Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 20:55

Goedenavond Bokkers!

Laten we ermee beginnen dat ik met dit onderwerp niemand voor zijn schenen wil schoppen.
Ik weet dat het een beladen onderwerp is, maar door mijn eigen ervaring en nieuwschierigheid blijft het in mijn hoofd spoken.

Ik ben zelf iemand die jaren (flink) overgewicht gehad heeft.
Jaren riep ik dat het mij echt niet zelf lukte om af te vallen, ik sporten altijd flink en at relatief normaal.
Maar toen ik goed ging kijken..Gek genoeg, door het aanpassen van mijn voeding en levensstijl viel ik het afgelopen jaar wel 37 kilo af. (still working on it, ik wil nog zeker 5 kilo, de laatste kilo's zijn het lastigste).

Nu hoor ik de laatste tijd steeds vaker dat mensen het traject voor een maagverkleining in gaan of een maagverkleining krijgen; zelfs op 20 jarige leeftijd!?

Ik vraag me af, als iemand nou echt wil afvallen, waarom het dan bij een maagverkleining wel lukt, en bij gewoon minder eten niet.
Imo is het enige verschil dat je door de maagverkleining geen honger voelt omdat je maag vol is?
Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is, maar als je nou echt zegt dood te gaan zonder operatie; Is dat wel zo?
Als zo iemand een dieet van zeg 1400 kcal gaat volgen, heeft dat toch hetzelfde effect als de maagverkleining?
Alleen kost dat geen 10.000 euro aan belastinggeld, maar wat lichamelijk ongemak en flinke portie doorzettingsvermogen?

Brand los, maar hou het een beetje respectvol a.u.b. :).

Furrow

Re: Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:59

Ik heb een maagverkleining gehad na binge eating dissorder. Dat is hetzelfde zeggen als tegen een depressieve dat die niet gemotiveerd genoeg is om blij te zijn. Vaak is het een onbalans in de hersenen en daarom is gasttic bypass een goede stok achter de deur in combinatie met behandeling.

Maar had ik het anders kunnen doen had ik het wel gedaan.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:00

Ik ben van mening, en dit is geheel mijn mening, dat als je iets wilt dat je daar zelf ook echt voor gaat en daar zelf aan kunt werken! En ja ik denk dat als je zelf gedisciplineerd en vol goede moed er tegen aan gaat echt heel ver kunt komen! #vergelijkjezelfmeteenselfie

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:01

Hier juist andersom...
Er werd mij mede gedeeld dat ik maar eens aan een maag verkleining moest denken(en nee niet eens artsen die dut riepen)maar dat doen we dus lekker niet!!
Ik ben nu zelf bezig en lukt het niet is het jammer,ik laat me niet opereren..
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 13-02-17 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:02

Furrow schreef:
Ik heb een maagverkleining gehad na binge eating dissorder. Dat is hetzelfde zeggen als tegen een depressieve dat die niet gemotiveerd genoeg is om blij te zijn. Vaak is het een onbalans in de hersenen en daarom is gasttic bypass een goede stok achter de deur in combinatie met behandeling.

Maar het binge eating, kon dat ineens niet meer toen je een maagverkleining hebt gehad?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:03

Ik zal zeggen, ik slik olanzapine. En bij die medicijnen moet je erg goed op je eten letten en de hoeveelheid. En het lukt mij wel om af te vallen, maar het is een loodzwaartraject. En ik heb eigenlijk genoeg aan één keer een diëtiste. Die het ook wel op een duidelijke toch strenge manier duidelijk maakt dat je moet afvallen. Het heeft echt met een sterke wil te maken en niks anders.

ryukapple

Re: Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:07

Ik ben van mening dat als je het met maagverkleining kan je het ook zonder kan er is immers niets veranderd. Zijn daarom ook genoeg mensen die zich alsnog er doorheen eten. Een maagverkleining is dus eigenlijk jezelf voor de gek houden. Het is niet makkelijk om af te vallen echt niet maar waar een wil is is een weg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:07

Hmm, moeilijk onderwerp. Ik ben zelf ook flink te zwaar geweest maar niet zo zwaar dat een maagverkleining ooit aan de oorde is geweest, volgens mij moet je dan ook minstens 50kg of te zwaar zijn? Ik ken wel iemand die het ondergaan heeft, zij had door haar gewicht last van slaapapneu, ik zie bij haar naast dat zij door die maagverkleining flink is afgevallen ook het kwartje is gevallen om gezonder te gaan leven, dus imo is het voor haar de schakel geweest om die knop om te zetten, ik denk niet dat het haar anders was gelukt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:08

Ik vind het echt een absurde operatie. Met gezond willen leven heeft het ook niet zoveel meer te maken.

Ik vraag me eigenlijk ook af of het wel echt zo succesvol is. De gevallen die ik ken zijn dan wel wat afgevallen, maar nog steeds veel en veel te dik en ze hebben er andere ongemakken bij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:08

Soms schrik ik er ook wel van hoe makkelijk sommige mensen denken over een maagverkleining. Het is en blijft en vrij heftige ingreep en ik denk wel dat er te makkelijk voor word gekozen. En ook toegezegd. Schrok er een keer van dat iemand bewust nog een aantal kilo's moest aankomen om in aanmerking te komen voor een maagverkleining. Dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent.

Daarnaast is een maagverkleining ook absoluut geen garantie dat je op gewicht blijft. Ken verschillende mensen die behoorlijk afgevallen zijn maar nu jaren later weer behoorlijk op weg zijn naar hun oude gewicht. En dat is erg zonde dat je toch zo'n risico neemt met je lichaam en vervolgens nog niet de motivatie hebt om gezond te blijven leven. Dus de mensen met een gebrek aan motivatie vallen vanzelf weer terug in hun oude gewoontes. Gezond zeker niet maar je kan gewoon je maag met de tijd weer oprekken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 13-02-17 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:09

Ik ken 2 mensen met een maagverkleining..........beiden zitten ze weer bijna op hun oude gewicht. 2 schoolvoorbeelden van mensen die te lui zijn en geen enkele wiskracht hebben om iets te doen voor een gezond lichaam. Leek allemaal lekker makkelijk zo'n verkleining maar ook dat rekt weer op als je door blijft eten. Je zou ze bijna hun ingreep terug laten betalen _-:(

Zelf heb ik ook met overgewicht geworsteld maar ben op eigen kracht zonder dieet 20kg afgevallen in een jaar tijd en dat is er nu al ruim 3 jaar vanaf en blijft eraf.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:10

Furrow schreef:

In jou geval zit er dus een gediagnostiseerde stoornis achter, dat vind ik al een klein stukje anders.
Echter een vergelijking met een puur psychische stoornis kan denk ik niet. Immers zit daar geen lichamelijk component in.

Wat ik mij wel afvraag, je zegt dat het in combinatie met behandeling is geweest, wat het resultaat is van alleen die behandeling (met motivatie, zonder dat die stok nodig is). Immers een dwangstoornis is te behandelen/ onderdrukken, en daarna valt lichamelijk toch ook te behandelen? Aanleg ervoor zal er altijd zijn, met of zonder GB maakt dan denk ik geen verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:12

Weet je wat ik niet helemaal begrijp: waarom het met zoiets verschrikkelijks als anorexia, wel een ziekte of eetstoornis is, maar als het de andere kant op is, dus boulimia of andere eetstoornissen waar je dus veel te zwaar van wordt het maar aan je eigen discipline ligt?

En ik wil daarmee dus niemand voor het hoofd stoten, want ik vind dus beide kanten op even verschrikkelijk en desastreus voor de persoon zelf en familie/naasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:13

Denk dat het meer mentaal is , maag verkleind en ergens het knopje om zetten.

Knopje omzetten heb ik moeite mee , moet minimaal 40 a 50 kilo afvallen maar sporten vind ik niet fijn . De drukte de aanslag op je lichaam , en alleen is oik maar alleen heb geen vrienden en dus niemand om mee samen wat te ondernemen. Drink vooral spa rood met smaakje als ik er geld voor heb , ben geminderd met snoep en chocolade is nu een kwestie van in de benen komen.

Maagverkleining nee weet niet , is zo gemakzuchtig

Sunrise_

Ik vind het soms moeilijk te snappen dat anorexia veel meer geaccepteerd wordt als een ziekte waar eetproblematiek bij komt kijken, maar dat overmatig/dwangmatig eten vaak als iets 'simpels' wordt gezien waar je met doorzettingsvermogen wel vanaf zou moeten komen.

Ik heb vriendinnen met een maagband, en dat was voor hen geen simpele beslissing maar ze zijn er nog elke dag blij mee. Ze komen steeds meer in de buurt van een voor hen gezond gewicht en het heeft hun kwaliteit van leven zeker verbeterd.

Furrow

Steeph schreef:
Furrow schreef:

Maar het binge eating, kon dat ineens niet meer toen je een maagverkleining hebt gehad?

Kon wel maar het doet pijn en je kan geen belachelijke hoeveelheden meer eten. Daarnaast moest er ook mentaal gewerkt worden en ondersteunende medicatie. Fluoxetine word bijvoorbeeld gebruikt voor binge eating te stoppen bij boulimia en binge eating dissarder.

Het maakt mij triest dat er veel mensen gezien als lui en zwak want bingo eating dissarder komt enorm vaak voor. Maar een eetverslaving/binge eating enz word amper erkend door de omgeving.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:14

gribaldi schreef:
Ik ben van mening, en dit is geheel mijn mening, dat als je iets wilt dat je daar zelf ook echt voor gaat en daar zelf aan kunt werken! En ja ik denk dat als je zelf gedisciplineerd en vol goede moed er tegen aan gaat echt heel ver kunt komen! #vergelijkjezelfmeteenselfie

Daar heb je miss wel gelijk in maar dan moet je er ook echt helemaal en voor je zelf achter staan, ner als bij bijv stoppen met roken, als je het voor je omgeving doet, lukt het niet.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:14

smurffie schreef:
Furrow schreef:

In jou geval zit er dus een gediagnostiseerde stoornis achter, dat vind ik al een klein stukje anders.
Echter een vergelijking met een puur psychische stoornis kan denk ik niet. Immers zit daar geen lichamelijk component in.

Wat ik mij wel afvraag, je zegt dat het in combinatie met behandeling is geweest, wat het resultaat is van alleen die behandeling (met motivatie, zonder dat die stok nodig is). Immers een dwangstoornis is te behandelen/ onderdrukken, en daarna valt lichamelijk toch ook te behandelen? Aanleg ervoor zal er altijd zijn, met of zonder GB maakt dan denk ik geen verschil?

Het is een puur psychische stoornis in combinatie met een tekort aan stofjes in je hersenen. Maar 7/10 word gewoon als dik en lui gezien en het word pas sinds een paar jaar meer in het zorgtraject gestoken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:15

Wat ik daarin het verschil vind is dat nu overgewicht direct als eetstoornis gezien wordt. Laten we heeeel eerlijk zijn dat slechts een klein deel van de mensen die te dik zijn ook behandeling krijgen voor een eetstoornis.
En op het moment dat je dus behandeld wordt voor de eetstoornis, is de maagverkleining waarschijnlijk niet nodig. Immers iemand met anorexia spuiten we ook niet ineens vet bij; die mensen vechten daarna ook hun hele leven voor een gezond gewicht, zonder medische ingreep.
Zonder de eigen discipline om eraan te willen werken (dus geen controle, waar het bij anorexia om draait, wat dan weer anders is dan boulimia) zal iemand met een eetstoornis inderdaad overlijden aan de gevolgen van de eetstoornis. Maar een medische ingreep is geen hulpmiddel om de psyche gezond te maken; volgens mij niet bij onder en niet bij overgewicht?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:15

MiniMeLona schreef:
Weet je wat ik niet helemaal begrijp: waarom het met zoiets verschrikkelijks als anorexia, wel een ziekte of eetstoornis is, maar als het de andere kant op is, dus boulimia of andere eetstoornissen waar je dus veel te zwaar van wordt het maar aan je eigen discipline ligt?

En ik wil daarmee dus niemand voor het hoofd stoten, want ik vind dus beide kanten op even verschrikkelijk en desastreus voor de persoon zelf en familie/naasten.

Ik denk zeker wel dat je het een eetstoornis kan noemen bij sommige maar ik ben wel van mening dat je dat niet oplost met een maagverkleining. Die mensen zullen dan veel meer gebaat zijn bij ander hulp. Bij anorexia end help je ze er ook niet mee om eten voor hun neus te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:18

Maar hoeveel % van de mensen met overgewicht geeft een vastgestelde stoornis?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:19

MiniMeLona schreef:

Eens.

En ik geloof ook oprecht dat er véél meer speelt dan alleen motivatie.

Hormoonhuishouding speelt ook een erg grote rol, en dan zowel de suikerhuishouding, als schildklier, als ook hormonen dir signalen doorgeven over al dan niet vol zitten, al dan niet honger/dorst hebben.

Iedere vorm van disbalans in dat soort regelsystemen kan wat doen met gewicht.
En ik denk ook dat daar nog relatief weinig onderzoek naar gedaan is.

Niet alles valt op motivatie te schuiven.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:19

Mijn moeder woog 185 kilo,
Heeft op een ziekenhuis dieet gezeten (was experimenteel) van 500 kalorieën per dag. Zij kwam aan.
De oude maagverkleining gehad en nog steeds kwam ze aan. Ze at totaal niet ongezond werkte veel. Bewoog daar door ook best veel. Maar bleef wel aankomen.
De nieuwe maagverkleining heeft haar leven gered.

Ze was geen secret eater want ze kon niet veel eten. Ze at heel gezond. En probeerde zo ver het kon te sporten. Maar dit had helemaal geen zin.
Ze heeft van alles geprobeerd van shakes tot Sonja bakker maar het hielp niet.
Ook had ze niks aan haar schildklier. De doktoren wisten ook niet waar het vandaan kwam. Maar sinds haar bypas is ze op een gezond gewicht. Ze sport weer, eet gezond en kan weer dingen doen.
Het is niet altijd een gebrek aan motivatie dat is echt een vooroordeel.
Maar er word wel steeds sneller een bypas gegeven. Soms hebben mensen hulp nodig. Vooral om de knop om te zetten. Niet iedereen weet waar ze moeten beginnen. Het is heel confronterend om er aan te beginnen.
En ik kan er best inkomen waarom mensen niet er aan beginnen. En als een maagverkleining een stapje in de goede richting kan zijn heb ik er geen problemen mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:20

Lau schreef:
Mijn moeder woog 185 kilo,
Heeft op een ziekenhuis dieet gezeten (was experimenteel) van 500 kalorieën per dag. Zij kwam aan.
De oude maagverkleining gehad en nog steeds kwam ze aan. Ze at totaal niet ongezond werkte veel. Bewoog daar door ook best veel. Maar bleef wel aankomen.
De nieuwe maagverkleining heeft haar leven gered.

Ze was geen secret eater want ze kon niet veel eten. Ze at heel gezond. En probeerde zo ver het kon te sporten. Maar dit had helemaal geen zin.
Ze heeft van alles geprobeerd van shakes tot Sonja bakker maar het hielp niet.
Ook had ze niks aan haar schildklier. De doktoren wisten ook niet waar het vandaan kwam. Maar sinds haar bypas is ze op een gezond gewicht. Ze sport weer, eet gezond en kan weer dingen doen.
Het is niet altijd een gebrek aan motivatie dat is echt een vooroordeel.
Maar er word wel steeds sneller een bypas gegeven. Soms hebben mensen hulp nodig. Vooral om de knop om te zetten. Niet iedereen weet waar ze moeten beginnen. Het is heel confronterend om er aan te beginnen.
En ik kan er best inkomen waarom mensen niet er aan beginnen. En als een maagverkleining een stapje in de goede richting kan zijn heb ik er geen problemen mee.

Maar wat veranderde de bypass dan precies aan haar dieet?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:20

Furrow schreef:
Het is een puur psychische stoornis in combinatie met een tekort aan stofjes in je hersenen. Maar 7/10 word gewoon als dik en lui gezien en het word pas sinds een paar jaar meer in het zorgtraject gestoken.

Nee dat niet, anders zouden er namelijk geen somatische uitingen zijn door de stoornis. Puur psychisch blijven de oorzaken, gevolgen en bijwerkingen bij het psyche. Iedere eetstoornis ligt op het somatische vlak, aangedreven door een psychische stoornis.
En veel mensen met een eetstoornis? Dat is net zoiets als de stempels ADHD, het stempeltje wordt als bijzonder makkelijk ervaren maar niet perse ook echt aangetoont.
Veel mensen die te veel eten komt dit niet voort uit een (dwang) stoornis, maar uit een gebrek aan inzicht en motivatie.