Slechte slaper, iemand tips

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 00:33

Hallo,

Zoals de titel al zegt, ik ben een ontzettend slechte slaper. Ofwel droom ik heel erg, kan ik gewoon niet liggen van de pijn ( heb het hypemobiliteitssyndroom) of begint er wel ergens een ledemaat te tintelen. Tegen de pijn pak ik voor het slapen gaan afentoe een pijnstiller, maar als ik een keertje kan uitslapen is deze tegen de morgen uitgewerkt dus tegen 5-6 uur meestal begin ik terug te draaien omdat ik niet comfortabel lig. Bovendien gaat mijn vriend 1-2 keer per nacht naar de wc en ik wordt daar standaard wel wakker van. Ik slaap echt super licht.

Ik geraak altijd heel erg goed in slaap, zodra mijn hoofd het kussen raakt ben ik weg. Maar doorslapen is echt een probleem. Ik heb al vanalles geprobeerd. Zowel medicijnen ( slaappillen) als homeopathisch ( middel met valeriaan in) maar nog niks gevonden waar ik tevreden mee ben en goed van doorslaap.Wel gebruik ik sinds een tijd CBD olie en hoewel ik merk dat ik in mijn hoofd rustiger ben geworden, doet dit niks af aan de dromen snachts. De afgelopen week was het echt extreem erg en ondertussen functioneer ik op de automatische piloot omdat ik gewoon zo moe ben.

Ik heb ook al geprobeerd om s'avonds gewoon niks spannends te lezen/kijken of veel te pc'en maar dit maakt geen verschil. Alleen echte indrukwekkende drama's of oorlog films mag ik niet kijken want dan wordt het dromen veel erger.

Dus iemand tips? Eventueel andere homeopathische middeltjes?

gr hanne

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:35

Wat voor slaapmedicatie heb je gebruikt? Inslapers of doorslapers?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 00:41

Murthul schreef:
Wat voor slaapmedicatie heb je gebruikt? Inslapers of doorslapers?


Doorslapers aangezien inslapen geen probleem is. Ook spierontspanners gehad, die kreeg ik voor mijn spieren maar daar sliep ik ook goed van. Maar daar blijf ik gerust nog een halve dag groggy van. Heb 3-4 verschillende gehad,van sommige kreeg ik meer hoofdpijn. Maar ben er ondertussen eerlijk gezegd een beetje vies van dus die pak ik liever niet meer

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:41

Ik ben zelf ook hypermobiel (eds). Voor mij helpt het super om een voedingskussen te gebruiken of mij tussen kussens in te leggen.. ik kan alleen op mijn zij slapen, maar mijn lijf moet echt goed ondersteund worden, anders subluxeer ik iets in mijn slaap.. merk dat ik in 1x stuk uitgeruste wakker wordt.
Laatst bijgewerkt door Gianti op 20-12-16 00:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:41

Al je klachten wijzen erop dat je inderdaad behoorlijk licht slaapt en hierdoor wellicht je slaapcycli niet afmaakt en dus niet goed uitrust. Ik denk dat het best een idee is om hiermee naar de huisarts te gaan en te vragen om advies.

En is je matras nog in orde?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 00:44

Bizzybijtje schreef:
Al je klachten wijzen erop dat je inderdaad behoorlijk licht slaapt en hierdoor wellicht je slaapcycli niet afmaakt en dus niet goed uitrust. Ik denk dat het best een idee is om hiermee naar de huisarts te gaan en te vragen om advies.

En is je matras nog in orde?


Huisarts weet het zelf niet meer heb ik de indruk aangezien de doorslapers niet werkte. Ik pak savonds vaker zaldiar en daar slaap ik ook beter van maar heb schrik daar te snel gewenning van te krijgen. Ibuprofen voor het slapen kan ik niet pakken want dan ben ik de ganse nacht misselijk.

Matras is inorde en vorige week een speciaal hoofdkussen aangeschaft waardoor de pijn in mijn nek wel is afgenomen gelukkig

Ik ben wel ook een ontzettende draaier. Dus ik weet niet of kussens voor mij stabiel te houden gaan werken aangezien ik veel verander van houding. Kan ook echt niet lang in dezelfde houding liggen want dan gaat er iets pijn doen of tintelen.
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 20-12-16 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:47

nieky1993 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Al je klachten wijzen erop dat je inderdaad behoorlijk licht slaapt en hierdoor wellicht je slaapcycli niet afmaakt en dus niet goed uitrust. Ik denk dat het best een idee is om hiermee naar de huisarts te gaan en te vragen om advies.

En is je matras nog in orde?


Huisarts weet het zelf niet meer heb ik de indruk aangezien de doorslapers niet werkte. Ik pak savonds vaker zaldiar en daar slaap ik ook beter van maar heb schrik daar te snel gewenning van te krijgen. Ibuprofen voor het slapen kan ik niet pakken want dan ben ik de ganse nacht misselijk.

Matras is inorde en vorige week een speciaal hoofdkussen aangeschaft waardoor de pijn in mijn nek wel is afgenomen gelukkig



Ibuprofen is ook troep m.i. :)
Al aan een slaapkliniek gedacht?

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:49

nieky1993 schreef:
Murthul schreef:
Wat voor slaapmedicatie heb je gebruikt? Inslapers of doorslapers?


Doorslapers aangezien inslapen geen probleem is. Ook spierontspanners gehad, die kreeg ik voor mijn spieren maar daar sliep ik ook goed van. Maar daar blijf ik gerust nog een halve dag groggy van. Heb 3-4 verschillende gehad,van sommige kreeg ik meer hoofdpijn. Maar ben er ondertussen eerlijk gezegd een beetje vies van dus die pak ik liever niet meer


Maar wel in de richting van amitriptyline dus? Veel mensen slapen daar fijn op door.

Wat betreft wakker worden door pijn; voor mij werkt warmte heel goed. Gewenning aan de zaldiar moet je inderdaad mee oppassen.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 00:50

Ik denk dat ik daar wel stilletjes aan naartoe moet als ik niks anders vindt.
Trouwens ook proberen slapen met oordopjes in ( minder prikkels van buiten af) maar dat werkte ook niet

Ik weet helaas niet meer hoe die doorslaper noemde maar de dokter zei dat dat eigenlijk de enige was die ze voorschreven als doorslaper.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:57

Ik kan van zaldiar een paar uur goed slapen maar word dan rond 3 uur klaar wakker en echt heel helder.Ik zit met et zelfde probleem ,pijn en een malend hoofd waardoor ik altijd droom als ik niet wakker ben.Inslapen is idd geen probleem.
Ik ben geopereerd en had morfine gehad,tegen de pijn hielpen ze niet maar ik kan er wel van slapen.Dus zo nu en dan neem ik die om even bij te slapen.Je word zo brak op den duur van niet slapen.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:05

nieky1993 schreef:
Ik denk dat ik daar wel stilletjes aan naartoe moet als ik niks anders vindt.
Trouwens ook proberen slapen met oordopjes in ( minder prikkels van buiten af) maar dat werkte ook niet

Ik weet helaas niet meer hoe die doorslaper noemde maar de dokter zei dat dat eigenlijk de enige was die ze voorschreven als doorslaper.


Als er niets anders is dat werkt om een fatsoenlijke nachtrust te krijgen dan zaldiar is het inderdaad soms beter om er toch aan toe te geven.

Wel apart dat je huisarts aangaf dat er weinig opties waren, er zijn toch best nog wat opties als je slecht slaapt, maar als je slecht slaapt door de pijn is het in de meeste gevallen beter om iets te doen aan de pijn.

Hoeft niet per se in medicatie te zijn maar je kunt ook denken aan wietolie, warmte of juist kou, oefeningen e.d.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 01:24

ik gebruik esoterische lavendelolie (druppeltje onder beide oren/kaak ) qua dromen, en rustig blijven in mijn hoofd werkt dit perfect. Ook pijn voel ik dan iets minder snel omdat ik verder weg ben.

Zal waarschijnlijk niet als hoofdiets helpen maar misschien wel te proberen ernaast.
succes in ieder geval. Weet hoe vervelend het is.

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 03:09

Hier ook een slechte slaper, ik heb het alleen als er een reden toe is maar mijn gewichtendeken helpt wel samen met een kussen tussen mijn knieën.
Dus zorgen dat mijn bekken recht ligt, en als ik op mijn rug lig knieën iets omhoog dmv het kussen.
Ik heb trouwens ook een nekkussen, zo'n harde bonk traagschuim, maar het helpt wel heel goed gelukkig.
Voor mij is wietolie ook noodzaak, thc olie, dan komen mijn spieren beter tot rust en kan ik overdag beter functioneren.
Tramadol slaap ik zelf juist heel slecht op, morfine nog erger.
Enige nadeel van een gewichtendeken vind ik op mijn rug slapen, dan voelt het voor mijn voet niet altijd fijn, maar ik slaap altijd op mijn zij eigenlijk.
Die deken kostte een paar centen, maar ik woel absoluut niet meer en heb nooit meer vrijwillig zonder geslapen.
Laatst geprobeerd, nou na 1 nacht zonder lag ik weer te draaien als een gek en ik kreeg daar hartstikke veel pijn van.
Het is even wennen met omdraaien in je slaap, maar het proberen waard.
Je kunt ze ook huren, mijne was iets van 2 jaar geleden 150 euro aankoop en ik vind het heerlijk, nooit meer die bewegingsdrang.
De druk doet zelden zeer gelukkig, ja soms iets maar dat weegt niet op tegen het voordeel.
Nu ligt mijn ritme overhoop trouwens door mijn pony die wat mankeerde, moest er daardoor veel te vroeg uit en daardoor ligt alles overhoop.
Maar ondanks dat lig ik dus wel heel rustig, en erger ik me er niet meer aan dat ik wakker ben omdat ik gewoon heerlijk rustig lig.
Ik heb denk ik al een uur niet gedraaid of bewogen. :Y)
Waar ik wel op let is dat het kussen tussen mijn benen ook mijn enkel ondersteunt, door het gewicht van de deken gaat deze soms anders wat zeer doen anders.
Zo ligt mijn bekken trouwens ook het prettigst, mooi recht. :j

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 03:22

Al eens aan acupunctuur gedacht?
Ik heb een poosje last gehad van slecht slapen door een 'druk hoofd', en de acupuncturist waar ik op dat moment al liep vanwege mijn rug kon hierin veel betekenen. Heerlijk een 'leeg hoofd', en daardoor een goede nachtrust.
Ook qua pijnbestrijding kunnen ze je denk ik wel een eind op weg helpen.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 04:48

Hier ook een slechte slaper met pijn in mijn lijf, al heeft die pijn bij mij een andere oorzaak.
Ik heb veel geprobeerd, en uiteindelijk helpt de simpele melatonine bij mij het best. Ik slaap ook makkelijk in, maar zuig een pilletje op als ik al in bed lig (2 mg) en als ik dan 's nachts wakker wordt (en dat is altijd omdat mijn jonge kinderen nachtspoken zijn, slaap ik daarna veel makkelijker weer in. Of ze dromen ook tegengaan, weet ik niet, maar voor mij werkt het, en dat terwijl ik zelfs oxazepam gebruikt heb.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 10:15

Bedankt voor de reacties.

Murthul: Ik ga trouwens wekelijks naar de kinesist en krijg daar ook oefeningen mee, sommige dingen zijn al verbeterd, ik kan al terug op mijn rechterzij liggen, wat eerst absoluut niet ging. Maar bv als mijn T-shirt snachts omhoog kruipt en dan dubbel ligt dan wordt ik wakker omdat het T-shirt mij zeer begint te doen. Zo gevoelig is mijn lichaam dus....
Met zaldiar kan ik kwa pijn fijn slapen maar kwa dromen nog steeds niet.
Gisterenavond een zaldiar gepakt ( had ook weer flink last) en ik heb goed gelegen deze nacht maar weer heel erg fel gedroomd waardoor ik niet bepaald het gevoel heb dat ik nu uitgerust ben.

Beatje: Je wordt er inderdaad heel erg brak van op den duur. Vooral nu ik een beetje ziekjes ben en dan niet goed slapen is echt gewoon funest.

Ladypaard: Dat kan ik wel eens proberen, bedankt :)


Moonfish13: Thc olie heb ik al eens aangeraden gekregen, dat is het volgende dat ik wil proberen alleen ik woon in België en heb geen idee hoe ik er hier aan geraak :') Als iemand daar tips voor heeft, graag :D

TinGu: Nog geen acupunctuur geprobeerd, dat staat ook op mijn to do lijstje maar helaas moet ik daar financieel gezien nog even mee wachten.

Storm: Melatonine heb ik ook al geprobeerd. De eerste nacht leek het wat af te doen maar de nachten daarna ( heb het een week gepakt) had het geen effect meer.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:50

Hier een ervaringsdeskundige, lees al 25 jaar slaapproblemen.
Het is raadzaam om naar een slaapkliniek te gaan. Zij kunnen je helpen met jouw slaapproblemen zonder dat je naar allerlei slaapmedicatie hoeft te grijpen. Raadzaam is om 2 uur voor het slapen gaan niet meer naar computers/telefoon etc. te kijken.

Omdat doorslapen een probleem is, moet je juist jouw slaaptijd verkorten, dit noemen ze slaaprestrictie. Een voorbeeld is om 12.00 uur naar bed gaan en om 5.30 uur op te staan, korter slapen wordt niet geadviseerd. Het klinkt tegenstrijdig omdat je juist heel erg moe bent, wil je langer slapen. Wanneer je jouw slaaptijd verkort, krijg je meer slaapdruk waardoor je doorgaans dieper gaat slapen en minder vaak wakker wordt. Belangrijk is dat de tijd van opstaan in de regel altijd hetzelfde is. Wanneer je in het weekend veel langer op bed ligt, verstoor je juist weer jouw slaapritme.

Ik heb net mijn slaaptherapie afgerond bij een slaapkliniek en bij mij is het kwaliteit van slapen flink verbeterd (zij hebben een slagingspercentage van 85%). Ik droomde heel veel en altijd waakzaam aan het slapen. Ik heb een keer een overnachting bij de kliniek gedaan zodat zij mijn slaap konden bestuderen, hier kwam naar voren dat ik echt veel te veel wakker word, circa 15x op een nacht (dus elk half uur).

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:54

Ik heb fibromyalgie en gezien ik wel graag overdag een leven wil hebben slaap ik op pijnstillers (dagelijks dus). De hoeveelheid valt mee, tussen de 250 en 500 mg Naproxen. In goede tijden doe ik het nog wel eens zonder, maar over het algemeen heb ik deze wel nodig om geen pijn te hebben van mijn dekens etc. Alsnog ben ik een matige slaper, maar ik word in ieder geval niet wakker van de pijn.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:57

Ik lees even mee, vanmiddag naar de dokter voor mijn slaapproblemen.
Ik had juist nooit problemen met slapen, kon met gemak 8/9 uur achter elkaar slapen en was dan lekker uitgerust.
Nu kan ik me niet meer voorstellen hoe dat was := Slaap sinds een jaar slecht en sinds het overlijden van mijn moeder pas geleden is het pas echt dramatisch geworden.

Ik slaap moeilijk in, ik slaap moeilijk door, voel me niet uitgerust, droom heel levendig, dan heb ik het te heet tijdens het slapen, dan weer te koud :+ Ik slaap ook heel licht, word van alles wakker (best knap als het doodstil is in de omgeving hier).

Mutti

Berichten: 146
Geregistreerd: 09-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:13

k heb gehoord van een medische matras die veel Parkinsonpatiënten helpt bij het doorslapen ’s nachts.
Hoewel deze matras speciaal ontwikkeld is voor Parkinsonpatiënten, is die denk ik ook heel geschikt voor mensen met hypermobiliteit. Zo houden de spieren soepel en het nachtelijk transpireren vermindert. Deze matras bevat namelijk het MiS Micro-Stimulatie® systeem.
Zorghulpmiddelenonline.nl heeft deze matrassen in haar assortiment.
Om te kijken of deze matras echt doet wat men belooft, bieden zij gratis 14 dagen proefslapen aan op deze matras. https://www.zorghulpmiddelenonline.nl/p ... atras.html
Wie weet is dit wat?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:21

En wat als je nog een pijnstiller pakt op het moment dat je vriend naar de wc gaat, zodat je de ochtend haalt?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:23

Wel eens gedacht aan een slaaponderzoek om te kijken waar het probleem precies zit?
En slaap eens een paar nachten apart als je zo hard je slaap nodig hebt. Even bijslapen.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Slechte slaper, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:38

Merk je verschil in hoe goed je doorslaapt als je erg actief bent geweest? Misschien dat 's avonds sporten (of gewoon thuis op een matje wat oefeningen doen) dan kan helpen. Ik slaap over het algemeen goed, al word ik vaak wel wakker (van de kat) - maar als ik lichamelijk erg moe ben, slaap ik veel dieper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:41

Naast de tips op medisch gebied die worden gegeven, denk ik ook aan wat praktische dingen. Misschien doe je het al, maar toch;

-Houd je slaapkamer een graad of 3-4 koeler dan je woonkamer. Een dalende/koele temperatuur hoort van nature bij nacht en dus slapen. Het is niet de bedoeling dat je het koud hebt natuurlijk, je kan evt een wat warmer dekbed gebruiken, als de omgeving maar koel is.

-Maak je slaapkamer donker. Gebruik bijvoorbeeld een verduisterend gordijn en plak alle lichtbronnen die 's nachts aan blijven (lampjes van de wekker bijvoorbeeld) af. Hoe minder licht hoe makkelijker je doorslaapt. Je kan evt ook een slaapmasker gebruiken.

-Houd een vast ritme aan, elke dag op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan

-Werk ook overdag aan je rust. Heftig dromen komt vaak omdat je nog iets van overdag moet verwerken. Probeer dus overdag ook af en toe even een adempauze in te lassen en je stress binnen de perken te houden. Wat ook kan helpen is om 's avonds een half uurtje de tijd te nemen om wat je hebt meegemaakt van je af te schrijven, zodat je met een 'leeg' hoofd naar bed kan.

-Denk tegelijk ook aan het moe maken van je lichaam. Niet alleen mentaal moe zijn, maar ook fysiek ('s avonds sporten) kan een boel helpen.

-Je zou eens een paar nachten apart kunnen slapen, zodat je niet van je vriend wakker word. Het kan ook gewoonte/ritme worden om van je vriend wakker te worden. Een paar nachten goed doorslapen zou sowieso al kunnen helpen, en misschien doorbreek je ook je patroon van wakker worden.

Wat betreft pijn, ik herken het wel, ben zelf niet hypermobiel maar heb wel snel pijnklachten, ik kan bijvoorbeeld niet te lang op mijn zij liggen want dan is mijn oorschelp helemaal rood/dik/pijnlijk en de dubbel zittende kleding die je noemt ken ik ook -O- Uitproberen met verschillende kussens/dekens/pyjama's heeft mij wel geholpen. Ik slaap nu bijvoorbeeld altijd met een thermolegging als pyjamabroek, die heeft geen naadjes en omdat hij aansluit gaat hij ook niet opkruipen en dubbel zitten. Ik hoor wel van andere mensen dat juist hele losse kleding, of naakt slapen, beter werkt. Wat dat betreft zou ik dus echt wat experimenteren.
En wat anderen hier ook zeggen, als dit al lang speelt vraag dan een doorverwijzing naar een slaapcentrum, die kunnen echt een heleboel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:43

Ik zou sowieso ook naar je bed kijken: wat voor matras heb je, wat voor kussen, wat voor deken? Daar ligt vaak een eerste stap bij slaapproblemen en pijn in je lijf. Ga hiervoor naar een goede (Medische) beddenwinkel. Zelf heb ik EDS (Hypermobiliteitstype) en heeft een nieuw matras, voedingskussens, een nieuw kussen en een ander dekbed geholpen en ik word veel minder vaak wakker snachts door pijn en luxaties.

Dit is sowieso iets om met een arts (specialist) te bespreken. Dat lijkt mij samen met het aanpassen van je bed een begin. Daarna zou ik meer gaan kijken naar andere pijnstillende middelen / slaapmiddelen.

Wat opkruipende kleding betreft, kan ik ook heel slecht tegen: veroorzaakt druk/ligplekken dus ik slaap naakt / in onderbroek.