Afbouw SSRI; wanneer stabiel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Afbouw SSRI; wanneer stabiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:41

Hoihoi :)

Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met het afbouwen van een SSRI en de bijkomende ongemakken. Ik ben begonnen op 20 mg, vorig jaar ergens naar 15 gegaan en nu sinds enkele weken naar 10. Ik merk echter dat het niet helemaal goed gaat en vraag me af in hoeverre mijn serotoninepeil alweer "in orde" zou moeten zijn. Ik herinner me dat het vorige keer ook wel wat duurde, maar minder heftig was. Bij twijfel bel ik uiteraard maandag een arts om eventueel terug een verhoging te bespreken (of ja, terug naar de vorige dosering) maar anderzijds heb ik zoiets van...tsja... misschien is het over een week weer in orde/ik moet niet zo janken :o Of misschien is het toch nog net iets te vroeg?

Maar ja dat soort denken is ook precies waar je de medicatie voor slikt haha :D

Groetjens

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:59

Ik heb een tijd terug, jaar of drie geleden, een ssri gehad voor darmproblemen, in een probeer/test fase. Uiteindelijk moest ik acuut stoppen ivm zeer ernstige bijwerkingen, maar heeft toch wel een tijd geduurd voor dat weer helemaal oké was. Denk zeker een maand of drie/vier voor t een beetje beter ging. Weet niet of dat te vergelijken is met afbouwen, maar toch.

Alwiene

Re: Afbouw SSRI; wanneer stabiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:43

Geen ervaring met AD wel met AP, en mán wat kan dat spul je hersens overhoop halen. Ik heb máánden last gehad nadat ik met een snelle afbouw gestopt was. Fysieke en mentale klachten waar ik in het beginsel de medicatie helemaal niet voor gehad had, het was dus geen terugval maar echt afkickverschijnselen. Ik ben overigens gestopt vanwege de fysieke bijwerkingen.

Wat ik van AP weet en ik verwacht dat het met AD niet veel anders zal zijn is dat er aangeraden wordt om in héle kleine stappen af te bouwen. Zodat je hersens de kans krijgen om de balans weer op orde te krijgen. De stappen die jij nu omschrijft lijken mij nogal groot, en ik kan me voorstellen dat je daar flink last van krijgt. Vraag is natuurlijk of het terugval is of een afkickreactie. Maar mijn ervaring is in ieder geval dat hersens trage dingen zijn als het aankomt op veranderingen in dopamine en het zou mij verbazen als het voor serotonine veel anders zou werken.

Nou geven serotonine tekort en dopamine tekort vergelijkbare klachten. Als ik het mij goed herinner zijn het tegenhangers van elkaar. Ik zou me dus ook nog kunnen voorstellen dat jouw hersens als reactie op de verlaging juist met een hoge serotonine concentratie te maken krijgen (overcompensatie) en je dopamine daardoor te laag is wat dus ook depressie-klachten kan geven. Het vervelende van hersenen is dat we zo slecht weten wat er precies gebeurd en je kan er niet even naar kijken, kon dat maar :=

Om je vraag concreet te beantwoorden: Mijn ervaring is dat het láng kan duren. Echter ik zou daar niet op gaan zitten wachten. Ik zou dus overleggen of het mogelijk is om terug te gaan naar je oude dosering en dan op een véél rustiger tempo met kleine stapjes af te bouwen. De kans dat je dan veel minder bijwerkingen zult ervaringen is vrij groot. De kans dat je psych hier anders over denkt ook. De mijne vond dat ik ook wel abrupt kon stoppen, na jarenlang gebruik terwijl dit overal zéér sterkt ontraden wordt ivm de hevigheid van de dan te verwachten bijwerkingen.
Mocht je echter verlagen vanwege zwaarwegende redenen (heftige bijwerkingen bv) dan kun je overwegen om door te zetten. Maar zo niet zou ik jezelf (en je hersens) niet gaan pesten ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:19

AP is nog wel van een heel ander kaliber dan AD, Alwiene :j

TS, hoe snel heb je de stapjes 20-15-10 gemaakt? Als je je er niet fijn bij voelt, doe het lekker rustiger aan.
Hou er ook rekening mee dat het helaas ook zo kan zijn dat jouw hersenen zelf geen goede balans kunnen behouden en dat je altijd een onderhoudsdosis zult moeten slikken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:38

Na 4 jaar 30mg gebruikt te hebben, in overleg met huisarts in 10 weken afgebouwd naar nul. Achteraf gezien was dit véél te snel en ik heb hier nog een half jaar last van gehad. En in dat half jaar weer naar 10 gegaan. Ik had stapjes van 2 weken wat beter 2 maand per stapje had kunnen zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:04

Catnip schreef:
AP is nog wel van een heel ander kaliber dan AD, Alwiene :j

TS, hoe snel heb je de stapjes 20-15-10 gemaakt? Als je je er niet fijn bij voelt, doe het lekker rustiger aan.
Hou er ook rekening mee dat het helaas ook zo kan zijn dat jouw hersenen zelf geen goede balans kunnen behouden en dat je altijd een onderhoudsdosis zult moeten slikken.

Kun je dat misschien toelichten? Ik trek de vergelijking omdat het voor zover ik weet allebei ingrijpt op de neurotransmitters, alleen de ene op serotonine en de ander op dopamine.
Ik heb het over lage doseringen AP he, vanwege prikkelgevoeligheid bij autisme, niet vergelijkbaar met de hoge doseringen bij psychoses waarschijnlijk.
Maar misschien begrijp ik jou verkeerd?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:20

Ik stuur je even een PB om het toe te lichten! Anders gaat het offtopic :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:13

Er is wetenschappelijke literatuur over: het slikken van vitamine B complex (...met B6...) vermindert de klachten bij het afbouwen.
Iedere keer verbaas ik me weer: het is bekend dat dit afbouwen niet altijd makkelijk gaat - maar kennelijk zoeken noch voorschrijvers noch apothekers op pubmed...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:13

Bedankt voor de reacties! De stappen per 5 mg zijn vrij normaal, tussen 20-15 en 15-10 zat echt enkele maanden omdat ik het even aan wou kijken. Zelf vrees ik dat ik wel degelijk een onderhoudsdosis zal moeten blijven gebruiken, gezien de aard van de klachten.

@Alwiene; SSRI richt zich op het remmen van de heropname van serotonine en doet niet direct iets aan het dopaminegehalte, maar er zal ongetwijfeld een wisselwerking zijn tussen de neurotransmitters. Ik heb echt wel een hele prettige arts die goed meedenkt en heel direct to the point is (probleem -> oplossing :D ) dus dat is heel fijn. Ik ga maandag toch even bellen en vragen om een telefonische afspraak om het eea te bespreken. Zoals gezegd had ik de vorige keer ook wel een lichte terugval, maar minder heftig dan nu. Wellicht ook een combinatie van factoren want er is het eea gaande waardoor ik wat gestrest ben, maar ja... Het voornaamste verschil is dat ik weer meerdere paniekaanvallen heb gehad en dat is al heul lang geleden dat dat zo aanwezig was. Word je ook niet vrolijker van :o

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:52

Jij maakt hierin de keuze of het al dan niet 'houdbaar' is zo :j
Jij kunt het beste inschatten of je de huidige paniekklachten aankunt met de handvaten die je hebt (ik neem aan dat je ook CGT of EMDR hebt gehad?), of dat de paniek te heftig/intens is, ondanks gebruik van constructieve copingtechnieken. In het laatste geval is het misschien aangewezen om weer 5mg te verhogen. Maar dat ga je natuurlijk bespreken met jouw fijne arts :D succes TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:18

Ik heb inderdaad CGT gehad, en ben nota bene zelf psychologiestudent dus zou in theorie genoeg moeten weten om het te kunnen remmen :D maar helaas _O-

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:26

Ik ben aan het afbouwen. Doe er in totaal nu een jaar over, echt hele kleine stapjes. En dat gaat prima. Te snel afbouwen geeft vaak de meeste problemen en terugval.