Maar goed, ik ben dus 32 jaar en heb al eeuwen een relatie met een ontzettend leuke vent. We hebben beide een goede baan, eigen huis, we maken elk jaar een fantastisch reis naar een verre bestemming, gaan regelmatig uit eten, lekker met vrienden op stap... alhoewel, die vrienden hebben ondertussen allemaal kinderen. En vorige week na een borrel kwam het ineens weer ter sprake....
Wat gaan wij doen? Willen we wel of geen kinderen?
Afgezien van het feit of het je door moeder natuur gegund is natuurlijk, is het toch wel iets waar we een knoop over moeten doorhakken. Voor mijn gevoel (let op, zo zie IK het. Ik zeg niet dat het zo is) is 35 echt de deadline voor mij. Willen we het dan niet, dan gebeurd het ook niet meer. Maar we weten dus niet wat we willen.
Bij beide is de drang niet heel groot. Wel als we naar de toekomst kijken lijkt het ons leuk om later grote (volwassen) kinderen te hebben, maar we zijn allebei niet heel erg van de babies en peuters/kleuters. Vanaf een jaar of 8 vind ik kinderen wel leuk, dan kun je er een gesprek mee voeren, maar met dat kleine grut weet ik niet wat ik aanmoet.
Maar nu dus, wat moeten we. We hebben alle voors en tegens tegen elkaar gezet en voor beide situaties is wat te zeggen: een nieuw mens zien opgroeien, een gezin vormen tegenover vrijheid en doen waar je zin in hebt... Ergens denk ik, bij twijfel niet doen. Het is wel een mens wat je de wereld instuurt. Aan de andere kant is het natuurlijk heel anders als zo'n kleintje er is en dan houd je er zielsveel van.
Ik ben van beide keuzes bang om spijt te krijgen. Bang om met kind een minder leuk leven te hebben (dit klinkt zo egoïstisch en zo bedoel ik het niet, maar je leeft gewoon niet meer voor jezelf dan), maar ook bang om over 10 jaar spijt te hebben dat we er niet aan begonnen zijn.
En dan hoor ik die klok keihard tikken.... het voelt alsof ik NU de belangrijkste keuze van mijn leven moet maken en ik weet het gewoon niet. Hoe maken andere mensen in hemelsnaam zo'n belangrijke beslissing

Lastige is dat mijn partner er hetzelfde instaat. Dus er is vanuit beide geen druk dat één van de twee het heel graag wil ofzo, maar toch ook ergens weer wel... snappen jullie het nog? Want ik snap helemaal niets meer van mezelf.