Onstoken ooglid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Onstoken ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 14:08

Ik heb al een paar maanden last van een ooglid dat steeds ontsteekt, het verdwijnt weer, en daarna ontsteekt het weer. Een paar dagen terug is ook mijn andere oog daarmee begonnen.
Ongeveer een maandje terug was ik daarvoor naar de huisarts gegaan, en die gaf mij de tip om mijn ooglid met babyshampoo schoon te maken om het te ontsmetten. Maar dat doet mij juist veel meer pijn!
Mijn oog heeft een nacht lang ontzettend zeer gedaan. Dus dat doe ik liever niet meer.
Heeft er iemand voor mij de gouden tip om van mijn ontstoken ooglid af te komen?

Britt

Re: Onstoken ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:10

Draag je lenzen? Dan die sowieso een tijdje niet meer in doen, tot de ontsteking voorbij is. Zachte lenzen sowieso weggooien en je lenzenvloeistof en -doosje ook.

Verder kan het helpen om je oog schoon te maken met een watje met afgekoelde kamillethee.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 14:13

Nee, ik heb geen lenzen. Oh, dat kan ik wel proberen, het feit is alleen, bij ons lust niemand kamillethee :')

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:30

Nog een keer naar de huisarts gaan. Heb het zelf ook een keer gehad en toen kreeg ik speciale druppeltjes tegen de ontsteking. Ik zou in ieder geval niet zelf gaan rommelen met zalfjes, het zijn toch je ogen!

Laat je ook niet afschepen hoor door de huisarts, als die ontsteking er al maanden zit is er toch iets mis.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:35

Ik kreeg de tip om elke avond mjn oogleden af te nemen met een wattenschijfje gedrenkt in het warmste water dat je kunt verdragen. Dus heel heet water uit de kraan op het schijfje doen.
En dan van buitenaf naar je neus toe afvegen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:36

Je neemt een lauwwarm nat washandje. Deze leg je ongeveer 10-15 min op je ontstoken oog. Hierdoor gaan je haarzakjes (dit is vaak de bron van de ontsteking) openstaan en kan de viezigheid eruit. Hierna neem je een klein schaaltje lauwwarm water en daar doe je een drupje (!)babyshampoo in. Vervolgens met een wattenstaafje langs de boven en onderste wimperrandjes poetsen, met name bij de aanzet van je wimpers. Als je dit twee maal per dag doet, gedurende 1-2 weken ben je denk ik een heel eind op weg :j

Ontsteking van de ooglidrand komt heel veel voor en is iets anders dan ontsteking van het oog zelf. Zalfjes en antibioticadruppels zijn dan ook minder vaak nodig. Sommige mensen zijn helaas wat gevoeliger voor ontstekingen aan de ooglidrand en dan is goede ooghygiëne zoals ik hierboven beschreef het belangrijkst :) Succes!

edit: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogle ... _infectie/
Dit is een betrouwbare website waar het nog een keer staat uitgelegd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:39

Kamille thee idd en dat een tijdje volhouden..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:48

Het lijkt op een allergie.Dan geen babyshampoo of andere chemische middelen .Maar wel 2x per dag met lauw water afspoelen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 15:04

Bedankt allemaal! Ik zal het gaan uitproberen. In die link staat alleen echt de rand, en bij mij is het een soort van midden op mijn ooglid, moeilijk uit te leggen haha. Maar daardoor wordt mijn ooglid veel dikker, en gaat mijn oog op momenten dat het het ergst is veel moeilijker open.
Ik ga eens beginnen met de tip van de kamillethee.
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 08-01-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:09

Klinkt als koortslip(herpes virus) op je ooglid. Terug naar de huisarts.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 15:12

Oh gatver zeg! Is dat heel ernstig?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:24

Ik vind het eigenlijk helemaal niet als herpes op je ooglid klinken maar 'gewoon' als blepharitis (ontsteking op je ooglidrand), het advies hierbij is inderdaad in eerste instantie schoonmaken met een washand en (verdunde) babyshampoo, eventueel aangevuld met een antibiotica oogzalf/druppels.

Eefske heeft het prima uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:31

Kimmie25501 schreef:
Oh gatver zeg! Is dat heel ernstig?

Nee hoor.
komt heel vaak voor, alleen de latijnse naam herpes geeft meestal reden tot...........
Overigens herpes komt in veel variëteiten voor oa Waterpokken, Gordelroos en is een virus.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:36

Morganlefay, met herpes op je ooglid moet je wel ontzettend oppassen dat het niet in je oog zelf komt, of je moet het risico op blind worden natuurlijk niet ernstig noemen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 19:47

Charaz, ah oke mooi. Ik snap mijn fout nu ook, VERDUNDE babyshampoo :') Ik deed het altijd gewoon zo op mijn oog met wat water. Maar mijn vader heeft kamillethee gekocht, dus kan ik meteen even uitproberen of dat werkt.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:54

ik heb dit ook gehad een halfjaar lang en op gegeven moment langs huisarts gegaan zalfje gekregen hielp wel maar kwam terug toen vertelde iemand mij dat zij dit ook had tot zij een speciale makeup doek had gekocht waar alle makeup goed af gehaald word en die heb ik ook gehaald en sinds die dag geen last meer :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 19:56

Oh, wat voor makeup doekje bedoel je dan? Echt make-up remover? En welke heb je dan? Want dat is dan wel heel handig haha

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:58

Kimmie25501 schreef:
Oh, wat voor makeup doekje bedoel je dan? Echt make-up remover? En welke heb je dan? Want dat is dan wel heel handig haha

het is zo 100% polyester doek van op=op shop ik zou zo even voorbeeld zoeken :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:58

Misschien overbodig om te zeggen: pas op dat je je ook niet continue 'herinfecteerd' met bijvoorbeeld je mascaraborsteltje! Alle (oog)makeup weggooien dus, boel laten genezen en dan alles nieuw kopen..

Mijn ervaring met kamillethee is ook goed :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:01

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 16:48

Pandameisje, ah thanks!
dressagelady, ik heb gelukkig net nieuwe mascara gekocht en nog niet gebruikt, omdat de andere op was. Dus toevallig had ik dat al gedaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:58

Eefske schreef:
Je neemt een lauwwarm nat washandje. Deze leg je ongeveer 10-15 min op je ontstoken oog. Hierdoor gaan je haarzakjes (dit is vaak de bron van de ontsteking) openstaan en kan de viezigheid eruit. Hierna neem je een klein schaaltje lauwwarm water en daar doe je een drupje (!)babyshampoo in. Vervolgens met een wattenstaafje langs de boven en onderste wimperrandjes poetsen, met name bij de aanzet van je wimpers. Als je dit twee maal per dag doet, gedurende 1-2 weken ben je denk ik een heel eind op weg :j

Ontsteking van de ooglidrand komt heel veel voor en is iets anders dan ontsteking van het oog zelf. Zalfjes en antibioticadruppels zijn dan ook minder vaak nodig. Sommige mensen zijn helaas wat gevoeliger voor ontstekingen aan de ooglidrand en dan is goede ooghygiëne zoals ik hierboven beschreef het belangrijkst :) Succes!

edit: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogle ... _infectie/
Dit is een betrouwbare website waar het nog een keer staat uitgelegd.

Heel goed! Zo werkt het inderdaad.

En als het niet voldoende werkt, terug naar de oogarts voor speciale druppels/oogzalf. Heb ook een ooglidrandontsteking gehad, wat kwam nadat er een druppel water uit een boom recht in mijn oog terechtkwam... het gekke was, de ontsteking verdween uit dat oog (door het schoonmaken met water plus druppel babyshampoo) maar toen ging het over naar mijn andere oog, en daar bleef het heel hardnekkig zitten, zodat ik uiteindelijk er alleen met antibioticazalf afkwam.

Pas op met assistentes _-:( : die proberen je soms af te schepen, ook als je er al een half jaar of meer mee rondloopt. (Ervaring mee, ja.)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:01

Ik heb ook blepharitis gehad, had er zelf geen last van maar kwam toevallig naar voren tijdens een optometrische screening (doe een oogopleiding dus iedereen moet gescreend worden). Ik heb toen doekjes van Systane gekregen (https://www.systane.com/products/systan ... ing-wipes/), hiermee moest ik 2 keer per dag me oogleden reinigen, ook de binnenrand (haalt ook gelijk make-up eraf dus dat was wel handig).
Toen het doosje op was, was het helemaal weg.

Mocht je echt veel last houden zou ik naar een optometrist gaan, je kan eventueel zonder verwijzing naar bijvoorbeeld de kliniek van Hogeschool Utrecht (is gratis).

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:03

Ik heb er ook regelmatig last van, maar dan is het vooral het onderste ooglid. Dat heet Blepharitis. Hiervoor kan je speciale -per stuk verpakte- schoonmaakdoekjes kopen bij de apotheek. Volgens mij heet dat Blephaclean. Dat is een vervanging van babyshampoo (werd mij ook aanbevelen, vond ik ook niets...). Ik vind het erg prettig en het werkt goed.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:22

Kimmie25501 schreef:
Pandameisje, ah thanks!
dressagelady, ik heb gelukkig net nieuwe mascara gekocht en nog niet gebruikt, omdat de andere op was. Dus toevallig had ik dat al gedaan.

alsjeblieft en echt werkt Super zou vanavond wel even foto sturen van hoe mijn make up eerst uit ziet en hoe het er uit ziet als het er af is