Ik zal bij het begin beginnen, het wordt een lang verhaal dus wees gewaarschuwd

April 2008 heb ik een relatie gekregen met mijn vriend. Ik was destijds net 15 en hij 17. We hebben samen onze hele jeugd meegemaakt, veel samen gedaan en zo ontstond er een vreselijk goede band tussen ons. Al die jaren, en ervaringen, hebben er voor gezorgd dat ik er vrijwel zeker van was dat ik de liefde van mijn leven had ontmoet. Ik hou ontzettend veel van hem en dat is ook waarom ik nu met mijn handen in het haar zit.
Heel kort door de bocht gaat het de laatste 2 jaar al langzaam aan minder en minder met hem. We hadden het beide niet door totdat de bom barstte. In december heeft hij een auto-ongeluk gehad en is hij in de ziektewet gekomen. Het heeft ervoor gezorgd dat alles bij hem los kwam wat er de afgelopen 2 jaar al ingeslopen was en nu zit hij thuis met een depressie, heeft een tijd vreselijke paniekaanvallen gehad en zit duidelijk erg met zichzelf in de knoop. Je kunt je voorstellen dat we niet meer in de relatie zitten die we al die tijd hebben gehad. En daar beginnen mijn zorgen.
Een maand geleden werd het mijzelf teveel en heb ik besloten tijdelijk bij hem weg te gaan. Ik wist niet meer hoe ik hem kon helpen, drong niet meer tot hem door en kon alleen maar bang toekijken hoe hij weer een paniekaanval kreeg en daar heel hard onder leed. Hij wilde niet luisteren naar me en focuste zich telkens op 1 ding. In het begin was dat de psychiater. Toen dat niet bleek te helpen greep hij naar de medicijnen en toen dat niet hielp zocht hij EMDR op. Daar is hij nu nog steeds op aan het wachten want die hebben een lange wachtlijst.
De afgelopen maand heb ik mezelf voorop gezet. Hoe egoïstisch dat ook klinkt, ik moest even weg uit de situatie anders had ik het sowieso uitgemaakt. Ik heb mijn leven weer zo goed als mogelijk opgepakt en ben dingen gaan doen ik die altijd al had willen doen, maar er nooit van zijn gekomen. Zo ben ik gaan dansen, besteed ik meer aandacht aan mezelf en kan ik er oprecht van genieten om alleen te zijn. Daar zit ook gelijk mijn valkuil. Ik merk dat ik het té fijn vindt om alleen te zijn. Ik mis hem niet (ja ik mis hoe hij altijd wás) en ik voel me daar vreselijk schuldig over.
Hij daarentegen mist mij enorm. Laat continue weten dat hij me mist, van me houdt en laat me weten hoe hij onze toekomst ziet samen. Op dat moment zie ik hem weer even als hoe hij was en weet ik dat het er nog zit wat wij hadden. Maar eerlijk is eerlijk, het zit wel heel diep. En zolang die depressie er zit, kunnen we daar samen nog niet aan werken. Dat mag ik niet van hem verlangen, hoe zeer ik dat zelf op dit moment wel nodig heb.
Zondag is hij weer bij me geweest. We hebben een leuke dag gehad, maar ik (en ik schaam me hier enorm om) voelde mezelf niet meer zoals ik me altijd heb gevoeld. Ik vond het gezellig, maar meer niet. Ik durf dit niet eens hardop uit te spreken want ik houd nog steeds enorm veel van hem. Daarom doet het ook zo'n pijn dat ik dit nu voel. Ik ben bang dat het nog heel lang duurt voordat hij weer zichzelf kan zijn en de depressie niet meer in de weg zit en misschien ben ik nog wel veel banger dat het er altijd zal blijven zitten.
Er gaat ook van alles door mijn hoofd. Zijn al deze emoties échte emoties wat ik voel, of is het omdat ik nu uit de depressie ben gestapt en alleen nog maar het goede zie? Waarom voel ik me zo? Ik houd toch van hem!? Laat ik hem in de steek? Waarom kan ik hem niet helpen?
Ik wil jullie heel erg bedanken voor het lezen.
Ik ben niet opzoek naar mensen die mij zeggen dat ik bij hem weg moet gaan of ''lees je eigen topic nog maar eens door'' want zo simpel is het niet. Ik ga niet zomaar 9 jaar weggooien waar ik dan later spijt van krijg. Want hoe dan ook. Ik houd nog steeds enorm veel van hem. Maar ik krijg de steeds vaker de gedachte; hoe zou het zijn als....
Maar ik ben wel opzoek naar mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten. Partners met depressies en hoe dat je daar mee om ging.
Bedankt voor het lezen!