Patella luxatie (knie uit de kom) & operatie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Patella luxatie (knie uit de kom) & operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 12:46

Als sinds de basisschool heb ik last van Patella luxatie. Oftewel.. Mijn knieschijf kan bij een kleine foute beweging al uit de kom schieten, waardoor deze aan de buitenkant van mijn been terecht komt. Met helse pijnen..

Dit is bij mij ontstaan doordat ik overflexibel ben en als kind ontzettend snel groeide.

Afgelopen 10 jaar was het gelukkig rustig en is het steeds op zijn plek gebleven. Ik dacht dat ik eroverheen gegroeid was. Wel altijd pijnlijke knieën en ben altijd voorzichtig geweest in alle bewegingen die ik deed.

1,5 week geleden was het helaas weer raak.. ik deed niks raars, enige wat ik wilde doen is op de bank staan.

Ik heb best een hoge pijngrens, maar zoveel pijn als nu heeft het nooit gedaan. Na veel moeite kreeg ik mijn knieschijf weer op zijn plek (enige wat werkt is been ontspannen en strekken). Het deed zoveel pijn dat ik bijna moest overgeven.

Sindsdien zit ik in een brace en kan nog vrij weinig. Artsen en zelfs de fysio begonnen al voorzichtig over een eventuele operatie. Op de rontgen foto is al te zien dat mijn knieschijf hoger staat dan bij een normaal mens, waardoor deze makkelijker eruit kan schieten.

Ik ben ontzettend bang voor een operatie, de eventuele complicaties en de lange revalidatie periode. Maar aan de andere kant.. ik ben mijn vertrouwen in mijn lichaam volledig kwijt en nog banger dat het nogmaals gebeurt. Die pijn is zo heftig.

Dus... Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar een operatie.

En dit alles is de reden dat ik dit topic heb geopend... Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Patella luxatie en een eventuele operatie?

Laurievc

Re: Patella luxatie (knie uit de kom) & operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:49

Ik heb er ervaring mee, maar (helaas) ook niet met de operatie. Als je het niet erg vindt lees ik dus even mee want ik denk er ook over.

Bij mij schiet mijn knieschijf op de meest random momenten uit de kom. Als ik op mijn hurken ga zitten, als ik wil opstappen op paard, ... Geen idee hoe, maar ik heb altijd de reflex meteen terug te strekken, daardoor schiet mijn knieschijf er altijd meteen terug in en heb ik ze er nog nooit zelf moet induwen (gelukkig...). Ken het gevoel dat je beschrijft dat je je lichaam niet meer vertrouwt. Ik denk ook over alles na en als ik mijn knieën niet moet buigen zal ik dat ook niet doen...

Een klasgenoot van mij heeft al 1x de operatie gehad, binnen een aantal maanden de 2e. Revalidatie valt opzich wel mee geloof ik.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:59

Ik heb een operatie ondergaan aan mijn elleboog, nadat mijn elleboog uit de kom is gegaan bij een ongeval te paard. Gewrichtsband was volledig uitgerokken waardoor mijn gewricht steeds uit de kom ging..absoluut geen pretje en hiermee heb ik 3 jaar lang gedokterd omdat de artsen niet de nodige onderzoeken wouden doen. Helaas door het steeds in en uit de kom te gaan leef ik nu met de nodige complicaties, ik heb zenuwbeschadiging waardoor ik mijn 2 laatste vingers niet meer kan gebruiken doordat ik geen kracht (en zo goed als geen gevoel) meer in heb. Bij de 1e operatie is mijn gewrichtsband tot het max terug 'vastgedaan' zodat het gewricht niet meer uit de kom kon springen, net zoals gewricht gespoeld, zenuw vrijgelegd, botstukjes eruit gehaald die zweefden. Bij de 2e operatie hebben ze terug mijn gewrichtsband 'vastgedaan', maar die keer mijn zenuw verlegd.

Maar je vraag gaat specifiek over patella luxatie operatie, wat ook bij mij gebeurd is..maar zoals je kon lezen is het bij de 2e operatie ook opnieuw gedaan. Ik ben nu zo'n 7 maand verder van mijn 2e operatie en helaas is het weer uitgerokken, mijn gewricht springt er zo en dan nog eens uit, vooral als ik lang in dezelfde beweging blijf zitten of staan. De revalidatie valt eigenlijk zeer goed mee, ik moest 10 weken lang 1x per week naar de kinesist gaan en thuis vooral krachtoefeningen doen voor mijn band weer te versterken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:30

Ik heb er ervaring mee. Alleen als gevolg van een flinke val waardoor banden zijn gescheurd en gerekt
Linker knie is meerdere keren geopereerd ommde ravage te herstellen. Bij de laatste hebben ze tegen mijn gevoel in de buitenste band losser gemaakt (binnenste was al slapper door scheur enz) daardoor is de knie als geheel onstabieler maar is als schijf uit zijn verband springt het wel gemakkelijker terug te zetten. Ja het is pijnlijk en soms onhandig maar ik mag niet meer geopereert worden ivm trombose en dystrofie in dat pootje. Nu moet ik uitkijken bij wat ik doe. Niet diep buigen, uitkijken met draaien en bij langdurige risico beweging knie tapen om schijf te fixeren. Brace of tape en brace zoals bij skieen.

Rechts heb ik 1,5 jaar geleden knieschijf zelf geluxeerd gehad. Lang gips en brace gehad maar dat heeft zich zelf hersteld gelukkig. Operatie stond al gepland maar is twee keer opgeschoven en later dus geschrapt.

Elke knie operatie heeft bij mij lang herstel gekost, veel pijn en deels wel verbeterd, deels ook niet. Ik zou daarom ook niet zo heel snel meer kiezen voor een operatie,

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:06

Ik had het nog veel beter aangepakt als jullie, bij mij was de kniepees afgescheurd, dan heb je geen keus meer, dus operatie. Dat betekend 6 weken in het gips en daarna revalidatie, moet zeggen dat de revalidatie best meeviel, eigenlijk was het een opluchting om gewoon weer te mogen 'lopen'.
Na een half jaar bleek echter de knieschijf te hoog te zitten, waardoor ik soms de controle verloor en er door heen ging, waardoor ik zomaar viel, ook was er risico van luxatie.

Dus weer op de operatietafel, zes weken in het gips en revalideren, gewoon zorgen dat je een goede fysio hebt die ook ervaring heeft met knieën, mijn eerste fysio was het niet eens opgevallen dat de knieschijf te hoog zat, daar moest ik zelf mee aankomen, dus de tweede keer andere fysio en dat ging als een trein.

Als ik jou was zou ik er gewoon voor gaan, de kwaliteit van het leven wordt dan zoveel beter, ik weet hoe het is om dingen die je leuk vindt niet te doen, omdat je denkt dat het niet kan, dat is gewoon niet leuk.
Je moet je eigen lichaam zoveel mogelijk kunnen vertrouwen en als een operatie daar mee kan helpen dan is het niet anders.
Natuurlijk kunnen er complicaties zijn, maar de kans op goed herstel is vele malen groter, als het vertrouwen terug komt gaat de revalidatie meestal ook snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:11

Ik overweeg ook om met de tijd een operatie te laten doen. Ik heb al meerdere keren beide knieën uit de kom gedraaid, ik ben zeker geen watje maar het doet verschrikkelijk veel pijn en ik ben er gewoon klaar mee. Ik merk dat ik ook voorzichtiger word. De laatste keer dat het gebeurde was begin november, ben nu sinds een maand weer terug "up en running" omdat ik door de valbeweging ook mijn enkel had ontwricht :n Wat ik deed? Een stapje naar voren :') Knie was zodanig gekneusd dat er een vermoeden was van een meniscusletsel, maar dat bleek na een MRI gelukkig niet zo te zijn. Sterker nog, mijn knie zag er prima uit. Stiekem hoopte ik toch dat er wat kapot was zodat er eens goed gekeken zou worden... maar helaas. Word nu telkens doorgestuurd naar de fysio maar daar heb ik echt geen baat bij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-17 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 17:11

Wauw! Iedereen ontzettend bedankt voor jullie ervaringen.
Gelukkig/helaas ben ik dus niet de enige.

Het zit mij gewoon niet lekker en heb vandaag gelijk een afspraak gemaakt in het ziekenhuis voor over 2 weken. Ik moet eigenlijk pas over 2 maanden terug, maar wil toch de operatie gaan bespreken.

Het is vooral de angst voor de pijn bij luxatie en het missen van vertrouwen in mijn knie dat ik toch een voorkeur begin te krijgen voor de operatie.

Ik was gister al bloed nerveus voor de fysio, omdat ik bang was dat ik de brace af moest laten en mijn knie moest gaan buigen. Dat was gelukkig niet het geval (maar het moet er ooit toch eens van komen..).

Wel moet ik nog goed gaan inlezen voor de eventuele complicaties en dat het dus niet voor iedereen de oplossing is, maar niks doen is ook geen optie vindt ik.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:42

Heel dapper hoor en je gewoon goed laten informeren, je kunt beter te veel vragen als te weinig, thuis alvast even een lijstje maken, want door de zenuwen ben je soms ineens alles kwijt.
Mijn ervaring is dat ze je alles wel willen vertellen, de voor- en nadelen, maar als je niets vraagt...........

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:26

Is er bij jullie zelf een operatie voorgesteld? Bij mij gebeurd het +- om de 3 maanden eens, maar niemand lijkt het over een operatie te hebben. Rust en opnieuw opbouwen hoor ik altijd maar...

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:31

Laurievc schreef:
Is er bij jullie zelf een operatie voorgesteld? Bij mij gebeurd het +- om de 3 maanden eens, maar niemand lijkt het over een operatie te hebben. Rust en opnieuw opbouwen hoor ik altijd maar...

Hier hebben ze mij een soort van verplicht, omdat mijn zenuw het vroeg of laat ging begeven..ik kan nu zelf niet eens een grote kookpot vasthouden want het valt uit mijn handen, net zoals andere (kleine) spullen die ik zomaar laat vallen, terwijl ik het naar mijn gevoel goed vasthad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:54

Hier afhankelijk van hoe ik me gedraag en of ik bv een misstap maak of te snel draai of te diep buig. Periodes was het meerdere keren per week. Nu dankzij veel sterkere bovenbeen spieren omdat trainen weer lukt een keer per maand of minder. Maar bij risico bezigheden wordt knie goed ingetaped zodat schijf niet de verkeerde kant op kan gaan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:45

Ik laat mij zeker goed informeren! En merk wel inderdaad dat ze het zichzelf weinig informatie geven en het pas geven als je echt gericht gaat vragen. Wel irritant soms, zeker toen bij de eerste hulp. Kreeg een brace maar werd niks bij verteld. Werd letterlijk omgedaan en mocht zo naar huis. Dus maar even gevraagd waar de brace voor was, hoe lang ie om moest blijven, etc.

Laurievc schreef:

Ik ben zelf gewend dat ik een rekverband om moet doen, naar de fysio en binnenbeen spier trainen. Nog nooit iets over andere mogelijkheden.

Nu voor het eerst wordt er wel veel serieuzer naar gekeken. Brace om en er wordt echt serieus gekeken naar een oplossing. Heel fijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:59

Mijn dochter is ruim een jaar geleden (kerst 2015) geopereerd aan haar knie vanwege recidiverende patella luxaties. Ze had er al jaren last van maar moest eerst wachten tot ze was uitgegroeid. Ze hebben haar slechtste knie eerst gedaan.De andere knie was nog maar een paar keer geluxeerd. Een paar dagen na de operatie is het wel gaan ontsteken. Vanwege pijn klachten hadden ze het gips eraf gehaald wat ze na de operatie erom hadden gedaan en toen bleek het dus foute boel. Opnieuw geopereerd en dit keer een brace na de operatie. Toen is het herstel snel gegaan. Ze heeft wel een half jaar nog fysiotherapie gehad. Sindsdien geen problemen meer.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:34

Hier ook ervaring met patella luxatie..vreemd genoeg is bij mij alles vrij stabiel vergeleken met de verhalen hier, maar is het me 2 keer gebeurd de knieschijf flink te vermeubelen. Tweede keer een flinke revalidatie en als het me nu nog een keer gebeurt staat me ook een operatie te wachten. Ook is er een botsplinter zwervende die, mits hij zich gedraagt, braaf mag blijven zitten. Anders moet deze eruit.

Het is inmiddels een jaar of 6 geleden sinds mijn "grote" revalidatie na 4 maanden spalk en krukken maar toch merk ik dat ik nog steeds wantrouwend ben met die knie. Elke keer maar weer afvragen of dit wel kan of dat wel kan en voorzichtig zijn. Bang voor de gevolgen qua werk en woning indien het me weer gebeurt. Dacht daar na 6 jaar wel vanaf te zijn.