Verstandskies: wel of niet kaakchirurg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Verstandskies: wel of niet kaakchirurg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:44

Ongeveer vier jaar geleden heb ik één van mijn verstandskiezen laten verwijderen bij de kaakchirurg
(rechtsonder). De bedoeling was om toen, later in de zomer, ook linksonder te laten verwijderen
maar helaas was er toen geen plek en na de zomer had ik er geen tijd voor. Zo is het er uiteindelijk
helemaal bij ingeschoten. Ik loop nu dus nog rond met drie verstandskiezen, ben inmiddels 23. De
bovenste zaten vier jaar geleden nog erg diep en de kaakchirurg zei dat ik die prima kon laten zitten,
mogelijk komen die nooit door. Linksonder staat echter schuin tegen mijn kiezen aan (rechtsonder
stond ook zo) en kan dus ook niet doorkomen. Ik heb er gelukkig tot op heden geen last van, maar ik
twijfel of ik nu ook linksonder nog preventief zal laten verwijderen. Mijn huidige tandarts heeft zoiets
van; wacht maar gewoon af tot je er last van krijgt. Ik heb ooit een andere tandarts gehad en die zei
juist weer; haal ze eruit! (Toen heb ik ook die verwijzing gekregen voor de kaakchirurg). Nu zit ik dus
een beetje in dilemma. In principe heb ik nu de tijd en voor mijn eigen risico is het handig om het een
beetje in het begin van het jaar te doen.. Mogelijk hebben jullie nog goede adviezen!

Winged

Re: Verstandskies: wel of niet kaakchirurg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:48

Je hebt er dus geen last van? Dan zou ik het gewoon laten zitten. Het kan er altijd nog uit.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:52

Ik zou hem er in jouw geval preventief uit laten halen. Ik ken iemand die ook zo'n dilemma had, ene tandarts zei haal ze eruit en de ander zei 'nee joh kan altijd nog'. Hij heeft gewacht en de eerste besloot op vakantie op een grieks eiland te gaan ontsteken, zit je daar met zware antibiotica en pijnstillers waarmee je niet in de zon mag.. terug in NL direct nummer 1 eruit gehaald, nummer 2 zou enkele weken later volgen en precies 5 dagen daarvoor ging ook die ontsteken. Was geen leuke zomer kan ik je vertellen :=

Overigens zei mijn tandarts laatst over die van mij dat ze er uit moesten zodra ik een beetje moeite begon te krijgen met m'n mond wijd opendoen. Iets met vocht in de kaak (spier?) als eerste teken van een ontsteking? Het kwam er in elk geval op neer dat hij sowieso aanraadde om ze eruit te laten halen zodra ik voor iets anders m'n eigen risico al op zou maken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:53

Duwt hij tegen je andere kiezen aan? Dan heb je namelijk kans dat de kies die ervoor ligt geresorbeerd wordt, en dan raak je die mogelijk ook nog kwijt als je er niks aan doet. Het is dus even kijken naar waar hij scheef ligt.
Langs de andere kant, als het je nu goed uitkomt, waarom zou je het dan niet doen? Last krijg je er waarschijnlijk toch van, als tandarts 1 aangeeft dat ze er uit moeten en tandarts 2 tot je kan wachten dat je last krijgt. Dan zou ik hem er gewoon preventief uit laten halen :) wachten op last is misschien al te laat dan.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:54

Ik zou hem er toch uit laten halen.
Mijn vriend had zelf ook een verstandkies die als hij door zou komen ook tegen de kiezen ervoor zou drukken. Toen hij 19 was begon de verstandkies met 'doorkomen' wat resulteerde in een klein stukje door het tandvlees maar het overgrote deel van de tand is tegen de kiezen voor de verstandkies gaan drukken, met als gevolg dat de verstandkies een gat in de kies ervoor gedrukt heeft. Op nieuwjaarsdag is toen met spoed zijn verstandskies eruit gehaald, omdat de kies tegen de zenuw aan het drukken was, waardoor de pijn ondragelijk was.

Zeker omdat het vaak even duurt voor er plek is zou ik nu een afspraak maken om hem er toch uit te laten halen. Zodra je last hebt van de tand duurt het altijd te lang, want tandpijn is niet fijn. Zelf heb ik dit ook gedaan, eruit moeten ze toch, dus heb ik liever dat ze er nu uitgaan, voor ik er last van heb.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:58

Ik zou 'm er ook uit laten halen.. hij staat haaks tegen je andere kies zeg je, dus als hij dan doorgroeit drukt ie je tanden scheef. Ik spreek uit ervaring...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:04

En nu kan je plannen 'wanneer het jou uitkomt' (nooit eigenlijk :+ ), en is het in ieder geval niet ineens onverwacht terwijl je net belangrijke andere dingen te doen hebt!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:05

Wat veel reacties al! Ja ik vind het zo verwarrend die tandartsen die elkaar tegenspreken. Ik gok dat als ik naar de tandarts bel die verwijzing wel gewoon nog/weer kan krijgen. De verwijzing was toen voor al mijn verstandskiezen, geen idee of zoiets verjaard.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:15

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:22

Ik zou zeggen zolang je er geen last van hebt lekker laten zitten. Ik ben 48 en al mijn verstandskiezen zitten nog waar ze lang geleden ook zaten. Veroorzaken geen enkele last ook. Ik heb destijds ook het advies gekregen weghalen voor je er last van hebt. Na verhuizen zei nieuwe tandarts lekker laten zitten. Weghalen kan altijd nog als er problemen ontstaan. En dat is tot op nu dus een heel goede keuze geweest

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:23

Ik kreeg toen een gaatje in een verstandskies en dat jaar meteen allemaal er maar uit laten halen. Je hebt toch niks aan die kiezen, behalve dat ze goed zijn in problemen veroorzaken.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:55

Je hebt waarschijnlijk wel een nieuwe verwijzing nodig. Preventief laten verwijderen is altijd de beste optie, helemaal als de kies al (deels) te zien/voelen is. Anders is het wachten op ellende :) succes!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:24

Ik heb een afspraak gemaakt, kan gelukkig terecht met mijn oude verwijzing!

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:30

Sem_ schreef:
Ik heb een afspraak gemaakt, kan gelukkig terecht met mijn oude verwijzing!

Heel verstandig!

Ik negeerde ooit ook advies van tandarts om preventief te verwijderen (stond links onder en ook scheef) want ik had er toch geen last van. En ik vond naar de chirurg beetje eng :Y) dus ik dacht zolang ik geen last heb niks aan de hand...

Tót ik wel last kreeg...man, wat een pijn ineens %) en op vrijdag en ik wist niet dat er een nood tandarts in weekend is...hele weekend mey vreselijke pijn gelopen...nog nooit zo'n spijt gehad dat ik niet naar tandarts luisterde. Op de maandag is hij er gelijk uit gehaald, pijn was weg en nooit meer last van gehad.

Echt, als ik van te voren had geweten dat zo'n pijn ging doen was ik véél eerder gegaan :+

Succes bij de chirurg +:)+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 19:56

De afspraak staat voor eind deze week maar ik begin nu toch een beetje koud water vrees te krijgen. :+

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:06

Nergens voor nodig!
De verdoving voel je even, soort speldenprikje. Daarna voel je er niks meer van. Je hoort het soms een beetje kraken dus als je dat naar vindt kun je muziek meeneemt op je telefoon en dan oordopjes in, schijnt vaak te gebeuren. Ik had dat niet en vond het geluid niet eng (en ik ben een schijtert bij de tandarts :+ )

Als je thuis komt pijnstillers slikken zodra dat mag om zo'n spiegel te bouwen en goed koelen en dan heb je er geen last van +:)+ En als je níet gaat krijg je een hoop ellende :Y)

Succes! Komt goed! +:)+

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:17

Komt goed!

Ik heb 2 weken geleden 2 verstandskiezen tegelijk laten trekken bij de kaakchirurg.

Ik heb ontzettende angst voor de tandarts e.d. , maar ik kreeg 2 dagen ervoor flinke kiespijn, dus dan ben je blij dat ze eruit mogen.

De enige pijn (of nouja, pijn, een heel vervelend gevoel even) die ik voelde was het prikje van de verdoving, daarna voel je wat gewrik en geduw maar het is vaak zo klaar, je staat zo weer buiten.
Napijn viel bij mij ook mee, alleen even uitkijken met eten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:23

Heel goed dat je gaat! Het is even vervelend maar dan ben je er ook de rest van je leven van af :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:36

Die prik in je gehemelte is het vervelendst maar daarna heb je de pijn wel gehad was mijn ervaring. Ik had wel wat last van mijn nek en een beetje last van mijn mondhoeken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:47

Mijn verstandskies linksonder is er toevallig dinsdag uit gesneden. Die was nog helemaal niet zichbaar maar stond net als bij jou haaks op de kies ernaast. Ik kreeg daar last van toen hij door wilde komen maar tegen de andere kies aan duwde.
Ik was enorm bang voor de ingreep, maar vind het herstel tegenvallen. De kaakchirurg heeft in mijn kaak moeten boren om ruimte te maken dus ik heb erg veel napijn gehad en met een enorm dikke wang gelopen, om nog maar niet te zwijgen over de smaak van het wondvocht dat uit het wondje komt := Eigenlijk gaat het pas sinds vandaag wat beter :')
Toch zou ik je aanraden om het preventief te laten doen, als er een ontsteking onder komt heb je nog meer last..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:11

Ik vind de reacties wel makkelijk hier met laat het preventief verwijderen. Het is best een ingreep al met al. Jaren terug in het ziekenhuis verstandskies links onder laten verwijderen dit omdat er elke keer een ontsteking bij kwam. Hoewel het erg moeizaam ging is het mij wel meegevallen qua pijn. Wel heb ik 24 uur lang nog flink nagebloed. Kaakchirurg zei over de andere kiezen laat ze maar zitten zo lang je geen klachten hebt. Daar er geen verstandskies normaal in mijn kaak zat.

Ik kwam via mijn tandarts vorig jaar terecht bij het CBT (centrum bijzondere tandheelkunde) in het ziekenhuis omdat lokale verdoving bij mij niet of nauwelijks werkt.Bij de intake werden foto's gemaakt en bleek dat er links boven een normale kies nog in de kaak zat en een verstandskies er in een hoefijzer vorm omheen zat. Vanuit het CBT het advies om dit door de kaakchirurg te laten verwijderen (in een ander ziekenhuis) Dit moest onder volledige narcose gebeuren omdat de ingreep te groot was om in de stoel te doen. De kaakchirurg zei omdat je toch onder volledige narcose gaat halen we de andere verstandskiezen er ook uit. Uiteindelijk zijn er begin januari in totaal 6 kiezen uit gegaan. Ingreep was erg tegen gevallen kiezen waren er moeilijk uit te krijgen en het heeft flink gebloed. Na de operatie in eerste instantie geen pijn door de morfine. Moest een nacht blijven ter observatie. Halverwege de avond begon de pijn en was met paracetamol en naproxen niet meer te onderdrukken. Naar huis gegaan een volgende dag met tramadol onder het mom van de ingreep heeft tegen gezeten dus de napijn hoorde erbij. Ik ben er vreselijk ziek van geweest een maand niet kunnen eten. De zenuw rechtsonder heeft bloot gelegen wat maakt dat het nu nog erg gevoelig is rechtsonderin. Dit heeft tijd nodig en zal als het goed is weer volledig herstellen. De wond rechtsonder is nog steeds niet dicht al gaat het nu de goede kant op. Hoewel mijn tandvlees wel rustiger geworden is had ik het niet laten doen als ik had geweten hoeveel ellende ik ervan zou hebben. En dat allemaal om het preventief te laten doen. Het is maar de vraag of je er last van gaat krijgen in de toekomst. Maak een weloverwogen keus laat je goed informeren ook over de napijn en je herstel. De dienstdoende kaakchirurg die mij in het weekend gebeld heeft zei dat het er allemaal bij hoorde. Dat heeft de kaakchirurg toendertijd dat ik op de wachtlijst kwam te staan niet gezegd. Wat napijn hou je rekening mee maar dit heb ik van te voren niet in kunnen schatten.

Sterkte!

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:26

Ik ben toevallig afgelopen donderdag ook naar de kaakchirurg geweest voor mijn verstandskiezen aan de linkerkant, en mag over een maand of 2 terug voor de rechterkant. Tegen mij is gezegd dat de verstandskiezen überhaupt niet door mogen komen ivm dat ze dan tegen mijn andere kiezen aan gaan duwen en mijn hele gebit naar de fiets gaat :(. De verdovingen vielen me mee, alleen de verdoving in je gehemelte is even heel erg naar, maar deze duurt ook echt maar heel kort. De verdovingen waren het echter meer dan waard, ik heb niks gevoeld tijdens de hele behandeling! :) Boven was de kies er binnen no time uit, onder hebben ze flink wat moeite moeten doen, veel bot moeten weghalen omdat ze er anders niet bij konden. Door de verdoving heb ik er echter niks van gevoeld tijdens de behandeling zelf, dus daarover zou ik me niet te druk maken!
Achteraf kan je wel wat pijn verwachten, al verschilt dit heel erg per persoon. Bij mij leek het de dag erna alsof ik een golfbal in mijn wang had zitten, mijn wang was echt extreem dik. Dit was echter te verwachten, en als je goed je pijnstilling gebruikt is het ook wel uit te houden. Sinds vandaag is mn wang weer bijna even dun als voorheen, en kan ik weer zo goed als normaal eten :). Ik ben iig wel blij dat ik het heb laten doen, en kijk een stuk minder op tegen de tweede behandeling (voor de rechterkant) die ik ga krijgen, omdat ik weet dat ik sowieso tijdens de behandeling zelf echt niks voel, wat ik toch het engste vond.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:34

TS,

Als het een verstandskies betreft die schuin ligt zou ik hem preventier laten verwijderen. Verstandskiezen zijn gevoelig voor gaatjes omdat je er slecht bij kan qua poetsen en stokeren.

Lees vooral de horrorverhalen niet.. Negen van de tien keer gaat het namelijk wel goed maar die verhalen hoor je niet. :)

Succes met de ingreep. Als ie "handig" schuin ligt hebben ze hem er zo uit!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:36

Ik heb mijn verstandskiezen boven beiden weg laten snijden bij de kaakchirurg (een groot drama, ben huilend de behandelkamer uitgerend).
Rechtsonder is getrokken.

En links onder is een grappig verhaal. Links onder begon door te komen. Geen last van.
Op een blauwe maandag toen ik lekker aan de sinaasappels en dadels zat brak mijn normale achterste kies linksonder zomaar af nadat ik keihard op een dadelpit beet.
Ben naar de tandarts geweest. Die heeft die kies (wat er van over was) in tweeën gespleten en de twee helften afzonderlijk getrokken. Had dus een gat. Balen natuurlijk...
Gelukkig zat daar nog die verstandskies. Nu zes jaar later is deze helemaal perfect doorgekomen en aangesloten bij mijn andere kiezen. Mis dus geen kies meer...

Dus laat hem niet zomaar verwijderen. Wie weet heb je er ooit nog wat aan. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:29

MISTRAL94 schreef:
Ik vind de reacties wel makkelijk hier met laat het preventief verwijderen. Het is best een ingreep al met al. Jaren terug in het ziekenhuis verstandskies links onder laten verwijderen dit omdat er elke keer een ontsteking bij kwam. Hoewel het erg moeizaam ging is het mij wel meegevallen qua pijn. Wel heb ik 24 uur lang nog flink nagebloed. Kaakchirurg zei over de andere kiezen laat ze maar zitten zo lang je geen klachten hebt. Daar er geen verstandskies normaal in mijn kaak zat.

Ik kwam via mijn tandarts vorig jaar terecht bij het CBT (centrum bijzondere tandheelkunde) in het ziekenhuis omdat lokale verdoving bij mij niet of nauwelijks werkt.Bij de intake werden foto's gemaakt en bleek dat er links boven een normale kies nog in de kaak zat en een verstandskies er in een hoefijzer vorm omheen zat. Vanuit het CBT het advies om dit door de kaakchirurg te laten verwijderen (in een ander ziekenhuis) Dit moest onder volledige narcose gebeuren omdat de ingreep te groot was om in de stoel te doen. De kaakchirurg zei omdat je toch onder volledige narcose gaat halen we de andere verstandskiezen er ook uit. Uiteindelijk zijn er begin januari in totaal 6 kiezen uit gegaan. Ingreep was erg tegen gevallen kiezen waren er moeilijk uit te krijgen en het heeft flink gebloed. Na de operatie in eerste instantie geen pijn door de morfine. Moest een nacht blijven ter observatie. Halverwege de avond begon de pijn en was met paracetamol en naproxen niet meer te onderdrukken. Naar huis gegaan een volgende dag met tramadol onder het mom van de ingreep heeft tegen gezeten dus de napijn hoorde erbij. Ik ben er vreselijk ziek van geweest een maand niet kunnen eten. De zenuw rechtsonder heeft bloot gelegen wat maakt dat het nu nog erg gevoelig is rechtsonderin. Dit heeft tijd nodig en zal als het goed is weer volledig herstellen. De wond rechtsonder is nog steeds niet dicht al gaat het nu de goede kant op. Hoewel mijn tandvlees wel rustiger geworden is had ik het niet laten doen als ik had geweten hoeveel ellende ik ervan zou hebben. En dat allemaal om het preventief te laten doen. Het is maar de vraag of je er last van gaat krijgen in de toekomst. Maak een weloverwogen keus laat je goed informeren ook over de napijn en je herstel. De dienstdoende kaakchirurg die mij in het weekend gebeld heeft zei dat het er allemaal bij hoorde. Dat heeft de kaakchirurg toendertijd dat ik op de wachtlijst kwam te staan niet gezegd. Wat napijn hou je rekening mee maar dit heb ik van te voren niet in kunnen schatten.

Sterkte!

Leuke info in een topic van iemand die net een afspraak heeft :7

En in de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Ik ben blij dat ze er bij mij preventief zijn uitgehaald, als je er eenmaal last van krijgt is dat vaak wel goed mis ook. De mijn groeiden haaks op mn andere kiezen.
De verdovingsprikken waren nasty, de week erna ook met mn hamsterwang. Maar doorgaans gaan er geen mensen aan dood en gaat het ook niet zo als hierboven.