Hersenschudding, na herstel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Hersenschudding, na herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:21

Hoi bokkers,

Aangezien ik ook in een ander topic postte, maar dit toch over een andere deel ging wil ik hier graag nog eentje openen.

Vorig jaar, eind februari, ben ik op een wedstrijd vrij zwaar gevallen. Op die moment was ik ontzettend duizelig, kon ik amper praten en herinnerde ik me niks meer van de minuten voor mijn val. Ik had barstende hoofdpijn en dit beterde de dagen daarna niet.

De huisarts stuurde mij door naar SEH voor een consult bij de neuroloog omdat mijn pupilreactie anders was. Daar ben ik onder de CT-scanner gestoken maar daar kwam gelukkig niets ernstig uit. Diagnose: een zware hersenschudding en een (lange) tijd verplichte rust.

Ik heb deze rust, mezelf kennende, vrij goed opgevolgd. Ik nam veel rust, voorkwam dat ik veel prikkels binnenkreeg, bleef 2 maanden van school thuis en ging amper tot niet naar mijn paarden (niet rijden, gewoon even een knuffel geven).

Nadien ben ik alles rustig terug gaan oppakken. Eerst halve dagen school, wat langer naar de paarden etc. Het leek allemaal vrij oké te gaan, maar ik bleef last houden van regelmatige hoofdpijn. Zal wel overgaan, dacht ik toen...

Ondertussen zijn we ongeveer 9 maanden verder, en ik merk toch nogsteeds symptomen op die ik nooit heb gehad. Ik heb heel snel hoofdpijn, echt snijdende pijn. Mijn concentratie is nooit meer wat het geweest is en ik ben ook veel sneller chagerijnig (door de pijn?).

Ik hoef niet het advies om naar een dokter te gaan, dit heb ik gedaan maar hier wordt enkel gezegd dat het nazinderd van de hersenschudding en het wel over zal gaan. Ik ben op zoek naar mensen die gelijkaardige dingen hebben, tips hebben om het te doen verminderen of manieren hebben om het niet zo te triggeren.

Spelt

Re: Hersenschudding, na herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:40

Herkenbaar! Ik ben na een val met mijn hoofd op het beton geknald, onwijze hoofdpijn en had alleen een hersenschudding en gebroken neus werd er verteld. Helaas werk de hoofdpijn steeds maar erger tot het niet meer weg ging. Ik ben toen naar de fysio geweest omdat ik echt geen andere uitweg meer zag (had de hele medische molen al gehad, kwam er telkens op neer dat ik maar rust moest houden).

Bij de fysio werd ontdekt dat er door de klap een nekwervel scheef is komen te zitten, deze knelde een zenuw af waardoor de hoofdpijn maar terug bleef komen.

Laat ze eens verder kijken dan alleen je hoofd, hopelijk komt daar wel wat uit. Sterkte!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 08:27

Bedankt voor je berichtje! 'Fijn' om te weten dat ik toch niet alleen ben.

Is er bij jou bij een arts/ziekenhuis ook gekeken naar nek? Wij hebben expres gevraagd om nek ook na te kijken. Maar daar was niks mee aan de hand...

Ik ga hier eens in de buurt rondkijken en evt een afspraak maken :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:20

Herkenbaar. Ik heb dit heeeel lang geleden gehad. Zou even een afspraak maken bij de Chiropractor. Door de klap kan iets niet helemaal oké zitten waardoor je spanning krijgt, en dus hoofdpijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:13

Misschien niet vergelijkbaar, maar ik heb nu een aantal keer zware hersenschudding gehad, veroorzaakt door hersenoperaties.

Neurochirurgen spreken over minimaal 6 maanden rust en herstel nodig, maar klachten kunnen nog maanden lang aanhouden of zelfs niet verdwijnen (maar dat zal bij een "gewone" hersenschudding niet zomaar het geval zijn natuurlijk). Nu is het denk ik niet helemaal vergelijkbaar en is voor mij de zware hersenschudding maar "bijzaak". Maar kan me wel voorstellen dat twee maanden niet genoeg geweest is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:19

Ik zou zeker eens een chiropractor of manueel therapeut vragen wat zij zeggen.
Zelf ooit een klapper gemaakt in het gras, en daardoor had ik jaren veel hoofdpijn.
Echter was dat niet zo gek want ik bleek 5! scheve wervels te hebben!
Twee alleen al in mijn nek, ja heel gek dat ik scheel zag van de hoofdpijn.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 18:28

Quir schreef:
Misschien niet vergelijkbaar, maar ik heb nu een aantal keer zware hersenschudding gehad, veroorzaakt door hersenoperaties.

Neurochirurgen spreken over minimaal 6 maanden rust en herstel nodig, maar klachten kunnen nog maanden lang aanhouden of zelfs niet verdwijnen (maar dat zal bij een "gewone" hersenschudding niet zomaar het geval zijn natuurlijk). Nu is het denk ik niet helemaal vergelijkbaar en is voor mij de zware hersenschudding maar "bijzaak". Maar kan me wel voorstellen dat twee maanden niet genoeg geweest is.

Artsen wouden mij niet langer voorschriften geven om langer thuis te blijven, dus ik was eigenlijk verplicht om terug naar school ed te gaan...

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:03

Laurievc schreef:
Bedankt voor je berichtje! 'Fijn' om te weten dat ik toch niet alleen ben.

Is er bij jou bij een arts/ziekenhuis ook gekeken naar nek? Wij hebben expres gevraagd om nek ook na te kijken. Maar daar was niks mee aan de hand...

Ik ga hier eens in de buurt rondkijken en evt een afspraak maken :j

Nee de artsen hebben alleen naar mijn hoofd gekeken, want daar heb je pijn dus daar zou het moeten zitten zeiden ze 8)7 En als het daar dus niet zit had ik pech gehad en moest ik maar gewoon langer rust houden ofzo. Was zo ontzettend blij met mijn fysio die erachter kwam, moet er niet aan denken dat ik langer met die pijn door had moeten lopen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 21:12

Ja op dat punt zit ik nu... Heb het echt gehad met die dagenlange pijn... Ik ga morgen even rondbellen naar fysio's in de buurt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:19

Acht weken rustig aandoen is weinig bij zo'n zware hersenschudding en als door de val je hoofd flink is gestuiterd kun je ook nog wel eens een whiplash hebben.Toch zo veel mogelijk je rust pakken en inderdaad, fysio is niet verkeerd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:23

Bij mijn moeder heeft het tor bijna 2 jaar geduurd voor ze weer zover hersteld was dat ze haar werk weer volledig kon doen.
Tot bijna 2 jaar heeft ze deels in de ziektewet gezeten, omdat ze nog niet volledig hersteld was.
Herstel van een hersenschudding kan echt heel lang duren.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:24

Mijn huisgenoot heeft na zeker 8 jaar nog steeds snel hoofdpijn, waarschijnlijk door de zware hersenschudding en dat ze daarin waarschijnlijk te weinig rust heeft gepakt. Misschien toch prikkels goed blijven vermijden zoals lang op telefoon/laptop of lezen. Ikzelf heb een half jaar na mijn lichte hersenschudding een tik bij kickboksen tegen mijn kaak gehad en lag er meteen weer 2 weken uit met opnieuw diagnose hersenschudding. Voor mij werkte goed slapen, weinig achter schermen, niet te harde muziek en niet teveel en te lang groepen mensen om me heen. Vooral rust nemen en afstand nemen als je moe wordt of chagrijnig.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:26

Heel herkenbaar. Nu heb ik snel alles opgepakt na beide hersenschudding (2x gehad), maar 1.5 jaar migraine aan over gehouden want opeens heel zwaar kon opzetten. Waaronder tijdens mijn schoolexamens van het laatste jaar VWO. Ik ben erg goed op mezelf gaan letten, wat hpt is je nek en schouders masseren of in een donkere kamer gaan liggen. Daar ontspant je monnikkapsspier van. Wel zijn mijn schouders altijd erg opgetrokken gebleven en daar ben ik met hun van een chiropractor vanaf gekomen :).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 21:31

bigone schreef:
Acht weken rustig aandoen is weinig bij zo'n zware hersenschudding en als door de val je hoofd flink is gestuiterd kun je ook nog wel eens een whiplash hebben.Toch zo veel mogelijk je rust pakken en inderdaad, fysio is niet verkeerd.

Whiplash is toen op SEH nagevraagd maar dit werd vrij snel 'weggewuifd' door de dienstdoende arts...

Ik let heel goed op mezelf, stop op de pc wanneer ik last heb etc. Zoals hierboven vermeld kreeg ik geen voorschriften meer om thuis te blijven van school, niet bij neuroloog en niet bij huisarts.
Dat het langer kon aanslepen heb ik inderdaad al meer gehoord/gelezen, maar vele mensen zeiden me dat zolang zelden gebeurde. Helaas toch meer dan gedacht als ik jullie reacties lees...

Ik bel morgen een fysioloog op en hoop dat die iets voor me kan betekenen, bedankt voor het meedenken! :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:33

Heel herkenbaar. Op mijn CT en röntgenfoto's van de nek ook geen aanwijsbare ernstige schade, enkel een zware hersenschudding. 6 maanden en 15 fysio behandelingen later schat ik mezelf voor 75-80% hersteld, wel weer aan het werk (32uur) maar nog dagelijks om 21u m'n bed in, vaak down en lusteloos, het hoort er helaas allemaal bij. Terwijl ik voorheen 40u werkte en 6uur per week sportte, wekelijks de kroeg in ging :)) Rust en ritme is het belangrijkste.. Sterkte TS!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:30

Je zou eens kunnen informeren of je naar een revalidatiecentrum doorverwezen kunt worden. Daar kunnen ze weliswaar je klachten an sich niet wegnemen, maar je er wel mee om leren gaan waardoor het draaglijker wordt.

Wat betreft "rustig aan doen": dat te veel prikkels opzoeken geen goed idee is, is algemeen bekend. Maar prikkels/hoofdpijn juist zo veel mogelijk vermijden is ook niet altijd verstandig, want daardoor word je lichaam juist steeds gevoeliger voor prikkels :)