31 jaar, slotjesbeugel en evt. botankers. Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

31 jaar, slotjesbeugel en evt. botankers. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 22:48

Aangezien ik mijn hele leven al een open beet heb en meerdere tandartsen over een beugel blijven beginnen heb ik me een tijd terug op de wachtlijst laten zetten voor meer info.
Even wat algemene info:

Mijn open beet stoort mij niet heel erg. Ik heb er iig geen last van, het belemmert me niet, maar het is natuurlijk wel mooier en beter voor m'n gebit als alles netjes aansluit.
Nu wil ik hoe dan ook mijn tanden laten aanpassen/verfraaien en ben ik ook bezig met facings. Hiervan heb ik nu na veel 'behandelingen' een voorbeeld gekregen wat er zonder beugel mogelijk is.
Op zich heel mooi, maar goed. M'n open beet blijft natuurlijk.

Vandaag was dan de dag bij de orthodontist.
Hij geeft aan dat er niet perse een kaakoperatie voor nodig is (Dit had ik mezelf wijsgemaakt en mezelf bang voor gemaakt en dat zou ook gelijk een no go zijn voor mij, aangezien ik er zelf verder geen last van heb.)
Hij gaf aan dat ik met een slotjes bovenbeugel al wel een beetje verbetering kon krijgen, maar hij is wel bang dat het niet volledig wordt opgelost.
Nu kreeg hij het over implantaten in m'n bovenkaak, zodat m'n kiezen omhoog getrokken zullen worden en hierdoor m'n open beet een stuk beter zal worden) Hij geeft aan dat we eerst zonder implantaten kunnen gaan kijken wat het wordt en we dan evt. bij onvoldoende resultaat alsnog kunnen overgaan tot de implantaten/botankers.

Nu klinkt me dit behoorlijk eng in de oren (Ik ben nogal bang voor tandartsbehandelingen) dus ik heb Google zitten afstruinen, en hier vallen de reacties me erg mee moet ik zeggen. Het zou een redelijk snelle behandeling moeten zijn en qua pijn moet het te doen zijn.

Hebben hier mensen ervaringen met deze implantaten? En dan het liefst in combinatie met een open beet?
Zo ja, hoe ging het bij jullie? Hebben jullie veel resultaat gekregen? En was het het allemaal waard?

Ik ben benieuwd! :)

boyca

Re: 31 jaar, slotjesbeugel en evt. botankers. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:01

Er is een botanker geplaatst bij mijn dochter van 12. In en uit de stoel in 10 minuten en ze heeft geen centje pijn gehad.
Wel wat napijn maar dat was hetzelfde als na de ortho en was goed te doen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 21:42

Oh dat is fijn om te horen zeg!
Volgens mij klinkt het enger dan het is...
Nu heeft ze ook geen pijn? Ook niet met bv. liggen? Dat er druk op komt ofzo?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:01

Dit topic past beter op subforum [MWS] Mensenwelzijn en Sport, daarom verplaats ik het even.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 15:27

Verder niemand?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:54

Ik heb ook mijn hele leven een open beet gehad. Ik ben alleen nu pas 19 en kreeg een beugel toen ik 16 was. Ik zou eigenlijk schroefjes moeten krijgen in mijn gehemelte (volgens mij is dat een beetje hetzelfde als een botanker) en ik hoorde ook iets voorbij komen over een kaakoperatie maar dit heb ik al die tijd geweigerd. Ik heb met alleen een slotjesbeugel (en de laatste maand stiekjes) een heel net gebit zonder open beet gekregen. Binnen een jaar was de beugel eruit (wat de orthodontist ook niet had verwacht).
Ervaring met implantaten heb ik niet.. Nou is dit natuurlijk bij iedereen anders en ik weet niet of je hier iets mee kan, maar misschien biedt het een beetje hoop :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:01

Mijn vriendin, tandarts, zegt dat ze van de mensen die het hebben gedaan hoorde dat het meeviel met de napijn van het plaatsen en de ingreep! :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 16:05

@Danielle: Oh dat is fijn zeg! En had jij een erge open beet? Of viel het bij je mee? Geeft me inderdaad wat hoop dit haha.

@Upendo: Kijk, ook dat is fijn om te horen!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:35

Naamloos1 schreef:
@Danielle: Oh dat is fijn zeg! En had jij een erge open beet? Of viel het bij je mee? Geeft me inderdaad wat hoop dit haha.

@Upendo: Kijk, ook dat is fijn om te horen!

Het is jammer dat ik er geen foto van heb, maar ik kon zo mijn pink tussen mijn tanden doen. Ik kon ook geen plakje komkommer afbijten en korstjes van brood beet ik altijd met mijn kiezen af. Ik slikte ook altijd verkeerd en heb heel lang (echt heel lang) geduimd, dus daardoor heb ik zo'n grote open beet gehad.
Ik heb ook geen idee hoe ze die open beet zo snel hebben weg gekregen met alleen slotjes, maar het heeft echt gewerkt :D

Het was een beetje vergelijkbaar met deze tanden (die van mij was net wat kleiner): http://www.beugel.nu/wp-content/uploads ... n-beet.jpg

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:30

Bij mijn dochter is er geprobeerd om botankers te plaatsen in haar onderkaak onder de voortanden, dit om de achterste kiezen naar voren te trekken, want er ontbreken bij haar twee kiezen, aan elke kant een. De ingreep zelf was best heftig voor haar, ze trok ook helemaal bleek weg en moest echt even bijkomen. De eerste dagen heeft ze alleen zacht voedsel kunnen eten en toch ook wel napijn gehad. Na twee weken zat het ene anker al wat lossig en hebben ze het advies gegeven om toch even af te wachten, want het zou nog vast kunnen groeien. Dit is uiteindelijk niet gebeurd, de andere kwam zelfs ook los te zitten, dus moest alles er weer uit. Resultaat: Melkkiezen waren al verwijderd dus nu twee lege plekken waar nog best tot haar 30ste misschien gewoon een melkkies had kunnen blijven zitten. Ze is nu 19 en de ingreep is gedaan toen ze bijna 16 was, waarbij al werd gezegd door de kaakchirurg dat het lastiger zou worden naarmate ze ouder werd, om de boel te corrigeren. Ook zij had overigens haar bovengebit verder naar voren staan als haar ondergebit, en daar ook al een slotjes beugel voor. Ze heeft al met al zeker sinds haar 11e bij de orthodontist gelopen. Natuurlijk was het doel van die ankers bij haar wel anders, maar de kans dat ze worden afgestoten door het lichaam is wel degelijk aanwezig in elk geval. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden want volgens onze kaakchirurg komt het wel eens voor, mijn dochter was beslist de enige niet.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:34

@Danielle: Oh wat fijn om te horen (voor mezelf haha) Ik heb ook ongeveer zo'n open beet. Nou ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen 10 april.
Hij gaf al wel aan dat we eerst alleen een beugel konden doen en na een half jaar als er niet voldoende resultaat was dan evt. alsnog die botankers plaatsen. Maar hij gaat nu eerst kijken of het überhaupt mogelijk is om dit zonder operatie te 'fixen'. Dus ik ben reuze benieuwd.

@Billy: Oh wat naar voor haar zeg!! Het is natuurlijk iets lichaamsvreemd wat er dan wordt geplaatst, dus kan me inderdaad indenken dat een lichaam het afstoot.
Hopelijk komt het alsnog goed bij haar!