Wat voor een wetsuit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Wat voor een wetsuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 16:34

Hi!

Aankomende zomer ga ik een weekje op surfvakantie naar Naujac-sur-mer (Frankrijk). Ik ben nog niet eerder wezen golfsurfen, maar ik wil toch graag een eigen wetsuit hiervoor gaan aanschaffen. Naast dat ik dit zelf gewoon fijn vind, wil ik het wellicht ook vaker gaan doen.

Momenteel zijn veel wetsuits nog in de aanbieding en daarom ben ik alvast wat aan het rondkijken. Maar waar doe je nou goed aan? Lange pijpen, lange mouwen? Of juist kort? En hoe dik dan?

We gaan eind juli. Ik verwacht dat de zee dan nog wel wat fris zal zijn daar (+ ik ben best wel een koukleum). Maar aangezien ik het grootste gedeelte van de dag toch wel dat pak aan zal hebben, is misschien kort ook wel fijn? Even er vanuit gaan dat dan gewoon lekker de zon schijnt en het zo'n 25 graden zal zijn.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn of wat jullie aanraden :). Wat zijn nu ook fijne, maar wel enigsinds betaalbare merken/webshops?

Bedankt alvast!

ivy_power89

Re: Wat voor een wetsuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:39

Hangt van water temperatuur af maar ik zou gewoon gaan voor een shorty.
Laat je anders eens adviseren in een winkel, zelf vind ik Bare een fijn merk (ja dure smaak) ik heb een lange wetsuit en een shorty beide van Bare (7mm) voor het duiken in nederlands water.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:38

Heb zowel lang als kort aangehad voor duiken, snorkelen en surfen in tropisch water, maar ik moet zeggen dat ik uiteindelijk een lange toch wel prettig vond. Je krijgt het sneller koud dan je denkt én als je een licht huidje hebt verbrand je met een korte stiekem best snel! Maar tegelijkertijd: een korte draagt wel prettiger 'op het land' als je toch een beetje zon wil vangen en geen zin hebt je bij iedere pauze steeds helemaal uit je suit te wurmen. :P

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:43

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:46

Ik heb hier nog een dubbele liggen, zeg maar een lange, met mouwen.
Dan een korte voor erover.
Je kunt ze ook los van elkaar dragen.

Die mag je van mij voor een symbolisch bedragje hebben.
Is altijd gedragen met waterwerken met honden, is wel roze met paars :D
Maar zit heerlijk.

Maat moet ik even naar kijken.

Stuur ff pb als je belangstelling hebt.

Maar anders raad ik je aan om voor een dubbele te gaan, dan heb je 3 mogelijkheden.

Lang+ kort voor als je het koud hebt.
Lang voor gewoon.
Kort voor warm en bescherming.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:50

Annwfyn schreef:
Kleine edit, bij een lang wetsuit kan je op t land prima even luchten door de bovenkant "uit" te doen.. Dat je je beenstukken aan houd, werkt prima haha

Jup, natuurlijk. Maar mocht je je benen óók graag wat zon geven dan is zo'n korte prettiger. :P

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:28

Ik heb voor surfen een 2mm shorty (korte mouwtjes en bijna geen pijpen), een 3/2 full suit en een 5/4 met hood (en 5mm gloves en 7mm booties :brr:). Maar je hebt allerlei variaties, bijv. lange pijpen, zonder mouwen; of juist andersom.

De shorty was mijn eerste wetsuit en ik vind hem nog steeds heerlijk lichtgewicht, maar ik merk dat ik hem weinig gebruik ... als het even kan surf ik zonder en het daarna al snel te koud wordt. Voor dit gebied zou ik dus eerder een 3/2 aanraden als eerste wetsuit, maar ik weet niet of dat kwa klimaat te vergelijken is met waar jij in de toekomst wil gaan surfen. De dikkere pakken zijn eerder voor de echte diehards, die ook hartje winter willen surfen (dit weekend nog heerlijk 2 uur gesurfd in water van 4 graden :D). Het nadeel daarvan is dat je het bij warmer weer al snel te warm krijgt en het is een hele worsteling om ze aan- en uit te trekken. Ook kost het surfen meer energie wanneer je zo dik ingepakt bent.

Welke je nodig hebt hangt voornamelijk van de water temperatuur af. Dus ... hoe warm is het water daar rond die tijd van het jaar? Te dun en houdt het niet lang uit, te dik en je zit te zweten in je pak. Als je het niet zeker weet kan je het beste aan die mensen (ik neem aan dat je op camp oid gaat) vragen wat ze aanraden.

Surfen vraagt veel van je wetsuit, dus koop er eentje die speciaal daarvoor gemaakt is. Duikers, etc gebruiken een heel ander soort wetsuits. Online bestellen kan, maar de pasvorm is het aller belangrijkst, zeker bij surfen waar je toch vrij explosief moet kunnen bewegen, zonder dat je pak volloopt met koud water. Als het even kan zou ik naar een surfshop gaan om verschillende merken te passen en advies te vragen. Goedkoop is fijn, maar als het niet goed past heb je er weinig aan. Ook belangrijk om te weten; 3/2, 5/4, etc wil niet alles zeggen over hoe warm een wetsuit is, want er zijn geen regels voor hoeveel ze van de dikste stof moeten gebruiken. Soms zit er echt flink verschil in, maar dat merk je wel wanneer je ze aantrekt.

Ik surf zelf het liefst in mijn bikini, dus voor mij geldt hoe minder hoe beter, maar als je op een erg ruw beginnersboard ligt is het soms wel fijn om iets beter ingepakt te zijn. Ik had een keer in Hawaii een board schuurpapiertje gehuurd wat ontzettend breed was en ik heb nu nog steeds littekens aan de binnenkant van mijn knieen. #) Sindsdien neem ik op vakantie altijd een surflegging en een rash guard met lange mouwen mee. Zo ben je ook in warm water beschermd tegen de zon en een eventueel ruw plankje.

Hier nog een handig artikel over het kopen van een wetsuit: Complete Wetsuit Guide

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 03:25

Bij een wetsuit met lange pijpen en mouwen is de pasvorm erg belangrijk, zowel zodat je flexibel genoeg bent en het geen water binnen laat. Dan ben je al snel wat duurder uit. En aantrekken is een ramp. Met een shorty is dat wat makkelijker, en vangen je armen en benen nog wat zon ook :D Ik surf zelf het liefst met surflegging en rash guard, dan kun je altijd nog wat uit trekken als het te warm wordt. Daarnaast heb ik nog een wetsuit met korte pijpen en mouwen voor als het iets koeler is. Maar tenzij je echt in de kou gaat surfen heb je imo geen lang wetsuit nodig. Zeker in het begin zweet je eerder je wetsuit uit dan dat je het te koud hebt :=

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 03:58

Houd er ook rekening mee dat als je nog aan het leren bent je best wat blauwe plekken/uitslag kan krijgen. Zo zaten mijn bovenbenen in mijn eerste week surfen onder de uitslag. Ook was ik niet zo goed in peddelen en had ik uitslag op m'n armen :') met een lang suit heb je dit niet.
Daarnaast weet ik ook best wat mensen die in het begin te veel op hun knieen op het board klauteren en ze daarmee dus openhalen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:07

Bedankt voor de bruikbare tips!
Ik heb het even opgezocht, maar de zee is daar in juli zo'n 20 graden. Er staat op die website ook dat surfers een 2mm long sleeve shorty of een 3/2mm 'spring wetsuit' dragen wanneer het hard waait.

Aan dat zweten had ik eigenlijk nog niet eens gedacht, maar best logisch eigenlijk. Helemaal in het begin is het natuurlijk behoorlijk inspannend.

Ik denk dat een lange broek wel fijn is, inderdaad ook als bescherming tegen de plank. En dan misschien wel lekker korte mouwtjes.

Ik ga gewoon even langs een surfwinkel!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:06

Ik heb een 3/2 mm lange benen en korte mouwen van Billabong. Heb die ook altijd aan de westkust van Frankrijk en Spanje gebruikt in de zomer.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:15

Je zit helaas in Naujac-sur-mer in een gebied waar de watertemperatuur ook in de zomer niet al te hoog komt, de 20 graden wordt nauwelijks behaald al zeggen sommige op toeristen inspelende sites dat. In dat gebied ligt de watertemperatuur eerder tussen de 15-18 graden.

Als je echt beginnend bent, en dus veel onder water ligt is een pak met lange mouwen en benen zeker aan te raden. Dat kun je het tenminste in het water langer dan een half uur uithouden.
Als je daarbij ook nog een enorme kouwkleum bent dan zou ik voor een dikte van ca 4 mm gaan. Heb je het echter snel warm dan is een volledig pak van 2-3 mm genoeg. Voordeel tevens van langen mouwen is dat je je armen niet in hoeft te smeren met sun-block. Verbranden gaat heeeeel snel als je in koud water ligt/peddelt.

Mocht je een nieuw pak zoeken en in de buurt van de decathlon komen dan hangen daar budgettair vriendelijke wetsuits.

Mocht je een tweedehands pak zoeken dan zijn deze vaak wel bij surfschool Aloha in scheveningen te krijgen.

En in het geval dat je een leenpak aandurft en mijn maat hebt (38-40, ca 170 cm lengte), dan kom een keer aan in Katwijk. Kunnen we ook samen een surfje doen als je zin hebt. {:}

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:52