Stoppen met denken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

Stoppen met denken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 08:24

Ik bedoel natuurlijk niet dat ik ècht wil stoppen met denken. Maar ik denk teveel...

Tuurlijk is dat soms echt niet verkeerd en helpt het je keuzes te maken en je mening te vormen.

Ik ben altijd al een denkertje, maar sinds mijn hormonen op de kop zijn geslagen is dit dudanig verergert dat ik er echt last van heb. Die hormonen zijn ze op dit moment aan het uitzoeken, maar het duurt nog minstends 4 weken voor ik iets weet en dan is het nog de vraag in hoeverre ze er iets mee kunnen.

Ik denk de hel dag door over alles. Soms kan ik me hierdoor niet concentreren op mijn werk, films, lezen, bij gezelschap word ik afwezig. Savonds in mijn bed lig ik te denken en soms lig ik wat langer wakker, maar gelukkig val ik meestal wel redelijk op tijd in slaap omdat ik ècht moe ben.

Echter 's nachts word ik wakker en nog voor ik mijn ogen open doe is mijn hoofd alweer heel veel aan het nadenken. Daarna slaap ik vaak niet meer of pas net voor mijn wekker gaat...

Als het niet 's ochtends is dat ik wakker word heb ik vaak een nacht gehad vol levendige dromen of ben ik 's avonds laat in slaap gevallen. Ècht goed slapen komt niet veel voor op dit moment. Ook word ik soms zo gek van het denken, mijn hoofd die maar niet stopt, dat ik geen honger heb.

Ik probeer echt van alles om het denken op dat moment stop te zetten. Want ik word er soms zo gek van... Ik zoek afleiding in, tv, film, serie, lezen, muziek, met de hond wandelen, kletsen, bokt. Ik heb ademhalingsoefeningen gehad. Ik probeer mezelf een schop onder me kont te geven en te zeggen van "nu stoppen en aan iets leuks gaan denken". Hoe hard ik mijn best ook doe, mijn hoofd wil wat anders... Ik kan bovenstaande allemaal uitvoeren, maar als je me vervolgens vraagt wat ik gelezen of gezien heb... Geen idee...

Het enige wat mij nog enigzins helpt is een beetje rommelen op mijn telefoon (niet goed, dat weet ik). Maar het is het enige wat mij iets kan afleiden... En uiteindelijk na lange tijd nog wel dusdanig afleid dat ik soms nog even kan slapen.

Voor het slapen heb ik al melatonine geprobeerd, maar daar pieker ik doorheen...

Psychische hulp krijg ik al en langs de dokter wil ik ook even gaan...

Wat ik hiermee wil bereiken? Ik zoek nog wat meer tips, in vorm van afleiding, kalmering, behandeling, therapie, alles is welkom! Ik heb eerder hele goede tips via jullie ontvangen waardoor er een oplossing kwam voor een probleem, dus ik hoop dat jullie tips en ideeën hebben!

Heel erg bedankt alvast!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:29

De tip van mijn hulpverlening voor dezelfde klachten: probeer niet zozeer te stoppen met denken of jezelf af te leiden (iets met een roze olifant), maar laat je gepieker eruit. Bijvoorbeeld door je gedachten op te schrijven. Dan geef je alles letterlijk een plek waarna je, voor dat moment, verder kunt. Voor mij werkt dit goed!

MMIDV

Re: Stoppen met denken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:36

Ja opschrijven of uitspreken inderdaad.
En accepteer dat je een piekeraar bent, helpt mij ook. Mijn hoofd is nou eenmaal 24/7 druk, dat hoort bij mij.
Het helpt mij ook wel om 2 dingen tegelijk te doen, dus film kijken en mijn telefoon/boek/werk of iets dergelijks. Dan moet ik me al op 2 zaken richten en staan mijn gedachten even uit.
Alle andere ideetjes van psychologen hebben mij nooit echt geholpen. Stop je gedachten in een schoenendoos, doe deze dicht en zet em weg... :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:33

Opschrijven helpt goed en wat mij erg goed helpt is tai chi, een soort "meditatie in beweging" omdat ik me op de beweging focus kom ik uit mijn hoofd en stopt het eeuwige denken en daarnaast leer je om niet op je gedachten in te gaan.

Werkt super bij mij, als ik het niet doe heb ik exact dezelfde problemen als jij...{ben ook echt een eeuwige piekeraar}

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:07

Ze noemen dit ook wel een monkeymind, ik heb het zelf ook.
Wat bij mij heel goed helpt is mindfullness. Dit leert je om meer in het nu te blijven en minder gedachten over vroeger en de toekomst te hebben. Het heeft mij iig heel veel rust!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:05

Ik probeer mijn denken te focussen. Bijvoorbeeld in iets creatiefs. Ik schrijf film scripts. Dit zorgt ervoor dat je je denk power voor iets positiefs kan gebruiken. Stoppen lukt niet, dus gebruik het voor iets positiefs en wat je hoofd ook echt moe maakt! Zodat je in bed nog een stukje film kan kijken en dan gewoon out gaat :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:08

Ik volg even, ik herken mezelf enorm in jou!
Alleen ben ik ook nog een onzeker type, ik kan me namelijk druk maken om niks :').

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:12

Heel herkenbaar.
Ik ben recent begonnen met online modules cognitieve gedragstherapie, iets met gedachtenschema's. Dat helpt. Deze week ga ik starten met mindfulness, ook dat zou positief moeten bijdragen.
Ben een hele erge piekeraar, altijd zie ik beren op de weg. Ik hoop het op deze manier at te doorbreken.
Ook de tip van het opschrijven, dat helpt ook!

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:13

Je pieker gedachtes opschrijven werkt inderdaad heel goed, zoals anderen ook al zeggen. Ik ben ook iemand die echt piekert in bed, maar nu ga ik elke dag een half uur voorijden ik naar bed ga even piekeren. Ik heb een schriftje waarin ik alles opschrijf. Maar ook dingen die ik de volgende dag nog moet doen schrijf ik er in op, want ook daar pieker ik over. Als ik dan in bed lig hoef ik niet meer te piekeren want ik heb er al over nagedacht.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:15

Hier nog zo een hoor, ik begrijp zo goed hoe je je voelt. Als kind was ik altijd al een piekeraar - en helaas - nog steeds. Mijn gedachten staan nooit stil, je wordt er zo moe van. Ik kan me ook zorgen maken over de meest onnozele dingen die er totaal niet toe doen. Mijn vriend vraagt soms (als ik hem er weer eens mee vermoei) of ik er zelf niet moe van word. Jawel!!! Kon ik het maar uitzetten...

MMIDV schreef:
Ja opschrijven of uitspreken inderdaad.
En accepteer dat je een piekeraar bent, helpt mij ook. Mijn hoofd is nou eenmaal 24/7 druk, dat hoort bij mij.
Het helpt mij ook wel om 2 dingen tegelijk te doen, dus film kijken en mijn telefoon/boek/werk of iets dergelijks. Dan moet ik me al op 2 zaken richten en staan mijn gedachten even uit.
Alle andere ideetjes van psychologen hebben mij nooit echt geholpen. Stop je gedachten in een schoenendoos, doe deze dicht en zet em weg... :')

Dit is de enige echt zinnige tip die ik je ook kan meegeven.. Ertegen vechten werkt voor mij niet, dat is een eindeloze (en misschien nog wel meer vermoeiende) strijd. En mediteren werkt soms ook, richten op je ademhaling, maar weer niet te geforceerd, want dat is ook weer niet goed.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:18

Liselot schreef:
Ze noemen dit ook wel een monkeymind, ik heb het zelf ook.
Wat bij mij heel goed helpt is mindfullness. Dit leert je om meer in het nu te blijven en minder gedachten over vroeger en de toekomst te hebben. Het heeft mij iig heel veel rust!

:j

Ik zou zeggen mindfulness en accepteren dat je gedachtes er mogen zijn.
Verzet je er niet tegen, maar laat het er gewoon zijn.
Zie je gedachtes als wolkjes die voorbij drijven, of ballonnetjes die je los laat de lucht in.
Je hoeft niks met je gedachtes te doen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:22

Naast bovenstaand heb ik veel gehad aan ademhalingsoefeningen. Ik kan mijn gedachten vertragen door mijn ademhaling te vertraging. Ik kan bij veel denken wel 18 keer per minuut ademhalen. Wanneer ik daar een aantal simpele oefeningen op loslaat weet ik mijn ademhaling te vertragen tot 6 keer per minuut. Mijn hartslag daalt en ik wordt helemaal zen.

Het boek Verademing van Bram Bakker is echt een verademing om te lezen!

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:43

Waar hou je je aan vast in het leven? Probeer je daar op te focussen. Als je je bijvoorbeeld zorgen maakt over iets, denk je: "Wat is het allerergste dat kan gebeuren? En is dat echt zo erg?" Al lijk ik te lezen dat het bij jou niet per se piekeren is, maar dat je gedachten gewoon overal heen gaan :)

Gedachtes gaan soms met je op de loop, daarom kan je leren om ze te controleren. En zoals eerder gezegd is de acceptatie van je 'probleem' erg belangrijk, want door vechten krijg je frustraties of wordt het erger.

Rustige muziek luisteren of dingen van je af schrijven kan ook helpen inderdaad. Wanneer mijn hoofd een chaos is, schrijf ik alles wat ik denk op in kernwoorden, een woordweb. Dat geeft me het gevoel dat ik de gedachtes achter me kan laten, want het is al ergens 'opgeslagen'. :) Misschien kan kunst een uitlaatklep voor je zijn, waar je wel uiting kan geven aan je gedachtes? Goed trouwens dat je al hulp hebt gezocht!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:44

Hier hetzelfde probleem. Ik maakte mijn eigen ( en mijn vriend) gek met mijn gepieker en overdreven nadenken. Ik ben begonnen met bach bloesems te gebruiken en dat helpt echt wel, ik pieker een stuk minder en ben meer relax geworden in het algemeen ook.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:15

Ook ik ben een piekeraar :roll: Vreselijk als die gedachten hun eigen leven gaan leiden...
Ik ben enorm geholpen door een hypnotherapie sessie. Ik ging voor mijn faalangst, maar het heeft op veel meer vlakken zijn uitwerking gehad :) Ik ben een stuk rustiger in mijn hoof en zelfverzekerder.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:17

Ik denk niet dat het echt helpt om afleiding te zoeken in boeken/mobiel etc. Ik denk dat t kan helpen om het juist toe te laten en te accepteren. Dan kan het op den duur misschien wel afnemen.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:17

Hier ook een piekeraar.

tip: Ga sporten!! Komen er endorfines vrij, word je echt blijer en rustiger van :j

Bij mij helpt het ook enorm om met de paarden bezig te zijn, je moet je immers focussen op het dier.
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 06-03-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:24

Ik vind soms de applicatie headspace wel handig voor zoiets. Ik kan soms ook niet slapen van teveel te denken, dan doe ik zo een kleine 10 minuut sessie en dan voel ik mezelf al veel kalmer

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:28

Oja, ook ik ben begonnen met sporten (3-4 keer per week) en merk nu echt dat ik dit weekend niks gedaan heb, ben weer onrustiger. Dus sporten (hardlopen, yoga en fitness) helpt mij ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:28

Oh ja, hier nog één. Ik kan me nergens op concentreren; godganse dag zit ik overal over na te denken. Alles moet compleet geanalyseerd worden, enzovoort. Gek word ik ervan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:31

Al eens getest op ADHD?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:50

Babootje schreef:
Al eens getest op ADHD?

Of ADD, ik ben ook zo'n denker. Helemaal nu ik weer veel thuis ben, als ik alleen ben is het het ergst.... Heb hele gesprekken met mezelf. Inmiddels heb ik het maar geaccepteerd, want je kan er toch niets aan veranderen.
Lezen helpt wel om even niet zelf te hoeven denken, dat doe ik dan ook veel. Manlief vind dat ongezellig, maar jammer dan... het is mijn manier om te ontspannen. En dat heb ik ook gewoon nodig.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:22

Babootje schreef:
Al eens getest op ADHD?

Moet er echt direct weer met diagnoses gegooid worden? :z

Meditatie kan ook helpen, TS.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:55

Babootje schreef:
Al eens getest op ADHD?

antje_vip schreef:
Moet er echt direct weer met diagnoses gegooid worden? :z
Meditatie kan ook helpen, TS.

Wat is er mis met een diagnose? Als je weet wat er aan de hand is en je hebt er echt last van is het fijn om te weten dat je er ook iets mee kunt doen. Uit recent (hersen)onderzoek bekend is geworden dat AD(H)D ook daadwerkelijk te zien is in de hersenen en het niet zomaar "een beetje druk" is.
En er zijn verschillende manieren mogelijk ermee om te gaan. Je hoeft niet altijd meteen aan de pillen. Er worden ook goede resultaten geboekt met bijvoorbeeld mindfullnes.

Het niet kunnen stoppen met denken is bekend van ADHD.
Het blijven malen in je hoofd, met daardoor moeite om te kunnen slapen, snel afgeleid zijn, impulsief zijn, niet kunnen concentreren hebben allemaal zijn impact op je functioneren. Soms weinig, soms veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:58

Mindfulness is in deze situatie zeker een aanrader. Heb je daarnaast trouwens genoeg lichaamsbeweging?