Retentiedraadje los

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Retentiedraadje los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 15:12

Ik ben vast niet de enige die dit ooit gehad heeft :')

Zit vanmiddag lekker te lunchen, pistoletje naar binnen te werken en ineens prikt daar iets in mijn tong en voelt het alsof al m'n ondertanden los zitten: U raad het al, na 15 jaar (het is serieus zo ongeveer op de dag af) heeft mijn retentiespalkje het begeven. 4 van de 6 lijmpjes zitten los, de andere 2 zitten, vanzelfsprekend, vast als noppentape. Niet los te krijgen. Fantastisch want ik hád al zo'n rotdag en nu kan ik dankzij het in m'n waffel stekende draadje, niet eens m'n lunch meer afmaken :+ Maargoed, wat nu te doen. Mijn eerste ingeving: de orthodontist bellen. Moest ik toch even heel hard nadenken hoe die gozer heet die dat kreng 15 jaar geleden achter mijn tanden geplakt heeft :') Uiteindelijk gevonden, is de beste man tot 10 uur 's morgens telefonisch bereikbaar, en stuur als het geen spoed is anders maar een mailtje.

Nou ik moet je zeggen, ik vind het bijzonder irritant dat het nu voelt alsof m'n tanden loszitten en eigenlijk heb ik ook geen zin om voorlopig acrobatische toeren uit te halen met mijn tong om te voorkomen dat de punt ergens in een willekeurig gehemelte belandt of nog erger, zich recht m'n tong in boort. Maar of het SPOED is? Nou dat betwijfel ik :') Dus ik zit hier als een stekker te balen met m'n tong in de knoop en gevoelsmatig 4 losse tanden. In de hoop dat ze "zo spoedig mogelijk contact opnemen" _O-

Anyways, ik vraag me ernstig af wat de beste man zou willen gaan doen hiermee. Volledig loshalen? Of zou meneer voorstellen om toch nog maar weer dat draadje vast te lijmen? Wie heeft hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Neej op 15-12-16 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Re: Retentiedraadje los

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:14

Een tandarts kan dit over het algemeen ook gewoon repareren. Mijn tandarts (die echt geen superdeluxe praktijk heeft), kan het ook gewoon.

Dus ik zeg: tandarts bellen.

Ze lijmen het spalkje gewoon vast :) . Heb het ook al vaker gehad.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:14

Gewoon even de tandarts bellen. Die kan dat ook vastzetten

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:15

Als je bij een tandarts zit die toevallig ook orthodontie doet, kun je dat misschien proberen?

it_is_me

Tandarts bellen, die plakt het zo weer vast.

Britt

Ik zou je tandarts even bellen. De meeste tandartsen hebben tegenwoordig ook vrij veel mogelijkheden op orthodontisch gebied!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 15:16

Slim!

Moet ik eerst op zoek gaan naar een tandarts, de mijne is afgelopen zomer met pensioen gegaan en ik heb nog geen nieuwe :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:19

Mijn spalkje had zo een zelfde tafereel vorig jaar tijdens het kerstdiner. inmiddels nog steeds geen tandarts gezien (ja ik weet het maar ben er nogal bang van.. ) en stukje bij beetje valt het langzaam aan in stukjes uit me mond. Tanden zitten overigens nog wel op dezelfde plek gelukkig!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:20

En anders toch maar via het spoednummer? Tot morgen wachten is ook weer wat.

Je kan ook het draadje afknippen, maar dan heb je weer meer kosten voor een nieuw draadje. Daar zit je vermoedelijk ook niet op te wachten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:23

gewoon naar een tandarts gaan. De mijne heeft het ook terug vastgezet.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:29

Ik heb dat van de zomer gehad, heel irritant! Kon pas met 2 weken terecht en dat uitstekende draadje was heel vervelend. Dus m'n moeder heeft die eruit getrokken met tang :')

Niet alle tandartsen zetten spalkjes vast trouwens, die van mij deed het niet. Gewoon een orthodontist of een tandarts opbellen in de buurt :)

Als hij nog goed vast zit, dan lijmen ze het meestal, bij mij moest er een nieuwe in. Ze halen het lijm van je tanden af, maken het schoon en zetten hem er weer in :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:31

Mooi moment om je in te schrijven bij een nieuwe tandarts ;)

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:32

De tandarts bellen inderdaad! Mits het spalkje niet te ernstig is verbogen, zouden ze het zonder probleem met een beetje flow (vloeibare composiet) of met 'normale' composiet zo voor je vast moeten kunnen zetten!

Naast dat het natuurlijk erg vervelend is, kan het ook zijn dat je tanden iets kunnen verschuiven (ja, het kan ontzettend snel gaan maar natuurlijk niet gelijk centimeters) en zal het eerst even vreemd voelen omdat er weer druk op je tanden zal komen.

Succes!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:36

Als je al 15 jaar niet meer bij je orthodontist bent geweest, kan ik me bijna niet voorstellen dat je daar überhaupt nog in het systeem staat.

Ik zou gewoon een belrondje doen bij ortho's in de buurt, de situatie uitleggen en kijken wie er op korte termijn tijd voor je heeft.

Succes!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 15:45

Just_Sannee schreef:
Ik heb dat van de zomer gehad, heel irritant! Kon pas met 2 weken terecht en dat uitstekende draadje was heel vervelend. Dus m'n moeder heeft die eruit getrokken met tang :')

Niet alle tandartsen zetten spalkjes vast trouwens, die van mij deed het niet. Gewoon een orthodontist of een tandarts opbellen in de buurt :)

Als hij nog goed vast zit, dan lijmen ze het meestal, bij mij moest er een nieuwe in. Ze halen het lijm van je tanden af, maken het schoon en zetten hem er weer in :)

Ja heel irritant hahaha!

Die van mij zit nu dus maar met 2 van de 6 lijmpjes vast. hoop eigenlijk dat ze 'm er gewoon vanaf halen :P

Maar, thanks voor de tandartstip dames! Ik heb even mijn man z'n dentist gebeld en ik mag vanmiddag nog langskomen :)

Oh en @ JoT: Die orthodontist IS de orthodontist in de buurt ;) Maar ik kan dus vanmiddag al bij de tandarts terecht :)

Soms voel ik me zo blond he _O-

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:51

Bij mij gaat dat spalkje elk jaar wel een keer los. Tandarts lijmt het gewoon weer vast. Overigens merk ik het loszitten zelf alleen maar doordat mijn tanden een beetje wiebelig voelen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:04

Neej schreef:
Just_Sannee schreef:

Ja heel irritant hahaha!

Die van mij zit nu dus maar met 2 van de 6 lijmpjes vast. hoop eigenlijk dat ze 'm er gewoon vanaf halen :P

Maar, thanks voor de tandartstip dames! Ik heb even mijn man z'n dentist gebeld en ik mag vanmiddag nog langskomen :)

Oh en @ JoT: Die orthodontist IS de orthodontist in de buurt ;) Maar ik kan dus vanmiddag al bij de tandarts terecht :)

Soms voel ik me zo blond he _O-

Neej toch :D Suc6 bij de tandarts!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:08

Mijn spalkje is ook een keer vastgezet door mijn tandarts, daarna heeft hij gelukkig niet meer losgelaten(klopt heel fanatiek af op de hardhouten tafel). Mijn advies is dus ook om even de tandarts te bellen, die kan je vaak wel helpen of desnoods van een tijdelijke oplossing voorzien.

Kun je de draad er met geen mogelijkheid zelf uithalen? Dat zou denk ik mijn optie zijn en daarna nooit meer laten vastzetten.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 16:12

ijssnuiver schreef:
Mijn spalkje is ook een keer vastgezet door mijn tandarts, daarna heeft hij gelukkig niet meer losgelaten(klopt heel fanatiek af op de hardhouten tafel). Mijn advies is dus ook om even de tandarts te bellen, die kan je vaak wel helpen of desnoods van een tijdelijke oplossing voorzien.

Kun je de draad er met geen mogelijkheid zelf uithalen? Dat zou denk ik mijn optie zijn en daarna nooit meer laten vastzetten.

Was eigenlijk ook mijn idee maar die twee lijmpjes die nog vast zitten zitten ook echt GOED vast _O-

Tandarts is gebeld, kan zo terecht, ben benieuwd wat ie zegt :P

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:19

Bij mij is de bar (zo noemde mijn ortho dat kreng) 3 keer deels losgekomen, 2 x terug gefixt door assistente (dat was binnen 5 jaar na het plaatsen van het ding, boosdoeners; een dropje en de andere keer een hap appel..). 3e keer sprong ie ad random los, rare gewaarwording. Door de ortho zelf volledig opnieuw erin gezet. Moest ik wel heel moeilijk over doen, om dat vóór mijn zomervakantie voor elkaar te krijgen.. Die man had 2 praktijken in verschillende steden en werkte niet alle dagen. Ben toen uiteindelijk naar zijn andere praktijk gegaan, dat was voor mij veel dichterbij (woonde inmiddels op kamers) en daar had ie nog wel een gaatje. (moesten ze mijn dossier helemaal over faxen.. Wat een gedoe om een beetje lijm zeg :o ik riep ook al haal 'm er anders maar gewoon helemaaluit... maar met 5 minuten werk zat t ding weer als een huis).

Ze zeggen dat het na ca je 27ste geen nut meer heeft, omdat je tanden dan niet meer bewegen. Dus ik denk dat je gewoon bij je eigen tandarts m eruit kunt laten halen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:32

Ahhh, zo herkenbaar. Bij mij schoot hij een paar maanden terug op een vrijdagavond los. Ik was er al naar een kwartier zó klaar met dat geprik dat ik dat draadje met een tangetje heb losgetrokken (conclusie: m'n tanden zitten goed vast...dank god). :') Dus dat werd op maandagochtend pasta happen voor 'n nieuwe... :P

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:52

jorretje schreef:
Ze zeggen dat het na ca je 27ste geen nut meer heeft, omdat je tanden dan niet meer bewegen. Dus ik denk dat je gewoon bij je eigen tandarts m eruit kunt laten halen.

Helaas, was dat maar zo! Tanden hebben altijd de neiging om 'naar voren' te groeien, maakt niet uit hoe oud men is ^^ Daarnaast heeft een tand van nature een mechanisme dat de tand toelaat om iets heen en weer te bewegen om de kauwkrachten goed te kunnen verdelen en dragen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:12

Oh zo heet dat ding :+

Bij mij is hij ook alk eens los gegaan voor de helft. Mijn gewone tandarts heeft deze toen gewoon weer omgebogen en vastgelijmd. Sindsdien geen last meer van haha
Gewoon even de tandarts bellen dus :)
Ook bij een nieuwe tandarts kun je dit laten doen als je nog moet overstappen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 18:16

SuperAssie schreef:
Oh zo heet dat ding :+

Ik heb ook gegoogled :')

hij is er uit *\o/* en nou slis ik nog steeds want een heel rare gewaarwording: GLADDE TANDEN _O-

hij wilde 'm eigenlijk vastzetten maar ik zei "kunnen we t misschien ook gewoon niet doen?" :') Vond ie ook best, eigen risico. Aangezien ik boven geen draadje heb en al minstens 10 jaar de nachtbeugel ook niet ingehad heb en dat ook maar minimaal verschoven is vind ik het wel best :')