Littekens keel na verwijderen keelamandelen ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BETUWE

Littekens keel na verwijderen keelamandelen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 14:14

Beste Bokkers,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van bokkers die op late leeftijd hun keelamandelen hebben laten verwijderen vooral met betrekking op littekenweefsel.

Zelf heb ik na jaren discussiëren bij de huisarts eindelijk mijn keelamandelen kunnen laten verwijderen.
De huisartsen van mijn praktijk vonden het allemaal niet nodig zelfs al kwam ik 5 keer per jaar daar heen omdat ze weer eens ondragelijk ontstoken waren. De laatste keer kreeg ik een inval arts en die heb ik gelukkig kunnen overbluffen waardoor ik eindelijk mijn doorverwijzing kreeg.

Bij de kno aangekomen vond deze het hard nodig om ze te verwijderen(ze had al een tijd niet zulke ontstoken amandelen gezien).

Op 19 augustus 2016 ben ik dan geopereerd, waarna ik al snel last kreeg van mijn littekens. Als iets eet zoals een kroket op dergelijke blijven er korreltjes achter/ inhangen. Ook zijn ze regelmatig droog waardoor ze stekend/ snijdend aanvoelen, dit kan ik verzachten door steeds slokjes drinken te pakken waardoor ze weer vochtig worden. Nu mag ik als ik wil een doorverwijzing ophalen voor de kno, zodat ze er ook even naar kunnen kijken.

Nu is mijn vraag zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben, en wat jullie hieraan hebben laten doen.
Laatst bijgewerkt door BETUWE op 06-02-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Re: Littekens keel naar verwijderen keelamandelen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:31

Die van mij zijn verwijderd, maar ik heb absoluut geen last van littekens. Hiervoor kan je het beste even je huisarts bellen, want het lijkt me niet goed.

Ps, pas je titel even aan. Ik begreep er niks van. "Naar" moet "na" zijn.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:34

Ik heb ze dan als kind laten verwijderen, maar geen last van.
Ook niet nu ik wat ouder ben, het lijkt mij ook niet normaal.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:35

Heb ze ook op wat latere leeftijd weg laten halen, niets geen last van, ook niet van litteken weefsel.
Dus lijkt me slim om toch na te laten kijken.
Sterkte!

BETUWE

Re: Littekens keel na verwijderen keelamandelen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 14:52

Ben er al mee langs de huisarts geweest die gaf aan dat ik het tot februari aan moest kijken, nu sta ik op het punt om langs de kno te gaan.

Maar wat ervaringen leek me fijn. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:53

Ja, hier. Maar ik ben een extreem geval (inclusief intensive care).
4 nabloedingen, 1 slagaderlijk, dus met al het branden en en gedoe zit het behoorlijk fout daar.
Alles blijft hangen, voelt ontzettend schraal en doet nog vaak zeer.
Maar echt niet dat ik er ooit weer wat aan laat doen. :')

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:09

Ik heb ook het gevoel dat er meer blijft hangen: heel irritant.
Maar ik ga voor geen goud opnieuw onder het mes :o

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:12

Ik heb ze laten verwijderen op mijn 22ste en heb geen last van littekens.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:20

Ook op latere leeftijd de keelamandelen laten verwijderen en het heeft bij mij bijna een jaar geduurt voor ik helemaal van de klachten af was.

Nu heb ik met regelmaat last van mijn keel gehad doordat eigenlijk mijn hele keelwand 'besmet' is met een bacterie. Voor mijn gevoel dus weer ontstoken amandelen maar die zitten er natuurlijk niet meer. Dus weer richting kno arts en daar kweken afgenomen om de juiste medicatie te krijgen. Gaat nu gelukkig al paar jaar goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:20

Ik heb ze op mijn 4e laten knippen.
Er is er alleen eentje teruggekomen, ingekapseld en wel dus nooit ontdekt door een arts.
KNO arts heeft op goed geluk gesneden vorig jaar en kwam nog wat tegen *\o/*
Een klein propje dat mij jaarlijks steeds vaker ziek maakte (drie keer in drie maanden was normaal op het laatst). Ik ben zó blij dat ik het heb laten doen! Het is nu een jaar geleden en ik ben nog niet één keer ziek geweest. Ik heb ook geen onverklaarbare koorts meer. Als ik er elk jaar voor onder het mes zou moeten, zou ik het doen.

Ik heb anderhalve week last gehad. Maar je ziet bij mij echt geen litteken hoor. Dat was alleen kort na de operatie zo, na anderhalve week mooi dichtgegroeid. In het begin wel veel gehad dat in deze wondjes wat bleef hangen. Maar verder niet hoor...

Dus ik vraag me af, zijn het littekens? (en dan bedoel ik, is er niet een klein stukje blijven hangen dat ontsteekt, waardoor je dat nare gevoel hebt?)

Ik zou dus zeker een doorverwijzing vragen van je huisarts, maar laat ook even je huisarts kijken en vragen wat die ziet. Zodat je dit mee kan nemen naar de KNO arts.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:37

Je hoeft geen nieuwe verwijzing.
Binnen het jaar kun je voor dezelfde klacht / reden gewoon een afspraak maken bij de kno. Bellen dus!

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:51

bobje26 schreef:
Ja, hier. Maar ik ben een extreem geval (inclusief intensive care).
4 nabloedingen, 1 slagaderlijk, dus met al het branden en en gedoe zit het behoorlijk fout daar.
Alles blijft hangen, voelt ontzettend schraal en doet nog vaak zeer.
Maar echt niet dat ik er ooit weer wat aan laat doen. :')

Ik had gelukkig 1 nachtje ziekenhuis en 2 weken pijnmedicatie maar voor de rest nergens geen last van.

Maitu schreef:
Ik heb ook het gevoel dat er meer blijft hangen: heel irritant.
Maar ik ga voor geen goud opnieuw onder het mes :o

Heel eerlijk gezegd ik heb flink wat fijn gehad naar mijn operatie maar indien de kno het kan verbeteren dan wil ik misschien wel weer onder het mes.
Janine1990 schreef:
Ik heb ze op mijn 4e laten knippen.
Er is er alleen eentje teruggekomen, ingekapseld en wel dus nooit ontdekt door een arts.
KNO arts heeft op goed geluk gesneden vorig jaar en kwam nog wat tegen *\o/*
Een klein propje dat mij jaarlijks steeds vaker ziek maakte (drie keer in drie maanden was normaal op het laatst). Ik ben zó blij dat ik het heb laten doen! Het is nu een jaar geleden en ik ben nog niet één keer ziek geweest. Ik heb ook geen onverklaarbare koorts meer. Als ik er elk jaar voor onder het mes zou moeten, zou ik het doen.

Ik heb anderhalve week last gehad. Maar je ziet bij mij echt geen litteken hoor. Dat was alleen kort na de operatie zo, na anderhalve week mooi dichtgegroeid. In het begin wel veel gehad dat in deze wondjes wat bleef hangen. Maar verder niet hoor...

Dus ik vraag me af, zijn het littekens? (en dan bedoel ik, is er niet een klein stukje blijven hangen dat ontsteekt, waardoor je dat nare gevoel hebt?)

Ik zou dus zeker een doorverwijzing vragen van je huisarts, maar laat ook even je huisarts kijken en vragen wat die ziet. Zodat je dit mee kan nemen naar de KNO arts.

Mijn Huisarts heeft in december aangegeven dat het littekens waren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:37

BETUWE schreef:

In dat geval aangeven bij je KNO arts...
Maar littekens doen over het algemeen niet zoveel pijn daar. Dus volgens mij klopt er sowieso iets niet. Zie jij zelf duidelijk onderscheid tussen de onaangetaste huid en de littekens? Ik kan er persoonlijk namelijk niets van maken als ik met een lampje in m'n keel schijn. En is het daar rood als het pijn doet?

Toen ik dus nog met dat ingekapselde propje rondliep, zag je uiterlijk helemaal niets er aan. Het was niet rood, slechts een heel klein beetje opgezet.
Ik zou voor een kweek naar de KNO als ik weer ziek was, het enige wat de KNO arts heeft gedaan is met een stokje aanraken om te kijken naar mijn reactie. Want er was niets om op kweek te zetten. Mijn reactie was dusdanig heftig dat hij wel wilde kijken met een operatie.

Grappig trouwens, lees veel volwassenen die een nacht moesten blijven... Ik werd 's ochtends om 8 uur geopereerd en had om 12 uur weg gemogen als ik niet wilde wachten op de uitslag van de arts (immers, onzekere uitkomst). Kamergenootjes mochten ook weg.
Alleen bij erge bloeding en onvoldoende drinken/eten mochten we niet naar huis.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 21:18

Janine1990 schreef:
BETUWE schreef:

In dat geval aangeven bij je KNO arts...
Maar littekens doen over het algemeen niet zoveel pijn daar. Dus volgens mij klopt er sowieso iets niet. Zie jij zelf duidelijk onderscheid tussen de onaangetaste huid en de littekens? Ik kan er persoonlijk namelijk niets van maken als ik met een lampje in m'n keel schijn. En is het daar rood als het pijn doet?

Toen ik dus nog met dat ingekapselde propje rondliep, zag je uiterlijk helemaal niets er aan. Het was niet rood, slechts een heel klein beetje opgezet.
Ik zou voor een kweek naar de KNO als ik weer ziek was, het enige wat de KNO arts heeft gedaan is met een stokje aanraken om te kijken naar mijn reactie. Want er was niets om op kweek te zetten. Mijn reactie was dusdanig heftig dat hij wel wilde kijken met een operatie.

Grappig trouwens, lees veel volwassenen die een nacht moesten blijven... Ik werd 's ochtends om 8 uur geopereerd en had om 12 uur weg gemogen als ik niet wilde wachten op de uitslag van de arts (immers, onzekere uitkomst). Kamergenootjes mochten ook weg.
Alleen bij erge bloeding en onvoldoende drinken/eten mochten we niet naar huis.

Ik ga vanavond even goed in mijn keel kijken of ik verschil zie, merk wel dat het aan de linkerkant pijnlijker is als rechts.

Ik ben 19 en moest ook een nacht blijven, was om 8 uur in de ochtend gelijk aan de beurt was driekwartier later al weer in mijn kamer. Ookal dronk ik goed at ik genoeg ijs, ik mocht niet weg. En eten mocht niet :+ mijn kamer genoot was erg aardig en wilde mij zijn soep geven maar dat mocht niet van de zusters

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:27

Bij mij zijn mijn keelamandelen verwijderd toen ik 17 was.
Nu 20 jaar later blijft er soms wel eens wat in mijn keel hangen. Maar niet zo dat het pijnlijk is. Het lukt bij mij altijd om het er weer uit te krijgen.
Als je er echt last van hebt zou ik wel terug gaan naar de kno arts, misschien is er een oplossing...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:32

Last van dingen die blijven hangen heb ik niet maar wel bij dorst dat de littekens zeer gaan doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:01

Ik snap niet dat je weer wacht op aanraden van je huisarts, gezien zijn eerdere slechte advies :=

Die van mij zijn er in september uitgehaald & ik herken je klachten niet. Ik voel nog wel eens dat er littekens zitten, maar dat is dan meer een soort stijf gevoel.