Mond/kaak en hand ontspannen zomaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fish_n_Chips

Mond/kaak en hand ontspannen zomaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 19:08

Sinds een tijdje (hand minstens een maand, mond/kaak 2 dagen) ontspannen mijn rechterhand en mond/kaak (ik weet niet welke van de twee het is - mond of kaak - maar het resultaat is dat er een druppel speeksel uit mijn mond valt) spontaan. De schade is tot nu toe 3 druppels speeksel op mijn toetsenbord, een kapotte bak kwark, een kapot glas, een kapot schaaltje, een sandwichspreadpotje dat stuitert (en dus niet kapot ging) en twee plastic potten die enkel opengingen, maar niet kapot. En een heleboel letters getypt of dingen aangeklikt op mijn touchpad of telefoon die ik niet wilde typen of aanklikken. Oftewel: ik heb iets vast, mijn hand ontspant, en ik laat het vallen. Of mijn hand zweeft boven een touchpad of toetsenbord of smartphone en "valt" naar beneden en ik klik/typ iets per ongeluk. Of mijn mond valt open en er loopt een druppel speeksel uit.
Het duurt maar een fractie van een seconde; mijn hand/mond valt en kan ik direct weer gebruiken/dicht doen.

Ik ben bij de huisarts geweest en heb een verwijzing voor de neuroloog gekregen.
Ik ben nu aan het turven hoeveel het gebeurt.

Kent iemand dit? Enige tips over hoe het servies heel te houden? Ik kan niet alles overnemen met mijn linkerhand omdat ik daar een stoornis aan heb (dystonie, ik kan mijn pols en vingers niet bewegen, die staan permanent aangespannen in een dwangstand).

Gruis

Re: Mond/kaak en hand ontspannen zomaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:13

Klinkt erg vervelend, ik zou even mijn B12 laten prikken, door een tekort daaraan kan je zulke klachten krijgen. Ben je toevallig vegetariër of veganist?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 20:14

Nee, ik eet gewoon vlees en dierlijke producten. Ik slik ook een B-complex supplement.

De huisarts heeft me niet laten prikken, wat ik achteraf wel raar vind, volgens mij kan een kaliumtekort namelijk ook voor spierzwakte zorgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:26

Ik ben dit weleens tegen gekomen in één of ander verhaal online. Zal even zoeken of ik het voor je kan vinden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:36

Fish_n_Chips schreef:
Nee, ik eet gewoon vlees en dierlijke producten. Ik slik ook een B-complex supplement.

De huisarts heeft me niet laten prikken, wat ik achteraf wel raar vind, volgens mij kan een kaliumtekort namelijk ook voor spierzwakte zorgen.

Je zou natuurlijk een opname-stoornis kunnen hebben. Dan kan je zo veel B12 innemen als je wil, je lichaam neemt het dan niet op. Ik zou er op aandringen om ff te prikken, het zou maar zoiets zijn, dan weet je het direct :-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:41

Dit klinkt niet als spierzwakte en een vitamine tekort, maar echt iets neurologisch. Denk dat hij daarom niks heeft laten prikken.

Het kan van alles zijn. Laat de neuroloog net maar uitzoeken. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:15

Mag ik vragen hoe je aan die dystonie aan de linkerkant komt? Slik je antipsychotica? (Mag uiteraard in PB)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:46

Wat ontzettend vervelend! Ik heb héél lang geleden (in mijn tienertijd) iets vergelijkbaars gehad, qua dingen uit mijn handen laten vallen. Alsof mijn hoofd heel even vergat dat we ook nog iets vasthielden. Bij mij was de oplossing om te KIJKEN naar wat ik deed. Zolang ik bleef kijken naar het glas wat ik vasthad ging het goed. Wat het uiteindelijk was, geen idee, het is vanzelf weer over gegaan. En of kijken bij jou werkt weet ik uiteraard ook niet, maar dacht ik geef het even mee als reactie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 02:47

Fish_n_Chips schreef:

Uitval is natuurlijk ietse heel anders dan spierzwakte. Fijn dat je in ieder geval bent doorverwezen naar de neuroloog. Ik denk dat dan wel duidelijk wordt wat er aan de hand is :j Kan er een verband zijn met de dystonie?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 08:28

Of je stapelt vitamine B.
Kan dezelfde klachten geven als een tekort.

Ik zou toch aandringen op een bloedtest.
Kan je dit eventueel uitsluiten.

Fijn dat je in ieder geval ook nog langs de neuroloog gaat.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 13:53

Catnip schreef:
Mag ik vragen hoe je aan die dystonie aan de linkerkant komt? Slik je antipsychotica? (Mag uiteraard in PB)

Ik slik antipsychotica, maar de dystonie heb ik al langer dan dat ik dat spul slik. De huidige hypothese voor de dystonie is conversiestoornis, maar eigenlijk weten ze het niet. Ik heb een tijd botoxinjecties gehad (in steeds hogere doses) maar daar ben ik mee gestopt omdat het niet werkte.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 13:53

Alwiene schreef:
Wat ontzettend vervelend! Ik heb héél lang geleden (in mijn tienertijd) iets vergelijkbaars gehad, qua dingen uit mijn handen laten vallen. Alsof mijn hoofd heel even vergat dat we ook nog iets vasthielden. Bij mij was de oplossing om te KIJKEN naar wat ik deed. Zolang ik bleef kijken naar het glas wat ik vasthad ging het goed. Wat het uiteindelijk was, geen idee, het is vanzelf weer over gegaan. En of kijken bij jou werkt weet ik uiteraard ook niet, maar dacht ik geef het even mee als reactie :)

Dat ga ik proberen, dank je wel!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:04

Fish_n_Chips schreef:
Catnip schreef:

Ik slik antipsychotica, maar de dystonie heb ik al langer dan dat ik dat spul slik. De huidige hypothese voor de dystonie is conversiestoornis, maar eigenlijk weten ze het niet. Ik heb een tijd botoxinjecties gehad (in steeds hogere doses) maar daar ben ik mee gestopt omdat het niet werkte.

Duidelijk! Ik hoop voor je dat de dystonie links beter wordt, wat de oorzaak dan ook mag zijn.

Het probleem met je rechterhand en je mond/kaak kan wel een bijwerking zijn van de antipsychotica. Ook met de atypische ('moderne') antipsychotica zijn zulke extrapiramidale verschijnselen veelvoorkomend.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 17:39

Bedankt voor de tip, ik zal het woensdag met mijn psychiater oppakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:34

Kan ook kloppen met de conversiestoornis. Ik zou het ook even overleggen met je psychiater inderdaad.