Trapezius klachten (laag) 's ochtends

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Locanda

Trapezius klachten (laag) 's ochtends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 07:48

Beste allemaal,

Heel af en toe had ik 's ochtends (wakker en nog wel op bed liggend) aan de linkerkant last, goed een zwakke plek in je lichaam kun je hebben. Echter nu is het beiderzijds, waardoor ik toch denk dat ik iets te veel of juist te weinig doe. Misschien iets verkeerds, of van mijn part heeft het een emotionele betekenis.
Het gaat om het roze gedeelte:
Afbeelding
Is dus af en toe 's ochtends, liggend soms niet te doen en eenmaal opgestaan weg. (Na door bewegen, is het even iets beter.) Ik kan het niet linken aan bed/matras, of aan iets wat ik gedaan heb.
Hopelijk hebben jullie enig idee/tips? Bvd en mvg! Lucia

Note: ik denk dat het de lage trapezius is ;) voor zover ik het kan vinden. Is iig wel die hoogte :) en net naast de wervelkolom. (Het voelt soms meer alsof het op één punt zit, een soort knoop?)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:00

Misschien even naar de fysio therapeut,
kan met je houding te maken hebben en zij kunnen je dan erg goed helpen. :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:18

Ik heb precies dezelfde klachten gehad maar dan niet specifiek 's ochtends. Ik ben bij een manueel therapeut erg geholpen.
Bij mij bleek een rib vast te zitten bij z'n wervelkolom waardoor mijn schouderblad niet meer soepel over m'n ribben bewoog en zo die spieren triggerde. Zou ik zelf nooit bedacht hebben :') rib los, poosje oefeningen gedaan om de spieren te versterken en nooit meer last van gehad. En ik liep er wel al een aantal jaar mee rond...

TROY (2019) & LAYS (2014)

Elisa2

Re: Trapezius klachten (laag) 's ochtends

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:24

Ik heb ook vreselijk last van mijn trapezius spier al jaren nadat mijn ribbenkast verbogen en drie ruggewervels verschoven zijn {in dat gebied}. Dus ik ga mee met de gedachte dat het waarschijnlijk een rib is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:30

De trapezius spier is bij uitstek een spier die vast gaat zitten bij stress of spanning, of doordat je veel achter een computer zit.

Ik heb jaren last gehad van de trapeziusspier aan beide kanten, rechts meer dan links (als je rechtshandig bent ligt die hand nog meer op het bureau vanwege de computermuis). Het zitten achter een computer is een super onnatuurlijke houding met je armen voor je uit op een bureau. Je trapezius staat dan continu onder een lichte spanning.

Met paardrijden heb je een soortgelijke houding, rechtop en met je armen zo naar voren. Ook dat kan spanning veroorzaken.

Bewegen is de oplossing.

Ik heb mijn computerbaan opgezegd en heb nu een fysiek beroep. Dat is voor sommige misschien wat extreem :+ Ik merk bij mezelf dat in gespannen periode's die spier weer heel erg gaat verkrampen en trekken. Dit gaat over als ik ga sporten. Meer bewegen is voor veel mensen een oplossing.

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:13

Bij mij is het (na manueeltherapeut) minder geworden door vaker op mijn rug te slapen.
Ik het begin erg wennen,maar uiteindelijk voelt mijn hele lijf nu beter,waaronder mijn rug,nek en schouders. :)
1 keer in de week wordt het bij mij losgehouden met sportmassage.

Jasper 121017

❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:16

Als je met paardrijden zo zit dat er spanning komt op je trapezius spieren, zit je echt niet goed hoor!
    En dat is inderdaad nogal eens het geval.

Als je tijdens het rijden je armen niet losjes en ontspannen kunt houden (bijvoorbeeld doordat je te veel druk aan de voorkant hebt), zet die spanning zich al snel voort in je nek, schouders en tussen je schouderbladen. Dan helpt het om je focus meer te verplaatsen naar je zit en balans, meer op zithulpen te rijden en steeds weer heel bewust je armen en schouders helemaal te ontspannen. Armen lekker af laten hangen, met je handen vlak vóór het zadel, naast de schoft. Laag en rustig ademhalen kan helpen de ontspanning gemakkelijker te continueren.
    Zorg verder voor een neutrale positie van je bekken en wervelkolom, zitbeenknobbels recht onder je in het diepste punt van het zadel, onderrug zacht, schouders op 1 lijn met je heupen en hakken.

Verder kan het zijn dat je houding verkeerd is (tijdens het rijden en/ of achter de computer), bijvoorbeeld dat je je schouders onbewust naar voren vastzet, waardoor je bovenrug te bol is en daardoor stijf wordt. Schouders naar achteren toe vastzetten kan overigens ook leiden tot pijn tussen de schouderbladen. Besteed door de dag heen aandacht aan je houding: niet onderuitzakken maar 'actief' rechtop zitten waarbij je jezelf ondersteunt in plaats van dat je in je stoel hangt. Schouders recht naar beneden af laten hangen.

Het helpt om gedurende de dag de stijve, pijnlijke spieren steeds weer even te mobiliseren dmv oefeningen als langzame cirkels draaien met je schouders, met naar voren gestrekte armen je schouderbladen zo ver mogelijk naar elkaar toe en van elkaar weg trekken, met je handen in de nek draaien in je romp (alsof je om wilt kijken) etc. Alles langzaam en geconcentreerd, en steeds het punt opzoeken dat het net niet pijnlijk is.
    Zo zorg je ervoor dat de betreffende spieren beter doorbloed worden en daardoor soepeler blijven. Deze oefeningen kun je ook prima te paard doen, bij wijze van warming-up.

Massage zou ook kunnen helpen, of voor het slapen iets als tijgerbalsem of midalgan erop smeren.

http://www.stalskyjafar.nl
    Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:11

Ik heb dit ook wel eens 's morgens. Meestal als het koud is geweest 's nachts. Dan krul ik me helemaal op en heb ik last van deze spieren. Vaak helpt het bij om een t shirtje aan te trekken zodat ik me niet zo opkrul.

Bij mij zijn deze spieren gevoelig omdat lange tijd op een erg slechte bureaustoel heb gezeten op m'n werk. Ik heb nu een nieuwe stoel en ben gekraakt om de boel een beetje los te maken. Was een beetje kromgegroeid.

Come over to the dark side, we have cookies!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 21:22

Dank allemaal voor de reacties!

Voor de linkerkant ben ik een aantal malen naar de manueel therapeut geweest, dan was het wel verholpen. Maar omdat het een terugkerend probleem is en nu ook rechts was, dacht ik mij er toch eens in te gaan verdiepen.

Qua houding heb ik een soort corsetje besteld, niet zo heftig als een echt corset, maar wel wat helpt om de juiste houding aan te nemen.

Zou kunnen dat het toch de aanhechting van een rib is, dan ontkom ik niet aan een therapeut.
    Of misschien een combinatie ervan? Een beetje doorbewegen, masseren en warmte helpen wel. Vandaar dat ik dacht aan een spier.

Stress of spanning zou heel goed kunnen. Qua bewegen zit ik wel goed. Ik ben verpleegkundige met aanvullende taken, dus computerwerk valt mee. (Niet dat de zorg nou zo'n rugvriendelijk beroep is, haha.) En verder doe ik veel met paarden, maar weinig rijden. Als ik rijd is het wel met m'n teugels los, dus vrij van spanning aan de voorkant. :)

Ik ben niet uitgesproken rechts- of linkshandig, schrijven gaat netter met rechts, maar ik gebruik in de praktijk beide handen ongeveer evenredig.
    Op m'n rug slapen wordt een hele uitdaging, maar zeker het proberen waard!

Wat houding betreft zou ik inderdaad wel eens een bolle rug kunnen maken, hopelijk biedt dat corset uitkomst hiervoor. De oefeningen om door te bewegen, en de warmte smeersels zal ik gaan toepassen. Makkelijk te doen, en hopelijk een permanente oplossing.

Zou wel kunnen dat ik al slapende toch ook wat kou op m'n rugspieren vang, back-on-track T-shirt op het verlanglijstje. ;)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie