Hpv vaccinatie ervaring

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:23

Maar het kan ook misgaan. Als ik paracetamol koop dan krijg ik een bijsluiter met de bijwerkingen en hoe vaak deze voorkomen en dan kan ik dus een afweging maken of ik de paracetamol slik. Bij een vaccinatie is dit moeilijker te verkrijgen. Vraag gewoon zo'n papiertje ruim van te voren en lees het door. Maak dan voor jezelf de afweging of je voor een vaccinatie gaat of niet.

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:27

RianneEnzo schreef:
Ja voor ons is het 100% zeker, na die vaccinatie kreeg ik rare klachten en dat werd allemaal gegooid op de "pubertijd" alle meisjes vallen wel is flauw een jaar lang etc. Totdat ik begon met schokken en aanvallen kreeg die werkelijk traumatisch zijn. Ik ben nu al 2 jaar ongeveer chronisch vermoeid en heb mijn dromen aan de kant moeten schuiven door die klote vaccinatie. De artsen hebben alles onderzocht en ze weten het echt niet meer dus moeten ze het nu gaan erkennen. Ze beginnen nu eindelijk toe te geven dat die vaccinatie ermee te maken had. Want van een gezonde meid ga je niet zo opeens naar iemand die dood en doodziek is zonder enkele reden. Er komen nu ook steeds meer meisjes die dezelfde klachten hebben of krijgen, er zijn zelfs enkele die nu in een rolstoel zitten. Dan krijg je toch even te horen dat je op je 16e al arbeidsongeschikt bent..

Onwijs naar voor je, maar het is dus niet bewezen dat het door de vaccinatie komt ;)

Naar mijn weten kun je epilepsie ook zomaar krijgen/ontwikkelen, hoeft niet met een vaccinatie te maken te hebben.

Zo help je wel dingen de wereld in die misschien helemaal niet kloppen, das wel jammer.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:27

Deze vaccinaties hebben alleen zin als je nog niet seksueel bent geweest. Ben je dat wel, dan is de kans groot dat je al met HPV in aanraking bent geweest. dat is ook precies waarom je op oudere leeftijd (boven een jaar of 12) de prik niet meer krijgt. Gynaecologen en artsen nemen je verzoek dan niet meer in behandeling. De algehele consensus in NL is om bij seksuele activiteit niet in te enten.

Minstens 80% van alle mensen krijgen met HPV te maken. Er zijn ruim 100 soorten, waarvan ze er tegen 3 of 5 inenten. De inenting beschermt dus niet tegen alle vormen van HPV (slechts tegen een aantal kwalijke).

Daarnaast kunnen mannen HPV overbrengen (condoom gebruiken maakt die kans 30% kleiner - dat is niet heel veel), al merken ze er zelf niets van. Zelfs als je ingeent bent, kun je dus nog steeds vrij makkelijk een vorm van HPV oplopen.

Gezien ik non-monogaam leef verdiep ik me graag in SOA's en het voorkomen daarvan. HPV is een lastige.

Er is op internet goede info over te vinden:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... kanker/HPV
https://www.soaaids.nl/nl/soas/minder-v ... e-soas/hpv

De ervaringen met de prik lijken inderdaad wisselend. Er zijn veel spookverhalen, vooral op internet...

Maar je kunt je wel degelijk afvragen of het zin heeft voor je om de prik te halen. Wat wel super belangrijk is om vanaf je 30e trouw mee te doen aan het bevolkingsonderzoek. Mocht je een aan baarmoederhalskanker gerelateerde vorm van HPV dragen, dan pikken ze die snel op.

Genitale wratjes zijn trouwens ook een HPV-variant (anders dan herpes).

Beetje meer info dan je vroeg, succes met het maken van je beslissing!
Laatst bijgewerkt door Knuffeldier op 20-03-17 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:29

RianneEnzo schreef:
Ja voor ons is het 100% zeker, ...


Kijk, hier gaan dus mijn haren van overeind staan. Jullie hebben zelf de diagnose gesteld dat het door het HPV vaccinatie komt. Maar een echt keihard bewijs is er gewoonweg niet. Dus dat kan je gewoon niet zeggen. Misschien heeft het er wel mee te maken, maar de kans dat het ergens anders mee te maken heeft (waar dus ook geen keihard bewijs voor is!) is minstens net zo groot.

En zoals ierusju ook al zegt, door heel hard te roepen dat het dan maar door de HPV vaccinatie komt, breng je wel fabels de wereld in. Waardoor meiden zich mogelijk niet gaan laten inenten en een veel groter risico hebben op baarmoederhalskanker. Terwijl dat voorkomen had kunnen worden als zulke fabels niet de wereld in gebracht werden...

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 00:30

Wilrieke schreef:
Deze vaccinaties hebben alleen zin als je nog niet seksueel bent geweest. Ben je dat wel, dan is de kans groot dat je al met HPV in aanraking bent geweest. dat is ook precies waarom je op oudere leeftijd (boven een jaar of 12) de prik niet meer krijgt. Gynaecologen en artsen nemen je verzoek dan niet meer in behandeling. De algehele consensus in NL is om bij seksuele activiteit niet in te enten.

Zo'n 80% van alle mensen krijgen met HPV te maken. Er zijn ruim 100 soorten, waarvan ze er tegen 3 of 5 inenten. De inenting beschermt dus niet tegen alle vormen van HPV (slechts tegen een aantal kwalijke).

Daarnaast kunnen mannen HPV overbrengen (condoom gebruiken maakt die kans 30% kleiner - dat is niet heel veel), merken ze er niets van, maar kunnen het wel doorgeven.

Gezien ik non-monogaam leef verdiep ik me graag in SOA's en het voorkomen daarvan. HPV is een lastige.

Er is op internet goede info over te vinden:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... kanker/HPV
https://www.soaaids.nl/nl/soas/minder-v ... e-soas/hpv

De ervaringen met de prik lijken inderdaad wisselend. Er zijn veel spookverhalen, vooral op internet...

Maar je kunt je wel degelijk afvragen of het zin heeft voor je om de prik te halen.


Ik ben boijf mijn 12 jaar voor de komende jaartjes nog wel even maagd. Dus ik zou de prik kunnen krijgen.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:30

Helaas ken ik een bijna exact hetzelfde verhaal van dichtbij. Ook een meisje dat epilepsie ontwikkeld na de vaccinatie.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:31

TerraHowrse schreef:
RianneEnzo schreef:
Ja voor ons is het 100% zeker, na die vaccinatie kreeg ik rare klachten en dat werd allemaal gegooid op de "pubertijd" alle meisjes vallen wel is flauw een jaar lang etc. Totdat ik begon met schokken en aanvallen kreeg die werkelijk traumatisch zijn. Ik ben nu al 2 jaar ongeveer chronisch vermoeid en heb mijn dromen aan de kant moeten schuiven door die klote vaccinatie. De artsen hebben alles onderzocht en ze weten het echt niet meer dus moeten ze het nu gaan erkennen. Ze beginnen nu eindelijk toe te geven dat die vaccinatie ermee te maken had. Want van een gezonde meid ga je niet zo opeens naar iemand die dood en doodziek is zonder enkele reden. Er komen nu ook steeds meer meisjes die dezelfde klachten hebben of krijgen, er zijn zelfs enkele die nu in een rolstoel zitten. Dan krijg je toch even te horen dat je op je 16e al arbeidsongeschikt bent..

Onwijs naar voor je, maar het is dus niet bewezen dat het door de vaccinatie komt ;)

Naar mijn weten kun je epilepsie ook zomaar krijgen/ontwikkelen, hoeft niet met een vaccinatie te maken te hebben.

Zo help je wel dingen de wereld in die misschien helemaal niet kloppen, das wel jammer.


Klopt wat je zegt, erstige epilepsie kun je zomaar krijgen. Ken een oud klasgenootje die bijna niets meer kan omdat hij zomaar epilepsie heeft gekregen. Daarbij kwam dus ook extreme vermoeidheid, omdat een aanval veel energie vraagt.
En ik durf toch wel met zekerheid te zeggen dat hij geen hpv vaccinatie heeft gehad.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 00:32

senna21 schreef:
Helaas ken ik een bijna exact hetzelfde verhaal van dichtbij. Ook een meisje dat epilepsie ontwikkeld na de vaccinatie.


Oef ik doe even mijn ogen dicht denk ik, voordat mijn naaldenfobie zich uitbreid.

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:33

eefj33 schreef:
RianneEnzo schreef:
Niet doen! Ik ben best wel ziek geworden na die vaccinatie, bij veel brengt het meer nadelen mee als voordelen. Ik zelf heb er epilepsie aan overgehouden en chronische vermoeidheid. Het is het dus echt niet waard. Als je meer wilt weten over die vaccinatie moet je even een pb'tje sturen. Ik krijg mijn oude leven nooit meer terug maar kan mensen wel voor die vaccinatie behoeden.


Ten eerste, ontzettend rot voor je :(:) Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat je ermee om kan leren gaan!

Maar wat ik me wel afvraag, hoe weet je zo zeker dat het door deze vaccinatie komt? Zijn álle andere mogelijke oorzaken uitgesloten? Voor hetzelfde geld had je al een natuurlijke aanleg en is dat toevallig rond dezelfde tijd tot uiting gekomen... Je mag best hierop verder gaan in een PBtje als je dat liever hebt :j

En heb je een bron bij dat het 'bij veel meer nadelen als voordelen brengt'? Dat bedoel ik dus met dat iedereen zomaar wat op internet kan zetten, maar dat dat niet meteen zegt dat het waar is. Als je dit soort uitspraken doet, moet je er een wetenschappelijke bron bij kunnen geven. Anders is het gebaseerd op het verhaal van de buurvrouw die iemand kent die...


Alles is nu ondertussen uitgezocht en dit is echt het enigste wat het heeft kunnen veroorzaken volgens alle artsen die ik tot nu toe gezien heb en dat zijn er redelijk veel ondertussen. Ik ben 1 van de 2 meisjes uit het dorp met enorme klachten na de hpv vaccinatie. Het bouwde zich kort na de vaccinatie op maar omdat de huisarts ons telkens afwimpelde hebben ze het niet meteen kunnen onderzoeken. Maar dit is het enigste wat het heeft kunnen veroorzaken en zeker nu er meerdere gevallen zijn. Er was laatst een aflevering over op de tv als het goed is daarin kan je zien welke de meeste klachten geven. Er zijn duizenden meisjes met klachten van die hpv vaccinatie en in het begin wimpelde iedereen dat ook af maar nu worden het er steeds meer omdat ouders denken dat dit een wondermiddel is die geen nadelige gevolgen kan hebben.

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:35

senna21 schreef:
Helaas ken ik een bijna exact hetzelfde verhaal van dichtbij. Ook een meisje dat epilepsie ontwikkeld na de vaccinatie.

En is het toen bewezen dat dat kwam door de vaccinatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:36

Trouwens TS (en iedereen die zich aangesproken voelt), als je meer informatie wilt hebben over hoe vaccinaties ontworpen worden en welk (lang en streng!!!) traject ze afleggen voordat ze daadwerkelijk gegeven worden, je mag me altijd een PBtje sturen. Ik studeer biochemie en vakken als immunologie en ethiek heb ik ook gehad. En mocht ik bepaalde vragen niet voor je kunnen beantwoorden, weet ik welke professoren ik zou kunnen benaderen die effectief onderzoek doen in dit vakgebied :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:40

RianneEnzo schreef:
Alles is nu ondertussen uitgezocht en dit is echt het enigste wat het heeft kunnen veroorzaken volgens alle artsen die ik tot nu toe gezien heb en dat zijn er redelijk veel ondertussen. Ik ben 1 van de 2 meisjes uit het dorp met enorme klachten na de hpv vaccinatie. Het bouwde zich kort na de vaccinatie op maar omdat de huisarts ons telkens afwimpelde hebben ze het niet meteen kunnen onderzoeken. Maar dit is het enigste wat het heeft kunnen veroorzaken en zeker nu er meerdere gevallen zijn. Er was laatst een aflevering over op de tv als het goed is daarin kan je zien welke de meeste klachten geven. Er zijn duizenden meisjes met klachten van die hpv vaccinatie en in het begin wimpelde iedereen dat ook af maar nu worden het er steeds meer omdat ouders denken dat dit een wondermiddel is die geen nadelige gevolgen kan hebben.


Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het niet mogelijk is. De mogelijkheid is er zeker wel, maar er is gewoonweg geen bewijs voor dus eigenlijk kan je er niks over zeggen. Ik denk dat het goed is dat dat er kritische vragen komen, want dat zorgt er juist voor dat er verder onderzoek naar gedaan kan worden. Die het mogelijk maakt om het op een dag wél te bewijzen of uit te sluiten. Maar om heel stellig te roepen dat het absoluut daardoor komt terwijl het nooit bewezen is, nee dat gaat er bij mij gewoon niet in en is imo onnodig angst zaaien.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:42

TerraHowrse schreef:
RianneEnzo schreef:
Ja voor ons is het 100% zeker, na die vaccinatie kreeg ik rare klachten en dat werd allemaal gegooid op de "pubertijd" alle meisjes vallen wel is flauw een jaar lang etc. Totdat ik begon met schokken en aanvallen kreeg die werkelijk traumatisch zijn. Ik ben nu al 2 jaar ongeveer chronisch vermoeid en heb mijn dromen aan de kant moeten schuiven door die klote vaccinatie. De artsen hebben alles onderzocht en ze weten het echt niet meer dus moeten ze het nu gaan erkennen. Ze beginnen nu eindelijk toe te geven dat die vaccinatie ermee te maken had. Want van een gezonde meid ga je niet zo opeens naar iemand die dood en doodziek is zonder enkele reden. Er komen nu ook steeds meer meisjes die dezelfde klachten hebben of krijgen, er zijn zelfs enkele die nu in een rolstoel zitten. Dan krijg je toch even te horen dat je op je 16e al arbeidsongeschikt bent..

Onwijs naar voor je, maar het is dus niet bewezen dat het door de vaccinatie komt ;)

Naar mijn weten kun je epilepsie ook zomaar krijgen/ontwikkelen, hoeft niet met een vaccinatie te maken te hebben.

Zo help je wel dingen de wereld in die misschien helemaal niet kloppen, das wel jammer.


Of jij, met het standaard verhaaltje dat het niet waar is wat ze zegt.
Er zijn heel, heel veel verhalen over deze bijwerkingen van dit vaccin. Er is nog veel te weinig duidelijk of deze klachten al dan niet door het vaccin komen. Je kan en mag niet zomaar op een forum zeggen dat iemand daar over liegt, dat vind ik echt heel kwalijk.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:44

Ik zeg niet dat je het niet moet doen.
De afweging is wel belangrijk. En dan is het goed om geïnformeerd te zijn.
Zowel niet als wel vaccineren heeft risico's.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:45

Ik heb hem ook gehad destijds. Had geen keus, hebben m'n ouders voor me besloten. Maar ik heb echt nergens last van gehad op een beetje spierpijn na.
Dinsdag een tetanus injectie gehad en daar voel ik me nu nog beroerd van :+

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:47

TerraHowrse schreef:
senna21 schreef:
Helaas ken ik een bijna exact hetzelfde verhaal van dichtbij. Ook een meisje dat epilepsie ontwikkeld na de vaccinatie.

En is het toen bewezen dat dat kwam door de vaccinatie?


Het ziek zijn is in de periode direct na het vaccin ontstaan.
Het zal vaak goed gaan, maar bij haar dus niet.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 20-03-17 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:48

En bedenk je dat je hoe dan ook op latere leeftijd uitstrijkjes laat doen. Wat je keuze uiteindelijk ook is.

Hoeveel meiden niet zeggen dat ze de prik gaan halen omdat ze dan nooit uitstrijkjes hoeven te doen.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:51

Ik heb de hpv vaccinaties (3 stuks) gehad niet lang nadat ze op de markt kwamen. Nooit problemen gehad :)

Hier in België haal je trouwens de vaccinaties zelf bij de apotheek, en dan neem je ze mee naar je HA om ze te laten zetten. Je krijgt ze dus incl verpakking en bijsluiter, daar wordt geen geheim van gemaakt of zo :+

Ik was overigens al seksueel actief toen ik ze liet zetten (ik was al 16), ik lees hier dat het dan nog weinig nut heeft. Maar goed, maakt verder niks uit, het zit erin en ik heb er geen last van :)

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:51

StonedRomy schreef:
En bedenk je dat je hoe dan ook op latere leeftijd uitstrijkjes laat doen. Wat je keuze uiteindelijk ook is.

Hoeveel meiden niet zeggen dat ze de prik gaan halen omdat ze dan nooit uitstrijkjes hoeven te doen.

Uitstrijkjes zijn niet verplicht voor zover ik weet, wel slim om te doen.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 00:51

StonedRomy schreef:
En bedenk je dat je hoe dan ook op latere leeftijd uitstrijkjes laat doen. Wat je keuze uiteindelijk ook is.

Hoeveel meiden niet zeggen dat ze de prik gaan halen omdat ze dan nooit uitstrijkjes hoeven te doen.


Even tussendoor, wat zijn nou precies uitstrijkjes?

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:51

Zoals ik al zei voor "ons" is het inderdaad 100% duidelijk waar het vandaan komt. Want na al die onderzoeken die ik heb gehad, zijn er veel buitenstaanders die denken dat als ze zoiets op de markt gooien dat het dan wel goed moet zijn en dat begrijp ik dan ook wel want die zien niet hoeveel onderzoeken ik onderga of die zien niet wat ik dagelijks meemaak. In de tijd dat ik die hpv vaccinatie kreeg ben ik ingespoten met het Cervarix middel wat is ontwikkeld door GlaxoSmithKline.

Er zijn meer gevallen waar meisjes na de vaccinatie klachten krijgen, maar er zijn vele die het niet melden omdat ze het niet kunnen terugkoppelen aan de vaccinatie. Er is ook genoeg te vinden over de hpv vaccinatie op internet.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:55

Maar als je epilepsie hebt gekregen door die vaccinatie, snap ik niet waar al die onderzoeken dan voor nodig zijn. Als je epilepsie hebt, is dat gewoon vast te stellen zoals bij iedereen met epilepsie (EEG) - uitzonderingen daargelaten. En de oorzaak van epilepsie is wel vaker niet te achterhalen, epilepsie is nu eenmaal vaak een gevalletje van dikke pech.

Dus ik begrijp het medische mysterie bij jou niet zo goed? Wat maakt jouw epilepsie dan zo anders?

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:56

TerraHowrse schreef:
StonedRomy schreef:
En bedenk je dat je hoe dan ook op latere leeftijd uitstrijkjes laat doen. Wat je keuze uiteindelijk ook is.

Hoeveel meiden niet zeggen dat ze de prik gaan halen omdat ze dan nooit uitstrijkjes hoeven te doen.

Uitstrijkjes zijn niet verplicht voor zover ik weet, wel slim om te doen.


Niets is verplicht om te doen met je lichaam. Geen spuiten moet je verplicht zetten, geen testen moet je verplicht laten doen. Al weiger je een levensreddende operatie dan heb je daar het volledige recht toe. Vanaf je 12e mag je meebeslissen over je lichaam en vanaf 16 ben jij als enige verantwoordelijk.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:59

Ik mocht hem op mijn 12e niet halen van mn moeder omdat ze ook bang was voor de nadelen die de prik met zich mee brengt. Daarna nooit meer gehaald of uitgenodigd ervoor en word bijna 18. Of ik nu meer vatbaar ben voor die kanker, geen idee, maar ben ergens blij dat ik hem niet gehaald heb. Veel zieke klasgenootjes gehad toen die tijd. Het is natuurlijk helemaal aan jou of je hem wel of niet haalt natuurlijk.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 01:00

LillyMedley schreef:
StonedRomy schreef:
En bedenk je dat je hoe dan ook op latere leeftijd uitstrijkjes laat doen. Wat je keuze uiteindelijk ook is.

Hoeveel meiden niet zeggen dat ze de prik gaan halen omdat ze dan nooit uitstrijkjes hoeven te doen.


Even tussendoor, wat zijn nou precies uitstrijkjes?

Bij een uitstrijkje nemen ze wat baarmoederslijmvlies om te testen of er afwijkende cellen in zitten die op HPV kunnen duiden :)