open doen zonder mezelf te elektrocuteren...

Ik heb zelfs de broodautomaat in kortsluiting gezet door gewoon op het knopje voor het brood te drukken. De machine viel gewoon uit en na een paar seconden herstartte die gelukkig en had ik toch mijn brood.
Iets gelijkaardigs heb ik meegemaakt met het bakje waar je de code moet ingeven om in de kinderopvang te geraken.

Het zijn niet alleen mijn handen maar ook als ik met mijn benen de auto raak of de poort of.... knettert het langs alle kanten.

Ik word het stilaan moe en ben stilaan bang om die dingen aan te raken. :(

Ik dacht dat het door mijn schoenen kwam maar deze hebben een degelijke rubberen zool, dan dacht ik dat het mijn sjaal kon zijn maar zonder heb ik het ook... Dan dacht ik, ik raak eerst een muur aan om de elektriciteit te geleiden maar dit helpt ook niet (wat logisch is want steen geleid niet...)

Ik heb tijdens de winter sowieso meer last van statische elektriciteit maar nu is het toch heel extreem.

Iemand tips en trics om dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Individu

Re: Extreem statisch geladen. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:08

Ik heb het ook wel eens, soms gaat mijn haar zelfs overeind staan, ik heb lang haar dus dat is een raar gezicht :D. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het betekent en wat je eraan kunt doen. Denk gewoon mee leren leven?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:11

Juist door de rubberen zool wordt je statisch geladen, omdat de lading niet naar de grond geleid kan worden, dus moet het wel via de auto of poort..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:16

My lifesaver: https://www.google.be/#q=antistatische+sleutelhanger&*

tip gekregen in een ander topic, wàt een wereld ging voor me open! En voorheen heb ik echt àlles geprobeerd, tot de meest idiote dingen toe, wat ik ook als tip vond probeerde ik.

Tip voor als je een schok krijgt bij het uitstappen van de auto:

Doe je portier open.
neem met 1 hand het dak vast
terwijl je het dak vasthebt, zet je je voeten buiten op de grond neer en stap je uit. Dan laat je los.
Ik stap zo ook altijd uit en heb nooit meer last van schokken dan.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:16

Mogelijk komt het inderdaad juist van je rubberen zolen. De dagen dat ik schoenen met leren of gewone kunststof zolen draag heb ik geen last, heb ik rubberen zolen dan krijg ik overal een klap van. Wat mij helpt is om te ontladen, ik raak dan met een sleutel of iets anders van metaal het voorwerp aan, ik hoor een tikje maar voel het niet en heb dan ook even geen last meer met metalen dingen aanraken. Er echt vanaf komen is mij nog niet gelukt, maar op deze manier is het wel een stuk makkelijker geworden. Ik heb wel eens klappen gekregen waarbij je echt dikke 'bliksempjes' over zag springen, pijnlijk dat het was! Hopelijk helpt het jou ook iets!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:43

Leuke tips: Koop nieuwe schoenen! ;) Ja ga dit eens testen met andere zolen.

Naar die sleutelhanger ga ik ook eens kijken!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:16

Wat voor truien draag je meestal? Ik heb hier ook onwijs last van in de winter en heb t idee dat t meestal komt door wrijving tussen m'n haar en m'n kleding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:09

ik krijg zelfs stroom van mijn katten :D
en de neus van mijn hond, aanrecht, kraan, auto, fleece dekens, bureaustoel, noem maar op. Bij het dragen van fleece en wol is het beduidend erger.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 22:01

De trui de ik nu draag is 80% viscose.

Het gekke bij mij is, is dat ik het niet heb met de,dieren terwijl dit vroeger meer het geval was.

En de elektriciteit zit over mijn hele lichaam. Niet alleen de handen maar gewoon met de broek of jas tegen de auto of hek en het knettert.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:05

Ik heb het ook met bepaalde schoenen (vooral als deze een dikke rubberen zool hebben).
Met mijn paardrijschoenen (dunne "leren" zool) heb ik nergens last van.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 22:06

Ik ga morgen met mijn dressuurlaarzen dat eens uittesten!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:57

Ik heb het ook heel erg. Ik denk zelf omdat de lucht in m'n huis best wel droog is.
Af en toe kom ik op het werk, trek ik m'n jas uit, en dan zit m'n trui helemaal tegen me aangeplakt ofzo, echt zo vervelend :')

Die sleutelhanger is inderdaad interessant, daar ga ik ook eens naar kijken!