WEG met de onzekere/negatieve gedachtes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

WEG met de onzekere/negatieve gedachtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 09:27

Ik ben nogal een senario denker.. En eerlijk is eerlijk soms gaat het bij mij nergens over!.

Ik zie constant beren op weg. Of gaan me gedachtes wat als enya (mijn jonge duitse herder) een hondje pakt (heeft ze nog nooit gedaan, ze is van zich zelf vrij onzeker, en wilt daardoor haar waffel wel eens open trekken, en niet alleen na honden maar ook bijv van iemand waarvan ze schrikt)

Ik kan me daar druk om maken. Ik wil me hond zekerder maken. Maar hoe kan ik haar zekerder maken als ik onzeker ben.

Zo ook met me paard, die houdt er niet van om alleen op pad te gaan. Ik wordt onzeker en ga niet met hem alleen op pad. Terwijl als ik nou gewoon eens door zet!.

En tuurlijk soms zet ik door, en dan ga ik alsnog op pad, of alsnog na het park waar honden los mogen lopen, ook al is het halve park bang voor haar, omdat hun hond gebeten is ooit door een duitse herder. Ik weet dat de mijne niks doet. En als ik zoiets heeft van hmm.. ik doe haar even vast omdat ze nogal lomp is en dat een klein hondje, dan zie je iedereen verschrikt hun hond vast pakken of aanlijnen.. WAnt ik ga echt niet in een park lopen als ik geen sociale hond heb, Ik heb vaak zat met haar mee gemaakt, dat honden grommend en blaffend op haar af kwamen en zei keurig bij mij bleef, of ze nou vast zat of niet. Soms wilt ze aan de lijn uitvallen, maar dit corrigeer en ze doet het al niet meer, behalve als honden na haar uitvallen.

Maar in het losloop park als ik haar dan aanlijnt, valt ze niet uit.

Maar goed daar is dit topic niet voor bedoeld. Meer dat ik mezelf steeds moet toe zetten om het te gaan doen!! Waarom heb ik die angst. Ja ik weet waarom! Ik heb in me kindertijd (7-12) een herder gehad, en tja deze was niet zo heeel lief voor andere honden in zn laatste 2 jaar (achteraf was hij gewoon ziek, lang verhaal, ga ik verder niet op in) Deze herder was mijn MAATJE. Voor mij was hij alles!! Mijn ouders hadden in die tijd vele ruzies. En ik was altijd onzeker.

Ik wil der van af!! Enya is niet die herder!! En ik zal alles aan doen dat zie niet zo wordt!. Maar toch zit het in me geworteld..... WAAROM lukt het me niet om erover heen te zetten.. Toch na een pyscholoog?

Ik ben het gewoon zat om mezelf steeds over een drempel te zetten. Als ik eenmaal doe gaat het gewoon goed. En toch elke keer weer, die drempel..

Ik kan het ook met vakanties hebben,dit jaar ga ik na oostenrijk. KAn me nu al druk maken over de hoogtes en afgronden enz.. Terwijl je weet als je op het wandelpad blijft er eignelijk weinig wat kan gebeuren.

Ik wil graag trailer leren rijden. Ik heb al paar keer mee gereden (mijn auto+trailer hoef je geen E rijbewijs) Ging gewoon goed. Ik ga nu ook lessen nemen. Maar toch door me hoofd wat als.. Moet ook eerlijk zeggen mijn moeder werkt dan ook niet echt mee. Die zit maar, ja maar aanhanger/trailer rijden is een vak appart, je hebt toch minder goede ogen bla bla. en zo ging het ook toen ik een herder nam, van ja maar herders dit en dat bla bla)

Ik ben 29! En toch pakt het me als me moeder zo iets zegt. Ik heb ook gezegd dat ze het niet meer moet zeggen want het maakt mij onzeker.En ik er gewoon zelf achter wilt komen.

Iemand tips?

ps sorry als het wat warrig over komt.

Goof

Re: WEG met de onzekere/negatieve gedachtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:34

Tip: ga op cursus met je hond en leer daardoor zelf zekerder in je schoenen staan.
Tip 2: na geeft een tijdsbepaling aan (na schooltijd) en naar geeft een richting aan (ik ga naar school). Gebruik ze gewoon correct.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 09:45

Goof schreef:
Tip: ga op cursus met je hond en leer daardoor zelf zekerder in je schoenen staan.
Tip 2: na geeft een tijdsbepaling aan (na schooltijd) en naar geeft een richting aan (ik ga naar school). Gebruik ze gewoon correct.

Gedragsdeskundige heeft me geholpen met mij en me hond. En uitvallen doet ze alleen aan de riem als andere honden na haar uitvallen. 1 correctie en ze houdt op.

het is nu meer ikzelf! Die zelf vertrouwen moet krijgen. Ik moet meer in mezelf geloven. Want ik heb t met alles, niet alleen met me dieren.

Ik kan t niet los laten als het een keer wat minder gaat. En dat is het probleem het los laten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:53

Je komt onzeker over.
Is een assertiviteitscursus niks voor jou?
Of andere hulp om zelf steviger in je schoenen te staan.

Wat je moeder doet helpt niet. Helaas kan je haar niet veranderen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 10:02

klopt kan me moeder ook niet in veranderen. Ik heb zelf nu ook het iedee dat het een faalangst is. Heb nu een boek besteld en hopelijk gaat die me er mee helpen. Of in ieder geval een ander inzicht er in geven.

Ik val steeds terug. Soms gaat weken/maanden goed en dan val ik weer terug.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:23

Heel knap datje jezelf wil veranderen.
Dat is niet makkelijk. En een terugval geeft niks.
Als je het maar beseft.

Ik hoop dat jet boek je kan helpen. Anders vragen of de huisarts je kan doorverwijzen.