Zware val met paard: hersentrauma - herstel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:47

Jeetje wat heftig.

Inderdaad rust is heel belangrijk. Ik ben na een onbekende gebeurtenis met paard na twee dagen ziekenhuis naar huis gestuurd zonder verdere info. Nu, drie jaar later, heb ik een hersenbeschadiging waar ik nog dagelijks last van heb. Werken kan ik niet meer, waarschijnlijk verandert dat ook niet meer.
Zorg ervoor dat je goede nazorg krijgt. Als je vragen hebt, vragen aan de artsen! Kijk ook eens bij hersenz, zij doen goede dingen.

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:00

Gisteren met de neurochirurg kunnen praten. Mijn vriend zat voor het eerst in zo'n zetel-stoel. Hij was los van alle monitoren.
De neurochirurg vertelde ons dat mijn vriend al heel erg verbeterd is op deze twee weken tijd.
Hij voorspelt een revalidatie van 3 maanden tot 2 jaar.
Zijn geheugen is de grootste zorg. Hij onthoudt NIETS! Na 1 minuut is hij alles kwijt wat je ervoor net verteld hebt.
Waarschijnlijk is in het deel van de hersenen die verantwoordelijk is voor het geheugen, de bloeding geweest.
De neurochirurg gaat bekijken welke revalidatie hij nodig heeft en dan in de nabije toekomst daarmee starten.
Het baart me allemaal enorm veel zorgen. Het is hard om alles aan te zien.
Hij is ook snel kwaad en opvliegend, wat hij voordien niet was.
Hopelijk komt alles goed. Het is zeer beangstigend allemaal!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:16

Remmingen van emoties zijn vaak ook aangetast bij hersenbloedingen. :)
Ik vermoed dat de bloeding rechts is geweest?

De eerste zes maanden zal je de grootste verbeteringen zien. Twee weken is echt nog heel erg kort voor hersenen om te herstellen. :) Tot twee jaar kunnen er nog grote verbeteringen op treden. Vanaf twee jaar zijn het eerder kleinere verbeteringen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:18

Heel veel sterkte, goed dat de neurochirurg veel verbetring ziet. Zelf ooit een heftige val gehad, en wist idd niks meer bleef om de 5 minuten vragen hoe laat het was. En wist niet waar mijn vriend was, terwijl hij in de wei aan de omheining bezig was. Vermoed dat het herstel tijd nodig heeft, vertrouw op de arts.

Off topic zag je naam en dacht hmmm bekend, hoe gaat Opium nu vast al groot

Bellex

Berichten: 9304
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Zware val met paard: hersentrauma - herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:32

Minder remming hoort er inderdaad bij, maar los van de fysieke oorzaken weet hij natuurlijk ook wat er gebeurd en dat is zó frustrerend. Ik kan ook nog steeds wel eens uit mijn slof schieten omdat ik er weer even te hard mee wordt geconfronteerd.
Wel fijn dat de arts al vooruitgang ziet, dat is erg positief! Welke revalidatie hebben jullie nu op het oog?

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:36

jobamara schreef:
Off topic zag je naam en dacht hmmm bekend, hoe gaat Opium nu vast al groot


Opium is nu bijna 3 jaar, een merrie van nu reeds 1m68, mooie gangen en vorige maand klinisch en röntgenologisch helemaal goedgekeurd :)
Ze heeft een heel sterk karakter, beetje koppig zoals de mama. Wel heel flink en neemt alles goed op wat we haar leren.
:)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Zware val met paard: hersentrauma - herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:37

woooh wat heftig. Wil je heel veel sterkte wensen!

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:39

Ayasha, op zijn tok is te zien dat hij rechts achteraan de grond heeft geraakt. Ik weet niet precies waar de bloeding geweest is.

Is de ongeremdheid van emoties blijvend? Of is dat ook iets dat nog zal "genezen"?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:44

Och wat een verschrikkelijke val. Allereerst heel erg veel sterkte gewenst!

Mijn schoonvader is jaren geleden vol met zijn hoofd op het beton gevallen nadat hij een hartritmestoornis had. Hij was toen 70 jaar. Hij is bij kennis, maar flink verward naar het ziekenhuis gebracht.
Daar bleek hij een kleine bloeding te hebben in zijn schedel door de val, echter was deze maar klein dus een drain was niet nodig. Daarnaast had hij een breuk in de schedel en een hersenkneuzing.

Hij was ook totaal verward en onthield niks. Daarnaast wist hij de betekenissen van begrippen als zomertijd/wintertijd (wintertijd ging toen namelijk net in) helemaal niet meer. Ook vertelde hij verhalen die kant noch wal sloegen. De eerste week kon hij zelfs agressief reageren, iets dat we totaal niet van hem kenden. Dit is gelukkig helemaal verdwenen na een week.

Met veel rust en weinig prikkels (beeldschermen, geluid en licht) is hij goed hersteld ondanks zijn hogere leeftijd. Het heeft wel 6 weken geduurd voor het verwarde weg was en zijn korte termijngeheugen heeft zeker 2 maanden geduurd voor dat beter werd.

Nu kan ik me voorstellen dat de impact na zo'n val groter was dan de impact op het hoofd van mijn schoonvader na zijn val. Maar ik wilde je toch even een hart onder de riem steken en je een succesverhaal vertellen, ondanks dat de verwondingen van mijn schoonvader misschien iets lichter waren. Door zijn leeftijd hadden we verwacht dat hij langzamer en minder goed zou herstellen, maar hij is echt heel goed hersteld. Soms heeft hij moeite met iets onthouden, maar over het algemeen merk je er weinig meer van.

Ik ga heel hard voor je duimen dat hij goed gaat herstellen en er weinig of hopelijk niets aan over houdt. Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 17-02-17 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:45

Je kan na zo'n korte tijd nog niet zeggen of iets blijvend is :n

Is wel al al het bloed en vocht weg uit de hersenen? Pas als dat weg is kan er herstel op gaan treden.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:51

Ik ben 2,5 jaar terug ook onder een paard terecht gekomen en daarbij met mijn hoofd tegen de betonnen grond aan geslagen. Ik had een schedelbreuk van rechts achter mijn nek tot links op mijn voorhoofd, en ook bloedingen gehad. Doordat mijn schedel gebroken was hoefde ze niets open te maken, omdat er ruimte was doordat mijn schedel 'open' stond vanwege de breuk.
Ik had pas na 1,5 week door wat er nou precies gebeurd was ondanks dat het meerdere keren per dag tegen me verteld was, en ook dingen onthouden was drama, evenals keuzes maken (een simpele, wat wil je drinken? van de zusters kon ik niet beantwoorden) en mijn emoties vlogen alle kanten uit, voornamelijk veel huilen. Ik heb pas weer herinneringen na een paar dagen ziekenhuis, het ongeluk zelf en wat er in de tijd daarvoor is gebeurd kan ik mij ook niet meer herinneren. Daarnaast ook lichamelijke schade opgelopen welke deels vanuit de hersenen komt, en deels door het gewicht dat op mij heeft gelegen (600 kg paard). Van zodra ik aanspreekbaar was is de fysio gekomen en deze behandelingen zijn nog steeds in mijn leven aanwezig. Daarnaast on-wijs veel cognitieve trainingen, van simpele doolhoven oplossen tot rekensommen maken, tot woordenschat en zinsopbouwen. Dit heeft mij enorm geholpen, ik heb nu alleen soms nog last van niet uit of op woorden kunnen komen en heel soms kan ik mijn emoties niet beheersen en moet ik huilen of ben ik ineens kwaad.
Wat mij enorm heeft geholpen is die cognitieve training, zoek een neuro-psycholoog of hoe die mensen ook al weer heten die je daarmee kan helpen.

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, en ga uit van een lang herstel-traject... :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:55

Evikes schreef:
Ayasha, op zijn tok is te zien dat hij rechts achteraan de grond heeft geraakt. Ik weet niet precies waar de bloeding geweest is.

Is de ongeremdheid van emoties blijvend? Of is dat ook iets dat nog zal "genezen"?

Ik zou ontzettend graag willen dat ik je daar een echt antwoord op kon geven. Maar dat kan niemand.
Het enige dat ik kan zeggen is dat het wel degelijk kan verbeteren, een stuk door herstel maar ook een stuk in die zin dat hij er aan zal wennen en er meer vat op zal gaan krijgen (zich bewuster zal gaan worden). Dat KAN. Dat is geen zekerheid, wel een mogelijkheid. :)
De reden waarom niemand je antwoorden kan geven is omdat niemand weet hoe zijn hersenen zullen herstellen. Daarvoor weten ze nog veel te weinig van hersenen.
Net als zijn geheugen. Is er een goede kans dat dat zal verbeteren?
Ja, absoluut, het is nog maar kort geleden gebeurt, de hersenen zijn nog vol op bezig met herstellen, oud bloed afvoeren enz enz. Maar is er een zekerheid? Neen. Dat dan weet niet. :)

Sommigen herstellen dusdanig goed dat je het amper nog ziet, anderen hebben minder geluk... Niemand kan zeggen waar dat aan ligt. Revalideren is heel belangrijk maar het lichaam moet ook kunnen. :) Zal hij restletsels houden? Ja. Dat is wel een zekerheid. Die kunnen wel dusdanig klein zijn dat niemand het merkt en dat zelfs hij zich er amper bewust van is. Maar een zekere verandering zal er wel zijn. :) Hoe groot die verandering zal zijn kan niemand je zeggen. :)
Het kan ook zijn dat het niet zozeer zijn geheugen is dat slecht is maar dat het simpelweg niet verwerkt wordt. :) Hij antwoord waarschijnlijk op je vragen maar het komt niet helemaal "binnen" (de hersenen doen nog niks met de informatie omdat ze andere dingen te doen hebben die hogere prioriteit hebben.)

Voor de hersenen is dit ook gewoon een traumatische ervaring en daar "beschermen" ze zich zelf ook een stuk voor. Dat zal nu ook mee spelen. Het heeft bij mij bv heel lang geduurd alvorens ik door had wat er aan de hand was ondanks dat ze het me minstens 1000 keer gezegd hebben, maar mijn "bewustzijn" wilde dat gewoon nog niet accepteren.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:02

TS.. hebben ze toevallig al zijn B12 en foliumzuur getest in zijn bloed?

Deze 2 zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van nieuwe cellen.
Als deze waardes vrij laag zijn bij hem, zal herstel ook langer duren..
Mijn advies is om even te overleggen met de artsen (liefst ook een arts die bekend is met b12); vraag of ze deze willen testen en of het mogelijk is dat hij deze extra toegediend krijgt.
Deze 2 vitamines zijn water oplosbaar en een teveel wordt door de urine uitgescheiden, dus overdoseren kan niet.

Ik zeg niet dat dit de oplossing zal zijn, maar het zal hem wellicht kunnen helpen.
Ik wens jullie veel sterkte..

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:21

Ik heb het boek van Richard Hammond gelezen, presentator van TopGear die een zwaar ongeluk heeft gehad met hersenletsel.

Dat verwarde lees ik in zijn boek ook terug en er word door zowel hem als zijn vrouw verteld hoe het is, hoe het gaat en hoe het genezings proces verloopt.
Ook het geheugen duurde heel lang evenals coordinatie.

Het is uit eerste hand en leest erg makkelijk en indrukwekkend weg. Elke patient is anders natuurlijk maar misschien heb je er wat aan.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:39

Evikes schreef:
jobamara schreef:
Off topic zag je naam en dacht hmmm bekend, hoe gaat Opium nu vast al groot


Opium is nu bijna 3 jaar, een merrie van nu reeds 1m68, mooie gangen en vorige maand klinisch en röntgenologisch helemaal goedgekeurd :)
Ze heeft een heel sterk karakter, beetje koppig zoals de mama. Wel heel flink en neemt alles goed op wat we haar leren.
:)


Ondanks je grote zorgen nu, vind ik het heel fijn te weten hoe goed Opium het doet, super toch wie had dat toen verwacht he, te danken aan jouw vastberadenheid en vetrouwen. Ik duim dat ook jouw moed deze keer je vriend er net zo goed bovenop komt als Opium, dus heb vertrouwen. Heel veel beterschap en ik duim hoor.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:42

Jeetje ts.. Wat een afschuwelijk ongeluk zeg ..

Ik heb weinig ervaring.. Dus heel veel kan ik niet voor je betekenen.
Wel weet ik dat NAH mensen een kort lontje kan krijge omdat ze veel dingen niet kunnen verwerken/verwoorden/uiten. Het lijkt mij vreselijk om je geliefde zo te zien veranderen.. Ik persoonlijk verwacht dat dat zeker wel zal verbeteren maar in hoe verre...??? Daar heb ik geen idee van.
Probeer begrip te hebben voor zijn reactie als zal dat heel lastig zijn. Ik neem aan dat pijn, verdriet, verwardheid etc hem het heel lastig maken.

Ik wil je wel echt benadrukken dat je ook voor jezelf moet zorgen!!!! Dit is voor jou ook een verschrikkelijke klap en een enorme zorg. Er zijn volgens mij wel sites voor partners/naasten waar je informatie ed vandaan kan halen.

Ik wens je enorm veel sterkte toe en je man belachelijk veel beterschap toe!! Hopelijk loopt het met een sisser af

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:07

No_No schreef:
Jeetje ts.. Wat een afschuwelijk ongeluk zeg ..

Ik heb weinig ervaring.. Dus heel veel kan ik niet voor je betekenen.
Wel weet ik dat NAH mensen een kort lontje kan krijge omdat ze veel dingen niet kunnen verwerken/verwoorden/uiten. Het lijkt mij vreselijk om je geliefde zo te zien veranderen.. Ik persoonlijk verwacht dat dat zeker wel zal verbeteren maar in hoe verre...??? Daar heb ik geen idee van.
Probeer begrip te hebben voor zijn reactie als zal dat heel lastig zijn. Ik neem aan dat pijn, verdriet, verwardheid etc hem het heel lastig maken.

Ik wil je wel echt benadrukken dat je ook voor jezelf moet zorgen!!!! Dit is voor jou ook een verschrikkelijke klap en een enorme zorg. Er zijn volgens mij wel sites voor partners/naasten waar je informatie ed vandaan kan halen.

Ik wens je enorm veel sterkte toe en je man belachelijk veel beterschap toe!! Hopelijk loopt het met een sisser af

Niet alle nah mensen krijgen een kort lontje, en niet iedereen kan dingen niet verwerken, verwoorden of uiten. Het ligt er maar net aan welk deel van de hersenen is aangedaan welke symptomen je gaat zien en of het gaat herstellen en in hoeverre hangt ook van zeer veel factoren af.

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Zware val met paard: hersentrauma - herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:35

Hey Evi,
Zou het geen mogelijkheid zijn om een soort van dagboek bij te houden die hij kan lezen. Zo krijgt hij antwoord op zijn wederkerige vragen.
Soms zijn beelden ook sterker dan geschreven taal. (foto's, prenten)

Karakterveranderingen kunnen zeker voorkomen maar zoals reeds gezegd is de kans er dat deze afzwakken.
Ik kan mij ook voorstellen dat je partner heel gefrustreerd is momenteel. Hij is topsporter in hart en nieren en is nu aan zijn ziekenhuisbed gekluisterd. In welke mate herinnert hij zich de wedstrijden en wat er nog gepland stond, en is hij hierdoor ook gefrustreerd.

Wat zij korte termijn geheugen betreft zou ik hier rustig onder blijven en hem ook niet te veel pushen. De hersenen moeten nog heel veel rust krijgen en herstellen.

De kans zal waarschijnlijk groot zijn dat hij doorverwezen wordt naar een revalidatiecentrum. Daar kan je ook terecht met al je vragen en bezorgdheden.

Nogmaals veel sterkte en je partner is een doorzetter, ik hoop van harte dat hij in deze strijd ook slaagt!
Xxx

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:32

Een dagboek is zeker een goed idee. Niet alleen om terug te lezen van wat er is gebeurd, maar ook om de positieve veranderingen te blijven zien. Soms vergeet je die in de drukte van het leven en raak je onnodig ontmoedigd omdat je teveel wil.
Heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd en heel veel beterschap voor jouw vriend!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Zware val met paard: hersentrauma - herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:30

Moest aan jullie denken, hoop dat er vooruitgang is.

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:53

Heftig TS, Sterkte!

En ik vind het heel slim dat je onderzoek doet naar wat het inhoudt.

Ik heb jarenlang met mensen met niet aangeboren hersenletsel gewerkt en ben nog altijd van mening dat er te weinig gedaan wordt om mensen te informeren wat het inhoudt etc. Familieleden snappen vaak niet helemaal wat een impact het heeft op de persoon zelf, wat er nu precies beschadigd is en wat de gevolgen er van zullen zijn..

Dit is natuurlijk ook per persoon anders. Het is zoals eerder gemeld afhankelijk van verschillende factoren zoals de plaats(en) van de schade en de persoon zelf.

Niemand kan op dit moment voorspellen wat er allemaal nog terug komt en wat de blijvende schade zal zijn. Hoe erg dit ook voor jullie is.

Het enige wat je nu kan doen, is er voor hem zijn. Hem steunen en niet boos worden wanneer hij de dingen vergeet, of uit zijn slof schiet. Hoe moeilijk dit soms ook is.

Het zal hem zelf ook genoeg frustratie opleveren en dan is het fijn te weten dat hij wordt gesteund.

Heel veel sterkte de komende tijd. Revalideren kan heel lang duren... Hopelijk valt het mee.

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:56

heel veel sterkte. hier ook bekend met NAH . bij mij naar aanleiding van een schedelbasisfractuur en ontwrichting hoofd nek. ( hoofd staat nu scheef op de atlas).
na revalidatie en inmiddels 15 jaar later functioneer ik redelijk "normaal"als ik mijn eigen grenzen goed bewaak wat nog wel eens fout gaat. korte geheugen is ook niet top, maar dingen opschrijven helpt goed,
Ik ben in mijn karakter wel veranderd, emotioneler en kan soms de hoeveelheid prikkels niet goed aan, maar iedere situatie is anders en iedereen hersteld op een andere manier. Aan mijn familie merk ik ook dat het als naaste moeilijker was dan op dat moment voor mij, eigenlijk nooit door gehad hoe kritiek het allemaal is geweest en vond eigenlijk alle vragen te veel.

heel veel sterkte samen, en denk aan jezelf, hopelijk hersteld hij goed, maar ga er niet van uit dat dat over 2 maanden al zal zijn. wees geduldig en laat vooral merken dat je hem steunt
.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 02:29