Debby614 schreef:Is er iemand met psychologische achtergrond die mij iets kan verduidelijken?
De psycholoog heeft mij iets uitgelegd over het systeem nerveux, dat wij fonctioneren in 3 stappen in de juiste volgorde: denken, voelen, en daarna doen. Zodra de stappen niet in deze volgorde plaatsvinden krijg je stemmingswisselingen van depressief naar euforisch.
Er lopen twee dingen door elkaar.
De volgorde 'eerst denken dan voelen dan doen' is een advies van cognitieve gedragstherapie.
Het kan in een x aantal gevallen zinnig zijn om toe te passen.
Maar dat het "de juiste volgorde" zou zijn, tja - de juiste volgorde van deze vorm van een probleem aanpakken. ("Deze therapie werkt als volgt - probeer dit toe te passen": prima. )
Maar met dat dreigement heb ik persoonlijk grote moeite.
"Als je niet doet wat ik zeg, gaat het mis met je" - nou nou nou!
Laat het verder ook duidelijk zijn: deze volgorde is neurologisch gesproken een zware, moeilijke volgorde, juist als het gaat om emotionele zaken.
Van nature wisselen denken, doen, voelen en wat al niet zich gewoon af. Niets mis mee.
In stresssituaties is waarnemen het eerste wat je doet (...dat kan voelen zijn, maar hoeft niet...) doen is het 2e wat je doet en denken kan pas weer als de stress gezakt is.
Probeer svp geen andere volgorde, tenzij je zeker weet dat jij weliswaar schrikt, maar het gevaar zeker weten nul is. (En niet boos worden als het niet lukt.)
En het zou me een mooie boel zijn als iedereen die "gewoon" tijdens stress schrikt, zichzelf in veiligheid brengt en achteraf pas weer kan denken maar meteen depressief of eufoor zou worden...