Ik krijg binnenkort een ctscan. Voor longen leven en omliggend gebied.
Ik heb begrepen dat er vloeistof word toegedient op het moment zelf.
En vooraf krijg ik een drankje dat ik daags te voren en daags zelf in meerdere keren moet wegwerken. Dit kon laxerend werken. Erg fijn met werken?
Nu heb ik nog niet echt meegekregen hoe die vloeistof op het moment zelf in werking gaat. En ik vroeg me af of iemand dat eens gehad heeft en me wat gerust kan stellen?
Silly1972
Geplaatst: 19-03-17 22:29
Dat gaat via een infuus en je voelt het echt door je aderen vloeien en je wordt warm. Het is een heel apart gevoel, maar geen naar gevoel en ook absoluut niet pijnlijk.
Is dat hetzelfde idee als bij bloedprikken? Dat heb ik de afgelopen tijd meermaals moeten doen en daarbij stolde de ader steeds waardoor het niet doorliep. De hele tijd hebben ze moeten friemelen met die naalden. Was niet heel fijn. (Ben geen pieperd en heb ze laten doen. Maar leuk was het niet).
Ik zie er best tegenop..
liedjuh2
Geplaatst: 19-03-17 22:37
Ik heb een ct met contrast in mijn enkel gehad. Bij mij hebben ze met een lamp die alles doorlicht gekeken of ze op de goede plek zaten en het spul er toen in gespoten. Het naaldje prikken deed wel pijn(moest ff 3x omdat ze net niet goed zaten )bij mij maar het erin spuiten was niet pijnlijk. Alleen een soort druk op het gewricht. Maarja, daar had ik sowieso al last van.
Ik heb altijd zoiets van; ik laat het maar over mij heen komen. Ik kan mij er echt druk om maken maar het heeft geen zin en is zo gepiept eigenlijk. Het maken van de ct duurde langer dan het daadwerkelijk prikken. Het voorbereiden kost wel tijd. Maar dat is sowieso met spuiten van dit soort spul.
Bloedprikken ontnemen ze bloed, nu spuiten ze het in je bloed. Dat is wel anders.
TS gaat een ander soort scan krijgen liedjuh. Echt veel voorbereiden zal er nu niet zijn buiten het drankje wat je moet drinken. Dit kan laxerend werken, maar dat verschilt van persoon tot persoon.
Voor het onderzoek moet je je omkleden, een T-shirt mag bijvoorbeeld wel aan blijven maar een bh of ketting zal af moeten. Dan krijg je en infuusje, toen ze een blanco scan en dan krijg je contrast via het infuusje en nog een aantal extra foto's. Dit contrast is om een bloed en al het weefsel wat bloed bevat beter zichtbaar te krijgen. De radioloog vergelijkt dan alle beelden met elkaar.
Het contrast voelt even naar, het voelt warm en je kan zelfs het gevoel krijgen dat je in je broek plast. Maar dat is echt alleen een gevoel. Het is wel aan te raden om op voorhand niet te eten, je kan een beetje een raar gevoel in je buik krijgen. Als de scan klaar is (reken op vijf minuten) merk je niks meer van het contrast.
Ik zie de fout, er had raar moeten staan. Naar is het zeker niet, een beetje vreemd wel.
Dat is trouwens geen gekke chemische reactie af wat dan ook. Het contrast is gewoon iets warmer dan je eigen lichaam en daardoor voelt het warm in je arm en ook in je buik uiteindelijk.
Daphne__
Geplaatst: 19-03-17 22:55
Ik heb 2x een CT met contrast via infuus (1x ook drinken erbij) gehad voor gezwellen op m'n nier en eierstok. Zag er heel erg tegenop, dat werd niet beter toen ik naast me een apparaat zag met 3 grote spuiten, waarvan 1 voor de helft gevuld en de andere helemaal vol. Moest mezelf echt rustig houden.. Vond het heel eng dat je daar alleen ligt en dat apparaat het dan inspuit zegmaar.
Maaaar, het stelt helemaal niks voor Ik kreeg een warm gevoel.. Tussen m'n benen ( ) en in m'n keel. En dat trok na een paar seconden alweer weg. Heel normaal ook. 10 Minuutjes in de wachtkamer blijven met infuus en als je dan nergens last van hebt halen ze infuus er uit en kun je weer gaan.
Silly1972
Geplaatst: 19-03-17 22:56
Ik vind het heel apart om te voelen hoe snel je bloedsomloop gaat. Ts niets om bang voor te zijn hoor. En infuus gaat in je hand of arm en is ook zo gedaan.
Willeke_
Geplaatst: 19-03-17 22:57
Ik heb vorig jaar een scan met vloeistof gehad in m'n buik. Ik heb mega claustrofobie en zag het helemaal niet zitten dus ze hebben me twee rustgevende tabletjes gegeven. Dat in combinatie met mn vriend die tijdens de scan (50minuten) aan mn voeten kriebelde (tot ie in slaap viel ), ging prima. Door die pilletjes is het allemaal een beetje langs me heen gegaan. Van die contrastvloeistof heb ik helemaal niets gemerkt.
Willeke, ik denk dat jij een mri scan hebt gehad. Geen ct scan Daarvan is de uitvoering wat anders.
Willeke_
Geplaatst: 19-03-17 23:03
Judith_ schreef:
Willeke, ik denk dat jij een mri scan hebt gehad. Geen ct scan Daarvan is de uitvoering wat anders.
Oh verhip! Je hebt helemaal gelijk! Ik zit niet op te letten. Thanks
Angelkisssss
Geplaatst: 19-03-17 23:06
Het onderzoek zal echt zo gepiept zijn! Sommige hier zijn in verwarring met een mri onderzoek. Een ct scan duurt echt maar een paar minuten. Die grote spuiten die klaar staan gaan ook echt niet helemaal bij je naar binnen, de hoeveelheid van het contrastmiddel dat je krijgt ligt aan jouw gewicht. Het klopt wel dat je een warm gevoel krijgt een idd wat druk op je blaas kunt ervaren en sommige mensen krijgen en beetje bittere smaak in hun mond. Succes alvast!
Ik heb via de seh een ct scan gehad van mn buik en heb helaas niet zulke goede ervaringen..... zodra het contrast mn lijf in ging en richting mn maag ging, moest ik onwijs gal spugen (ik had al 3 dagen niet gegeten) in combinatie met mn gesteldheid zou dat wel eena de boosdoener kunnen zijn dus hoeft bij ts niet het geval te zijn.
Ik heb er inmiddels al weet ik het hoe veel op mijn naam staan... Zo ging het bij mij: Je krijgt een infuus (ik in mijn arm) waardoor je de contrastvloeistof in je aderen krijgt. Zo schijnen ze mooi op in de scan. Wanneer je door de scan gaat wordt de stof wat warmer waardoor je het kan gaan voelen. Bij mij voelde het net alsof ik in mijn broek plaste. Best gek! Net als een aparte smaak en een droge mond. Er wordt ook vaak geadviseerd om na die tijd extra veel te drinken. En dat wil je ook wel graag. Op deze manier help je ook de vloeistof uit je lijf. Buiten het feit dat je het op bepaalde plekken (waar je aderen dicht aan de huid liggen) kunt gaan voelen, is er eigenlijk niets bijzonders aan de vloeistof. Je voelt er verder niks van. Het moeilijke is alleen bij je longen dat je je adem moet vast houden als je door de scan gaat. Op zich niet zo erg, maar de artsen lieten mij wel heel lang mijn adem vast houden.. Het was een arts in opleiding. Foutje bedankt! Je wordt langzaam door het apparaat geschoven. Je ligt overigens gewoon in een gootje en je wordt absoluut niet vast gestript! Dit denken veel mensen, maar dat is niet waar. Ik denk dat het apparaat zo'n 50 cm diep is. Het is net een mega donut waar je door heen gaat met een zoefend geluid. Het is allemaal snel gepiept.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 20-03-17 09:44
Contrast en CT scan stellen niet zoveel voor, heb er nu heel erg veel gehad. Eén nadeel, ik ben allergisch voor het contrast. Dus de voorbereiding bij mij is wel heel wat anders dan gewoonlijk, krijg medicatie vooraf, enz. Meestal moet je nuchter zijn voor de scan, ivm dus een allergische reactie.
Maar ze prikken een infuus, meestal in de arm of op de hand. Infuus sluiten ze aan op de contrast pomp (dat wat er hangt gaat er niet helemaal in). Als je goed ligt schuif je de scanner in en maken ze een blanco scan, dit is dus zonder contrast. Daarna spuiten ze het contrast in, dit voelt warm en lijkt alsof je in je broek plast, maar dit is maar even. Na x tijd maken ze nog een scan, afhankelijk van het onderzoek maken ze meerdere scans met een x tijd tussen.
Eén scan duurt maar een paar seconde. Daarna is het klaar.
Vaak moet je dan 10 minuten wachten met infuus de eerste keer om te kijken of je geen allergische reactie krijgt (is zeldzaam) en dan mag je gaan als ze het infuus eruit gehaald hebben.