Wachttijd bij de huisarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Wachttijd bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 11:36

Helaas heb ik afgelopen jaar de huisarts vaker moeten bezoeken dan ik zou willen en begint het me aardig te frustreren :roll:

Ik begrijp echt wel dat afspraken soms uitlopen, dat er soms spoedgevallen tussendoor komen o.i.d, maar ik heb de afgelopen 3x bijgehouden hoelang ik in de wachtkamer heb zitten wachten totdat ik aan de beurt was.

Dit was de 1e van die 3 keer een half uur, de 2e keer 1,5 ( :roll: :roll: ) uur, de 3e keer 3 kwartier.
En vandaag spande de kroon. Ik had geen afspraak, maar de huisarts wilde me even kort tussendoor zien i.v.m. medicijnen die ik dan voorgeschreven zou krijgen. Even tussendoor meteen om half 9.

Ik heb er ruim een uur gezeten!! Assistente constant aan de telefoon dus die kon ik tussendoor niet vragen hoe en wat. Met anderen in de wachtkamer gesproken, die zaten allemaal ook al minstens een half uur te wachten, terwijl het verdorie pas tussen half 9 en half 10 was, hoezo loop je dan al zo uit. Ik ben uiteindelijk na ruim een uur aardig pissig weggelopen en kreeg toen ineens de arts achter me aan, met duizendmaal excuses enz enz enz.

Aan de andere wachtenden kon ik horen dat dit bij deze praktijk gewoon normaal is, dat je zo een uur zit te wachten. Ik vraag me nu af of dit overal zo is.... want eerlijk gezegd, steeds minstens 1,5 uur weg zijn voor een klein bezoekje aan de huisarts, vind ik niet zo grappig meer :n

Normale gang van zaken of toch maar op zoek naar een andere huisarts ondanks dat ik de arts zelf wel prettig vind?

little_birdy

Re: Wachttijd bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:37

Ik lees even mee want ik vind het ook echt belachelijk dat je zo lang moet wachten en zit hier zelf ook mee , ben ook al meerdere keren gewoon weggegaan

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:39

Bizar! Hier duurt het hooguit aan het einde van de middag wat langer, maar langer dan 20 minuten heb ik nog nooit hoeven wachten. Wat mij betreft dus onacceptabel en ik zou hier het gesprek over aangaan en - als het niet verbetert - een andere praktijk zoeken.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:41

Dat is bij onze huisarts ook zo, nu zit ik in een andere praktijk en daar hangt het echt af van de dokter die je hebt.

In beide praktijken zat een dokter die heel erg gevoelsmatig was, en ook het vertrouwen van al haar patiënten had. Draaide erop uit dat de mensen die daar kwamen met klachten dus ook hun psychologisch verhaal op tafel gooide.
Als patiënt heb je hier recht op, en als arts kan je dit niet zomaar van tafel schuiven. Daarom dat de consulten van artsen vaak langer uitlopen. En als dit bij cliënt 1 al begint...

Het is heel erg vervelend voor de wachtenden, en om die reden kies is ook vaker voor de dokter die niet zo gevoelsmatig is. Ik ben niet zo een persoon die haar verhaal bij de dokter op tafel gooit maar alleen daar kom voor puur de fysieke klachten, dan hoef ik geen gevoelsmatige persoon voor me te hebben.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:41

ik vind dit ook altijd zeer apart, overigens bijv bij het consultatie bureau is dit ook zo. Daar zit je met je kind in haar nakie te wachten, ook rustig een uur. Ongelooflijk. Ik ben opgegroeid met de normen en waarden dat je je afspraken nakomt en op tijd komt. In veel medische instellingen is dat niet meer hoe we met elkaar omgaan. En het meest bijzondere vind ik dan dat de dame bij de receptie de wachtende hiervan dan niet op de hoogte brengt... onbegrijpelijk

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 11:43

Anke_Amigo schreef:
ik vind dit ook altijd zeer apart, overigens bijv bij het consultatie bureau is dit ook zo. Daar zit je met je kind in haar nakie te wachten, ook rustig een uur. Ongelooflijk. Ik ben opgegroeid met de normen en waarden dat je je afspraken nakomt en op tijd komt. In veel medische instellingen is dat niet meer hoe we met elkaar omgaan. En het meest bijzondere vind ik dan dat de dame bij de receptie de wachtende hiervan dan niet op de hoogte brengt... onbegrijpelijk

Nou inderdaad, ik werk namelijk op 5 minuten rijden van de arts, als zij mij had verteld het duurt nog wel een uur, had ik dat uur gewoon kunnen werken in plaats van uit m'n neus zitten eten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:48

Ik heb een keer bijna 2 uur op de orthopeed zitten wachten (ik was de laatste) en ben toen uiteindelijk nog door iemand anders gezien ook :=
Ik snap wel dat het soms flink kan uitlopen, maar meld het dan even... Ze hebben toen aan de balie waar ik me meldde ook niks gezegd.
Voelde me echt ellendig haha, zit je daar alleen in de wachtruimte in een verlaten ziekenhuis := Balie ging op een gegeven moment ook dicht, dacht echt dat ze me vergeten waren en dat ik dan opgesloten zou zitten in die gang :')

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:50

Ben echt heel blij met onze nieuwe huisarts. En vooral hierom.
Eigenlijk altijd binnen twintig minuten geholpen.

Oude huisarts zijn wij weggegaan omdat ze idd de eerste afspraak soms een uur te laat was... En niet een keer maar veel vaker.
Ik vind het logisch dat een spoedgeval voorgaat, maar communicatie helpt al heel erg veel!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:50

Bij onze praktijk exact hetzelfde. Denk je snel om half 9 een afspraak te hebben zodat je nog op tijd naar school/werk kan en dan ben je pas om half 10 aan de beurt := Ik heb wel enkele dagen meegelopen bij huisartsen en ik begrijp hoe en waarom ze uitlopen, maar dan moeten ze minder patiënten inplannen. Per patiënt 10 min en dan ook nog alles in het HIS registreren is ontzettend veel werk.

Overigens kun je bij ons niet eens normaal een afspraak maken zonder eerst minimaal een half uur aan de telefoon in de wacht te hangen. Of je krijgt doodleuk de melding "Wegens onderbezetting zijn wij moeilijk bereikbaar", "Er zijn 15 wachtenden voor u"...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 11:51

Krijg net nog wel een voicemail binnen van de assistent met excuses. Maar goed, dat is omdat zij dit keer gewoon een fout gemaakt heeft door mij niet tussendoor te laten zoals beloofd, maar dat maakt alle vorige keren natuurlijk niet anders. Je zou denken dat ik misschien al die keren gewoon pech gehad heb maar je hoort iedereen erover in de wachtkamer.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 11:52

Ghostattack schreef:
Bij onze praktijk exact hetzelfde. Denk je snel om half 9 een afspraak te hebben zodat je nog op tijd naar school/werk kan en dan ben je pas om half 10 aan de beurt := Ik heb wel enkele dagen meegelopen bij huisartsen en ik begrijp hoe en waarom ze uitlopen, maar dan moeten ze minder patiënten inplannen. Per patiënt 10 min en dan ook nog alles in het HIS registreren is ontzettend veel werk.

Overigens kun je bij ons niet eens normaal een afspraak maken zonder eerst minimaal een half uur aan de telefoon in de wacht te hangen. Of je krijgt doodleuk de melding "Wegens onderbezetting zijn wij moeilijk bereikbaar", "Er zijn 15 wachtenden voor u"...

Ja precies, denk je als 1 van de eersten even voor werk, had zelfs nog niet ontbeten omdat ik dacht, dat kan mooi erna nog wel. Viel zowat om toen ik na 1,5 uur eindelijk wat kon nemen :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:58

Bij de huisarts heb ik gelukkig nooit langer dan 5/10 minuten hoeven wachten. Echter was ik meestal dat spoedje tussen door. :+

In het ziekenhuis vaak wel wat langer wachten, maar eigenlijk ook nooit meer dan 20/30 minuten. Eén keer een aantal uur moeten wachten, omdat alle neurochirurgen die op de poli zaten opgeroepen werden voor spoed operatie die niet goed ging. Dat werd alleen netjes aangegeven (ook dat ze niet wisten hoe lang het nog ging duren) en mochten zelf kiezen om te blijven of een nieuwe afspraak maken. Wij zijn toen wel gebleven, omdat we 150 km enkele reis hadden, maar dat was dus eigen keus.

Dus normaal wil ik het zeker niet noemen, dat lang wachten. Mijn huisarts is ook een gevoelspersoon en neemt alle tijd, maar plant dit dus ook gewoon in.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:58

Jeetje, ik moet eerlijk zeggen dat ik hier best een beetje van schrik zeg :oo Ik kan heel goed snappen als een afspraak iets uitloopt, omdat de patiënt ergens mee zit/iets heeft wat aandacht en tijd nodig vereist, maar áltijd uitlopen en dan ook nog eens behoorlijke tijden. Waarom houdt de praktijk hier dan geen rekenening mee en plannen minder patiënten in op een dag? Meer tijd per persoon, minder frustratie.

Ik heb zelf tot nu toe bij drie huisartsen gezeten. Degene waar ik ook als kind bij zat, tot mijn 20ste ongeveer, die kon soms ook wel eens een half uurtje uitlopen. Hij probeerdee overigens wel altijd op de tijd te letten, maar ook genoeg aandacht te hebben voor zijn patiënten. Dit was overigens niet ieder bezoek zo, waren genoeg afspraken dat ik bijna direct door kon lopen. Tweede huisarts liep af en toe uit, maximaal 15 minuutjes. Was overigens geen fijne man, erg kleinerend, je moest je maar niet zo aanstellen :P Dus ja daar was ik zelf altijd heel snel weg haha. En mijn huidige huisarts heeft heel veel patiënten, dus die houdt een erg strakke planning bij. Een afpsraak van 10 minuten per persoon en daar houdt hij zich ook aan. Het kan wel eens een minuutje of 5 - 10 uitlopen, maar echt een half uur tot zelf 1,5 uur wachten, nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:59

Ik vind 3 kwartier tot 1,5 wachten echt niet normaal. Een half uur zou ik bij hoge uitzondering (spoedgeval tussendoor bijv) nog kunnen begrijpen.
Ik zou hierover echt een klacht indienen of een gesprek aan gaan. Helemaal omdat je voor Piet Snot 1,5 eerder weg gaat van je werk.

Bij mijn vorige huisarts zat ik ook zo een uur te wachten, ondanks dat je netjes een afspraak had gemaakt, dat kwam omdat ze een krappe 10 minuten incalculeerde, na 10 minuten werd je ook echt de deur uitgewerkt door de arts. Heel vervelend en ben daarom dus ook weg gegaan.

Bij mijn huidige huisarts ben ik altijd gelijk aan de beurt, die plannen afspraken ruim in, zodat ze ruimte hebben voor uitloop en spoedgevallen tussendoor. Ook kan ik vaak dezelfde dag al terecht.
Assistente vraagt ook vaak hoe lang je denkt nodig te hebben anders kan ze een dubbele afspraak plannen.
Ik kan 9 van de 10 keer direct doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:05

Als het een keer fors uitloopt kan ik daar wel begrip voor hebben, er kan altijd wat gebeuren.
Spoiler:
Zelf ook wel eens een uur aan het flauwvallen/overgeven geweest als nogal extreme reactie op iets simpels waar 10 minuten voor gepland stond
Liever dat een huisarts dan de tijd voor je neemt als er iets mis is, dan dat je haast-haast met 5 minuten weer buiten staat.
Maar als dit continue gebeurd is het natuurlijk wel erg vervelend, dan moeten ze gewoon ruimer gaan plannen en beter communiceren over dat het uitloopt en hoeveel ongeveer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:05

Ik vraag mij sowieso af wat een spoedgeval bij een huisarts is. Als iemand bv een beroerte/hartaanval krijgt (wat absolute spoed is) word er een ambulance gebeld. Dat geldt ook voor bv een ongeluk met gewonden. Dergelijke dingen gaan toch aan de huisarts voorbij?

Aan het eind van de dag een beetje uitloop kan ik me voorstellen. Er lopen altijd wel een paar patiënten iets uit. Maar om 9 uur 's ochtends al een uitloop van een uur gaat er bij mij ook niet in.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:06

Het toppunt was hier toen ik was gegrepen door onze hond... 's ochtends. Ik kon 's middags pas terecht want het was geen spoed. Wij zijn naar de eerste hulp gereden en daar ben ik gehecht en al. Bloed stroomde er gewoon uit :+

Bij mijn huidige huisarts hooguit een kwartiertje langer moeten wachten

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:08

Mijn vorige huisarts was vrij stipt, liep nooit echt gigantisch uit met spreekuur. Mijn huidige huisarts is een ramp. Vorig jaar ook een dik uur zitten wachten. Had longontsteking en zat daar maar te hoesten en proesten en een potje beroerd te zijn, had wel wat anders willen doen dan daar zitten. Ik was ook not amused.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:09

@Palmera; Spoedgeval is bijvoorbeeld als je een vervelende wond oploopt die gehecht moet worden, daar moet je geen dag mee wachten :) Of na een val van een paard die wel heftig was maar 112 wat te drastisch lijkt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:10

Ik was laatst gewoon vergeten. Arts was alweer thuis boterhammetjes gaan eten. Terwijl ik toch echt een afspraak had. Had een van de assistenten aangesproken en deze heeft me toen door gewezen naar een andere arts die er nog was. En dat nota bene terwijl ik met lichte spoed in het spreekuur was gestopt vanwege een flinke infectie.

Heb ook een keer gehad dat ze de telefoon niet opnamen. "Vandaag kunnen wij helaas pas vanaf 11:30 opnemen". Is eigenlijk van de zotte.

Paar maanden terug kwam ik ook aan met vreselijke oorpijn. Kon weer een half uur wachtten. Toen ik aan de beurt was gaf ik aan vreselijke pijn te hebben en zeer gevoelig te zijn voor geluid en de dag erna een MRI te hebben. Hij schoof zo lomp de otoscoop in mijn oor dat ik een uur van de pijn krom heb gelopen. Volgens hem was het maar wat irritatie. Toen ik de uitslag van mijn MRI kreeg werd ik per direct doorverwezen naar de KNO arts. Had blijkbaar een zware oorinfectie met blaren op mijn trommelvlies en ontstoken holtes.

Ik kom nooit zomaar aankakken en als ik langs kom is het toch vaak ernstig. Ben van plan vanwege deze grappen toch maar te gaan overstappen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 12:10

Zo te horen is dit dus niet normaal... de assistent belt me nog terug straks voor d'r excuses, dan ga ik het aankaarten. Ik stap het liefst over naar een ander maar heb wel echt een fijne huisarts die de tijd neemt voor je en met je meedenkt (daarom duurt het waarschijnlijk ook zo lang :+ ), maar hij heeft ook best grote fouten gemaakt in mijn familie. Kan hij nog zo vriendelijk zijn, het wordt nu wel een beetje een opeenstapeling van frustraties. Hij vroeg of ik over een maand even wilde terugkomen voor een afspraak, heb hem dan ook geantwoord dat als dat "even" weer een uur duurt ik dat niet ga doen. Maar dat zou volgens hem niet meer gebeuren..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:10

ze plannen 10 minuten per patient en dat is in de praktijk gewoon niet reeel. Vandaar dat het overal ellende is. Heb je een arts die zich aan de 10 minuten houdt moet hij het gesprek afkappen en dat vind ik vrij bot en houdt hij zich er niet aan loopt hij uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:11

Herkenbaar. Vooral vrije raadplegingen zijn drama, dus daar doe ik niet meer aan. :+
Vroeger paar keer bij een huisarts geweest waar je echt je boterhammen moest meenemen om niet om te vallen van de honger :') Schiet ook niet op, dus maar veranderd.
Bij mijn huidige valt de wachttijd wel mee als je een afspraak hebt, nooit langer dan een uur vertraging in de avond :P

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:12

Wat apart!
Ik ben altijd meteen aan de beurt.. nu ga ik nooit naar de HA, maar ik moest laatst 2x. Had om 11 uur de afspraak, en was om 11.00 aan de beurt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:14

Daantjuh88 schreef:
Mijn vorige huisarts was vrij stipt, liep nooit echt gigantisch uit met spreekuur. Mijn huidige huisarts is een ramp. Vorig jaar ook een dik uur zitten wachten. Had longontsteking en zat daar maar te hoesten en proesten en een potje beroerd te zijn, had wel wat anders willen doen dan daar zitten. Ik was ook not amused.

Dit dus... Dat wachten is niet bevoorderlijk voor de algehele gezondheid.
Je zult er maar zitten met een hardnekkige schimmelnagel. Daar besmet je niemand mee, zolang je de andere wachtenden niet gaat kietelen met je teen. Maar je gast later wel naar huis met een longonsteking, de kinkhoest en een exceem erbij. :+