Na 6 weken eindelijk weer....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Na 6 weken eindelijk weer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 14:42

Lopen.......

Ik heb meer dan een jaar met een verbrijzeld sesambotje in mijn voet gelopen. Omdat rust en inspuiten niet heeft geholpen hebben ze 23 december het botje operatief verwijderd. De hechting zit aan de onderkant bij de bal van mijn voet en daarom had ik 6 weken lang totale rust.

Maar tja voor mijn paard heb ik altijd fantastische opbouwschema's. Nu moet ik voor mijzelf opbouwen en dat is toch best moeilijk. Ik heb dan wel een speciale soort schoen gekregen die het afwikkelen makkelijker maakt (voel me net een paard met bijzonder beslag). Maar merk toch dat ik onbewust wel meer op de buitenkant van mijn voet ga staan.

Aanstaande donderdag heb ik fysiotherapie. Hopelijk krijg ik daar nuttige tips. Iemand anders hier nog ervaring mee qua hoeveel uur per dag je voet belasten?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:55

Ik denk dat de fysio jou daar het beste bij kan helpen :j

Het is best wel persoonlijk hoe snel je op kan gaan bouwen denk ik. Weet hoe lastig het is hoor! Ik ben inmiddels al 14 maanden bezig met opbouwen na een operatie en het wil maar niet, zo irritant :x ben net een paar weken van m'n krukken af. Jaar mee gelopen :')

Tuhan

Re: Na 6 weken eindelijk weer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 16:05

Whow een jaar. Dat is best lang. De orthopeed heeft aangegeven dat ik in principe over 6 weken een normale schoen zou moeten aankunnen. Maar er ook nadrukkelijk bijgezegd dat het dan nog echt wel pijn kan doen bij overbelasting...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:31

Dat komt ook gewoon door domme pech en complicaties hoor (en ik had een andere operatie) maar ik kan je enkel meegeven luister goed naar de fysio. Die ziet je voet, hoe jij er op loopt, hoe je de rest van je lichaam gebruikt. Ik kan nu wel zeggen van ik kan m'n voet een half uur per dag belasten (ik zeg maar wat hoor), maar voor iemand anders zal dat weer 3 uur zijn, voor weer iemand anders 10 minuten. Ervaringen van anderen zorgen enkel voor verwachtingen, die misschien helemaal niet waargemaakt worden omdat jouw herstel net anders gaat.

Hoe rustiger aan je nu doet, hoe meer profijt je daar waarschijnlijk later weer van hebt :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:39

Hahaha, heb je al hoefschoenen geprobeerd? Dat is heel hip tegenwoordig :P
Heb aandacht voor je hele lijf, niet alleen je zere voet.
Misschien geven ze ook een cursus rechtrichten :D

Maar, sterkte. Hopelijk huppel je snel weer dartel rond.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 07:40

Ik ben ontzettend benieuwd hoe je gaat revalideren!

Ik heb inmiddels zo'n 3 jaar geleden mijn sesambeentje in meerdere stukjes gebroken en daar veel te lang mee doorgelopen mede omdat de huisarts me gewoon met dyclofenac wegstuurde.

In ziekenhuis 1 werd ik weggestuurd met 'hou maar gewoon rust'. Maar enkele weken later kon ik nog steeds niet staan en leek mijn voet nog steeds een watermeloen. Na veel heisa mocht ik van de huisarts naar nijmegen waar ze meer gespecializeerd zijn in dit soort dingen. Hier heb ik uiteindelijk een gipsschoen meegekregen en de mededeling dat hij geen idee had hoe goed ik weer zou worden, want het botje groeit nooit meer vast... Opereren wilde hij eigenlijk liever niet doen, er is geen garantie dat dat gaat helpen en veel patiënt en houden daarna alsnog veel last zei hij. Het is een soort laatste noodgreep.

Inmiddels dus 3 jaar verder. Jaar 1 Heb ik met gipsschoen en krukken doorgebracht: ik kon letterlijk niks meer. Jaar 2 heel voorzichtig weer op moeten bouwen, periodes van heel erg veel pijn gehad. Dit jaar was aardig: de zomer was zo goed dat ik het zelfs weer aandurfde om kleine stukjes te gaan hardlopen. Ik moest huilen van geluk! Momenteel is het weer slechter, de kou doet me geen goed. Ik heb veel kramp en als mijn voet te koud wordt krijg ik echt pij n. Sowieso momenteel ook met normaal lopen met regelmaat ongemak. Ik word er moedeloos van. Ik ben 25, kan al sowieso nooit meer mijn mooie hoge hakken aan en loop met regelmaat als een soort kreupel paard. Daarom komt dit topic een beetje als een geschenk, want ik begin heel erg te overwegen toch eens naar de operatie te kijken. Helaas kan ik daar weinig informatie over vinden.

Tips? Luister naar je lijf, dat is wel het beste dat je kunt doen. Als ik veel pijn had dan ging de voet omhoog en ging ik soms even slapen om door de ergste pijn heen te komen. En luister naar je fysio :j

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:45

senna21 schreef:
Hahaha, heb je al hoefschoenen geprobeerd? Dat is heel hip tegenwoordig :P
Heb aandacht voor je hele lijf, niet alleen je zere voet.
Misschien geven ze ook een cursus rechtrichten :D

Maar, sterkte. Hopelijk huppel je snel weer dartel rond.

Cursus rechtrichten zou welkom zijn. Geloof dat mijn SI gewricht nu ook scheef staat van het verkeerd belasten hihi. Misschien met lange lijnen ofsow. Nee zonder gekheid ik heb zeker aandacht voor mijn lijf.

Tuhan

Re: Na 6 weken eindelijk weer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:51

Jeetje Fortitude wat een verhaal!

Mijn huisarts stuurde mij na het maken van foto's ook weg met de mededeling dat er niks op was te zien en dus wel overbelast zal zijn. Gelukkig liep ik toen ook al bij een fysio praktijk die ruiterfittraing geven. Zij heeft mijn huisarts uiteindelijk aangeschreven met het verzoek tot een doorverwijzing naar een orthopeed.

De orthopeed wist meteen wat er aan de hand was en toen heb ik ook 8 weken met een soort gipsschoen gelopen. Daarna leek het goed te gaan totdat het weer steeds vaker pijn ging doen en dik werd. Na het maken van een mri en ct scan is het ingespoten met de hoop dat de 'losse deeltjes bot' zouden inkapselen. Helaas hielp dat niet en liep ik in Las Vegas huilend rond van de pijn.

Na mijn vakantie weer naar de orthopeed en toen gaf hij aan dat hij kan opereren, maar dit liever niet doet omdat er inderdaad geen garantie op verbetering is en het soms nog erger wordt. Maar ik wou het risico nemen, omdat ik nu niks meer kon doen. Niet paardrijden, niet lang lopen, niet sporten.....

Morgen komt de fysio en ik hoop dat mijn operatie en al het gedoe erna het allemaal waard is geweest, zal je op de hoogte houden en desnoods kan ik je de naam van mijn orthopeed geven.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:45

Oh Jeetje dat is ook een verhaal zeg! Maar wel heel herkenbaar. Ook hier zo ontzettend vaak jankend van de pijn op bed gelegen. Inspuiten hebben ze bij mij niet gedaan, daar is eigenlijk niet eens over gesproken.

Ik vind het voor mezelf een lastige keuze omdat ik deze zomer praktisch pijnvrij was. Moet geen gekke dingen doen en me wel een beetje aanpassen, maar binnen voor mij acceptabele grenzen. Op dit moment heb ik af en toe zo iets van zaag er maar af :') ik denk dat ik sowieso de zomer afwacht, als ik dan weer zo opknap dan moet ik volgende winter maar naar de fysio ofzo :)

Ohja, ik ben trouwens heel leuk begonnen met lopen in een zwembad. Dat is veel makkelijker en ik had natuurlijk al een jaar niet meer gelopen toen :') misschien heb je er nog wat aan.

Heb je nu nog veel last van de operatie zelf?

Ik ben ook wel heel benieuwd wat je dus Ik gaat zeggen!