Wat doen jullie als je ziek bent?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:21

Dat is hier niet..
Ook geen bonus als je het hele jaar niet ziek bent (helaas :D) want dat hoor ik ook nog wel eens. Ergens is het best verbazend dat het aantal ziekmeldingen dus daadwerkelijk daalt door zo'n bonussysteem..

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:28

Gewoon, studeren, werken, naar school gaan :p
Nee als ik niks mag doen (had laatst een hersenschudding, heb toen wel wat lessen gemist) dan wordt het idd heel saai..
Ik probeer mezelf naar de piano te slepen en dan ga ik gewoon heel veel spelen, maar weet niet of je een instrument speelt, anders kan je het jezelf aanleren :+

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:32

Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk altijd wel tv kan kijken, ook als ik hondsberoerd ben. Overigens "kan" ik dan ook voor de kinderen zorgen, ik zal wel moeten. Terwijl mn man, net zo beroerd van hetzelfde virus (en ook echt geen pieper, ik ben stukken kleinzeriger dan hij) echt compleet voor pampus in bed lag en alleen maar sliep. Dus ook dat stuk is voor iedereen anders.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:35

Ik meld me alleen ziek als ik steeds naar de wc moet rennen (dan hebben ze toch niets aan me op het werk), óf als ik me echt te beroerd ben om te bewegen. In het eerste geval wil ik nog wel eens wat 'nuttigs' doen (natuurlijk nadat ik eerst geprobeerd heb om uit te slapen), zoals een wasje aanzetten of de vaatwasser uitruimen. In het tweede geval lig / hang ik alleen maar rond. Dan is het echt slapen, zweten, misschien even douchen en wat lezen / tv kijken / internetten als dat gaat, maar verder helemaal niets.

Ik wordt niet gekort als ik me ziek meld en krijg ook geen bonus als ik me nooit ziek meld. Maar ik meld me niet vaak ziek, thuis ga ik me toch maar zitten vervelen en ik wil het daarom toch proberen om te werken, desnoods op halve kracht. Meestal helpt de afleiding van werk juist. Het helpt ook wel dat mijn werk niet ver is van mijn huis, als het dan echt niet gaat kan ik altijd nog naar huis.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:43

Toen ik nog voor een baas werkte had ik een keer een migraine aanval die bleef hangen... Dit resulteerde in 1 dag ziek, 1 dag aanwezig, 2 dagen ziek, 3 dagen aanwezig, 1 dag ziek, etc.. En zo over drie weken.
Ik snap écht dat dat voor een werkgever heel erg lastig is, zo niet redelijk onmogelijk... Maar om dat te horen te krijgen "ach, met wat hoofdpijn kan je toch gewoon werken?" Of: "mijn vrouw heeft gewoon een kots emmer onder d'r bureau staan"....
Wat denk je dan? Dat ik erom gevraagd heb? Dat ik me nog niet schuldig genoeg voel? Dat ik niet weet dat die order volgende week écht de deur uit moet? Dat ik niet wakker lig met de vraag hoe ik dat in vredesnaam moet gaan doen? Dat ik voor de lol zo ongeveer in de badkamer woon?

Ik weet dat er mensen zijn die zich voor elke scheet die overdwars zit ziek melden, maar er zou vanuit werkgevers (generaliserend) ook wat meer begrip tegenover zieke werknemers mogen komen.

Ik hoest zelf momenteel de longen uit mijn lijf, en ik ben nagelstyliste... Niet de meest handige/prettige combi. Maar, ik kán functioneren? Ik stuur mijn klanten nu een dag van te voren een mailtje waarbij ik de keuze bij hun leg, en dat als ze willen verzetten dat dat kan. Tot nu toe heeft nog niemand het verzet trouwens...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 08-02-17 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:46

Ik ben sinds gister ziek, ik lig zo goed als de hele dag op bed onder 3 dekens heb netflix aan naast me en verder probeer ik zoveel mogelijk te slapen.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:53

IMJ schreef:
Dat is hier niet..
Ook geen bonus als je het hele jaar niet ziek bent (helaas :D) want dat hoor ik ook nog wel eens. Ergens is het best verbazend dat het aantal ziekmeldingen dus daadwerkelijk daalt door zo'n bonussysteem..


Uit onderzoek is gebleken dat dat idd niet werkt, daarom is ie bij ons nu weg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:59

Filmpjes kijken op de tv/mobiel. Ik kan niet de hele dag slapen(of het lukt en dan kom ik 's nachts niet in slaap), en ik ga niet liggen wachten tot dat de tijd voorbij gaat, juist een beetje afleiding is dan goed.

En als ik ontzettend verkouden ben ga ik overigens ook niet naar school. Met een verkoudheid ben je volgens vele niet 'echt ziek', maar als alles uit je neus loopt wordt niemand daar vrolijk van. Gelukkig is het al 1,5 jaar geleden dat ik i.v.m. ziekte thuis ben gebleven.

Ssuuz92
Berichten: 462
Geregistreerd: 23-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:05

Filmpjes kijken? Phoe daar moest ik gisteren echt niet aan denken. Heb letterlijk op mn zij op de bank gelegen met een deken op en deken af. De wc of emmer was het enige waar ik voor opstond en een glas water ging er niet eens in. Had wel de tv aan maar kon er echt absoluut niet naar kijken en t geluid op super zacht om toch ergens de grote stilte te doorbreken. Geloof me, die dag duurde echt super lang!

Vandaag iets beter, wel veel geslapen en kan nu gelukkig weer tv kijken zonder er misselijk van te worden. Maar ook vandaag geen gekke dingen. De bank is nog steeds mn beste vriend en met moeite sta ik op om toch een broodje te maken en wat te drinken. (blijft er allemaal gelukkig wel in)

Ziek zijn is geen feest en hoop dat ik morgen het kan opbrengen om mn pony vriend te zien en te verzorgen.

AlwaysH

Berichten: 11272
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:09

Momenteel zit ik ziek thuis, ik heb sinds mijn tweede oorproblemen (buisjes uitgescheurd met weerhaakjes, trommelvliezen hierbij uitgescheurd, terugkerende oorontstekingen en slechte controle over de druk in mijn Eustachiusbuizen). Harde geluiden maken me duizelig en misselijk, de druk verdeeld zich over de helften van mijn gezicht. Erg vervelend.
Mijn huisarts en ik hebben de afspraak dat ik overdag niet langer dan vijf uur mag slapen, omdat ik veel te actief ben en dan 's nachts absoluut niet meer in slaap kom. Ik ga lezen, schrijven of op de laptop (zoals nu).
Ik vind het vreemd als je oordeelt over de toestand van iemand anders, ziek zijn is niet altijd een griep(je), het kan ook een andere oorzaak hebben.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:25

verootjoo schreef:
IMJ schreef:
Dat is hier niet..
Ook geen bonus als je het hele jaar niet ziek bent (helaas :D) want dat hoor ik ook nog wel eens. Ergens is het best verbazend dat het aantal ziekmeldingen dus daadwerkelijk daalt door zo'n bonussysteem..


Uit onderzoek is gebleken dat dat idd niet werkt, daarom is ie bij ons nu weg :+

Ik vind zo'n bonussysteem ook zo ontzettend gevaarlijk. Op mijn vorige werk had ik een collega die altijd kwam werken, hoe ziek ze ook was. Dan deed ze zichzelf voor als de dappere martelaar die toch kwam werken als ze ziek was en zichzelf opofferde voor haar baan, maar intussen was ze wel lekker besmettelijk en stak ze het halve kantoor aan met de griep :n

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:29

Precies dat Yasmine, ziek is gewoon ziek en dan hoor je uit te zieken. :j

Het scheelt veel als je een fijne baan hebt, dan blijf je niet zomaar thuis omdat je je niet helemaal lekker voelt.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:30

Als ik ziek ben ontken ik dat. Dat houdt in: ik schuif er net zoveel tabletten in tot het weer beter gaat. Bij buikgriep laat ik een geweldige remmer injecteren. En op naar de zaak.

Wél ga ik direct naar huis als mijn werk erop zit, mag een ander schoonmaken en duik ik thuis meteen mijn bed in om uit te zieken.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:34

Palmera schreef:
Als ik ziek ben ontken ik dat. Dat houdt in: ik schuif er net zoveel tabletten in tot het weer beter gaat. Bij buikgriep laat ik een geweldige remmer injecteren. En op naar de zaak.

Wél ga ik direct naar huis als mijn werk erop zit, mag een ander schoonmaken en duik ik thuis meteen mijn bed in om uit te zieken.

Dan heb jij dus nog nooit last gehad van influenza of rota :D

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:46

IMJ schreef:
Dat is hier niet..
Ook geen bonus als je het hele jaar niet ziek bent (helaas :D) want dat hoor ik ook nog wel eens. Ergens is het best verbazend dat het aantal ziekmeldingen dus daadwerkelijk daalt door zo'n bonussysteem..

Ja voor max 2 jaar... daarna stijgt het aantal (langdurig) zieke omdat mensen te lang hebben doorgelopen met ziekte.
Mijn man nam maar vakantiedagen op als hij ziek was (dus officieel ziek, maar volgens de cijfertjes niet..).
Toen werden de "ouwe banketstaaf" dagen afgeschaft, dus nu meldt hij zich maar weer gewoon ziek.
Daarnaast "moet" hij gewoon thuis alsnog uren maken (ook al is hij hondsberoerd en staat gewoon ziek gemeld) omdat "men" vindt dat het moet en mijn man zo'n verantwoordelijkheidsgevoel heeft dat hij dat nog doet ook.
En het werkt ook niet mee dat er de ene na de andere ontslagronde plaatsvindt.....

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:52

Toothless schreef:
Denken aan toen ik nog niet ziek was en mezelf 10x vertellen dat ik er meer van moet genieten als ik niet ziek ben.


Dit is zo herkenbaar. :+ Als ik ziek ben, denk ik ook altijd dat het leven zo mooi en makkelijk is als ik gewoon normaal functioneer en dat ik daar dus meer van moet genieten in het vervolg.

Maar als ik beter ben, vergeet ik dat weer en denk ik er pas aan als ik weer ziek ben. :')

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:57

Eight schreef:
Palmera schreef:
Als ik ziek ben ontken ik dat. Dat houdt in: ik schuif er net zoveel tabletten in tot het weer beter gaat. Bij buikgriep laat ik een geweldige remmer injecteren. En op naar de zaak.

Wél ga ik direct naar huis als mijn werk erop zit, mag een ander schoonmaken en duik ik thuis meteen mijn bed in om uit te zieken.

Dan heb jij dus nog nooit last gehad van influenza of rota :D

Geen idee waar ik wel en geen last van heb. :+
Ik weet wel dat ze mij echt vastgebonden op een brancar moeten afvoeren, eerder verlaat ik die toko niet.
Ik haat ziek zijn, ik ben het gelukkig ook bijna nooit. Eerder dat ik kneuzingen e.d heb, maar daar kan ik mijn werk wel mee doen. :)

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:03

Ik ben eigenlijk altijd op mijn werk. Weinig ziek.
Maar sta voor de klas en wil dan wel fit genoeg zijn om mijn werk te doen. Natuurlijk neem ik wel eens een paracetamol, maar bij echt koorts of buikgriep blijf ik thuis.
Dan kan ik mijn werk niet goed doen en steek ik ook nog eens anderen aan. komt weinig voor gelukkig.
Maar met koorts/buikgriep kan de tv best wel aan hoor. Lekker onder een dekentje.
Zodra ik weer energie heb om wat te doen, kan ik natuurlijk ook weer aan het werk.

Valerie93

Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:10

ligt eraan hoe ziek ik ben. Speelt mijn chronische darmziekte op kan ik niets.
regelmatig hoofdpijn tegen migraine aan, paracetamol erin en werkt dit niet meer lig ik op bed.

helaas is mijn weerstand op moment ook niet al te best, flink verkouden maar ga gewoon door tot echt ziek lig.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:20

Het verbaast mij hoe hard mensen zijn zeg :oo

Ik ben zelf nooit ziek en heb mij ook nog nooit ziek hoeven melden.
Ik ben wel eens aan het kwakkelen maar dat valt meestal op mijn vrije dagen.

Maar dat mensen zich zelf maar vol gooien met medicatie om te kunnen werken, zit ik echt met verbazing te lezen. Ik snap dat het leven door gaat en dat het veel kost om ziek te zijn. Maar is ziek zijn ook niet even een moment om naar je lichaam te luisteren?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:22

Ik snap niet zo goed dat je volgens sommige hier alleen ziek kan zijn als je om de haverklap naar de wc of emmer moet om je maaginhoud te legen...

Ik ben vorige week zeker 3 dagen thuis geweest van mijn stage (daarna was het weekeind) omdat ik zo ontzettend ziek was van mijn verkoudheid. Ik sliep niet omdat ik geen lucht kreeg. Als ik sliep werd ik wakker omdat het serieus in mijn slaap mijn neus uit liep. Ik kon niet rechtop op de bank zitten zonder dat het mijn neus uit stroomde. Ik werk als hostess, zit veel aan de telefoon en na 5 minuten praten was mijn stem met de noorderzon vertrokken, iedereen ziet mij hier. Lekker fris dan om te zien hoe mijn neus leeg stroomd, ik met toegeknepen ogen naar mijn scherm moet kijken omdat ik zo'n hoofdpijn heb dat ik het eigenlijk niet zie, ik om de haveklap moet niezen of hoesten en mijn stem foetsie is waardoor ik dus ook de telefoon niet kan beantwoorden. Dus ja, ik ben 3 dagen van mijn werk geweest en daarna nog 2 dagen thuis. En ik zat of lag echt niet alleen op de bank of in bed. Ik had de behoefte om even naar buiten te gaan, dus ik heb gewoon boodschappen gedaan. Veel eten kon ik niet, zat snel vol, en als ik wel kon eten viel het niet lekker omdat ik niks kon proeven.
En daarnaast had ik flinke koorts, en deed alles pijn. Mijn nek, mijn rug, mijn hoofd, mijn ogen, mijn oren.. Alles, behalve mijn armen en benen eigenlijk.

Voor wie zegt dat dit niet onder ziek zijn valt mag dat natuurlijk zelf weten, maar nadat ik de huisarts heb gesproken kon ik verwachten 2 weken thuis te zitten door dit virus.. Dan heb ik het toch beter gedaan met mijn 5 dagen :=
Maar iedereen op mijn stage vroeg zich af waarom ik niet lekker naar huis ging om uit te zieken..

En om antwoord te geven op de vraag van TS:
Meestal hang ik op de bank of in bed met de tv aan, of mijn laptop op schoot.
De laatste keer ook, en ik heb getekend. Wel het grootste deel van de dag met een paar zakdoekjes in mijn neus omdat ik dus niet kon snuiten maar wel de zooi uit mijn neus liep. Was een prima oplossing moet ik zeggen. :j

Maargoed, van mijn werk mag ik dit jaar ook weer de 'niet ziek zijn bonus' ontvangen dus ik doe toch iets goed. Ik ben verder namelijk nooit ziek haha. En als ik dan ziek ben, zit ik ook zeker een paar dagen thuis. Laatste keer 5 dagen, maar ook wel eens 3 weken (noro virus).

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:34

Omdat een emmer meenemen naar m'n werk niet praktisch is :) verder hoeft het echt niet te betekenen dat mensen niet naar hun lichaam luisteren. Als ik me niet lekker voel dan doe ik rustig aan.... ben ik ziek dan ga ik naar bed. Niet lekker en rustig aan doen is geen reden voor mij om mij ziek te melden. Te beroerd om uit bed te komen wel. En dat geeft je lichaam wel aan want je bent te beroerd om je bed uit te gaan.

Ik vraag me af over die bonus echt zo slecht is. Zijn genoeg mensen die een feestje hebben en de volgende dag met kater hun werk afbellen omdat ze ziek zijn.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:46

Jildau schreef:
Best shocking dat zoveel mensen werk hebben wat vergelijkbaar is met, en evenveel energie kost als, op de bank liggen met je ogen open.


:D :')

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:50

Toch maar aan het werk (vanuit huis). Verveling slaat toe en dat eeuwige hangen/liggen maakt het ook niet beter.

Soms neem ik in de ochtend even wat extra tijd (lekker lang douchen, goed ontbijten) en verschijn vervolgens toch rond een uur of 10 op werk.

Voor welke vorm ik kies hangt af van hoe "besmettelijk" ik ben.

Pas als ik echt niet op m'n benen kan staan van beroerdheid blijf ik in bed en raak ik m'n laptop niet aan.

Anoniem

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:57

Het verschilt heel erg bij mij. Nou werk ik niet fulltime en is het dus misschien wat anders.. Als ik wel te ziek ben om te gaan werken dan betekent dat dat ik een migraineaanval heb, griep of dat ik echt extreem verkouden ben (ik ben heel gevoelig voor voor-/bijholteontstekingen en daarmee kan ik echt niet werken) en dan baal ik daar zelf ook wel behoorlijk van. Ik probeer het altijd even aan te kijken met een flinke bak pijnstillers maar ik ga mezelf niet plat drogeren om mijn bijbaantje te kunnen doen. Ik heb een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel maar dat betekent ook dat ik niet met een doodzieke kop met klanten bezig ga.

Naar school ben ik er wat makkelijker mee := Als ik verplichte lessen heb of afspraken met klasgenoten/dingen in groepsprojecten dan blijf ik alleen thuis als ik echt ziek ben, maar gister ben ik thuisgebleven omdat ik niet lekker had geslapen en wakker werd met hoofdpijn.