overgang

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antheman

overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 22:26

Er moeten hier 40 plussers zijn :D

Sinds vandaag denk ik dat ik in de overgang ben. 2 dagen geleden voelde ik flinke krampen.. Dat heb ik altijd net voor de menstruatie op gang komt en dan ben ik opgeblazen. De ingebrachte tampon bleef wit :+ Nou ja.

Vandaag had ik wat donkerbruin bloed. Wat ik normaal aan het einde van mijn menstruatie heb. Ik heb dus helemaal geen menstruatie gehad. Ook is t al langer geleden dan 4 weken dat de laatste keer was. Ik ben heel regelmatig altijd geweest.

Klopt mijn vermoeden? :o
Laatst bijgewerkt door Antheman op 27-12-16 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Re: overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:31

Ik ben 35, maar ik snap je niet. Twee dagen geleden voelde je je eisprong en nu al wil je ongesteld worden? Dat gebeurd zonder overgang ook niet zó vlot. :+

Retiens la nuit... ;)

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:33

Niet zwanger?? Zo niet dan gewoon rustig afwachten, is het de overgang dan kom je er vanzelf achter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 22:34

Palmera schreef:
Ik ben 35, maar ik snap je niet. Twee dagen geleden voelde je je eisprong en nu al wil je ongesteld worden? Dat gebeurd zonder overgang ook niet zó vlot. :+

Je hebt gelijk, ik heb mijn bericht gewijzigd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:34

bigone schreef:
Niet zwanger?? Zo niet dan gewoon rustig afwachten, is het de overgang dan kom je er vanzelf achter.

En dit dus....

Retiens la nuit... ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 22:34

bigone schreef:

Dat mag ik niet hopen -O-

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:36

Het kan, maar zou wel erg vroeg zijn.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:36

Zou best de overgang kunnen zijn. Verder niet toevallig nieuwe/andere medicatie die invloed kan hebben op je menstruatie? Of veel stress gehad, plotselinge veranderingen in je eet/leefpatroon? En inderdaad toch even een testje halen mocht zwangerschap een mogelijkheid zijn.
Laatst bijgewerkt door Memories op 27-12-16 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 22:38

Silly1972 schreef:

ik had mijn leeftijd nog niet verklapt :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 22:38

Memories schreef:
Zou best de overgang kunnen zijn. Verder niet toevallig nieuwe/andere medicatie die invloed kan hebben op je menstruatie? Of veel stress gehad, plotselinge veranderingen in je eet/leefpatroon? En inderdaad toch even een testje halen mocht zwangerschap een mogelijkheid zijn.

Nope, niets van dat alles.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:38

Antheman schreef:
bigone schreef:

Dat mag ik niet hopen -O-

De zwangerschap? Testen dan maar, dan ben je daar in ieder geval zeker van.

Ik wil je verder niet bang maken, maar ik was nog niet zo lang geleden ondanks een spiraal ongewenst zwanger. In de tijd dat ik ongesteld had moeten worden had ik ook een beetje bruin bloed. Dat bleek dus een innestellings bloeding te zijn.

Retiens la nuit... ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:44

Antheman schreef:
Silly1972 schreef:

Staat in je profiel

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 22:45

Silly1972 schreef:
Citaat:

i
Citaat:

Citaat:
Staat in je profiel

haha :D

Tinkerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:46

Heee Antheman. :wave:

Ik ben ook 40+.
Sinds maart dit jaar had ik wat jij beschrijft.
En de maanden daarna had ik de ene keer helemaal geen bloed/prut whatever, en de andere keer een beetje oud bloed 1 of 2 dagen.
Ik heb 1 opvlieger gehad (jaaa het was er echt een,dat weet je zodra je er een hebt gehad) en daarna niet meer.
Verder ben ik wat prikelbaarder dan 'normaal' en heb ik bijna geen zin meer in..je weet wel.

Maar ik ben dan ook al oma. :=

Ik zit denk ik ook in de beginnende overgang.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 22:53

Tinkerloos schreef:
Heee Antheman. :wave:

Ik ben ook 40+.
Sinds maart dit jaar had ik wat jij beschrijft.
En de maanden daarna had ik de ene keer helemaal geen bloed/prut whatever, en de andere keer een beetje oud bloed 1 of 2 dagen.
Ik heb 1 opvlieger gehad (jaaa het was er echt een,dat weet je zodra je er een hebt gehad) en daarna niet meer.
Verder ben ik wat prikelbaarder dan 'normaal' en heb ik bijna geen zin meer in..je weet wel.

Maar ik ben dan ook al oma. :=

Ik zit denk ik ook in de beginnende overgang.

:wave:

:j dat dus.

Ik verdraag geluid en licht slecht, maar dat heb ik nu een jaar of 3. Opvliegers heb ik niet. Ik heb veel zin in je weet wel 8-)

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:58

40+ser meldt zich!

Ik was tot vorige maand regelmatig, wel heb ik de laatste jaren plots last van pijnlijke borsten, had ik vroeger nooit. Mijn menstruatie kwam deze maand netjes zoals het moest, 3 dagen na mijn laatse bloedingsdag had ik echter opnieuw een week bloedverlies (iets heftiger als normaal). Volgens mijn huisarts kon dit wijzen op het begin van de menopauze. Ondertussen heb ik opnieuw een bloeding gehad, dus 3 keer op nog geen 5 weken en om het feestje compleet te maken, 2 dagen na mijn laatste bloeding zijn mijn buikkrampen opnieuw begonnen. Toevallig is er tijdens de 2de bloeding een echo van mijn buik genomen en er zit zeker niets in mijn baarmoeder.

Als ik nu terug kijk naar de laatste jaren, dan zie ik toch ook wel dat ik, ondanks ik regelmatig was, wel kleine veranderingen gehad. Niet alleen pijnlijke borsten, maar ook minder bloedverlies als normaal en net zoals jij, soms echt heel donker verlies. Ik zou dus ook gokken dat je je eerste stapjes richting menopauze gezet hebt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 09:08

SVRL schreef:
40+ser meldt zich!

Ik was tot vorige maand regelmatig, wel heb ik de laatste jaren plots last van pijnlijke borsten, had ik vroeger nooit. Mijn menstruatie kwam deze maand netjes zoals het moest, 3 dagen na mijn laatse bloedingsdag had ik echter opnieuw een week bloedverlies (iets heftiger als normaal). Volgens mijn huisarts kon dit wijzen op het begin van de menopauze. Ondertussen heb ik opnieuw een bloeding gehad, dus 3 keer op nog geen 5 weken en om het feestje compleet te maken, 2 dagen na mijn laatste bloeding zijn mijn buikkrampen opnieuw begonnen. Toevallig is er tijdens de 2de bloeding een echo van mijn buik genomen en er zit zeker niets in mijn baarmoeder.

Als ik nu terug kijk naar de laatste jaren, dan zie ik toch ook wel dat ik, ondanks ik regelmatig was, wel kleine veranderingen gehad. Niet alleen pijnlijke borsten, maar ook minder bloedverlies als normaal en net zoals jij, soms echt heel donker verlies. Ik zou dus ook gokken dat je je eerste stapjes richting menopauze gezet hebt.

ohhh, men, dat klinkt ook dramatisch.

Hopenlijk gaat t nu wat beter met je ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:30

Oma Janneke was tot haar laatste menstruatie met 51 regelmatig, dat scheelde.

Wel was de menstruatie iets anders, meer bloed, zodat ik een paar keer doorlekte... :o

Vanaf 49 had im af en toe een opvlieger. Verder geen last mee gehad.
45 is wel aan de vroege kant om te beginnen.
Tip: er wordt tijdens/ na de overgang meer gevraagd van je bijnieren, houd die dus goed in conditie. (In overleg met de orthomoleculaire arts ben ik carnitine gaan slikken. )

En hier ook veel plezier met je weet wel!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:33

SVRL schreef:
40+ser meldt zich!

Groot gelijk dat je huisarts je naar de gyn heeft gestuurd - onregelmatig bloedverlies altijd even laten controleren!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:47

bijna 60-er meldt zich, sinds m'n 48ste bezig met de overgang..... en nog steeds lig ik halve nachten op mijn dekbed ipv eronder (opvliegers).
Mijn collega, die een paar jaar jonger is dan ik, verzucht altijd: Overgang???? er gaat helemaal NIETS over! |( en daar ben ik het wel mee eens eigenlijk!

Herinner je je nog hoe je moeder door de overgang is gekomen? Dat schijnt een aardige graadmeter te zijn.
Mijn moeder (nu 91) zegt nergens last van gehad te hebben vroeger, maar ik herinner me van haar eindeloos vestje aan-vestje uit en jarenlang vreselijk chagrijnig..... :x

Tinkerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:50

Ik ben met mijn 43 jaar misschien ook wat vroeg voor de overgang, maar ik heb maar 1 eierstok.
Dus dat kan meespelen denk ik.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:00

Overgang is echt niet aan een bepaalde leeftijd gebonden en de symptomen verschillen vaak. Ik was redelijk jong, 47 , maar mijn moeder was ook op deze leeftijd in de overgang. Het meest vervelende vond ik dat na meer dan 30 jaar op de klok ongesteld worden je nu gewoon vijf jaar lang met tampons op zak liep want er was geen peil op te trekken. En de meest heftige periode duurde twee jaar, van mijn 50 tot 52, zeer heftige bloedingen afgewisseld met drie maanden niets en dan weer twee keer binnen vijf weken. En dan niet iets maar liters voor mijn gevoel. Op een gegeven ogenblik ga je rekenen en heb je zoiets, he, al een jaar geen last meer gehad om het vervolgens toch weer ongesteld te worden. Maar één troost, voor koukleumen is het heerlijk om zo af een toe een opvlieger te krijgen, vooral in de winter,haha.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:38

Klinkt bekend hoor. Hier ook een 40+er. Ook ik ben al even in de overgang en dat begon bij mij ook erg vroeg vond ik zelf.
De jaren ervoor was mijn menstruatie wel veel heviger dan vroeger en ineens was dat over. Toen begon ik veel onregelmatiger te menstrueren en ook veel minder (of geen) bloedverlies. Nu voel ik nog wel af en toe dat ik zou moeten gaan menstrueren, maar dan komt er niets meer.

Opvliegers heb ik helaas wel. Dat gaat wel af en aan, dus niet altijd heel erg. Maar dat kan erg lastig zijn. Gelukkig ben ik niet chagrijnig. Dat was een paar dagen voor mijn menstruatie wel eens anders.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 18:54

Morrie schreef:
Herinner je je nog hoe je moeder door de overgang is gekomen? Dat schijnt een aardige graadmeter te zijn.
Mijn moeder (nu 91) zegt nergens last van gehad te hebben vroeger, maar ik herinner me van haar eindeloos vestje aan-vestje uit en jarenlang vreselijk chagrijnig..... :x

Jazeker, vroeg en dramatisch in de overgang. Dus dat ik nu voorzichtigjes aan ook die kant op ga, is niet gek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 18:56

bigone schreef:
Overgang is echt niet aan een bepaalde leeftijd gebonden en de symptomen verschillen vaak. Ik was redelijk jong, 47 , maar mijn moeder was ook op deze leeftijd in de overgang. Het meest vervelende vond ik dat na meer dan 30 jaar op de klok ongesteld worden je nu gewoon vijf jaar lang met tampons op zak liep want er was geen peil op te trekken. En de meest heftige periode duurde twee jaar, van mijn 50 tot 52, zeer heftige bloedingen afgewisseld met drie maanden niets en dan weer twee keer binnen vijf weken. En dan niet iets maar liters voor mijn gevoel. Op een gegeven ogenblik ga je rekenen en heb je zoiets, he, al een jaar geen last meer gehad om het vervolgens toch weer ongesteld te worden. Maar één troost, voor koukleumen is het heerlijk om zo af een toe een opvlieger te krijgen, vooral in de winter,haha.

5 jaar lang???? NEEEEEEEEEEEEEEE
Maar geen krampen en veel vloeien is wel een zegen.