Sinds ik op mijn 15e begon met mijn eerste bijbaantje (auto's wassen en poetsen, vrij pittig werk) begonnen bij mij de eerste klachten. 's Nachts werd ik steeds vaker wakker met een tintelende/slapende arm. Ik ben toen voor het eerst naar de fysio gegaan en daar werd vastgesteld dat ik hypermobiel ben.
In de loop der jaren verschillende klachten gehad. Maar het zit voornamelijk in mijn rug, nek en schouders (vooral spierknopen). Soms ook last van mijn heupen, knieën en snel zere voeten.
Al die jaren ben ik naar een manueel therapeut geweest, die voornamelijk alles losmaakt en kraakt. Maar op een gegeven moment had ik het idee dat dit bijna niet meer hielp, zo kwam de pijn steeds sneller weer terug. Ik ben ook wel eens naar een andere praktijk geweest, maar daar vond ik het niet fijn hoe ik werd behandeld (30 minuten wachten, maar 5 minuten behandeld worden).
Ik heb ruim 2 jaar lang bodypump gevolgd om mijn spieren sterker te maken en regelmatig oefeningen gekregen van de fysio.
Eind vorig jaar was ik overgestapt naar een andere fysio binnen dezelfde praktijk en die kwam met een behandelplan. Waarbij ik dan eerst meerdere keren per week bij hun oefeningen zou moeten doen en dan zou het beter kunnen gaan.
Ik ben afgelopen december flink hard gevallen met paardrijden waarbij ik mijn stuitje had gekneusd. Door die kneuzing ben ik een tijdje niet bij de fysio geweest dus heeft het idee van dat behandelplan even stil gelegen. Maar nou vraag ik mij dus af of dit mij daadwerkelijk kan helpen en dat ik dan niet mijn tijd verspil. Ik ben nu 22 en ik loop dus al ruim 7 jaar rond met deze klachten bij de fysio. Het ging een tijdje goed (2-3 maanden) , maar nu heb ik de laatste paar werken weer steeds meer last en moet ik dus eigenlijk weer terug naar de fysio.
Nou, waarom dit verhaal?

Omdat ik hier regelmatig bokkers voorbij zie komen die ook last hebben van HMS. Is er een bepaalde soort behandeling die bij jullie wel helpt? Een ander soort therapeut? Of misschien andere tips? Want ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee om zo vaak last en pijn te hebben.
Ik weet dat het niet te genezen valt, maar moet ik dan maar met de pijn leren leven en accepteren dat ik zo ben? Of valt het te verminderen?
Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal