Baby's en doorslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Baby's en doorslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 09:11

Inmiddels is mijn zoontje 3 maanden oud en moet ik zeggen dat vanaf de geboorte tot nu het niet erg makkelijk is gegaan allemaal. Ik had besloten borstvoeding te geven en door geklungel van het ziekenhuis en kraamzorg was onze eerste start niet zo prettig. Gelukkig door na een paar weken daarna een lactatiekundige in te schakelen verloopt dit allemaal zeer soepel.

Maar nu komt het; toen mijn zoontje een week of 2 was wou hij maar niet slapen. Het was voor hem geen probleem om overdag 6 uur achter elkaar wakker te zijn, een half uur daarna te slapen en dan gewoon weer uren wakker te zijn. Dit ging zo door tot 05.00 uur in de nacht en daarna ging hij over tot een soort remslaap tot 07.00 uur.

Inmiddels zijn wij zo ver dat hij overdag beter slaapt en maximaal 2 uur achter elkaar wakker is. Rond een uur of 23.00 uur word hij nu moe en gaat hij ook slapen. Maar naar een uur slaap is hij gewoon weer wakker.. zo heb je het probleem overdag opgelost en krijg ik het in de nacht weer. De laatste paar weken komt hij in de nacht elk uur als ik hem dan aanleg zijn het een paar slokken wat hij neemt en dan gaat hij weer slapen? Ook heeft hij nog nooit doorgeslapen of iets wat daar op lijkt.

Heeft iemand de gouden tip voor in de nacht?
Ondanks dat hij in de nacht slecht slaapt lacht hij wel bijna de hele dag en is dus erg vrolijk.

Anke_Amigo

Re: Baby's en doorslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:16

altijd lastig om tips en adviezen te geven over via de computer zonder het echt te zien. Maar als ik dit zo lees denk ik, een baby in de buik heeft meestal een omgekeerd dag-nacht ritme. Overdag schommel jij je baby in slaap in de buik en snachts is het rustig en wordt je baby wakker. Jij hebt, wellicht doordat je dit niet besefte of doordat je focus op de voeding lag dit nog niet om kunnen draaien.

Als dit inderdaad het probleem is kan je beginnen met dit om te draaien door overdag de slaapjes met gordijnen open te doen, probeer ritmes te vinden, slaap overdag bijv 2x 2 uur, misschien moet je hem nu overdag soms wakker maken om dat ritme samen te vinden. Kijk naar voeding, spelen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:33

Heel normaal dat baby's met 3 maanden nog niet doorslapen hoor :)

Hier een goede slaper.
Wij hebben hem vanaf dag 1 gevolgd in zijn ritme. Eten wanneer hij wilde eten en slapen wanneer hij wilde slapen.
Met 13 maanden is hij helemaal door gaan slapen. Tot die tijd 1 of 2 keer drinken in de nacht. Blijkbaar had hij dat nodig.
Hij sliep al die tijd wel lekker in een cosleeper naast mij en mijn man.

Nu slaapt hij 1 of 2 keer 2 tot 4 uur over dag en dan een nacht van ongeveer 8 tot 8 :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 23-01-17 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:34

Is heel normaal dat hij nog niet doorslaapt: https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... lapen.html. Hierin staan onder andere:

Citaat:
Is het voor sommige nieuwe ouders moeilijk om zich hieraan aan te passen? Ja!
Er bestaat ongetwijfeld een grote kloof tussen datgene wat wij vanuit onze eigen culturele bagage meedragen en dus verwachten van het slaappatroon van een jong kind (voorlezen, instoppen, licht uit en ze acht uur lang niet meer zien) en hoe een gezond, normaal kind in werkelijkheid slaapt.

De eerste stappen om je te verzoenen met het feit dat je jonge kind niet doorslaapt, of dat het niet zonder jou wil slapen, is je te realiseren dat:

Niet doorslapen tot ze drie of vier jaar oud zijn, normaal en gezond gedrag is voor mensenkinderen.
Je kinderen niet moeilijk en manipulatief zijn. Ze zijn normaal en gezond en gedragen zich op de manier die passend is voor onze soort.
Als je deze eenvoudige waarheden eenmaal begrijpt, wordt het veel makkelijker om om te gaan met het nachtelijk ouderschap. Als je het idee opgeeft dat je ’s nachts acht uur ononderbroken slaap nodig hebt, en deze nachtelijke omgang met je kind als iets waardevols dat voorbij gaat, raak je er erg snel aan gewend.

Mijn enige tip is dus probeer het te accepteren, dat het nu eenmaal zo is dat je baby vaak wakker wordt 's nachts. En bedenk dat het echt ooit over gaat. Ik vond het ook heel moeilijk en zwaar. Wat mij wel hielp om op de been te blijven is overdag rust pakken, en een dutje doen als zij ook lag te slapen bijvoorbeeld in de middag.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:40

Hoewel ik zeker voor borstvoeding ben vind ik de site borstvoeding.com een vreselijke informatiebron, wat subjectief. Ik kan niet inschatten hoeveel je baby drinkt s nachts op verzoek. Maar misschien valt te overwegen om alleen voor de nacht of ' nachts een keer een flesje kunstvoeding te geven. Al is het maar een keertje om te proberen of hij daar beter op slaapt en jullie een keer je rust kunnen pakken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:45

Die van ons is 2,5 en die begint nu pas door te slapen. Meestal. Hoort er gewoon bij. Van een baby van drie maand is het gewoon normaal.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:48

Keet schreef:
Heel normaal dat baby's met 3 maanden nog niet doorslapen hoor :)

Hier een goede slaper.
Wij hebben hem vanaf dag 1 gevolgd in zijn ritme. Eten wanneer hij wilde eten en slapen wanneer hij wilde slapen.
Met 13 maanden is hij helemaal door gaan slapen. Tot die tijd 1 of 2 keer drinken in de nacht. Blijkbaar had hij dat nodig.
Hij sliep al die tijd wel lekker in een cosleeper naast mij en mijn man.

Nu slaapt hij 1 of 2 keer 2 tot 4 uur over dag en dan een nacht van ongeveer 8 tot 8 :)

Dit dus. Ook ik heb altijd het ritme van mijn kleintje gevolgd. Ik heb altijd een goede nachtslaper gehad (met 2 weken sliep hij door) maar overdag kon dit betekenen dat ik om de 2 uur aan het voeden was. En dan gaf ik ook nog fles. Naarmate je beide gewend raakt aan het ritme, gaat het ook allemaal steeds makkelijker. Dat hij snachts komt voor een paar slokjes, kan te maken hebben met zoveel verschillende dingen. Misschien heeft hij wel een droge mond of heeft even behoefte aan contact. Zuigen is voor baby's geruststellend en vertrouwd.
Bij mij lag de kleine overigens ook bij mij.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:50

Hier ook overgestapt en had meteen een doorslapende baby. :)
Ik heb met mijn dochter deze problemen nooit gehad maar mijn zoontje bleef honger houden. Hij leek mij ook redelijk vrolijk, maar sinds ik overgestapt ben zie ik wel echt een heel ander kindje.

Mocht je dit niet willen kreeg ik de tip hem elke dag om hetzelfde tijdstip wakker in bed te leggen. Troosten als hij huilt en dan weer terug leggen. Hier werkte dat ook super en ging hij binnen een paar dagen vanzelf lief en stil in bed liggen en nu slaapt hij ook overdags 2 uurtjes in bed.

Hij is nog steeds wel veel wakker, maar slaapt de nachten nu wel goed door. Nog niet zoals ik zou willen, maar ik kan in ieder geval zelf ook flink wat uren slapen.

En verder voed ik nog steeds op verzoek, ook dus met flesvoeding.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:51

Mijn dochter is nu 4 maanden. De eerste 2 weken werd zij 1x s'nachts wakker. Daarna sliep ze zelfs de klok rond. Maar zij krijgt wel vanaf het begin al flesvoeding. Een vriendin van mij had hetzelfde probleem en dat kindje bleek gewoon teveel moeite te hebben met drinken uit de borst. Het koste teveel energie om het eruit te krijgen waardoor het idd een paar slokjes was en daarna in slaap viel. Maar steeds wakker werd van de honger.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:57

Het lijkt erop dat hij aan het clusteren is in de nacht of dat hij gewoon een hoge knuffelbehoefte heeft. Heb je geprobeerd om gekolfde melk te geven in de nacht? Dan kan je man dit eventueel geven zodat jij iets langer kunt slapen. Dan kun je het wat beter vol houden. Hopelijk laat hij dan ook wat meer tussen de nachtvoedingen...
En eventueel een flesje kV is ook een idee in de nacht als het kolven niet zo lekker gaat. Borstvoeding is geweldig natuurlijk maar het moet wel vol te houden zijn voor je! En doorslapen komt vanzelf, laat je niet gek maken door verhalen dat kindjes al snel doorslapen want dat is vaker niet dan wel het geval.

Hier een dame van 10 weken (fv na 2 weken bv overgestapt want het ging niet lekker) die in de nacht ook nog honger heeft. Ze laat er wel al 8 uur tussen, maar dan vanaf 20.00 u... ik volg gewoon haar ritme en ga geen avondfles forceren, ik ga gewoon wat vroeger naar bed. Haar broer (nu 2 jaar) sliep al vanaf 4 weken door op enkel bv. Dus zo zie je maar, ieder kindje is anders
Laatst bijgewerkt door Riemke op 23-01-17 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:58

Volgens mij klinkt dit aardig normaal, in ieder geval herkenbaar voor mij. Het gaat vanzelf over. Mijn baby sliep wel beter in de puckababy slaapzak, daar zitten de armpjes bij in en dan geeft rust.
Ook slaapt hij soms bij mij in bed, dan slaapt hij veel rustiger en beter :j

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:27

De precieze leeftijd weet ik niet meer, maar Niels (2 maanden te vroeg, na 1 maand thuis) heeft in het ziekenhuis via de sonde om de paar uur gekregen. Toen hij thuis was heb ik me aan hem aangepast.
We hebben toen we merkte dat hij lange tijd achterelkaar door kon slapen, hebben we een heel duidelijk bed-ritueel ingevoerd. Bad, in zijn kamer een flesje en een verhaaltje of een liedje. Uiteindelijk sliep hij van 7 uur door tot 4 of 5 uur! (Voor mij wel een beetje naar, haha want om 7 uur ging de wekker weer). Op het CB zei de verpleegkundige: nou anders maak je hem om 23.00 nog even wakker, voor je naar bed gaat. Maar dat voelde niet goed, je hoeft mij ook niet wakker te maken voor wat drinken haha.. Maar toen kwam hij 's nachts zelf! En heeft doorgeslapen tot 7 uur.
Daarna had Niels nog wel eens een terugval, dat hij 's nachts een fles wilde (laatste keer was in september, toen was hij 9 maanden, 7 gecorrigeerd). Dan kreeg hij wel een fles, maar na een nacht of 2 wilde hij nog maar een paar slokjes drinken, daar ging ik mn bed niet meer voor uit, dan viel hij vanzelf weer in slaap en was het weer goed. Maar! Dat toen sliep hij wel al een tijdje door en was al wat ouder.
3 maanden is nog zo klein! Zou gewoon een vast bedritueel aanhouden en je borst/fles in de aanslag houden. Voor je het weet kan je, net als bij ons ;-), je niet meer herinneren wanneer hij ookalweer doorsliep!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:51

Mijn zoon kreeg ook borstvoeding (tot bijna 2 jaar) en werd tot een jaar tot soms wel 10x per nacht wakker, klein slokje, en viel vervolgens weer in slaap. Geleidelijk werd het wakker zijn steeds minder en na ruim anderhalf jaar sliep hij door. Overigens sliepen mijn andere kinderen ook pas door met zo'n anderhalf jaar. Hoe vermoeiend het ook is, probeer je eraan over te geven, dan houd je het een heel stuk beter vol. Succes!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:53

madeliefw schreef:
Hoewel ik zeker voor borstvoeding ben vind ik de site borstvoeding.com een vreselijke informatiebron, wat subjectief. Ik kan niet inschatten hoeveel je baby drinkt s nachts op verzoek. Maar misschien valt te overwegen om alleen voor de nacht of ' nachts een keer een flesje kunstvoeding te geven. Al is het maar een keertje om te proberen of hij daar beter op slaapt en jullie een keer je rust kunnen pakken.

dat dus niet... dat is de doodsteek voor je borstvoeding

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:12

Ja of als je het niet trekt de doodsteek voor het genieten van je kindje als je zelf op bent van de slaap. Daarbij kan je natuurlijk altijd de wekker zetten om te kolven als de baby wel doorslaapt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:17

Wij hebben ook altijd onze zoon gevolgd en tja dat is de eerste tijd echt wel pittig. Maar uiteindelijk slaapt hij gewoon prima nu en dat is al een tijd zo. Ben nu zwanger van de 2e en dat gaan we weer zo doen. Het kost wat wallen, maar we hebben onze man nooit laten huilen. Het ging vanzelf over in een ritme wat wat prettiger voor ons ware. Maar a dat duurt even.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:21

benangelique schreef:
madeliefw schreef:

dat dus niet... dat is de doodsteek voor je borstvoeding

Dat zijn prioriteiten. Een mama die lekker in haar vel zit heeft een baby meer aan :) dus is zeker het overwegen waard en een goede opmerking :)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:21

Als je graag lang borstvoeding wilt geven, zou ik de borstvoedingsondermijnende adviezen die hier gegeven wordt niet opvoglen. :)
(kunstvoeding geven, inbakeren. liefst ook geen vervangend flesje gekolfde voeding geven zodat jij kunt doorslapen 's nachts)

Ik lees eigenlijk vrij normaal gedrag voor een baby van 3 maanden.

Als je graag zelf wat meer rust wilt, kan ik je adviseren om samen te gaan slapen. Bijvoorbeeld door middel van een cosleeper. De gulliver van Ikea is hier heel geschikt voor. Die schuif je zo aan je bed en als je kleintje 's nachts wakker wordt, kun je liggend aanleggen en na verloop van tijd gaat dit in een dusdanig slaapstand, dat je dit niet eens meer door hebt.
Mijn oudste is vanaf 16 maanden door gaan slapen en mijn jongste van 10 maanden wordt nu nog gemiddeld tussen de 2 en 10 x wakker. Denk ik... Die begint tegenwoordig op haar eigen kamer 's avonds, ze gaat iedere avond rond half 7 naar bed. Wanneer zij wakker wordt als ik al in bed lig, halen we haar naar ons bed en voed ik haar weer in slaap en zo slapen we de rest van de nacht.

Succes en sterkte. :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:32

Hier na mislukte bv, overgestapt op kv.
Kind gevolgd in zijn ritme, maar dat kan zowel met bv als met kv. Cb zegt van niet maar hun zitten niet met een huilend kind wat honger heeft.
Wij hebben kv ook op verzoek gegeven, wel opletten dat je niet boven een bepaald aantal ml gaat op een dag.

De nachten waren in het begin zwaar, maar vol gehouden. Alles donker houden, klein nachtlampje aan, niet tegen hem praten, flesje geven en terug in bed.
Met 6 weken sliep hij van 22.30-05.00.
Overdag sliep hij in de box, in de draagdoek en soms in z'n bedje. Slaapjes van 45 min tot een uur zijn heel normaal voor die kleintjes.
Laten huilen heb ik nooit gedaan.
Regelmatig commentaar op gehad, je verwent hem, onzin hoor!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:34

Het schijnt inderdaad dat BV baby's minder snel doorslapen dan fles baby's, maar ook tussen flessenbaby's zit een wereld van verschil. De ene slaapt met 4 weken al door en de andere na een jaar nog niet.

Verder heb ik de volgende tips voor je. Zorg dat je kindje overdag genoeg kan clusteren en let heel goed op signalen van moe worden. Bij 2 signalen (dus 2x gapen binnen een paar minuten bijv) in bed leggen. Ik heb mijn zoontje overdag altijd wakker gemaakt zodat hij overdag niet in zijn lange slaap ging en daardoor sliep hij snachts wel een stuk beter. Ook lag hij ingebakerd omdat hij zichzelf wakker sloeg met zijn handjes. Dit zijn allemaal dingen waar je aan kunt denken of kan proberen. Net zoals een keer afkolven en je vriend/man de laatste avondvoeding laten geven rond 23 uur zodat jij al lekker om 21 uur je nest in kan. Als je kleintje dan om 3 uur alweer komt heb jij toch even lekker 6 uur kunnen slapen :)
Succes en hij slaapt vast de nachten door voordat ie 18 is :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:35

Dikke kans dat je hem met 18 niet eens z'n bed uitgejaagd krijgt :D

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:37

Het toeval wil dat mijn baby van 5 maanden vannacht van 20.30 tot 7.30 heeft geslapen, maar dat is dan wel voor het eerst sinds lange tijd dat we s'nachts niet ons bed uit hoefden voor 1 of meerdere keren :') Ja, we zijn vermoeider, maar we accepteren maar dat het is zoals het is. Trouwens bij mij ging de borstvoeding heel erg moeilijk dus ik ben na 1 maand gaan afbouwen en na 2 maanden kreeg hij volledig kunstvoeding. Helaas ook met kunstvoeding geen doorslaper. Overdag is het wat wisselend. Ik denk echt dat je er als nieuwe ouder doorheen moet en dat je je er zo min mogelijk druk om moet maken... Misschien bij enorme vermoeidheid dat het een idee is dat een van beiden eens een nachtje op een andere kamer slaapt zodat er eentje een beetje kan bijslapen :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:37

Arzil schreef:
Als je graag lang borstvoeding wilt geven, zou ik de borstvoedingsondermijnende adviezen die hier gegeven wordt niet opvoglen. :)
(kunstvoeding geven, inbakeren. liefst ook geen vervangend flesje gekolfde voeding geven zodat jij kunt doorslapen 's nachts)

Ik lees eigenlijk vrij normaal gedrag voor een baby van 3 maanden.

Als je graag zelf wat meer rust wilt, kan ik je adviseren om samen te gaan slapen. Bijvoorbeeld door middel van een cosleeper. De gulliver van Ikea is hier heel geschikt voor. Die schuif je zo aan je bed en als je kleintje 's nachts wakker wordt, kun je liggend aanleggen en na verloop van tijd gaat dit in een dusdanig slaapstand, dat je dit niet eens meer door hebt.

Helemaal mee eens...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:53

Maar dat moet je wel kunnen, ik heb die van mij uit pure wanhoop na een week cosleepen in zijn eigen kamer gelegd. Ik deed letterlijk geen oog dicht omdat ik continue alle geluidjes van hem hoorde.
En een uitgeruste mama is nog steeds de leukste mama ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:53

Eigenlijk alles dat hier boven staat is een optie, naast dat het voor een ukje van 3 maanden heel normaal is dat het ritme steeds verandert en ze vaak drinken, al helemaal met BV ;) Als het goed is gaat dat vanzelf weer over.

Het is wel enorm slopend inderdaad, dat steeds een paar slokjes, weer in slaap vallen, weer honger dus weer een paar slokjes, weer in slaap vallen...

Het is niet toevallig zo dat je hem wat wakkerder kan houden tijdens een voeding zodat hij wat meer / beter drinkt en dus langer verzadigd is en langer slaapt?

En wordt hij wakker van honger of wappert hij zichzelf wakker met zijn handjes ofzo? Of door kou of iets?

Die van ons is nu verdorie op 2 maanden na 2 jaar en slaapt nog steeds niet door.....wel af en toe een nacht sinds een paar maanden maar momenteel weer 1 of 2 flessen per nacht die gulzig op gaan terwijl hij overdag ook goed & gezond eet...zal wel weer een groeispurtje zijn. Of de laatste kiezen...er is altijd wel iets met zo'n hummel ;)

Ik ben er overigens van overtuigd dat de onze zo onrustig is doordat hij een hele vervelende en stressvolle start heeft gehad, ook door geklungel van ZH en verloskundigen in ons geval. Bij ons is de BV daardoor ook mislukt maar we hebben wel altijd op verzoek gevoed.

Achteraf vraag ik me wel oprecht af of het allemaal niet makkelijker zou zijn geweest als we op vaste tijden hadden gevoed want ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat het wel prettig en rustgevend voor zo'n kleintje zou kunnen zijn als die zich niet druk hoeft te maken om honger, omdat daar gewoon automatisch voor gezorgd wordt. Het lijkt me wel ideaal als zo'n kleintje zich er naar schikt dat dat eten vanzelf wel komt en je zelf ook je baby weg kan leggen en weet dat je even een bepaalde tijd je handen vrij hebt voordat het weer tijd is voor een voeding....dus niet constant de dreiging van gejammer en gedoe.

Maarja ik neem aan dat je dan ook wel hebt dat ze soms eerder komen dan het de bedoeling is :P

Honger is honger. Enige dat je kan doen imo is proberen om tijdens een voeding GOED te laten drinken zodat de verzadiging hopelijk wat langer aanhoudt.