Artose in enkel

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Paard2014

Artose in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 10:44

Hoi Hoi Bokkers,

Vorige week is er in mijn enkel artrose geconstateerd door een enkelbreuk van 16 jaar terug. Ben er een paar dagen goed ziek van geweest want er moeten toch een hoop aanpassingen komen. Heb direct een brace om gekregen en dat is eigenlijk nog het ergste...pas een hoop schoenen niet meer..en ben ook niet echt een gympen type.

Paardrijden met de brace is ook niet zo n succes dus daar een andere oplossing voor zoeken want wil niet mijn paard krom rijden omdat er in mijn linkerbeen minder kracht zit door de brace...heb al bedacht om dan maar zonder brace te rijden (heb wel al andere stijgbeugels aangeschaft)

Doe ook boksen en bootcampen...bootcampen kan ik wel vergeten maar gelukkig is er ook een combi van boksen en yoga en wil de dame die ons les geeft best alternatieve oefeningen bedenken.

Zijn er nog meer bokkers met artrose in hun enkel en hoe gaan jullie er mee om? Ook een brace, therapie, schoenen, paardrijden, sporten etc etc?

Ik wil snel nog een afspraak maken met de dokter om precies te weten hoe en wat..vrijdag is het allemaal een beetje langs mij heen gegaan. Nooit verwacht dat zoiets mij zo zou raken...het is namelijk niet het einde van de wereld..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:57

ja, hier nog iemand....zal als er meer tijd is uitgebreider schrijven.
(En nee het is niet het einde van de wereld, maar het zet jou wereld toch op zijn kop!) :(:)
Aanpassen aan de situatie en creatief zijn met oplossingen dat was/is voor mij het codewoord wat echt hielp!. Van schoenen: wandel/berg schoenen de vreselijke saaie,lelijke leren bonken die steunen het beste incl steunzolen.de lichtere mooie goedkopere draag ik ook weleens op momenten dat het toonbaar moet zijn. (Maar met jurken en rokjes blijf je de sjaak, tenzij ze heel lang zijn) ;( .

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Janneke2

Re: Artose in enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:05

Vraag de arts het hemd van het lijf!
Waarschijnlijk heb ik nog geen artrose in mijn enkels, maar wel in -tig andere gewrichten.

Aan de orde is: belast je gewrichten goed en vooral niet te weinig.
Kraakbeen kan tot plm je 70ste herstellen - maar daar zijn een aantal dingen voor nodig. (En helaas geloven een boel artsen 'dat arthose slijtage zou zijn' en dat kraakbeen niet herstelt.)

Mijn ervaring is dat beweeglijkheid deels kan herstellen en ik ben al weer jaren pijnvrij zonder arthotec en hoe de spulleboel ook heten mag.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 11:15

Ik ga inderdaad een vragenlijsje maken!

Die bergschoenen is echt geen optie... dan maar pijn...moet wel zeggen dat die brace een hoop goed doet! Dus met hoge gympen (heb nu vans) gaat het prima..

Sprak toevallig net iemand dat homeopatische middeltjes ook kunnen helpen, dus misschien is dat ook een optie voor de pijn.

Heb al een hoop gegoogled en lees inderdaad veel over dat kraakbeen toch kan herstellen.. Maar wil mij nergens op vastpinnen en/of hoop houden...kan maar even van het slechtste uitgaan...

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:17

Mijn moeder heeft ook ernstige atrose in haar enkel na een breuk op haar tiende oid. Dit is meerdere keren geopereerd vanwege allergie op de schoeven/platen. Jaren lang heeft ze veel pijn gehad.

Uiteindelijk heeft ze aangepaste schoenen gekregen die haar enkel vastzette en er voor zorgde dat haar voet afrolde. Ook had ze een brace waarbij ze sandalen aankon. Hier heeft ze dacht ik een jaar of 3-4 mee gelopen.

Een aantal jaar terug heeft ze haar enkel dmv een operatie laten vast zetten. Ze kan dus alleen haar voorvoet nog een beetje bewegen. Nu is ze van de pijn af. Al is het soms wel lastig dat je je enkel niet kan bewegen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:18

Geen ervaring met artrose, maar wel met een brace.
Ik weet niet wat voor brace jij hebt, maar die van mij kon ik wat losser doen. Hierdoor was paardrijden een stuk makkelijker. En de rest van de tijd had ik de brace weer wat strakker.
Had mijn enkelbanden gescheurd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:23

Ik heb artrose in veel gewrichten o.a. mijn enkels. Ik doe er eigenlijk niets bijzonders aan, maar kijk vooral per dag (of zelfs per moment) waar ik me wel of niet prettig bij voel. Nee, ik heb absoluut niet meer het leven wat ik ooit had en het liefst zou willen, maar daar heb ik me bij neergelegd. Ik doe wat ik kan en als het niet wil lukken dan probeer ik het morgen weer. Doordat mijn lat niet meer zo hoog ligt vind ik het ook allemaal wel prima. Ik hoef niet perse meer dagelijks te rijden maar geniet dus extra van de keren dat ik er wel op zit. Etc.

(Ik gebruik trouwens geen hulpmiddelen als brace e.d. omdat ik daardoor weer een ander gewricht extra belast wat voor mij ook niet wenselijk is. Ontzie ik mijn enkels dan vangen mijn knieën of heupen dat op.)

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 11:28

sanne1992 schreef:
Geen ervaring met artrose, maar wel met een brace.
Ik weet niet wat voor brace jij hebt, maar die van mij kon ik wat losser doen. Hierdoor was paardrijden een stuk makkelijker. En de rest van de tijd had ik de brace weer wat strakker.
Had mijn enkelbanden gescheurd.

Ik pas me laarzen niet eens met die brace :-p dus zit te denken aan een enkelbandage voor het rijden. Maar heb ook nog petri s staan die vrij stevig zitten...die zitten ook bijna als een brace.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:39

Paard2014 schreef:
Ik ga inderdaad een vragenlijsje maken!

Citaat:
Sprak toevallig net iemand dat homeopatische middeltjes ook kunnen helpen, dus misschien is dat ook een optie voor de pijn.

Ik heb in dit verband geen ervaring met homeopathie, maar wel met de westerse orthomoleculaire therapie. (Heb je stof x nodig, dan krijg je een halve gram ipv drie moleculen.)

Het stopt niet alleen de pijn zonder je maag te beschadigen, het helpt ook het kraakbeen herstellen.
(Zonder beweging reageert kraakbeen nergens op, de pH moet op orde zijn want kraakbeen is als niet doorbloede 'spons' van osmose afhankelijk- en dan is het zoeken: glucosamine ben ik niet enthousiast over en het spul stelt de eis dat je ook qua zink, koper en mangaan op orde moet zijn; MSM, sculatia en ultrakort geluid.)
Citaat:
Heb al een hoop gegoogled en lees inderdaad veel over dat kraakbeen toch kan herstellen.. Maar wil mij nergens op vastpinnen en/of hoop houden...kan maar even van het slechtste uitgaan...

Eh - wees realistisch.
Het enige wat je weet is hoe het nu is en wat je zelf gaat doen.
Er is iets, dat "de paradox van de vrijheid" wordt genoemd.
Stel: een akelige magier brengt iemand onder hypnose en maakt hem wijs dat hij met grove boeien aan de stoel vastzit. Daarna wordt de hypnose opgeheven en de overtuiging blijft.
...deze persoon kan om redenen uit de hypnose niet opstaan - maar niemand ziet die touwen. "Waarom blijft u toch zitten...?"-"Nou, gewoon, ik kan niet opstaan." - "Nou, ik zie geen touwen/ dat kunt u toch wel/ u wilt niet/ etc" - dit misverstand kan eindeloos lang doorgaan.

De Britten zeggen:"Hope for the best, prepare for the worst and do your job."
(En ;) laat je niet hypnotiseren, door wie dan ook.)

[o]

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:16

nou ter overdenking ik heb die bergschoenen en heb dan geen brace nodig....dat geeft veel vrijheid zonder beperking, hinder en ellende!

De Britten zeggen:"Hope for the best, prepare for the worst and do your job." Geweldig gesproken *\o/*

Je zult zelf moeten bedenken wat jou comfort het beste krijgt in het dagelijks functioneren......en soms moet je water bij de wijn doen!
( soms dan zie je zulke mooie dames schoenen maar ik weet het gaat niet, en tja moet ik mezelf dan pijnigen?)

over het herstellende kraakbeen....ik heb het laten verwijderen door de chirurg, zonder is beter dan met kapot beschadigd en een beetje hersteld kraakbeen. voelt het prettig nee, maar wel beter dan met al die losse stukken die het goede kraakbeen en bot kapot maakten er zaten letterlijk gaten in mijn bot zo groot als een euro munt! (herstellen yeah right, not :x )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:48

Balen Kwita, dat de beschadigingen zo heftig waren!

[o]

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 11:21

kwita schreef:
Je zult zelf moeten bedenken wat jou comfort het beste krijgt in het dagelijks functioneren......en soms moet je water bij de wijn doen!
( soms dan zie je zulke mooie dames schoenen maar ik weet het gaat niet, en tja moet ik mezelf dan pijnigen?)

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden toch? :p De brace is op zich best te doen..maar ga ik een avondje weg dan moet het best kunnen om een keer een elegante schoen aan te kunnen doen met eventueel een elastieken bandage. Ik moet ook eerst nog een keertje terug naar de arts om te vragen hoe ernstig het nu is en wat absoluut niet en wel kan. Gister wezen sporten combi yoga en boksen...uiteindelijk geen last van mijn enkel maar onder mijn voet door de brace (wie heeft ook die stiknaden bedacht?!?!)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:15

ja juist die stiknaden,blaren,jeuk (allergie op stoffen in de brace) zweten in de zomer %) ....het ding hangt bij mij in de schuur!Het is een overweging die je zelf moet maken en als ik weg wil dan heb ik ook "gewone" nette schoenen aan hoor, (van wolky) zacht stevig steunzolen en brace toegankelijk.
( wel moet je opletten dat er geen rits in zit want die ging bij mij steeds weer kapot door dat ding)

knabbelgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:16

Dan wel geen artrose hier, maar wel flinke enkelproblemen waarvoor brace etc gebruikt wordt. Het is rot ja dat je niet alles meer aan kunt, maar als je even googled zijn er zeer veel sites te vinden met schoenen speciaal voor met braces die er nog ontzettend leuk uit zien. Ik zelf ga altijd naar 'Wieten Schoencomfort' in Zwolle, duur, maar geweldige service, veel schoenen waar ze in kunnen, veel medische schoenen en past het niet dan kan het passend gemaakt worden door de fabrikant. Erg goede kwaliteit ook. Zelf zou ik niet voor zomaar een avondje hem af doen, verkijk je niet hoe erg je been went eraan. Niet enkel kwa bespiering en dus hoe voet zich kan houden, maar zeker ook in de zin van pijn, die kan flink toenemen tijdens of na de avond en lang na sluimeren.

Kraakbeenherstel zonder enige hulp is imo een fabeltje, maar met medische interventie is het wel mogelijk. Met een brace, externe extractie, zuurstoftherapie etc :)

Sterkte

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:18

Hier secundaire artrose in beide enkels en heupen en collaps van het enkel gewricht. (je zou kunnen stellen dat er nog weinig functionerend over is dat van mijn gewrichten in mijn enkel. De dokter zei letterlijk " heel erg versimpeld is je enkel eigenlijk gewoon weg... " :+)
Krachtverlies had ik al door een halfzijdige verlamming. Ipv je brace uit te laten kan je beter zorgen dat hij lichter op de hulpen wordt zodat het niet uit maakt dat je aan de beperkte kant beperkt bent... Dat is dan al 1 probleem opgelost en bovendien heb je daar op elk gebied veel plezier van.

Verder vooral niet stil gaan zitten. Zoek een GOEDE fysiotherapeut op en kijk samen met hem wat je kan doen. :) Vraag desnoods of die je kan leren tapen voor die avondjes weg in elegantere schoenen. Ik heb elegantere schoenen (laag hakje, maar mijn enkel is zo vergroeid dat ik sowieso een lage "hak" nodig heb.) waar ik heel fijn op kan lopen. Op blote voeten lopen (dus als ik ze geheel plat moet zetten) doet juist meer pijn voor mij. Maar dat is door de vergroeiing. Zoek schoenen uit die makkelijk lopen.

Niet gaan stil zitten, niet gaan panikeren. :) Enkel artrose is k*t (het is een gewricht dat toch flink gewicht draagt.) maar het is niet het einde van je actieve leven mits je er goed mee om gaat. :)
Mijn eerste stap was een goede fysiotherapeut zoeken (gevonden) die je kan helpen met functie en spierbehoud (het zou je verbazen hoeveel correct getrainde en gebruikte spieren kunnen "opvangen" in geval van kapotte gewrichten) en daarna op aanraden van de dokter, orthopedisch schoeisel (mee bezig. ).

Rust roest in geval van artrose. Natuurlijk ook niet constant over je pijn grens heen gaan. Dat is ook niet goed, daar zal je een "gulden middenweg" in moeten gaan zoeken.

Wb elastische banadage; die ligt hier ook maar eerlijk: het enige wat die doet is de zwelling wat tegen houden die bij mij onvermijdelijk komt opzetten als ik moet belasten. :) Tegen de pijn helpt die niet. Kine heeft mijn voeten nu getaped (heel simpel) nav een behandeling. En dat helpt 100x beter dan die bandage.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:30

hoezo moet je bij artrose in je enkel een brace?is dat omdat het anders niet te doen is voor de pijn?
gewoon interesse hoor geen betweterigheid oid..... ik heb wel artrose maar niet in mijn enkel en mij is geadviseerd bewegen vandaar mijn vraag.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:51

ik heb verschillende problemen met mijn enkel en voet, waaronder ook artrose. Ik heb ook meerdere verschillende braces, maar gebruik ze bijna niet (waaronder dees: http://www.probrace.nl/basko-basko-aso- ... 0wodCvQCeA). ik pas idd dan bijna niet meer in een schoen. Ik heb een maat grotere ariats en daar pas ik met mijn enkelbrace (als hij niet gezwollen is) dan nog wel redelijk in.
De fysio heeft mij een paar technieken laten zien om te tapen, dus als het echt moet, dan tape ik hem in..

Spoiler:
Boe!

bory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:43

Ik heb ook artrose in mijn enkel.
Toen de diagnose kwam ben ik met mijn arts om de tafel gegaan. Daar kwam uit dat een operatie de beste oplossing was. En ik kan vertellen het bevalt me super. Geen pijn meer.
ik wil u veel sterkte wensen met het gene wat er uit het gesprek komt. Wilt u meer weten mag u mij benaderen.

(k)jes voor iedereen(k)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie