Wat doen jullie als je ziek bent?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:05

Ik heb nog een kindje waar ik voor moet zorgen, ook als ik ziek ben. Maar ik ben dan wel wat makkelijker. Afwassen moet, tenzij vriend thuis is. De rest vind ik dan wel prima. Met koken ben ik makkelijker of als ik zelf niet in staat ben te eten gaat de magnetron aan voor kindlief. Is mijn vriend thuis zorgt hij maar voor eten. Tv staat meer aan zodat ik ook gewoon bank kan hangen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:08

'Vroeger' was ik er ook zo ééntje: handvol pillen er in en gewoon doorgaan.
Door weer en wind. Me belabberd voelen deed ik ' avonds thuis wel.

Wat slecht heb ik achteraf gezien voor mijn lichaam gezorgd. :(
En of de duivel er mee speelde; nu ben ik chronisch ziek.
Eerst dacht ik heel stoer: ach,kom! Medicatie nemen en verder gaan zoals het altijd ging.
Helaas... zo werkt het nu niet meer.
Ik heb betere dagen, waarop ik me alleen maar erg moe voel. Maar op slechte dagen weet ik niet waar ik het zoeken moet van de pijn. Ga ik 1 keer over mijn eigen grens heen,moet ik daar een week voor 'boeten'.
Dus dat 'kom op,pillen er in en gaan' is voor mij echt een no-go geworden. Ik heb maar 1 lichaam,waar ik hopelijk nog heel lang mee mag doen. Voor dat lichaam moet ik goed zorgen.

Als antwoord op de topictitel: ik slaap veel, douche vaak, kijk tv, lees een boek en kom elke dag een keer buiten voor een frisse neus.
Op slechte dagen lig ik alleen maar in bed.

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:09

Als ik ziek thuis blijf dan ben ik ook echt ziek (koorts of braken) en kan ik niet veel meer dan in bed liggen of op de bank liggen. Dus wordt veel slapen en tussen de dutjes door muziek luisteren / tv kijken.

Ik ben wel iemand die met hoofdpijn / verkoudheid naar het werk gaat. Als je gewoon gezonde collega's hebt steek je die echt niet zomaar aan. (als je met patiënten werkt is het natuurlijk anders). Door een pijnstiller te nemen ben ik in de 3 jaar dat ik werk pas 1 dag ziek geweest (buikgriep).

Maar ik denk inderdaad dat het eraan ligt hoe je opgevoed bent want ik heb ook collega's die het bijvoorbeeld nodig vinden om uit te zieken....

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:21

Ik denk dat uitzieken nu niet zo slecht idee is met die hardnekkige griep virus. Ik ben al vanaf kerst bezig. Dan gaat paar dagen tot twee weken goed en begint het weer. Ik voel me nu dus weer slecht, nog niet ziek. Maar hoelang dat duurt. Zoontje en vriend zelfde verhaal. En wij zijn echt nooit ziek. Zelf zoontje is niet eerder ziek geweest. En met ons nog veel meer met die virus.cirkel zou toch even doorbroken moeten worden.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:58

Ah een topic over ziek zijn, en daar zijn de moraalridders weer :').

Ik was zelf ook altijd zo'n iemand, werkte vaak op 0-uren contracten dus niet werken = geen geld. Dus doorgaan, handje paracetamol erin en op naar de werkvloer. Inmiddels ben ik geveld door een burnout (al een jaar, als het lampje uitgaat, gaat ie ook goed uit) en daardoor heb ik zo'n lage weerstand dat ik allerlei infecties oploop. Zoals laatst bij het verwijderen van een verstandskies een infectie opgelopen, 3 weken ziek, ze hebben een drain moeten plaatsen in mijn wang.

Inmiddels weet ik wel dat ik maar 1 lijf heb en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in de toekomst nog te gaan werken met infecties of koorts. Ik heb mijn paard verplaatst naar een all-in stal dus ik hóef er niet meer heen.

Om even op de vraag van TS terug te komen: ik lees een boek, en ik heb zo'n kleurboek voor volwassenen. Verder probeer ik het huishouden een beetje bij te houden voor zover dat gaat. Ik probeer elke dag een paar minuten buiten te wandelen. Als ik echt koorts heb: lekker in bed blijven liggen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:00

Dit topic past beter op Mensenwelzijn en Sport, daarom verplaats ik het even. :)

LZP -> MWS.

Rebel_Jits

Berichten: 5633
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:30

Op de bank liggen met een deken en kop thee/soep, beetje halfslapend saaie programma's kijken op tv. En als ik me echt zwaar beroerd voel, lig ik gewoon in bed te slapen.

Vroeger meldde ik me om niets al ziek :oo Sinds ik werk, zie ik daar de reden niet meer voor. Indien mijn kwaal niet besmettelijk is, ga ik gewoon werken. Om een flinke verkoudheid blijf ik ook niet thuis :D
Misschien niet altijd de beste oplossing. Zo heb ik zeker 3 maanden met overbelaste heupen rondgestrompeld, terwijl ik beter goede rust had gepakt en er na een paar weken al vanaf zou zijn geweest..

Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:33

Ik heb het geluk dat ik nog thuis woon, dus ik kan lekker de hele dag op de bank voor de tv liggen of in bed om te slapen.
Ik krijg dan vaak boullonsoep met brood in de kamer, omdat ik etensgeuren dan echt niet kan verdragen. Maar ik weet dat ik gezegend ben met zo'n lieve moeder die dat dan maakt :D

Selina

Berichten: 14350
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:45

Ik kijk ook wel eens Netflix dan. Als ik ook flink moet hoesten kom ik niet eens in slaap of met een geluk een paar uurtjes. De andere uurtjes doelloos uit het raam staren of tegen de kat praten is ook zowat dus dan maar Netflix of een boek ofzo.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:57

Door ziekte al 1.5 jaar veel ziek of thuis door vermoeidheid. Was nooit ziek en liep altijd er doorheen. Ga nog steeds wel over mijn grens soms, maar wel geleerd beter naar mijn lijf te luisteren en grenzen aan te geven. Het verschilt wat ik doe, als ik me echt beroerd voelde, deed ik echt niks anders dan liggen. Maar als ik thuis ben door vermoeidheid ga ik of even slapen, maar meestal ga ik over mijn grens omdat ik toch echt graag iets wil doen en dan verzin ik kleine dingetjes als knutselen, fotos bekijken en uitzoeken, bokt, nieuws lezen, boek lezen, leren etc.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:15

Ik lees een aantal keer 'moraalridders', lekker denigrerend naar mensen die zelden/weinig ziek zijn. Die mensen noemen de juist wel zieken toch ook geen zielepietjes? Iedereen is anders en de ene is veel vatbaarder en sneller ziek dan de andere.

Een kennisje van mij zit in een chemo traject. Ze is de dag erna ziek, de dag daarna werkt ze thuis en dan werkt ze gewoon fulltime op kantoor. Iemand anders met dezelfde chemo kan gewoon twee weken uitgeschakeld zijn. Zoiets is niet goed of fout, iedereen is anders.

Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:46

Als ik echt goed ziek ben lig ik op de bank en kijk ik animatiefilms :)) En ga ik vroeg naar bed.
Als ik gewoon verkouden ben een/of keelpijn heb doe ik gewoon wat ik normaal ook zou doen.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:56

Palmera schreef:
Wél ga ik direct naar huis als mijn werk erop zit, mag een ander schoonmaken en duik ik thuis meteen mijn bed in om uit te zieken.

Dit inderdaad :j

Momenteel zit ik zelf wel zwaar verkouden (met hoofdpijn en wattenhoofd) op het werk. 's avonds lig ik vroeg in mijn bed en slik ik wat paracetamol. Ik heb even een extra trui aan om mijn lijf goed warm te houden, drink extra veel thee. Dinsdag was ik nog extra koortsig. Nek doet inmiddels wel pijn en is stijf :+

Ik neem dus overdag geen rust, maar zorg wel dat mijn lijf kan functioneren. 's avonds extra rust en zo gaat het wel aardig.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:26

Als ik ziek ben zit ik een beetje achter de computer/tv. Vaker lig ik lekker naar buiten te kijken en mij te verwonderen over alle dieren die druk bezig zijn.

Ik meld mij ziek en luister goed naar mijn lichaam. Ik werk op een zorgboerderij en dan werk je met mensen die al een lagere weerstand hebben. Ook maak je aardig wat kilometers en verricht ik best zwaar werk zo nu en dan. Als ik een kantoor baan zou hebben (wat ik niet hoop te krijgen, geef mij maar de natuur!) dan zou ik overwegen om een uurtje thuis te werken en dit op te bouwen. Je hebt dan afleiding een je bent nuttig bezig!

Zelf als baas zijnde zou ik mijn personeel eerder een paar dagen thuis houden, dit is niet alleen goed voor het lichaam maar ook de geest. Als je ziek bent ga je toch ook een strijd aan met de geest (wat hier in dit topic ook mooi uitgesproken wordt) Je vind dat je met een paar pillen wel kan werken, ergens zou je liever misschien ook wel in bed willen kruipen maar zet je je hier overheen. Deze 'strijd' kost ook energie en als ik dan als baas zijnde ook nog verwacht dat ze komen stel ik hoge eisen. Ik wil een fijne werksfeer waar mensen zich veilig voelen en ook weten dat ze een paar dagen per jaar lekker thuis mogen zijn, al is het dat ze zich heel lamlendig voelen en eigenlijk, als ze zich een schop onder de kont geven, wel zouden kunnen werken. Door de stres weg te halen verminder je ook de druk en dus zal de geestelijke gezondheid ook beter blijven in de loop der jaren.

Ts, beterschap en hopelijk verveel je je al iets minder door dit topic! Er valt genoeg te lezen:)

Bellex

Berichten: 9306
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:54

Als ik ziek ben kan ik juist niet slapen, zodra ik weer slaap ben ik aan de beterende hand. Dus hier is het ook internet en tv. Krijg ik er veel van mee? Absoluut niet, maar dat hoeft ook niet, zo heb ik toch het idee wat te doen te hebben. Enige 'actieve' wat ik doe is de hond 4x 5 minuutjes uitlaten (want ja, alleen wonend) en met pech naar de winkel omdat ik geen eten of medicijnen meer in huis heb. Gelukkig is dat 3 minuten met de scootmobiel en ben ik snel weer thuis. Met geluk is een van mijn buren vrij en kan die het halen, of een van mijn ouders

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:03

Cilli96 schreef:
Zelf als baas zijnde zou ik mijn personeel eerder een paar dagen thuis houden, dit is niet alleen goed voor het lichaam maar ook de geest.


Jij hebt geen idee wat het per dag kost als personeel "ziek" thuis zit. 8)7
Ik zou mensen weleens willen horen als ze die dagen niet betaald krijgen. Dan heb je de poppen aan het dansen.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 11:12

wat leuk dat de topic zon succes is :D

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:17

HorseTopShop schreef:
Ik zou mensen weleens willen horen als ze die dagen niet betaald krijgen. Dan heb je de poppen aan het dansen.

Wachtdagen... Is toch vaak al een stapje van 'toch maar niet ziekmelden en kijken hoe het gaat'.

Jildau

Berichten: 9435
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:20

HorseTopShop schreef:
Cilli96 schreef:
Zelf als baas zijnde zou ik mijn personeel eerder een paar dagen thuis houden, dit is niet alleen goed voor het lichaam maar ook de geest.


Jij hebt geen idee wat het per dag kost als personeel "ziek" thuis zit. 8)7
Ik zou mensen weleens willen horen als ze die dagen niet betaald krijgen. Dan heb je de poppen aan het dansen.


Ik krijg die dagen niet betaald. En dan nog ben ik soms ziek en blijf ik thuis omdat ik niet ziek in een winkel ga staan. Dan maar een x wat minder salaris.. Baal er heus wel van maar als ik me echt beroerd voel heb ik pech.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:21

Echt ziek, als in een flinke griep hebben, ben ik eigenlijk nooit. Wel heb ik een slaapstoornis waardoor ik wel eens bewust een stapje terug doe en me dan ziek meld. Dan ben ik zo moe, duizelig en beroerd dat ik 1 of 2 dagen nodig heb om bij te tanken. En ja, dat doe ik ook als het niet doorbetaald wordt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:22

HorseTopShop schreef:
Cilli96 schreef:
Zelf als baas zijnde zou ik mijn personeel eerder een paar dagen thuis houden, dit is niet alleen goed voor het lichaam maar ook de geest.


Jij hebt geen idee wat het per dag kost als personeel "ziek" thuis zit. 8)7
Ik zou mensen weleens willen horen als ze die dagen niet betaald krijgen. Dan heb je de poppen aan het dansen.

In de diverse banen waar ik gewerkt heb waren de eerste en soms tweede ziektedag altijd voor jezelf

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:38

HorseTopShop schreef:
Cilli96 schreef:
Zelf als baas zijnde zou ik mijn personeel eerder een paar dagen thuis houden, dit is niet alleen goed voor het lichaam maar ook de geest.


Jij hebt geen idee wat het per dag kost als personeel "ziek" thuis zit. 8)7
Ik zou mensen weleens willen horen als ze die dagen niet betaald krijgen. Dan heb je de poppen aan het dansen.


Dus moet je als werkgever dan maar je personeel verplichten zich niet aan te stellen en gewoon te komen? ten koste van hun gezondheid?
Heb je ze straks allemaal langdurig thuiszitten. Of ze zoeken een andere werkgever. Heb je ook de poppen aan het dansen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:43

Zeker niet Goof. Maar voor een snotebelletje hoor je niet thuis te blijven. En zeker niet zioals Cilli96 zegt... Nog een paar dagen extra thuis laten voor lichaam en geest.

_Denise_

Berichten: 5611
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:49

Ik ben nog nooit echt ziek geweest, dus kan niet goed oordelen hoe ik zou handelen.
Ben wel eens een paar dagen een beetje verkouden geweest en heb door medicijnen regelmatig buikpijn, maar dan voel ik me niet ziek o.i.d. Als ik mij vergelijk met mijn schoonfamilie qua virussen en infecties dan kom ik overal makkelijk vanaf. :+ Ik heb één keer herhaaldelijk overgegeven nadat ik iets verkeerds had gegeten. Toen heb ik mij ziek gemeld omdat ik niet wist wat mij overkwam en ik in paniek raakte.
Als ik echt vreselijke menstruatieramp heb, dan wil ik me nog wel eens opkrullen in bed met een kruik en het afwachten. Dan doe ik echt even helemaal niks meer. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit tijdens een werk- of studiedag en is binnen een paar uur voorbij.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:58

Ik ben in de kerstvakantie flink ziek geweest en het gaat nu, jaja5 weken later, eindelijk weer zo goed dat ik wel kan stellen dat ik er af ben. Enkel nog wat benauwd af en toe, soms wat moeite om te focussen. Mag ook wel eens over zijn na een flinke AB kuur maar ik hoor heel veel mensen er over.

Nu had ik vakantie dus hoefde ik me niet ziek te melden (had wel gekund trouwens) maar de eerste dag was: Mjah ik kon weleens ziek worden, de tweede dag was: Zie je wel daar is de verstopte neus en de spierpijn al, maar ik ga toch lekker oliebollen verkopen lekker beetje in de frisse lucht en dan wordt het vast beter.
Ik kwam thuis en mijn vriend schrok zelfs een beetje van hoe ik er uit zag :o Temperatuur gemeten en bleek toch best koorts te hebben. Dus naar bed. De dagen erna ook veel in bed gelegen en veel geslapen maar tussen door toch ook gewoon netflix gekeken en een beetje online gewinkeld. De hele dag slapen heb ik nog nooit gekund ook niet met bijna 40 graden koorts blijkbaar. De vierde dag zorgde ik er juist voor dat ik overdag niet zoveel zou slapen, want dan had ik de meeste kans dat ik 's nachts gewoon door zou slapen en wat fatsoenlijke nachten zou maken. Ik merkte dat ik op een gegeven moment moe en lusteloos werd van het slapen. Dus er even uit en even iets doen is echt zo gek niet. Je voelt denk ik zelf wel aan of het kan of niet.

Bij buikgriep is dat natuurlijk anders. Overgeven doe ik eigenlijk nooit, dus dan ben ik vooral misselijk en heb dus diarree, maar dan ben ik echt wel tot iets in staat. Als ik dan toevallig de laptop van het werk mee naar huisgenomen heb de avond ervoor heeft de baas geluk en ga ik thuis werken. Heb ik die niet tja dan blijf ik toch thuis omdat met buikgriep op je werk zijn gewoon echt heel erg vervelend is. Heb me daarvoor in totaal nu twee keer ziek moeten melden op mijn werk (werk hier nu tien jaar) en dat duurt dan een dag en dan ben ik er weer af.

verkoudheid hoort bij mij dus daarmee ga ik gewoon werken :+ Ik ben zelfs nog verkouden als er een hittegolf heerst :+