over datum...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann99

over datum...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:22

hi,

van de dokter heb ik een aantal dagen geleden een cetomacrogol-crème gekregen. Maar ik zag op de tube dat deze houdbaar was tot 2010. Is dit echt niet schadelijk? Ik kan niet zeggen dat mijn handen beter zijn geworden...

Goof

Re: over datum...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:22

Even terug naar de apotheek dus.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:23

Ik zou gewoon even opbellen.
Dat is wel heel lang over datum!

Kan makkelijk zijn dat de werkzame stof niks meer doet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:23

Ik zou even teruggaan naar de apotheek. Een beetje over datum doe ik niet moeilijk over, maar dit is wel heel veel. Tenzij het de productiedatum is, staat er misschien nog een datum bij in de buurt?

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:24

Cetamacrogol is vooral vet volgens mij, neem aan dat het geen kwaad kan.. Maar ik zou het wel even melden, 2010 is wel erg overdreven :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:25

Schadelijk zal het niet zijn maar de werkzaamheid gaat hard achteruit na zon tijd. Zeker mee terug gaan dus!
Laatst bijgewerkt door Azmay op 03-01-17 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:25

Bij geneesmiddelen gaat vaak de werking verloren als het product over de datum gaat. Ik zou gewoon even terug gaan de apotheek en vragen om een andere, ook niet meer gebruiken die oude tube :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:27

Cetomacrogol is inderdaad gewoon vet. Een geneesmiddel zou ik het niet echt willen noemen. Maar netjes is het niet.. Dus even terug gaan dan krijg je gewoon een nieuwe tube. Schadelijk is dit zeker niet hoor.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:44

bedankt voor de reacties. Ik denk zelf dat de werkzaamheid niet echt achteruit gaat omdat het vooral vettig is. Voordat ik hem had is hij natuurlijk niet open geweest...dus hij zal ook niet schadelijk moeten zijn... ik moet in elk geval een nieuwe want hij is al bijna op.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:47

Is de datum in de tube gedrukt of erop gestempeld? Het zou kunnen zijn dat dit 2018 moet zijn en dat 1 bolletje of het middelste streepje van de 8 niet goed gezet is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:11

Taucha schreef:
Is de datum in de tube gedrukt of erop gestempeld? Het zou kunnen zijn dat dit 2018 moet zijn en dat 1 bolletje of het middelste streepje van de 8 niet goed gezet is.

Dat lijkt me ook.. maar dat kan TS het beste zien natuurlijk.
Deze crème gaat als warme broodjes over de toonbank in de apotheek. Dus daar kan het niet aan liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:36

Taucha schreef:

Dit dacht ik ook als eerste... en anders is het wel een bizarre apotheek. Normaal gesproken wordt hier erg streng op gelet en gaat alles weg wat over datum is.

Maar verder gebeurd er niks met die crème lijkt mij, dus schadelijk is het niet.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 20:30

nee, er staat echt 2010. Ik vind het niet gek, gezien waar ik woon.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 07:53

Afrika?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:07

Het is niet schadelijk, maar het kan wel zijn dat de werkzame stof minder of geen werking meer heeft. Gewoon even terug naar de apotheek.
Ik vind het overigens wel slecht dat ze deze medicatie nog uit kunnen geven. Deze hoort namelijk regelmatig gecontroleerd te worden en behoort al uit het schap te worden gehaald op het moment dat de houdbaarheidsdatum voor de datum ligt waarbij de pillen bij normaal gebruik ligt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:14

Macs schreef:
Cetomacrogol is inderdaad gewoon vet. Een geneesmiddel zou ik het niet echt willen noemen. Maar netjes is het niet.. Dus even terug gaan dan krijg je gewoon een nieuwe tube. Schadelijk is dit zeker niet hoor.

Het maakt niet uit hoe vet het is of niet, de werkzame stof gaat gewoon verloren. Anders had er ook geen datum op hoeven te staan. ;)

Tot een jaar na datum kun je medicatie nog gebruiken. Er zijn ook apotheken die hun medicatie die over de datum zijn naar apotheken in armere landen sturen, omdat hier dat niet meer uitgegeven kan worden en ze het daar nog heel goed kunnen gebruiken.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:30

Macs schreef:
Er zijn ook apotheken die hun medicatie die over de datum zijn naar apotheken in armere landen sturen, omdat hier dat niet meer uitgegeven kan worden en ze het daar nog heel goed kunnen gebruiken.
vandaar ook mijn vraag of TS in afrika zit.

Toevallig vorige week nog een paar medicijnen die over waren naar de apotheek gebracht. Ivm nieuwe woonplaats en dus ook nieuwe apotheek gevraagd wat zij met deze teruggebrachte medicijnen doen en het blijkt dat er een bedrijf is dat deze medicijnen bij (heel veel of misschien wel alle) nederlandse apotheken ophaalt en zij zorgen dat de nog bruikbare medicijnen in bv afrika terecht komen. Super vind ik dat!

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:32

Azmay schreef:
Schadelijk zal het niet zijn maar de werkzaamheid gaat hard achteruit na zon tijd. Zeker mee terug gaan dus!

Precies, de kwaliteit, werkzame stoffen gaan dan vaak achetruit

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:15

irisdepony schreef:
Azmay schreef:

Volgens mij is er geen "werkzame stof" :') :')
Het is puur bedoeld om de huid vet te houden.
Ik gebruik het zelf namelijk in combi met hormooncremes, mag het ook zo vaak smeren als je wilt.\

Edit: Ik haal soms ook een mega voorraad en daar blijft wel eens een tube onwijs lang van liggen. kan echt geen kwaad/ werking verminderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:24

irisdepony schreef:
Azmay schreef:

Er zitten geen werkzame stoffen in cetomacrogol crème. Het is geen geneesmiddel, maar alleen een vette crème.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 01:04

Taucha schreef:
Afrika?

Nee een waddeneiland

Idd tuigje is ook zo;), zit geen werkzame stof in