De pechvogel van de dag...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:48

Mijn moeder heeft het ook gehad, die is op straat in elkaar gezakt vlak voordat ze de auto in stapte (gelukkig). Er was toevallig politie in de buurt die het heeft gezien en meteen de ambulance heeft laten komen, 5 minuten later had telaat geweest.

Heeft idd een week op de ic gelegen in het ziekenhuis, en is nu na 8 jaar eindelijk een beetje aan het afbouwen kwa medicijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:55

SVRL schreef:
Eigenlijk vind ik het best wel gek dat je naar huis mocht. Ben verpleegkundige in België en hier wordt echt iedereen met vermoeden van longembolen een paar dagen opgenomen zodat we zeker zijn dat de therapie aan slaat en wat de oorzaak is. Misschien zijn we wel wat te overbezorgt, maar ik vond het wel eng om te lezen dat je zo naar huis mocht.

Fijn trouwens dat je een diagnose hebt, wens je nog een spoedig herstel.


Ja, de arts vandaag bij de poli dermatologie was ook verbaasd dat ik thuis mijn behandeling mocht volgen voor de longembolie....

Maar het gaat gelukkig naar omstandigheden goed tot zo ver.
En als er "iets" is mag ik gelijk bellen 24/7.

Anoniem

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:57

Jeetje Palousa_boy! Dat is enorm schrikken zeg!

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:59

In principe blijf je alleen in het ziekenhuis in Nederland als de saturatie te laag is en er zuurstof nodig is. Anders mag je vrijwel altijd gewoon naar huis. :)

Of de embolie moet in één van de grote vaten zitten, maar dan is vrijwel altijd ook de saturatie dusdanig laag dat je sowieso moet blijven.

Fijn dat het naar omstandigheden nu de goede kant op gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:17

Quir schreef:
In principe blijf je alleen in het ziekenhuis in Nederland als de saturatie te laag is en er zuurstof nodig is. Anders mag je vrijwel altijd gewoon naar huis. :)

Of de embolie moet in één van de grote vaten zitten, maar dan is vrijwel altijd ook de saturatie dusdanig laag dat je sowieso moet blijven.

Fijn dat het naar omstandigheden nu de goede kant op gaat!



Ik merk hier op de werkvloer ook wel dat kleine embooltjes vrij goed reageren op de therapie, maar er blijft altijd wel een risico de eerste dagen. In het geval van TS was er niet geweten waar de embolen van kwamen. Stel dat er een brok van de trombus afbreekt door de antico, dan kan dat serieuze problemen geven. Je weet de eerste dag ook niet of de pt wel voldoende op de antico reageert en dan heb je nog de antico zelf. Heb al heel wat nare dingen gezien die aangericht worden door Xarelto. Voordeel van dit product is dat het maar 24 uur werkt, nadeel is dat er geen antidotum tegen is. Als zo'n embooltje schade in de longen heeft aangericht, ga je bloeden door de Xarelto en heb je weinig mogelijkheden tot ingrijpen. Net om die redenen vond ik het eng dat TS naar huis mocht en heb ik eerst meegelezen ipv te reageren. Het heeft totaal geen zin om iemand nodeloos ongerust te maken en ik vind het fijn om nu te lezen dat het voor TS goed gaat nu.

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:26

Ik ben het met je eens hoor, maar zo is het beleid in de meeste ziekenhuizen in Nederland.

Nu ken ik de anticoagulantie die TS gekregen heeft verder niet, meestal wordt er gespoten met een heparine en daarnaast gestart met acenocoumarol (via trombose dienst), tot die ingesteld is blijf je spuiten met de heparine.

Longemboliën zijn zelfs geen spoed indicatie meer (tenzij de saturatie zodanig laag is en ze niet met zuurstof goed krijgen, maar zelfs dan eigenlijk nog niet), als er in de nacht iemand met verdenking longembolie binnen komt, wordt er de ochtend daarop pas een CT longembolie gemaakt. Wel wordt er bij verdenking direct heparine gestart. Verder maakt dat ook niet heel veel uit, omdat het aan de behandeling verder niets veranderd (wel of geen CT).

Anoniem

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:48

Op maandagavond heb ik 1 injectie fraxiparine gehad en daarna ben ik op 2x daags 15mg Xarelto gezet.

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:01

Wordt vooral als preventie gebruikt, Xarelto. Ook maar 21 dagen op therapeutische dosis, daarna terug naar profylactische dosis van 1x 20mg. Terwijl een vitamine K-antagonist (Acenocoumarol bijvoorbeeld) 3 tot 6 maanden minimaal op therapeutische dosis behandeld wordt, evenals met heparine spuiten (fraxiparine, Innohep, Fragmin, enz).

De kans op bloedingen is met Xarelto wel stuk kleiner dan met een vitamine K-antagonist. Scheelt wel een hoop gedoe, die Xarelto tov een vitamine K-antagonist. Ik kende het verder helemaal niet. Maar de keuze van behandeling is ziekenhuis afhankelijk en ook afhankelijk van de ernst. Wat ik zo snel er over lees wordt Xarelto vooral gebruikt bij een kleine embolie en bij recidieven.

Hopelijk werkt het goed en ben je snel weer de oude! Dat is nog altijd het belangrijkste. :)

Anoniem

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:08

Klopt, na 21 dagen moet ik 1x daags naar 20mg.

Tot nu toe heb ik gelukkig geen bijwerkingen gehad van de Xarelto. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:51

Afgelopen vrijdag heb ik een gesprek gehad met de longarts.
En ik mocht meekijken naar de perfusie CT scan die ze in Haarlem Zuid eerder al gemaakt hadden.

Destijds hadden ze me vrij kort verteld dat het long embolie was en dat het in beide longen zat.
Nu vertelde de arts dat het toch best flink raak was.
Hij scrolde door de scan en liet me zien waar de problemen zaten.

Links zit een wat grotere prop die de boel echt behoorlijk blokkeert.
Vandaar ook dat ik links meer pijn heb. En er zaten ook nog wat kleine propjes links.
En nog meerdere propjes in de rechter long. Maar die waren (gelukkig) ook echt een stuk kleiner.

Dat was toch wel even schrikken, want ik had min of meer verwacht dat het minder erg zou zijn.


Ik heb nu ook betere pijnstillers meegekregen. Want de paracetamol die ik nam, deed eigenlijk helemaal niets.

De long arts verwacht dat het herstel ongeveer een maand of 6 zal gaan duren.
Dus ik ben er nog even zoet mee.





Een dag eerder (op donderdag avond) had ik wat kroepoek gegeten en daar ben ik wel eens wat onhandig mee; dus ik prik er wel eens mee achterin m'n keel en heb dan een wondje dat met een paar dagen wel weer weg is.
Dus ik had 't hele weekend wat last van m'n keel en dat was gisteren (maandag) nog niet weg.

Toch maar even mee naar de huisarts geweest, die heeft in m'n keel gekeken en maakte een zucht van verbazing; ik heb er namelijk ook nog een keelinfectie bovenop gekregen. -O- :')
Gelukkig konden we daar samen nog eventjes om lachen... Want laat dan alles toch maar tegelijk komen.


Ik zat toch al thuis en had toch al flinke pijnstilling....
Nu mag ik er als bonus verplicht ijsjes bij nemen. *\o/*

Dus we doen nog rustig aan.
Maar ik baal wel gigantisch van die prachtige dagen en de bloesem die overal al door komt. Die ik nu mis met fotograferen... Dás toch wel even een zure appel om doorheen te bijten.
Ik zou zó graag weer aan de slag willen. Maar dat zit er nog even niet in.



Als iemand nog een goede suggestie heeft voor een leuke serie om te kijken: graag _/-\o_
Want ik ben na 2 weken thuis inmiddels door de series heen die ik al aan het kijken was. 8-)

Anoniem

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:09

Ik ben mega fan van het Australische All Saints, ma vermoed dat je nu echt geen zin gaat hebben in een ziekenhuisserie, lol

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:10

Once upon a time. :j

Wel een tegenvaller, maar vind 6 maanden voor herstel nog best positief.

Wel balen van de mooie dagen en de bloesem die je mist.

Anoniem

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:15

@SVRL:
Die ga ik eens opzoeken!
Ziekenhuisserie is prima; ik kijk nu ook Grey's Anatomy, Code Black en op TLC 24 hours in A&E :D

@Quir:
Ja, dat is absoluut zo... Maar het lijkt/voelt nu zo lang.
6 Maanden, dat is in september pas. Ik was net zo blij dat we de winter weer achter de rug hadden.

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:33

Ja het is ook zeker lang, snel ga je ook wel beter voelen. Alleen denk ik dat je toch wel langer dan 6 maanden moet rekenen voor je volledig hersteld bent!

Ik ben nu ruim 3,5 jaar verder en nog niet volledig hersteld. Alleen zijn er bij mij ook andere dingen bij gekomen (zoals 12 hersen operaties, 7 in de rug en 13 in de buik in 1,5 jaar tijd). Dus wellicht niet helemaal te vergelijken, maar mij werd toen ook gezegd dat er 1,5 jaar staat voor volledig herstel. Echter is het uiteraard ook bij iedereen anders. Ik hoop in ieder geval dat het herstel vlug en goed gaat!

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:37

Wow dat is balen zeg! Ook inderdaad qua tijd, maarja ziek zijn heb je toch niet in de hand. Wel fijn dat je op xarelto staat, dat scheelt een hoop gedoe met de trombosedienst. Beterschap!

Qua series kan ik prison break aanraden (4 april komt seizoen 5 *\o/*) en the 100, shannara chronicles :)

CecileDV

Berichten: 305
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Hollands Midden

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:25

Beterschap!

White collar kijkt lekker weg en heeft 6 seizoenen en ik hou persoonlijk naast Grey's Anatomy ook van Bones (en die heeft inmiddels ook behoorlijk wat seizoenen)

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De pechvogel van de dag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:39

Mijn moeders broer gaf in zijn jonge jaren (baby)bloed=resusfactor
Op een keer had een zuster verkeerd geprikt wat resulteerde in een acute longembolie.
Hij heeft het overleefd omdat het luchtbelletje op het juiste moment door zijn hart ging.
Heeft zich in zijn hoofd genesteld en is daar blijven zitten.
Resultaat was dat mijn oom 6 weken in het Jerassemus heeft gelegen en net niet enkeltje Delta heeft opgelopen.
Hij heeft er wel wat gedragsveranderingen aan overgehouden(niet ten goede) maar hij had het overleefd.

TS fijn om te lezen dat het bij jou gelukkig goed is opgepakt door de huisarts. Hou je aan de regels en trek bij elk pijntje aan de bel.

Defiance is een leuke van 3 seizoenen.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:40

:(:) toch wel erger dan je dacht. Beterschap. Ik vond dat je je zaterdag kranig overeind hield. _/-\o_

Liefs van Meneer Anton