Wat is nou écht realistisch? (lichaams verbetering)

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Nala
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Wat is nou écht realistisch? (lichaams verbetering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 19:35

Hey bokkers,

Ik ben van plan te proberen mijn lichaam zo gezond mogelijk te krijgen, maar zit daarbij met een vraag.
Overal zie je van die 'transformations' die zogenaamd binnen x tijd gebeurd zijn, waarvan je bijna meteen weet dat dat gewoon niet (gezond) mogelijk is.

Nu mijn vraag: Ik ben 1.70 en weeg ongeveer 65 kilo. Wat is nou écht realistisch? Welke resultaten kan ik verwachten na een week? Een maand? Een kwartaal? Half jaar? etc.

Ik ben ook niet van plan diehard te gaan trainen in de sportschool iedere dag, maar gewoon gezond eten en zo'n soort plank/sit-up/crunch/squad/etc. dingetjes die je thuis kan doen.

Zijn er hier bokkers die iets van fitness/lichaams verandering/verbetering weten?

Edit: 'gewenst gewicht' verwijderd, aangezien het niet als doel maar globale indicator bedoeld was.
Laatst bijgewerkt door Nala op 27-01-17 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

maximuss

Re: Wat is nou écht realistisch? (lichaams verbetering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:39

Sowieso de 50 a 55 overboord gooien als je echt voor een fit lijf wil gaan. Meet je resultaten in cm's en niet in kilo's. En geef het een tijdje, als je niet die hard er in gaat vliegen reken je best op +1 jaar of meer om je ideaalbeeld te bereiken.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:40

1.70 en 50 kg is niet gezond, zeker niet als je goed gespierd wil zijn.

Momenteel ben ik ook bezig met gezond worden, gewoon strakker en fitter. Nu ben ik wel student met niet zoveel tijd en niet zoveel geld, maar om echt fit te worden zou ik zeker een half jaar uittrekken. En ook meer doen dan krachtsport, ga wielrennen of hardlopen om ook je conditie op te bouwen. Met 100 buikspieroefeningen thuis red je het niet.

Verder, veel eiwitten eten volgens mij voor spieropbouw. Ga jezelf niet uithongeren, dan bouwen je spieren niet op. Maar ga gezond eten. Dat is wat ik altijd om me heen hoor, weet er zelf ook zeker het fijne niet van. Maar ga wel met je mee kijken :)

Op zoek naar een Ipod Classis, heb je er toevallig een en wil je hem verkopen? PB gerust!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:43

50-55 kilo is echt veel te licht.
Verder ga ik mee met jette. Met wat oefeningen thuis red je het niet.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

verootjoo

Dat is wel heel weinig voor jouw lengte. Je gewicht is toch goed? Dan zou ik werken aan de verhouding vet en spiermassa. Niet zozeer op het getal op de weegschaal letten maar op je vetpercentage en spiermassa verhouding. :)

[o]

tarek

Ooit eens gehoord: vrouwen; lengte min 110 zou ideaal zijn. Ik denk ook dat je te laag zit met je 50-55.
En echt belangrijk, je moet je er goed bij voelen :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:44

50 kilo is hoe dan ook veel te licht voor je lengte. Dan is je bmi onder de achtien. Ik zou gewicht loslaten eten niet aan veranderen als je gewoon gezond eet nu al, omdat je niks te zwaar bent maar gewoon gaan bewegen extra. En dan eens aankijken wat er gaat veranderen aan je lichaam na een maand of vier minstens. Aan de hand daarvan kun je altijd nog iets gaan aanpassen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

Nala
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 19:47

Daarom staat ook al in de intro "het gaat me niet zo om het getal, maar om een fit lichaam". Ik weet ook zeker dat spieren wat wegen, en een bodybuilder image ofzo hoeft ook niet.
Ik snap dat ik het met buikspieroefeningen niet red, maar ik fiets per dag al ongeveer 2 uur, loop heel wat af van universiteitsgebouw naar universiteitsgebouw en ga ook vaker joggen met de paarden. Maar alleen conditie oefenen helpt dus ook niet genoeg, vandaar dat ik meer qua die kracht thuis dingetjes wil doen.

Woon in Zuid-Limburg, dus genoeg conditie training berg op berg af, helemaal voor niks _O-

❤ Nala 29/06/2019 ❤

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:49

Maar wat wil je dan? Als je dat allemaal doet ben je toch fit? Je voldoet ruim aan de Nederlandse norm gezond bewegen ;)

[o]

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:51

Meid. 55 kg is echt te weinig. Ik ben 1.64 en weeg zo'n 56 kg. Ik moet echt niet minder gaan wegen maar dit is mijn bouw. 1.70 rn 50 kg is echt gezond. Zoals al eerder werd gezegd, kijk niet naar kg's maar naar cm's en doe waar jii je goed bij voelt. Gezond eten en goed bewegen is erg belangrijk!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:51

Tussen de 55 en 60 is gezond genoeg. Geloof me ik ben net zo lang als jij en toen ik onder de 55 kwam begon ik er juist steeds ongezonder uit te zien.
Binnen 5 jaar had ik helaas bijna alles er weer aan zitten. En dat is nu. Ik weeg 70 kg en wil dolgraag terug naar de 56/ 57kg. Niet vanwege het getal, maar toen zat ik het beste in mijn vel. Energiek maar toch slank. Staar je dus niet suf op dat getal, maar waar jij je het beste bij voelt.

Flying high in de sky!!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:52

Ik volg vaak programma's van de site darebee.com (HIIT trainingen). Dit vind ik een fijne: http://darebee.com/programs/30-days-of-hiit.html , maar je hebt bijvoorbeeld ook programma's met vooral krachtoefeningen.
Het is echt een ontzettend handige site en helemaal gratis.

Nala
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 19:53

Ik wil vooral een strakker lichaam, net zoals iedereen denk ik wel. Wat meer buikspieren, wat minder buikvet. Ik beweer nu ook absoluut niet dat ik dik ben oid, ik weet dat ik een prima gewicht heb.

Nogmaals: het getal was maar een indicator. Die weegschaal mag van mij uit straks 80 zeggen, als ik dan écht goed in mijn vel zit en tevreden ben met mijn buikspieren etc.

Arantes, dankjewel voor de tip!
Laatst bijgewerkt door Nala op 27-01-17 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:55

tarek schreef:
Ooit eens gehoord: vrouwen; lengte min 110 zou ideaal zijn. Ik denk ook dat je te laag zit met je 50-55.
En echt belangrijk, je moet je er goed bij voelen :-)

Ik ben 1.68m. Dat betekend dat ik 58 kg zou mogen wegen. De laatste keer dat ik dat woog (toen zat ik zeg maar in de hel :+ ) zag ik er niet uit. Als een lijk.

In godsnaam, vergeet dergelijke berekeningen, BMI en weet ik veel wat nog meer. Ieder lichaam is anders. Fit voelen is bewegen en gezond eten. Daar hoef je niet broodmager bij te zijn. Zeker ook niet te zwaar.
Wanneer voel je je gezond? Wanneer beweeg je gemakkelijk en met plezier? Wanneer voel jíj je mooi? Dán ben je fit!
Ben je dan nog steeds geen broodmager model? Dan heb jij gewoon niet dat type lichaam! Zet het uit je hoofd!

Ik heb relatief brede schouders en een holle rug. Om van dat uitstekende achterwerk af te komen mag ik denk ik wel afvallen tot ik 40 kg weeg. Lijkt me niet al te gezond. Dus heb ik ervoor gezorgd dat mijn bovenbenen en billen gespierd zijn. Oogt gelijk heel anders! :)

Retiens la nuit... ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:56

Als je wat meer spieren wilt is 50-55 echt te weinig.
Even ter indicatie:
Ik deed aan wedstrijdzwemmen, lag 5-6 dagen per week in het water, en deed verder niet aan sport.Slank en gespierd, 68 kg schoon aan de haak.

Kijk inderdaad naar je lichaam, niet naar het getal op de weegschaal ;)

Flying high in de sky!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:58

bellehorses schreef:
Meid. 55 kg is echt te weinig. Ik ben 1.64 en weeg zo'n 56 kg. Ik moet echt niet minder gaan wegen maar dit is mijn bouw. 1.70 rn 50 kg is echt gezond. Zoals al eerder werd gezegd, kijk niet naar kg's maar naar cm's en doe waar jii je goed bij voelt. Gezond eten en goed bewegen is erg belangrijk!

Volgens de BMI index is bij 170 tussen de 53 en 72.

55 is dus niet veel te laag. Dat is precies in het gezonde gemiddelde.

Maar inderdaad TS is ook niet te zwaar. Al zal ook veel afhangen van je lichaamsbouw en bespiering.

TS om een strak lichaam te krijgen zit er niets anders op dan veel te trainen en gezond te eten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:05

Ik zou dan toch gaan voor krachttraining naast het gezonder eten. Meer spiermassa opbouwen want spieren vreten calorieën, ook in ruststand! En met het vergroten van je spiermassa verlaag je bijna 'automatisch' je vetpercentage.
Beweging krijg je zo te horen al voldoende, en als je echt een strakkere buik wilt zul je moeten werken aan het verlagen van je vetpercentage want ook al doe je een miljoen buikspieroefeningen, je zult ze nooit duidelijk kunnen zien onder een laagje buikvet. ;)

Nala
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 20:07

Cyrilletje, ja dat is dus precies het probleem. Ik VOEL mijn buikspieren gewoon gedefinieerder worden... Onder een bluh slap laagje vet...

❤ Nala 29/06/2019 ❤

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:23

Vorig jaar ben ik na een aantal jaar studentenleven echt een stuk fitter geweest dan daarvoor. Ik woonde in Zwitserland waar eten dúúr is, de sportschool gratis was en ik elke dag een halve berg op moest fietsen _O-
Ik at heel bewust en ging denk ik 3-4x p/week naar de sportschool voor voornamelijk hele basic krachttraining.
Voor het eerst sinds de middelbare school pastte ik weer in maat 36 ipv 38/40, had ik echt zichtbare spieren en was gewoon hartstikke tervreden
Ik had daar geen weegschaal dus toen ik weer thuis was...resultaat op de weegschaal...
Ik ben ook 1.70 en woog voor vertrek naar Zwitserland 64.5-65kg...
Uiteindelijk woog ik gemiddeld 62.8-63.4kg _O- 8)7
Conclusie: weegschaal overboord en investeren in een goede full-body spiegel want daar word je veel gelukkiger van +:)+

TROY (2019) & LAYS (2014)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:27

Wat realistisch is hangt helemaal af van hoe je het aanpakt. Binnen vrij normale normen is alles mogelijk. Echter heb je voor elk specifiek resultaat ook een specifieke aanpak nodig. Als jij een beetje van dit en zus en zo doet, dan krijg je ook een beetje van dit en zus en zo lichaam.

De tijd die het kost hangt daar ook van af. Maar iets dat snel gaat leert je geen nieuwe gewoontes en zal dus vaak niet langdurig blijven. Iets dat langzamer gaat wordt veel meer een nieuwe levensstijl en zal dus vaak langer blijven plakken.

Edit:

Afbeelding

Dit is het mooie resultaat van een cliënt van mij. Dat heeft haar een jaar gekost, MAAR ze eet nu volledig intuïtief en behoudt deze shape zonder moeite. Dat is natuurlijk onbetaalbaar.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:30

50-55 kg is echt te licht. De kans is groot dat je zelfs zwaarder wordt als je serieus gaat krachttrainen, spieren wegen immers meer dan vet. Voor die transformaties moet je goed bedenken dat ze vaak gebeuren onder begeleiding van een personal coach, met een zeer streng dieet met daarin vaak ook nog eiwit supplementen. Als je daartoe bereid bent kan je snel resultaat boeken. Dat is dan ook helemaal niet ongezond; een streng dieet betekent niet dat je niks / weinig mag eten. Wel dat je heel goed oplet wat je wel en niet eet.
Als je nog nooit echt (kracht)training hebt gedaan zal je wel vrij snel je eerste resultaat zien (als je echt serieus aan de slag gaat tenminste); ongeveer na een maand zie je dan wel verschil. Tips om je te motiveren zijn; meet jezelf op (omtrek van je lichaamsdelen), zet jezelf van voor achter en opzij op de foto en doe dit na een maand weer, dan zul je echt verschil zien. Van dag tot dag zie je dat niet zo. Maar ga ook niet eerder kijken dan na een maand ;) ! Wegen niet vaker dan 1 keer per week.
Heb je een schema voor trainen en voor voeding? En zo ja, waarop gebaseerd? Mocht je geen schema hebben, niet teveel tijd erin willen steken en gewoon wat simpele dingetjes willen doen, zou ik zeker niet teveel verwachten.
Succes!

Nala
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 20:34

MariekeS, vandaar dat ik ook zei, als ik straks 80 kilo weeg maar dan wel écht tevreden kijk naar mijn lichaam in de spiegel, graag!

Phormicola: Ja, dat snap ik ook wel. Maar toch is het prettig om te weten dat je juist meer je best moet doen als je 'maar' x resultaat krijgt, maar dat y resultaat ook niet echt mogelijk is.

Gruis: Ik heb ook met mezelf afgesproken iedere zondag op de weegschaal te gaan staan (mocht ik het niet vergeten, maar dus in ieder geval niet vaker). Ik meet ook op dit moment mijn buikomvang, gewoon voor het idee. Foto's kan ik ook mee beginnen inderdaad.

Mijn enige 'schema' voor voeding is dat ik vegetarisch eet, en probeer 'lekkere' dingen weg te laten. Zo eet ik nu bijvoorbeeld áls ik mijn favoriete lunch, tosti, eet, maar een tosti en geen twee. (Hardnekigge gewoonte van een oud tosti ijzer dat minstens 2 tostis erin moest, anders ging het fout).
Mijn enige trainings schema op dit moment is een 30 day challenge voor planken. Zit nu op dag 3, 30 seconden ofzo.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:43

Ik kan je op een briefje geven dat een plank challenge je geen wow lichaam gaat geven. Dat is misschien leuk voor ernaast. Het gaat je niet dunner en niet gespierder maken.
Op z'n hoogst krijg je meer core strength en dat is natuurlijk altijd fijn.

Nala
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 20:44

Ik beweer ook nergens dat het me in een keer een sixpack oid gaat geven. Maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik al snel geen zin meer heb als ik meteen in zo'n heftig programma duik.

Die edit van jou, die foto's, dat is ook precies wat ik zoek voor mijn eigen lichaam.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:49

Nou dat is prima toch :) Je hebt niets aan iets dat je niet vol gaat houden. En misschien wil je later wel meer! Bij mij is het allemaal begonnen door de 30 Day Shred van Jillian Michaels.