emotie eten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:33

Memories schreef:
Ik had hier echt precies vandaag ook een topic over willen openen... Goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
Zie hier al veel van die algemene tips voorbij komen maar niks daarvan heeft mij ooit echt kunnen helpen. Gewicht is nu redelijk onder controle maar die eetbuiten... ze blijven. Wat ik lastig vind is dat ik ook echt door blijf vreten als ik overvol zit. Het doet op zo'n moment fysiek pijn om te eten maar toch kan ik er emotioneel gezien niet mee stoppen. :o Volstoppen met gezond eten heeft dus eigenlijk ook geen zin, nog afgezien van het feit dat ik tot op heden geen gezonds voedsel heb kunnen vinden wat goed vult.
Ook heb ik niks kunnen vinden wat mij afleidt van het emotie-eten, of liever gezegd iets anders waar ik de onderliggende gevoelens kan uiten. Allerlei sporten, hobby's, weet ik het wat geprobeerd, maar niks kan tippen aan eten en ik ben echt compleet ten einde raad.
Het enige wat mij wel een beetje helpt om het te beheersen is het door blijven tellen tijdens zo'n eetbui, als ik dan zie wat voor een berg er naar binnen gaat kan ik nog een beetje op tijd stoppen.


Ik herken het heel erg, vooral het door eten nadat je al pijnlijk vol zit.

In het begin is het 100% wilskracht. Je wil het niet meer en dus doe je het niet meer. Tuurlijk zul je fouten maken, maar daarna pak jezelf weer op en ga je verder.

In die periode kom je erachter wat wel en niet werkt. Je lichaam raakt het overeten ontwend en zo is de cirkel rond en wordt het steeds beter.

Ik heb de cirkel pas doorbroken na 27 jaar lang proppen. Ik ben toen van 115kg naar 68kg gegaan, bij 1,78m. Mijn gezonde levensstijl was mijn hobby (en later werk) geworden.
Na de geboorte van mijn dochter ging het weer mis met veel jojo'en tot gevolg. Nu sinds een maand of drie (meer dan twee jaar na de bevalling en na een scheiding) heb ik het idee dat ik weer m'n gezonde ik ben.

Kortom: wat nú niet werkt kan na een periode van bikkelen wèl gaan werken. En het kan enorm lang duren. Stapje voor stapje :)

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:35

Jep, ik meld me ook. Gelukkig kan ik het ook wel bij gezonde dingen houden en snoep ik niet alleen :D Ik vind het niet erg, mijn moeder die de rekening betaald vindt het minder leuk :+

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:25

Oke, ik zit enorm in de stress voor maandag, moet ik weer naar school en dan begint de stress weer. Ben nu al vast een reep chocola aan het proppen :o

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:43

OK, dan heb je in ieder geval antwoord op de vijf vragen Waarom eet ik dit nu? Belangrijker is vervolgens, wat kan je hieraan doen? Hoe kan je dit ombuigen naar iets wat voor jou positiever voelt en is, ook qua eten?

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:45

Als ik al een deel van mijn huiswerk af heb, is dat positiever, maar het is zo ontzettend lastig. Ik heb eindelijk een goede en betrouwbare website gevonden, maar die is erg lastig te lezen (dyslexie) ook was er niks anders in huis, of ik at het avond eten van vanavond al op :=

Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:56

Ik meld me ook.. Al ruim 4 jaar kamp ik hier mee. Gister nog een vreselijke eetbui gehad tijdens oppassen. Bij mij echt uit emotie en vooral stress. :n

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:15

Het ís ook lastig. Als het dat niet was, hadden we er geen last van. Het is nu zaterdag, als je stress hebt omdat je maandag weer naar school moet, zou het dan bijvoorbeeld helpen om nu eerst een flinke wandeling te maken, nadat je een glas water hebt gedronken, en een flesje water mee te nemen, zodat je lekker buiten bent en met bewegen bezig bent, zodat die chocoladereep niet gelijk terugkomt als buikvetjes? Grote kans dat je na een stevige wandeling je energieker voelt en het beter volhoudt tot het avondeten.

Een goede site waarop een heleboel dingen eenvoudig worden uitgelegd, is trouwens www.sochicken.nl.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:21

Het is eigenlijk al sinds het begin van de vakantie, we krijgen veel verantwoordelijkheden en moeten veel regelen voor de examens. Het scheelt wel, ik heb een stage plaats gevonden, een stress ding minder.

Gaan wandelen kan ik straks naar kijken, even met de hond ofzo. Ik eet nu wel weer de rest van de dag niks, aangezien ik misselijk ben en al genoeg heb gevroten. Is ook niet goed, maar het is echt een vicieuze cirkel :o

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:27

't is meer een vieze cirkel :D.

Met wandelen bedoel ik trouwens kilometers maken, niet slenteren met de hond maar in een vast tempo 10.000 stappen doen of 5 kilometer lopen.

Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:33

Maflinger_S schreef:
't is meer een vieze cirkel :D.

Met wandelen bedoel ik trouwens kilometers maken, niet slenteren met de hond maar in een vast tempo 10.000 stappen doen of 5 kilometer lopen.


Afleiding werkt echt als aller beste inderdaad! En heel simpel gezegd, er niet aan toegeven zolang het kan en als het echt niet meer lukt gaan wandelen of schoonmaken oid. De cirkel moet verbroken worden

Anoniem

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:28

Hier ook echt een emo-eter. Of nou ja, het kan twee kanten op gaan. Als ik stress heb of me rottig voel kan het zomaar zijn dat ik helemaal dichtklap en juist een hele tijd amper iets eet, of ik ga vreten alsof mijn leven er vanaf hangt.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:29

Ik kan nu zteeds beter een zak chips weg leggen, en dat geeft ook een voldaan gevoel, in hoeverre dat kan!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:09

Gebruikt iemand de website van my fitness pal?

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:27

Wat een herkenbaar topic.
Ik ben een echte stress- en verveelvreter.
Sinds ik na het stuklopen van mijn relatie (4 maanden geleden) terug thuis ben gaan wonen ben ik zo'n 15 kilo aangekomen.
Blikjes energy drink en zakken chips zijn niet aan te slepen.
Naar andere zoetigheid trek ik niet, de chocola van sinterklaas en kerst liggen overal voor het grijpen en doen me niets, maar voor een zak chips kan ik 5 minuten voor sluitingstijd nog naar de supermarkt om de hoek rennen... :o
Ik heb me nu voorgenomen om de gemiddeld 8 cappucino's met suiker die ik op een werkdag drink te vervangen voor groene thee, thuis water of apfelschorle te drinken en alleen in het weekend nog een blikje te mogen, maar ik heb het er zwaar mee. -O-
Sporten is momenteel even geen optie, ik ben compleet platzak na de break-up en heb vanwege school/huiswerk/twee baantjes ook echt geen tijd.

Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:55

Amandavd schreef:
Gebruikt iemand de website van my fitness pal?


Ja, ik gebruik MFP dagelijks

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:56

bente12 schreef:
Amandavd schreef:
Gebruikt iemand de website van my fitness pal?


Ja, ik gebruik MFP dagelijks


Is het echt gratis? Vind je het handig om te gebruiken?

Faringo
Berichten: 8244
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:19

Ja is gratis en is handig in gebruik. Ik gebruik het ook dagelijks.

Anoniem

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:21

Ik gebruik ook dagelijks MFP, weeg al m'n eten netjes af en voer recepten nauwkeurig in. Handige tool om te zien wat je daadwerkelijk binnen krijgt. Heel veel functies zijn gratis, vooral de functies die je ook echt nodig hebt in het dagelijks leven. Er zijn wat extra opties die geld kosten, maar ik heb ze nog nooit gemist.

Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:31

Emmaa_ schreef:
Ik gebruik ook dagelijks MFP, weeg al m'n eten netjes af en voer recepten nauwkeurig in. Handige tool om te zien wat je daadwerkelijk binnen krijgt. Heel veel functies zijn gratis, vooral de functies die je ook echt nodig hebt in het dagelijks leven. Er zijn wat extra opties die geld kosten, maar ik heb ze nog nooit gemist.


Precies dit geldt ook voor mij haha!

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:36

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind MFP totaal niet handig. Inderdaad alle basisfuncties die je nodig hebt zijn wel gewoon gratis, die betaalde dingen heb ik niks aan gemist. Maar ik vind het zo'n gezeik om alles goed in te voeren. Ik at ook wel eens kant en klaar dingen en dan kon je zo 'handig' de barcode scannen, maar 9 van de 10 keer klopte die van geen kant. Was altijd heel veel tijd kwijt om in de gigantische lijst het exacte voedingsmiddel te zoeken wat ik gebruikte, heel omslachtig. Ja je kan het ook wel een beetje op de gok uit de lijst gaan kiezen maar ik wilde het zo exact mogelijk weten en om heel precies te werk te gaan met die app vind ik het gewoon teveel tijd en moeite :=

watchthesky, wat een rotsituatie zeg :n is het niet handig voor jou om gewoon heel rustig aan te beginnen? Ik weet niet wat je nu probeert, maar je kan ipv gelijk al die 8 cappuccino's te vervangen en van dagelijks energy naar alleen in het weekend te gaan ook hele kleine stapjes maken. Bijv. eerst 2 van de 8 cappuccino's vervangen voor een gezond drankje. Gelijk cold turkey de hele bende omgooien kan soms wel werken maar is heel zwaar, en als je dan 1 keer toch 'zondigt' voel je je al zo snel gefaald dat je dan toch weer gelijk gaat lopen bingen.

Faringo
Berichten: 8244
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:41

Geen problemen mee dat hij de barcode niet correct overneemt. Vind juist dat zo handig.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:55

Dankjewel dames!!

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:55

Ja dat dacht ik dus ook. Het probleem is dat ie meestal wel het juiste product lijkt te scannen en een beetje in de buurt komt van wat er daadwerkelijk in het product zit, maar dat bijv. de verhoudingen koolhydraten/vetten/eiwitten totaal niet overeen komt met wat erin zit. Heel onhandig als je juist wil focussen op macro's.

Faringo
Berichten: 8244
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:57

Mee eens, ik heb het inderdaad een aantal keer gecontroleerd, maar heb dat nog niet gehad eigenlijk. Maar moet zeggen dat ik het nog niet zo heel lang invul.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:15

Ik meld me ook. Ik ben een enorme emotie eter en behoorlijk cola verslaafd. Op het moment ben ik zo'n 30 kilo te zwaar, waar ik enorm van baal. Maar het lukt me steeds niet om het aan te pakken.
Mijn gezondheid werkt niet echt mee op het moment, waardoor sporten lastig is.
Maar daarom kan ik natuurlijk wel mn eetgedrag veranderen. Grote kans dat dat ook positieve effecten heeft op mijn gezondheid.
Waarom is het dan zo moeilijk?
Ik ga die app die jullie hierboven noemen eens bekijken.