Boek "Weet wat je eet"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Boek "Weet wat je eet"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 11:08

http://weetwatjeeethetboek.nl

Heeft iemand dit boek ook al gelezen?
Ik heb hem met Sinterklaas gehad en ben door tijdgebrek nu pas halverwege, maar ik vind het reuze interessant en het leest ook makkelijk weg.

Het inspireert me wel, na de feestdagen ( :') ) wil ik wat tips gaan opvolgen. Alleen rauwe melk schijnt volgens mijn vriend echt vies te zijn en ik drink sowieso geen melk.

Wat vinden jullie ervan?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:58

Ik ben een beetje dieet-goeroe-moe geloof ik.
Ben wel heel benieuwd waarom dit specifieke boek jou dan zo aanspreekt en je niet gaat voor een andere hype, zoals Paleo, de Voedselzandloper of 1 van de tig andere voedingshypes van de afgelopen tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:02

Ik zie nu al een hoop uitspraken staan die wel echt wat onderbouwing zouden mogen hebben en die dat missen, op de website. En ook wat dingen die bij mijn weten echt complete onzin zijn en die ik zonder die zonder wetenschappelijke onderbouwing ook helaas niet kan geloven :+ Echt pulp, sorry hoor, maar de ziekte van Crohn genezen met bouillion van dierenbotten drinken..... Ik haak echt af. (En al helemaal als je dan ziet dat veel van zijn uitspraken terugkomen op websites als worldunity.me... tja...)

OF dit:
Citaat:
De toename van het gebruik van omega 6 in de laatste honderd jaar in de wereld kan worden beschouwd als een heel groot ongecontroleerd experiment, dat mogelijk bijdraagt aan maatschappelijke lasten als agressie, depressie en sterfte door hartziekten

_O- Raap me op, wat is dit voor een loze uitspraak zonder onderbouwing en vooral ingedekt met de term 'mogelijk'... En zo zijn ze allemaal. Ik vind het behoorlijk schadelijk dat zulke ongefundeerde uitspraken gewoon 'voor waar' worden gedeeld en aangenomen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:40

ik kan zo niet beoordelen hoe wetenschappelijk onderbouwd dit boek is, maar daarvoor zal je het boek moeten lezen :D Ik neem niet aan dat dit boek je verplicht melk (al dan niet rauw..) te drinken.

NikkiDeKerf schreef:
Ik zie nu al een hoop uitspraken staan die wel echt wat onderbouwing zouden mogen hebben en die dat missen, op de website. En ook wat dingen die bij mijn weten echt complete onzin zijn en die ik zonder die zonder wetenschappelijke onderbouwing ook helaas niet kan geloven :+ Echt pulp, sorry hoor, maar de ziekte van Crohn genezen met bouillion van dierenbotten drinken..... Ik haak echt af. (En al helemaal als je dan ziet dat veel van zijn uitspraken terugkomen op websites als worldunity.me... tja...)

OF dit:
Citaat:
De toename van het gebruik van omega 6 in de laatste honderd jaar in de wereld kan worden beschouwd als een heel groot ongecontroleerd experiment, dat mogelijk bijdraagt aan maatschappelijke lasten als agressie, depressie en sterfte door hartziekten

_O- Raap me op, wat is dit voor een loze uitspraak zonder onderbouwing en vooral ingedekt met de term 'mogelijk'... En zo zijn ze allemaal. Ik vind het behoorlijk schadelijk dat zulke ongefundeerde uitspraken gewoon 'voor waar' worden gedeeld en aangenomen.

De problemen die een overmaat van omega-6 kunnen veroorzaken, met name de ratio omega3/omega6, zijn wel degelijk onderzocht. Dat is al heel wat langer bekend.

Daarnaast staat er in de tekst op de website niet dat bouillon Crohn kan genezen, maar dat het herstel kan versnellen. Dat is iets heel anders. Of die bewering echt te hard te maken is, lijkt me niet.
Het is vrijwel onmogelijk om het effect van één specifiek voedingsmiddel te testen, maar ik heb wel vaker gelezen over de gunstige stoffen die bijv. in (zelf getrokken) kippenbouillon zitten en de mogelijke positieve effecten die dat heeft op de darmwand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:46

Het gaat dan vooral om de ratio omega 3 / 6 bij die onderzoeken, en niet om 'toename van het gebruik van omega 6' die 'bijdraagt aan lasten al agressie, depressie en sterfte door hartziekten'. Dat is echt heel wat anders. Alle uitspraken op de website bevatten ook geen bronvermelding overigens.

En sorry, je hebt wellicht gelijk, maar het staat er wel echt heel krom. Moet er niet gewoon staan: 'versnelt het herstel van de gevolgen van de ziekte van crohn'? De ziekte van crohn is toch chronisch, dus herstellen ervan klinkt voor mij toch echt als 'genezen'. (Maar de term genezen kwam inderdaad van worldunity zie ik)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:55

NikkiDeKerf schreef:

OF dit:
Citaat:

Nikki
Er is meer onderzoek beschikbaar, zeker in Amerika, dat bouillon met dierlijk beenmerg, grote verbetering geeft bij darmproblemen door "leaky guts" Zo raar is dat niet, want vroeger als je last van darmproblemen had, kreeg je van Oma kippenbouillon getrokken van kippenbotten. En daar knapte je snel mee op.
Het gaps dieet voor mensen met darmproblemen is hier op gebaseerd.
Als patient met colitis ulcerosa kan ik je zeggen dat het gaps dieet bij mij proefondervindelijk veel verbetering geeft.

Ik ken overigens het boek weet wat je eet niet.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:12

Ik heb je link niet bekeken, maar ben wel bekend met de positieve kant van het drinken van rauwe melk. Het is dat je niet om de hoek woont anders had ik je van harte uitgenodigd bij ons n glas rauwe melk te komen proeven.
Om niet n heel epistel af te steken zet ik de link van onze website neer, www.boerderijhetvertrouwen.nl
Mocht je dan nog vragen hebben stel ze gerust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:16

janouk schreef:
Nikki
Er is meer onderzoek beschikbaar, zeker in Amerika, dat bouillon met dierlijk beenmerg, grote verbetering geeft bij darmproblemen door "leaky guts" Zo raar is dat niet, want vroeger als je last van darmproblemen had, kreeg je van Oma kippenbouillon getrokken van kippenbotten. En daar knapte je snel mee op.
Het gaps dieet voor mensen met darmproblemen is hier op gebaseerd.
Als patient met colitis ulcerosa kan ik je zeggen dat het gaps dieet bij mij proefondervindelijk veel verbetering geeft.

Ik ken overigens het boek weet wat je eet niet.

Er is géén onderbouwing op zijn website voor de uitspraak dat dat bouillion de ziekte van Crohn doet herstellen. Dat is wat ik wil zeggen. Einde verhaal.

Grapjasjes12

Re: Boek "Weet wat je eet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:37

In zijn uitspraken zit wel een kern van waarheid. Om te kunnen verkopen (anders is het puur wetenschappelijk en dat is niet spannend) heeft hij het in een sensationeel pakket gegoten. Jammer voor mensen die liever pure feiten voorgeschoteld krijgen, aan de andere kant kunnen mensen die dat te moeilijk vinden nu wel verbeteringen in hun eetpatroon aanbrengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:42

Ik ken niet alle ins-en-outs van het boek, maar rauwe melk vind ik erg lekker hoor!

Lekkerder en waarschijnlijk heel wat meer goede voedingsstoffen dan die kapot verwarmde melk die je in de winkel koopt ;)

Alleen die lange eiwitten in koemelk zijn zo jammer.... ik zou willen dat ik aan rauwe geitenmelk kon komen :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 17:00

Nikki, je oordeelt wel erg snel over het ontbreken van bronvermelding. Het boek is geschreven op basis van deze bronnen: http://weetwatjeeethetboek.nl/wpcms/wp- ... en-def.pdf 41 pagina's aan bronvermeldingen. Alleen voor hoofdstuk 1 zijn er al meer dan 100 bronnen gebruikt.

Het boek is niet in wetenschappelijk taalgebruik geschreven en zonder directe bronvermelding, waardoor het juist lekker weg leest.

Waarom dit boek me aanspreekt: omdat het voor de helft van het boek al gaat over achtergrondinformatie, waarom bepaalde producten goed / slecht zijn voor je en hoe het komt dat we tegenwoordig een vertroebeld / verkeerd beeld hebben over wat gezonde voeding is.

Rauwe melk is inderdaad niet het enige dat hij aanbeveelt, dat was slechts een voorbeeld. :)

Grapjasjes12

Re: Boek "Weet wat je eet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:42

Ik vind rauwe melk trouwens juist enorm lekker. Je moet even over het 'idee' heen.